Το αργότερο έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας η απόφαση των δύο υπουργείων για την εφαρμογή του μέτρου
Η γνωμοδότηση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, επί της εισήγησης της ΡΑΕ, αποτελεί τον επόμενο «κρίκο» στην αλυσίδα που θα οδηγήσει στην απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΑΝ και του ΥΠΕΝ, για την επιβολή ή μη πλαφόν στην αμόλυβδη βενζίνη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του World Energy News, η υπηρεσία έχει ήδη ξεκινήσει την τεχνική εξέταση της μεθοδολογίας που προτείνει η ΡΑΕ, ώστε να συντάξει τη γνωμοδότησή της προς τους πολιτικούς επικεφαλής των δύο υπουργείων.
Με βάση αυτή τη γνωμοδότηση, οι υπουργοί θα κρίνουν στη συνέχεια κατά πόσο θα πρέπει να επιβληθούν ή όχι Ανώτατες Τιμές Καταναλωτή (ΑΤΚ), για τη διάθεση του καυσίμου σε Νομούς της επικράτειας.
Κάτι που εκτιμάται πως θα γίνει το αργότερο έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η υπηρεσία του ΥΠΟΑΝ έχει βάλει στο «μικροσκόπιο» τη μεθοδολογία της ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη της δύο κριτήρια:
• Πρώτον, το κατά πόσο η επιβολή πλαφόν δεν θα δημιουργήσει προβλήματα τροφοδοσίας στους νομούς όπου θα επιβληθεί το πλαφόν. Μάλιστα, ως προς αυτό, εξετάζει με ιδιαίτερη προσοχή την περίπτωση των νησιών.
• Δεύτερον, το αν το μέτρο οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς. Κι αυτό γιατί είναι πιθανό, με την εφαρμογή του, να προκαλέσει την άνοδο των τιμών στο ύψος του πλαφόν και στα πρατήρια τα οποία αυτή τη στιγμή πωλούν φθηνότερα τη βενζίνη.
Πάντως, σε όποια απόφαση κι αν καταλήξουν ΥΠΕΝ και ΥΠΟΑΝ, αυτό που είναι βέβαιο είναι πως το μέτρο διερευνάται υπό τον χαρακτήρα βραχυπρόθεσμης παρέμβασης στην αγορά.
Σε πιο μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα, εξετάζονται άλλες κινήσεις, όπως η ένταξη του τομέα των υγρών καυσίμων στο μεταφορικό ισοδύναμο.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, για το θέμα υπάρχει ήδη συνεργασία του ΥΠΟΑΝ με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Υπενθυμίζεται πως η γνωμοδότηση της ΡΑΕ περιλαμβάνει μία μεθοδολογία για τον εντοπισμό των περιοχών όπου εμφανίζονται φαινόμενα ατελούς ανταγωνισμού, με βάση την οποία προκύπτει η ανάγκη επιβολής πλαφόν στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σε 17 Νομούς (Γρεβενών, Ευρυτανίας, Κεφαλλονιάς, Φωκίδας, Ρεθύμνου, Κέρκυρας, Λευκάδας, Κιλκίς, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Σάμου, Κυκλάδων, Χίου, Δωδεκανήσου, Αρκαδίας, Ροδόπης και Καστοριάς.
Επίσης, η Αρχή προτείνει να επανεξετάζονται στην πορεία οι υπόλοιποι Νομοί, για ενδεχόμενη ένταξη και άλλων στο καθεστώς Ανώτατων Τιμών Καταναλωτή.
Παράλληλα, εισηγείται μετά την πρώτη εβδομάδα τη χρήση της ίδιας μεθοδολογίας και για το ντίζελ και το υγραέριο κίνησης.
Έτσι, ανοίγει τον δρόμο για την επιβολή πλαφόν, αν και όπου χρειαστεί, και για αυτά τα δύο καύσιμα κίνησης.
Αντίθετοι οι φορείς της αγοράς
Την ίδια στιγμή, όλοι οι φορείς της λιανικής αγοράς (Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας), εκφράζουν την αντίθεσή τους στο μέτρο.
Επίσης, με επιστολές τους ζητούν να πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη με τα συναρμόδια υπουργεία και τη ΡΑΕ, ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους.
Μιλώντας στο World Energy News, παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πως η μεθοδολογία της ΡΑΕ είναι λανθασμένη, καθώς λαμβάνει υπόψη της τη μέση τιμή στην Αττική, η οποία είναι γνωστό πως είναι αφύσικα χαμηλή λόγω των «πειραγμένων» αντλιών και του λαθρεμπορίου, που όπως είναι γνωστό κάνουν θραύση στο Λεκανοπέδιο.
Ακόμη όμως και να μην συνέβαινε αυτό, όπως συμπληρώνουν, είναι εντελώς αβάσιμο να χρησιμοποιούνται για την αναγωγή οι τιμές των πρατηρίων στην Αττική (τα οποία μπορεί και να πωλούν 1.000 κυβικά καυσίμου ετησίως) με τα πρατήρια σε ένα μικρό νησί, που ο κύκλος εργασιών τους μπορεί και να μην ξεπερνά τα 40 κυβικά.
Επιπλέον, με δεδομένο πως η κατανάλωση του μέσου κατοίκου ενός τέτοιου νησιού μπορεί να μην ξεπερνά τα 10 λίτρα (τη στιγμή που ενός κατοίκου στην Αθήνα αγγίζει τα 100 λίτρα), η εφαρμογή του πλαφόν σημαίνει πως θα εξοικονομήσει μερικά ευρώ κάθε μήνα.
Την ίδια ώρα που, ο περιορισμός του κέρδους των πρατηρίων, πολλά από τα οποία μόλις που είναι οικονομικά βιώσιμα λόγω της παρατεταμένης μείωσης της κατανάλωσης, μπορεί να οδηγήσει σε επιπλέον λουκέτα στην αγορά.
Λουκέτα τα οποία θα έρθουν να προστεθούν στα 3.000 βενζινάδικα, τα οποία έχουν κλείσει από το 2009.
Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν πως οι αιτιάσεις για αισχροκέρδεια είναι αβάσιμες, καθώς αν και η τιμή του αργού έχει σημειώσει άνοδο 40% από το περασμένο καλοκαίρι, οι ανατιμήσεις ακόμη και στα νησιά δεν ξεπερνούν το 5 - 10%.
www.worldenergynews.gr