Η αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ εκφράζει επίσης, ανησυχίες για την πολυπλοκότητα, αλλά και την παγκόσμια φύση που έχει πλέον η μαζική παραγωγή αυτοκινήτων και φορτηγών, καθώς πολλά ανταλλακτικά προέρχονται από ξένες χώρες, πριν συναρμολογηθούν στην τελική γραμμή παραγωγής ενός οχήματος, επί αμερικανικού εδάφους
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει ότι θέλει να διασώσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία μέσω της επιβολής δασμών 25% στα οχήματα που κατασκευάζονται από ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες και εισάγονται στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα: Οι Αμερικανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν θέλουν την βοήθειά του, σχολιάζει το “Politico.”
Από την άλλη μεριά, ο Λευκός Οίκος υποστηρίζει ότι η επιβολή των δασμών θα ενισχύσει την πορεία των επενδύσεων στην αμερικανική οικονομία, όπως επίσης και την παραγωγή αυτοκινήτων.
Παράλληλα, σύμφωνα με την άποψη των ανθρώπων που βρίσκονται κοντά στον πρόεδρο Τραμπ, η κίνηση της επιβολής των δασμών στα ξένα αυτοκίνητα, θα υποστηρίξει τους Αμερικανούς εργαζόμενους. Ο ίδιος, ασκεί πιέσεις στους αξιωματούχους του Λευκού Οίκου, προκειμένου η υλοποίηση του μέτρου να γίνει το ταχύτερο δυνατό και κυρίως, πριν από την διεξαγωγή των ενδιάμεσων εκλογών για το Κογκρέσο, που θα πραγματοποιηθούν στις αρχές Νοεμβρίου.
Από την πλευρά τους, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως, η Ford, η General Motors, αλλά και η Fiat Chrusler παραμένουν επιφυλακτικές, καθώς βλέπουν τι συμβαίνει σε άλλες εταιρίες που έχουν εμπλακεί στην εφαρμογή των δασμών, αλλά και τον εμπορικό πόλεμο του Τραμπ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Harley-Davidson. Η αμερικανική εταιρία παραγωγής μοτοσυκλετών βρέθηκε ξαφνικά σε μία δύσκολη κατάσταση, με την ΕΕ να επιβάλλει δασμούς στις μοτοσικλέτες της, που παράγονται στις ΗΠΑ, μετά την επιβολή δασμών από τον πρόεδρο Τραμπ στις εισαγωγές χάλυβα κι αλουμινίου από την Ευρώπη. Ο Αμερικανός πρόεδρος, άρχισε επίσης, να επιτίθεται φραστικά στην εταιρία μέσω του Twitter, μετά την ανακοίνωσή της ότι θα προχωρήσει στην μεταφορά θέσεων εργασίας εκτός ΗΠΑ, προκειμένου ν’ αποφύγει τις σοβαρές οικονομικές συνέπειες που θα έχει η επιβολή των δασμών για τα προϊόντα της, στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ εκφράζει επίσης, ανησυχίες για την πολυπλοκότητα, αλλά και την παγκόσμια φύση που έχει πλέον η μαζική παραγωγή αυτοκινήτων και φορτηγών, καθώς πολλά ανταλλακτικά προέρχονται από ξένες χώρες, πριν συναρμολογηθούν στην τελική γραμμή παραγωγής ενός οχήματος, επί αμερικανικού εδάφους.
Τόσο αμερικανικές, όσο και ξένες εταιρίες αυτοκινήτων ανησυχούν ότι η επιβολή των δασμών θα επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις τους, αλλά και τα κέρδη τους.
Σε αντίθεση με την επιβολή των δασμών στις εισαγωγές χάλυβα κι αλουμινίου στην αμερικανική αγορά, όπου μερικές εταιρίες, ενώσεις εργαζομένων, αλλά και μέλη του Κογκρέσου εξέφρασαν την υποστήριξή τους για την στάση και την προστασία του Αμερικανού προέδρου, υπάρχει μία σχεδόν καθολική αντίδραση των ίδιων φορέων κι εργασιακών ενώσεων στην επιβολή δασμών για τα αυτοκίνητα.
“Δεν μπορώ να βρω ούτε μία εταιρία, η οποία να επιζητά την προστασία από τον διεθνή ανταγωνισμό. Δεν το βλέπω. Δεν υπάρχει ούτε μία εταιρία. Ειλικρινά, δεν υπάρχει ούτε μία ομάδα εργαζομένων που να θέλει κάτι τέτοιο,” δήλωσε ο Τζον Μποζέλα, πρόεδρος κι εκτελεστικός διευθυντής της Global Automakers, που έχει έδρα την Ουάσινγκτον.
Η επιβολή φόρων στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ θα έχει πιο σημαντικές επιπτώσεις από τους δασμούς στον χάλυβα και του αλουμίνιο, που έχουν ήδη επιβληθεί από τον πρόεδρο Τραμπ. Οι ΗΠΑ είχαν εισαγωγές οικονομικού ύψους 360 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και κινητήρες αυτοκινήτων, το 2017. Το αντίστοιχο οικονομικό ύψος των εισαγωγών χάλυβα ήταν στα 29 δισεκατομμύρια, ενώ οι εισαγωγές αλουμινίου υπολογίστηκαν στα 18 δισεκατομμύρια δολάρια. “Αυτό θα δεκαπλασιάσει τον εμπορικό πόλεμο” και τις συνέπειές του, δήλωσε ο Ρούφους Γέρξα, πρώην αξιωματούχος για θέματα εμπορίου, που σήμερα ηγείται το Εθνικό Συμβούλιο για το Εξαγωγικό Εμπόριο των ΗΠΑ. “Πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό παιχνίδι, σε σύγκριση με ότι συμβαίνει με τον χάλυβα.
Η όλη κίνηση έχει ως στόχο να βοηθήσει τις αμερικανικές μάρκες αυτοκινήτων, αλλά ακόμη και οι τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ, ξεκαθαρίζουν ότι δεν ζητούν την προστασία της επιβολής δασμών.
Ο Τζο Χίνριτς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ford και πρόεδρος του τομέα των παγκόσμιων εμπορικών δραστηριοτήτων της εταιρίας, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο “Politico” ότι τα στελέχη της εταιρίας του, ενθαρρύνουν τις κυβερνήσεις να μειώσουν τους δασμούς κι όχι να τους αυξήσουν “επειδή πιστεύουμε ότι ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο οδηγεί στην οικονομική ανάπτυξη και προσφέρει τις περισσότερες ευκαιρίες.”
Καθώς το υπουργείο Εμπορίου εργάζεται για να ολοκληρώσει μία έρευνα τον επόμενο μήνα για το αν είναι αναγκαία η επιβολή δασμών προκειμένου να προστατευτεί η εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, οι εταιρίες της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά κι άλλες ομάδες φορέων που δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα, ενώνουν τις δυνάμεις τους. Στο επίκεντρο των δράσεων αυτών βρίσκονται πρωτοβουλίες, ώστε ν’ αναδειχτεί ότι η επιβολή των δασμών θα προκαλέσει περισσότερες ζημιές, σε σύγκριση με τα περιορισμένα οφέλη που θα έχει.
Οι ξένες εταιρίες, όπως αυτές που έχουν την έδρα τους σε ευρωπαϊκές χώρες, είναι σίγουρο ότι θα αντιδράσουν στην επιβολή του οποιουδήποτε δασμού στις εισαγωγές αυτοκινήτων στην αμερικανική αγορά, σε αυτούς που αντιδρούν συμμετέχουν και η αγροτική βιομηχανία, αλλά και φορείς που σχετίζονται με τα καταναλωτικά προϊόντα. Οι κινήσεις αυτές, δρομολογούνται πριν επιβληθούν νέοι δασμοί αντιποίνων όπως έγινε σε μια σειρά προϊόντων αρχίζοντας από το κραγιόν και καταλήγοντας στους χυμούς από πορτοκάλι, αλλά και στις μοτοσικλέτες Harley-Davidson.
“Δεν θέλουμε να επιτεθούμε άμεσα στην κυβέρνηση,” δήλωσε χαρακτηριστικά η Τζένιφερ Τόμας, αντιπρόεδρος της συμμαχίας (Alliance of Automobile Manufacturers) που έχει ηγετικό ρόλο στην οργάνωση των κινήσεων κατά της επιβολής των δασμών στα αυτοκίνητα. Η συμμαχία αυτή, εκπροσωπεί την Ford, την General Motors, αλλά και την Fiat Chrysler, όπως επίσης και διεθνείς εμπορικές μάρκες αυτοκινήτων όπως, η Mazda και η Toyota.
“Δεν θέλουμε να έχουμε μία επιθετική τακτική, αλλά θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι με την φιλοσοφία των δασμών. Δε νομίζουμε ότι οι δασμοί είναι η σωστή προσέγγιση,” δήλωσε χαρακτηριστικά η Τόμας, προσθέτοντας ότι θα δοθεί έμφαση ώστε διορθωθεί αυτό που φαίνεται ως “μια ουσιαστική παρανόηση” για το ποια είναι σήμερα η κατάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα που παράγονται από την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, έχουν ένα ποσοστό 75% από ανταλλακτικά κι εξαρτήματα που παράγεται στις ΗΠΑ. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι για το υπόλοιπο 25% θα πρέπει να καταβάλουν δασμούς εισαγωγής, προκειμένου να έχουν τα απαραίτητα εξαρτήματα κι ανταλλακτικά για την συναρμολόγηση των οχημάτων στην τελική γραμμή παραγωγής.
Από τα τέσσερα κορυφαία αμερικανικά αυτοκίνητα που παράγονται στις ΗΠΑ με μεγάλο ποσοστό αμερικανικών εξαρτημάτων, τα τέσσερα, παράγονται από την ιαπωνική Honda.
Ένας δασμός 25% που απειλεί να επιβάλλει η αμερικανική κυβέρνηση στις εισαγωγές ξένων αυτοκινήτων, θα μπορούσε να οδηγήσει στην απώλεια 195.000 θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, εντός μιας τριετίας, καθώς εκτιμάται ότι η παραγωγή αυτοκινήτων θα μειωθεί κατά 1,5%, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη (Peterson Institute for International Economics).
Η ίδια μελέτη, προβλέπει ότι στην περίπτωση που επιβληθούν δασμοί αντιποίνων από άλλες χώρες, ο αριθμός των θέσεων εργασίας που θα χαθούν από την αμερικανική βιομηχανία θα φτάσει στις 624.000.
Ομάδες δράσης της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας συναντώνται τακτικά, προκειμένου να σχεδιάσουν μέτρα δράσης για την αποτροπή της επιβολής δασμών στα αυτοκίνητα, ενώ οι κινήσεις αυτές, αναμένεται ότι θα υλοποιηθούν μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες. Έμφαση δίνεται στις προσπάθειες συνεργασίας μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και του Κογκρέσου, με την συμμετοχή και των κυβερνητών στις πολιτείες που παράγουν αυτοκίνητα.
Ωστόσο, ουσιαστικός στόχος όλων των κινήσεων κι ενεργειών που θα γίνουν παραμένει ο Λευκός Οίκος και κυρίως, ο ίδιος, ο πρόεδρος Τραμπ.
“Πρόκειται για μία ασυνήθιστη προσπάθεια, καθώς δίνεται αποκλειστική έμφαση στην εκτελεστική εξουσία. Υπάρχει μία μοναδική πρόκληση, καθώς το ακροατήριο της ακτιβιστικής δράσης, είναι ένας άνθρωπος που κάθεται στο Οβάλ Γραφείο,” δήλωσε χαρακτηριστικά στέλεχος της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που συμμετέχει στις προσπάθειες για την αποτροπή της επιβολής έμμεσων ή άμεσων δασμών στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Πηγή: “Politico”
www.worldenergynews.gr