Η Ελλάδα παίρνει υψηλό κεφαλαιακό απόθεμα για να μπορέσει να διατηρηθεί εν ζωή στην μεταμνημονιακή εποχή αλλά η απαξίωση της λύσης στο ελληνικό χρέος μπορεί να μηδενίσει τα θετικά οφέλη του υψηλού κεφαλαιακού μαξιλαριού
Ενώ είναι ασαφές εάν το Eurogroup αλλάξει τις παραμέτρους για τις συντάξεις – μάλλον είναι απίθανο – με βάση τις τελευταίες πληροφορίες η FYROM δεν φαίνεται να βοηθάει την Ελλάδα…στο μείζον ζήτημα του χρέους.
Αν και είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα παρέδωσε το όνομα Μακεδονία για να ικανοποιήσει τον αμερικανικό παράγοντα και το ΝΑΤΟ, αν και η Ελλάδα θεωρεί ότι θα τύχει καλύτερης αντιμετώπισης στο χρέος και στο μεταμνημονιακό μοντέλο…ωστόσο τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η εσωτερική κόντρα μεταξύ χριστιανοδημοκρατών και χριστιανοκοινωνιστών θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στο ελληνικό deal στις 21 Ιουνίου.
Με βάση θεσμική πηγή η Γερμανία είναι πλέον βέβαιο ότι θα προσφέρει μια λύση που κυρίως δεν θα προκαλεί αντιδράσεις στο εσωτερικό της.
Η λύση αυτή είναι να δοθεί στην Ελλάδα υψηλό κεφαλαιακό μαξιλάρι το οποίο θα σπάσει στα δύο ώστε μέρος των κεφαλαίων να ελέγχονται άμεσα από τον ESM ενώ για το χρέος ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν η επιμήκυνση των δανείων του EFSF θα είναι 3 ή 5 χρόνια.
Ως μέτρο σύγκρισης αναφέρεται ότι το ΔΝΤ έχει προτείνει 15 χρόνια επιμήκυνση.
Επίσης το ΔΝΤ έχει ζητήσει σε παρούσες αξίες η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους να φθάσει στα 80 με 100 δισεκ. και με βάση την Γερμανική πρόταση θα φθάσει στα 20 ή 25 δισεκ. σε παρούσες αξίες.
Οπότε οι προσδοκίες ότι θα δοθεί μια λύση στο χρέος που θα ενθουσιάσει τις αγορές θα διαψευστούν.
Η Ελλάδα θα πάρει ένα κεφαλαιακό μαξιλάρι έως 35 δισεκ. στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η ελληνική συμμετοχή και μια υποτυπώδη λύση στο χρέος κάτι μικρό όπως είχε τονίσει πρόσφατα ο υπουργός οικονομικών της Γερμανίας Ol. Scholz.
Τα 35 δισεκ. του κεφαλαιακού μαξιλαριού δομούνται ως εξής
-14-16 δισεκ. από τον ESM που θα παραμείνουν στον λογαριασμό του ESM
-6,2 δισεκ. ίδια συμμετοχή της Ελλάδος από τα κεφάλαια που έχουν αντληθεί από δημοπρασίες ομολόγων.
-5 δισεκ. ίδια συμμετοχή της Ελλάδος από ταμεία του ευρύτερου τομέα.
-10 δισεκ. από την τελευταία δόση της 4ης αξιολόγησης.
Υπάρχουν κάποιες πληροφορίες που αναφέρουν ότι αντί για 4 χρόνια κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδος να σχεδιαστεί ένα σενάριο για κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών έως το 2020 και όχι έως το 2022 και μέρος των κεφαλαίων να χρησιμοποιηθεί ως απόθεμα ασφαλείας για τις τράπεζες εάν χρειαστούν νέες αυξήσεις κεφαλαίου.
Ωστόσο δεν είναι σαφές εάν αυτή η πρόταση περάσει καθώς την υποστηρίζει το ΔΝΤ…ο παρεμβατικός ρόλος του οποίου βαίνει ξεκάθαρα μειούμενος.
Πάντως εάν περάσει μια τέτοια πρόταση τότε το πραγματικό κεφαλαιακό μαξιλάρι της Ελλάδος θα είναι πολύ μικρότερο από τα 35 δισεκ. γιατί εάν αφαιρεθούν τα ταμειακά διαθέσιμα του δημοσίου προερχόμενα από Ταμεία τα 5 δισεκ. και εάν αφαιρεθεί και πρόβλεψη για τις τράπεζες τότε θα μειωθεί στα 22 δισεκ. εκ των οποίων τα 6 δισεκ. θα έχει εισφέρει η Ελλάδα.
Συμπέρασμα
Η Ελλάδα παίρνει υψηλό κεφαλαιακό απόθεμα για να μπορέσει να διατηρηθεί εν ζωή στην μεταμνημονιακή εποχή αλλά η απαξίωση της λύσης στο ελληνικό χρέος μπορεί να μηδενίσει τα θετικά οφέλη του υψηλού κεφαλαιακού μαξιλαριού.
Εάν αυτό συμβεί είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε ομηρία διαρκείας και η έξοδος στις αγορές θα συνεχίζει να αποτελεί υψηλό ρίσκο.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr