Εκτιμάται πως παρά τις αρχικές δηλώσεις, η στάση της νέας ιταλικής κυβέρνησης σε σχέση με το project θα αμβλυνθεί στην πορεία
Με ανακούφιση υποδέχθηκαν στην κοινοπραξία του αγωγού TAP τις πρόσφατες δηλώσεις του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σέφκοβιτς κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του αγωγού TANAP που πραγματοποιήθηκαν στο Εσκί Σεχίρ της Τουρκίας, ότι ο συγκεκριμένος αγωγός μαζί με τον αγωγό του Νοτίου Καυκάσου και τον TAP, αποτελούν ουσιαστικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου και δημιουργούν τη «γέφυρα» που ενώνει την παραγωγή της Κασπίας με τις αγορές της Ευρώπης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του αντιπροέδρου της βεβαίωσε για μια ακόμη φορά την σταθερή προσήλωση της στην πολιτική της Ενεργειακής Ένωσης όχι μόνο εντός Ευρώπης αλλά και με τις χώρες παραγωγής φυσικού αερίου, διασκεδάζοντας τις εντυπώσεις που προκάλεσαν στους κόλπους του TAP, τα όσα είχε πει λίγες ημέρες νωρίτερα στο πρακτορείο Reuters ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος της Ιταλίας Σέρτζιο Κόστα.
Ο κ. Κόστα, μέλος του Κινήματος των Πέντε Αστέρων, χαρακτήρισε τον TAP ως ένα άσκοπο έργο προσθέτοντας ότι η κυβέρνησή του θα επανεξετάσει την κατασκευή του τελευταίου τμήματος του αγωγού που βρίσκεται επί ιταλικού εδάφους.
Μάλιστα ο κ. Κόστα μιλώντας στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, αφού σημείωσε ότι ο ΤΑP είναι στο τραπέζι προς επανεξέταση δεν περιορίστηκε στην αναφορά περί των όποιων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή του αγωγού, αλλά σημείωσε ότι θα εξεταστεί στο πλαίσιο της ενεργειακής πολιτικής της χώρας του τονίζοντας ότι «με βάση την πτώση της ζήτησης αερίου, το έργο μοιάζει σήμερα να είναι άσκοπο».
Πρέπει να σημειωθεί ότι το Κίνημα των Πέντε Αστέρων και η Λέγκα του Βορρά έχουν ανακοινώσει ότι θα συγκροτήσουν μια ειδική επιτροπή για την επίλυση διαφορών όσον «αφορά την πραγματοποίηση και ολοκλήρωση δημοσίων έργων εθνικής σημασίας», κάτι το οποίο και μετά τις δηλώσεις Κόστα για τον TAP δημιούργησε έντονη δυσφορία στην κοινοπραξία του αγωγού.
Αισιοδοξία για την ομαλή ολοκλήρωση του έργου
Πάντως πηγές προσκείμενες στην κοινοπραξία σημειώνουν με έμφαση ότι το τμήμα του αγωγού επί ιταλικού εδάφους είναι πολύ μικρό, καθώς και ότι έχουν υλοποιηθεί όλες οι παρεμβάσεις που απαιτήθηκαν από τις ιταλικές αρχές προκειμένου να προστατευθούν αιωνόβιες ελιές που βρίσκονταν επί της όδευσης του έργου.
Οι ίδιες πηγές εξέφραζαν την αισιοδοξία ότι η στάση της νέας ιταλικής κυβέρνησης θα αμβλυνθεί στην πορεία, αν και συνεχίζουν να παρακολουθούν με προσοχή τις εξελίξεις.
Εξάλλου και η πρόσφατη τοποθέτηση του κ. Σεφκόβιτς ερμηνεύεται ως ένα μήνυμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την νέα ιταλική κυβέρνηση.
Ο αντιπρόεδρος της ΕΕ για την ενέργεια δήλωσε ότι «ο TANAP μαζί με τον αγωγό του Νοτίου Καυκάσου και τον TAP, είναι ουσιαστικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου» και ότι η έναρξη λειτουργίας του TANAP αποτελεί ορόσημο αφού οι προθέσεις γίνονται πραγματικότητα και δημιουργείται ένα απτό αποτέλεσμα στο πλαίσιο της Ενεργειακής Ένωσης.
«Μακροπρόθεσμος στόχος μας, είπε ο κ. Σέφκοβιτς, είναι να δημιουργήσουμε μια πανευρωπαϊκή αγορά ενέργειας στη βάση του ελεύθερου εμπορίου, του ανταγωνισμού και των διαφοροποιημένων προμηθειών τόσο σε ότι αφορά τις πηγές όσο και τις οδεύσεις. Αυτό δείχνει ότι η Ενεργειακή Ένωση δεν σταματά στα σύνορα της ΕΕ αλλά έχει μια ισχυρή εξωτερική διάσταση. Μόνο έτσι η Ενεργειακή Ένωση μπορεί να είναι πραγματικά ισχυρή».
Σημειώνεται ότι ο TANAP που ξεκινά από τα σύνορα Γεωργίας - Τουρκίας καταλήγει στα σύνορα της Τουρκίας με την Ελλάδα όπου συνδέεται με τον Trans Adriatic Pipeline (TAP) για να αποτελέσουν μέρος του Νότιου Διαδρόμου Αερίου, ο οποίος προβλέπεται να μεταφέρει αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.
Η αρχική χωρητικότητα του TANAP υπολογίζεται σε 16 δις. κ.μ. αερίου ετησίως. Περίπου 6 δις κ.μ. θα διατεθούν στην Τουρκία και τα υπόλοιπα προβλέπεται να καταλήγουν στην Ευρώπη, μέσω του TAP, ο οποίος προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020.
Στον TANAP συμμετέχουν οι εξής μέτοχοι: Νότιος Διάδρομος Αερίου (CJSC) 51%, SOCAR Τουρκίας 7%, Botas 30%, και BP 12%.
Ο Νότιος Διάδρομος, ο οποίος κοστίζει περίπου 40 δις. δολάρια, αποτελεί ένα από τα έργα προτεραιότητας για την ΕΕ και προβλέπει τη μεταφορά 10 δις. κ.μ. αέριου από την περιοχή της Κασπίας μέσω της Γεωργίας και της Τουρκίας στην Ευρώπη.
www.worldenergynews.gr