Ο αγωγός θα διαφοροποιήσει τον ενεργειακό εφοδιασμό της δυτικής Ευρώπης με φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας
Δάνειο ύψους έως 500 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP), ενός έργου προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και της Ενεργειακής Κοινότητας ενέκρινε σήμερα 4/7/2018 το διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (EBRD).
Ο αγωγός μήκους 878 χιλιομέτρων θα ξεκινήσει από τα ελληνο -τουρκικά σύνορα, θα διασχίσει την Αλβανία και, αφού περάσει κάτω από την Αδριατική Θάλασσα, θα καταλήξει στη νότια Ιταλία.
Αποτελεί το τελευταίο σκέλος του νότιου διαδρόμου αερίου και θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της τράπεζας με αρχική ετήσια παραγωγική ικανότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων - που αντιστοιχεί στην κατανάλωση ενέργειας περίπου 7 εκατομμυρίων νοικοκυριών στην Ευρώπη - ο αγωγός θα συμβάλει σημαντικά στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης.
Θα συμβάλει επίσης στην αύξηση της αξιοπιστίας του ενεργειακού εφοδιασμού για τους καταναλωτές, καθώς και στην επίτευξη σημαντικών μειώσεων του CO2 με την παροχή καθαρότερων καυσίμων σε σύγκριση με τον άνθρακα.
Η πρώτη παράδοση φυσικού αερίου αναμένεται μέχρι το 2020.
Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε € 4,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση το συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενέκρινε νωρίτερα φέτος την επιλεξιμότητα του TAP για δάνειο ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ επί του παρόντος εξετάζονται και άλλες συνεισφορές από τους οργανισμούς εξαγωγικών πιστώσεων της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Στο σημείο εκκίνησης στην Τουρκία, ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) για τον οποίο η EBRD ενέκρινε δάνειο 500 εκατ. Ευρώ τον περασμένο Οκτώβριο. Στο τελικό σημείο της Ιταλίας, ο TAP θα συνδεθεί με το ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου και από εκεί με ευρύτερα ευρωπαϊκά δίκτυα.
Ο TAP, επισημαίνει η ανακοίνωση της τράπεζας, έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με διεθνείς πρακτικές, περιλαμβάνοντας την επιλογή των διαδρομών, την ολοκλήρωση των αξιολογήσεων περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων, την εφαρμογή ισχυρών ελέγχων διαχείρισης των εργολάβων και τη συνεχή δέσμευση και διάλογο με τον τοπικό πληθυσμό.
Αυτό περιλαμβάνει εθνικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις, σχετική νομοθεσία της ΕΕ και απαιτήσεις επιδόσεων της EBRD στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής και κοινωνικής πολιτικής της.
Η Τράπεζα θα συνεχίσει να παρακολουθεί το έργο κατά τη διάρκεια των κατασκευών και των εργασιών, ώστε να διασφαλίσει τη συνεχή συμμόρφωση με αυτές τις δεσμεύσεις.
Ο νότιος διάδρομος αερίου έχει συνολικό εκτιμώμενο κόστος 40 δις. δολαρίων και περιλαμβάνει επενδύσεις σε υποδομές αερίου σε δίκτυο αγωγών μήκους 3.500 χιλιομέτρων ενώ διασχίζει έξι χώρες.
Τα βασικά στοιχεία του νότιου διαδρόμου είναι το αέριο από το Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν, ο αγωγός του Νότιου Καυκάσου στο Αζερμπαϊτζάν και στη Γεωργία, ο TANAP στην Τουρκία και ο TAP.
Τα εγκαίνια του TANAP πραγματοποιήθηκαν τον Ιούνιο στην Τουρκία.
Νωρίτερα το worldenergynews.gr έγραφε:
Εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της EBRD η χορήγηση δανείου ύψους 500 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία του αγωγού TAP.
Όπως αναφέρει το πρακτορείο anadolu, το έργο αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και την ενεργειακή κοινότητα.
Ο αγωγός μήκους 878 χιλιομέτρων ξεκινάει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, συνεχίζει στη Βόρεια Ελλάδα, διασχίζει την Αλβανία και, αφού περάσει κάτω από την Αδριατική Θάλασσα, θα καταλήξει στη νότια Ιταλία. Αποτελεί το τελευταίο σκέλος του νότιου διαδρόμου αερίου και θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη.
Ο αγωγός προβλέπεται να συνδεθεί με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, ο οποίος έχει επίσης λάβει δάνειο 500 εκατ. ευρώ από την EBRD από τον περσινό Οκτώβριο.
Ο TAP θα έχει αρχική ετήσια παραγωγική ικανότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ισοδύναμη με την κατανάλωση ενέργειας περίπου 7 εκατομμυρίων νοικοκυριών στην Ευρώπη.
Όπως σημειώνει η EBRD, «ο αγωγός θα συμβάλει σημαντικά στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Θα συμβάλει επίσης στην αύξηση της αξιοπιστίας του ενεργειακού εφοδιασμού για τους καταναλωτές, καθώς και στην επίτευξη σημαντικών μειώσεων του CO2 με την παροχή καθαρότερων καυσίμων σε σύγκριση με τον άνθρακα».
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 4,5 δις. ευρώ.
www.worldenergynews.gr