Η μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στις βενζίνες (- 3,5), σε αντίθεση με το ντίζελ όπου υπήρξε αύξηση σε ποσοστό 3%
Διέψευσε τελικά τις προβλέψεις των παραγόντων της αγοράς πετρελαιοειδών ο Ιούλιος, καθώς η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης δεν κατάφερε να αναθερμάνει στον βαθμό που εκτιμούσαν τις πωλήσεις.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του World Energy News, και τον περασμένο μήνα καταγράφηκε αρνητικό (έστω και οριακά) πρόσημο, με τις πωλήσεις να κλείνουν στο - 0,4%.
Υπεύθυνες για το αρνητικό πρόσημο είναι, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι βενζίνες, καθώς οι πωλήσεις κατέγραψαν μείωση της τάξεως του 3,5%.
Αν και το ντίζελ κινήθηκε στον αντίποδα, «γράφοντας» αύξηση περίπου 3%, εντούτοις με βάση ανθρώπους του κλάδου ούτε οι επιδόσεις του πετρελαίου κίνησης ανταποκρίνονται στις προβλέψεις, αλλά και στην άνοδο που αναμένεται παραδοσιακά, πλησιάζοντας στην «καρδιά» της θερινής σεζόν.
Όπως μάλιστα αναφέρουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, οι πρώτες ενδείξεις για τον Αύγουστο επίσης δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας.
Έτσι, παρόλο που ακόμη δεν υπάρχουν οριστικά στοιχεία, φαίνεται πως δεν θα υπάρξει ριζική ανατροπή του σκηνικού που διαμορφώθηκε τον Ιούλιο.
Αξίζει να σημειωθεί πως για την εγχώρια αγορά των καυσίμων κίνησης το φετινό καλοκαίρι «μπήκε με το αριστερό», καθώς τον Ιούνιο οι πωλήσεις «έγραψαν» αρνητικό πρόσημο, έστω κι αν η πτώση περιοριζόταν στο -1%.
Πρόσημο που και πάλι είχε προέλθει από τις βενζίνες, οι οποίες είχαν σημειώσει μείωση κατά 3,5%, συγκριτικά με τον Ιούνιο του 2017.
Στον αντίποδα, το ντίζελ κίνησης είχε κινηθεί οριακά ανοδικά, στο +1%.
Μετακινήσεις με … φειδώ
Τα εν λόγω ποσοστά, σε συνδυασμό με τα δεδομένα για τον Ιούλιο και την εικόνα για τον Αύγουστο, συγκλίνουν στην εκτίμηση πως το φετινό καλοκαίρι η τουριστική κίνηση δεν «έσωσε» τον εγχώριο κλάδο των πετρελαιοειδών.
Μία εξέλιξη που, με βάση τους ανθρώπους της αγοράς, δεν φαίνεται να οφείλεται σε μία και μόνο αιτία, αλλά σε μία πλειάδα από λόγους που συνέβαλαν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό στο να μην ενισχυθούν οι πωλήσεις φέτος το καλοκαίρι.
Ανάμεσα σε αυτούς τους λόγους, συγκαταλέγεται και η φετινή συγκυρία των υψηλών τιμών των καυσίμων, η οποία λειτουργεί αποθαρρυντικά όχι μόνο για τους Έλληνες αλλά και για τους οδηγούς από το εξωτερικό που έκαναν διακοπές στην Ελλάδα.
Στην περίπτωση των Ελλήνων οδηγών, οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν πως το συρρικνωμένο διαθέσιμο εισόδημα συνεχίζει να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τις πωλήσεις.
Επίσης, η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο παραθερίζουν πολλοί ξένοι επισκέπτες, με τη στροφή στα all inclusive πακέτα, δεν ευνοεί τις μετακινήσεις και επομένως την κατανάλωση καυσίμων.
Παράλληλα, όπως προσθέτουν οι άνθρωποι του κλάδου, αρνητικό ρόλο έπαιξε η πρόσφατη αλλαγή της νομοθεσίας, η οποία πλέον αποκλείει από τα αφορολόγητα καύσιμα τα επαγγελματικά σκάφη κάθε μεγέθους που δεν έχουν ελληνική άδεια, ακόμη κι αν τα δρομολόγιά τους ξεκινούν και καταλήγουν σε κάποιο ελληνικό λιμάνι.
Επομένως, με δεδομένο ότι δεν ισχύει το ίδιο στην Αλβανία και την Τουρκία, όσα σκάφη κινούνται κοντά στα σύνορα προτιμούν πλέον να ανεφοδιάζονται από τις γειτονικές χώρες με αφορολόγητα και επομένως φθηνότερα καύσιμα.
Κάτι που, για παράδειγμα, σημαίνει πως τη στιγμή που στην Ελλάδα θα πλήρωναν 1,30 ευρώ το λίτρο ντίζελ κίνησης, στην Αλβανία πληρώνουν μόλις 0,70 ευρώ.
www.worldenergynews.gr