Γιατί ερίζουν οι δύο πλευρές και ποια τα πλεονεκτήματα της κάθε μίας ενόψει της ανάθεσης του project
Ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, ελάφρυνση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας σχεδόν κατά 50%, μείωση της ρύπανσης από τους πετρελαϊκούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
Έως σήμερα, τα δημοσιεύματα για την κόντρα που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία του Euroasia Interconnector, σχετικά με την υλοποίηση της μεγάλης διασύνδεσης του νησιού (Αττική - Κρήτη), επικεντρώνονται κατά κύριο λόγο στα τεχνικά και χρηματοδοτικά εχέγγυα που επικαλείται κάθε πλευρά, ώστε να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τα παραπάνω οφέλη που θα προκύψουν από την άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού.
Ωστόσο, υπάρχει και μία ακόμη παράμετρος στη διαμάχη, η οποία εν πολλοίς δεν έχει αναδειχθεί: Το γεγονός ότι διεκδικώντας την αποκλειστική αρμοδιότητα της «μεγάλης διασύνδεσης», κάθε πλευρά όπως είναι φυσικό διεκδικεί την αποκλειστική κυριότητα σε ένα πάγιο με υψηλή οικονομική αξία.
Είναι χαρακτηριστικό πως το κόστος της «μεγάλης διασύνδεσης» αποτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που θα ανακτηθεί σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα (π.χ. 20ετία) από τις χρεώσεις χρήσης συστήματος που καταβάλλουν οι καταναλωτές.
Μάλιστα, η ανάκτηση θα γίνει με διόλου ευκαταφρόνητη απόδοση (το λεγόμενο WACC), η οποία εκτιμάται πως θα είναι της τάξης του 7 έως 9%.
Παρόλο που κάθε πλευρά δηλώνει πως θα επιταχύνει ανεξάρτητα το έργο που προγραμματίζει, όπως είναι φυσικό μόνο μία διασύνδεση Αττικής - Κρήτης θα υλοποιηθεί.
Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον ΑΔΜΗΕ
Έτσι, σε αυτή την «κόντρα» ανάμεσα στην ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία, το «ισχυρό χαρτί» του ΑΔΜΗΕ είναι η παρουσία στο μετοχικό του κεφάλαιο της κινεζικής State Grid ως στρατηγικού επενδυτή, κάτι που της ανοίγει νέες ροές χρηματοδότησης, όπως απέδειξε το πρόσφατο δάνειο 199 εκατ. ευρώ, που σύναψε με τις τράπεζες Bank of China (Luxembourg) S.A. και Industrial and Commercial Bank of China Limited.
Επίσης, υπάρχει η προοπτική συνεργασίας του με τους ιδιωτικούς ομίλους που σχεδιάζουν μαζικές επενδύσεις σε ΑΠΕ στο νησί.
Μάλιστα, στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου από τον ΑΔΜΗΕ, ο Διαχειριστής κατέθεσε πρόσφατα τρεις προτάσεις στη ΡΑΕ για τα «Έργα Μείζονος Σημασίας» (PMI), όπως είναι η διασύνδεση Κρήτη - Αττική, ζητώντας τη δημιουργία θετικών κινήτρων σε περίπτωση που τα έργα αποπερατώνονται νωρίτερα από τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, την απόδοση του εσόδου κατά την κατασκευή της διασύνδεσης και όχι μετά την ολοκλήρωσή της, καθώς και την εξέταση κατά πόσο τυχόν ολιγωρίες οφείλονται στους αναδόχους, όταν πρόκειται να ενεργοποιηθούν οι ρήτρες μη έγκαιρης ολοκλήρωσης.
Τα πλεονεκτήματα της κοινοπραξίας EuroAsia
Από την άλλη πλευρά, το «διαπραγματευτικό ατού» της κοινοπραξίας είναι αναμφίβολα το γεγονός ότι ο Euroasia Interconnector (δηλαδή το σχέδιο για το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ) έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε.
Αυτό σημαίνει πως είναι υποχρέωση των χωρών να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου, ακόμη και αναφορικά με τον χρόνο των αδειοδοτήσεων.
Επίσης, παρόλο που η ΡΑΕ ζήτησε στο 10ετες πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ να εξεταστούν συνέργειες, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως μία ρυθμιστική αρχή μπορεί να επιβάλει συνεταίρους σε ένα έργο PCI.
Σε κάθε περίπτωση, η εμπλοκή που έχει προκληθεί φαίνεται να απασχολεί και την Κομισιόν, η οποία έχει αρχίσει να παρακολουθεί το θέμα.
Παράλληλα, η ΡΑΕ ανησυχεί για την καθυστέρηση που αναπόφευκτα δημιουργεί η εμπλοκή, και η οποία θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης.
www.worldenergynews.gr
Έως σήμερα, τα δημοσιεύματα για την κόντρα που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία του Euroasia Interconnector, σχετικά με την υλοποίηση της μεγάλης διασύνδεσης του νησιού (Αττική - Κρήτη), επικεντρώνονται κατά κύριο λόγο στα τεχνικά και χρηματοδοτικά εχέγγυα που επικαλείται κάθε πλευρά, ώστε να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τα παραπάνω οφέλη που θα προκύψουν από την άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού.
Ωστόσο, υπάρχει και μία ακόμη παράμετρος στη διαμάχη, η οποία εν πολλοίς δεν έχει αναδειχθεί: Το γεγονός ότι διεκδικώντας την αποκλειστική αρμοδιότητα της «μεγάλης διασύνδεσης», κάθε πλευρά όπως είναι φυσικό διεκδικεί την αποκλειστική κυριότητα σε ένα πάγιο με υψηλή οικονομική αξία.
Είναι χαρακτηριστικό πως το κόστος της «μεγάλης διασύνδεσης» αποτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που θα ανακτηθεί σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα (π.χ. 20ετία) από τις χρεώσεις χρήσης συστήματος που καταβάλλουν οι καταναλωτές.
Μάλιστα, η ανάκτηση θα γίνει με διόλου ευκαταφρόνητη απόδοση (το λεγόμενο WACC), η οποία εκτιμάται πως θα είναι της τάξης του 7 έως 9%.
Παρόλο που κάθε πλευρά δηλώνει πως θα επιταχύνει ανεξάρτητα το έργο που προγραμματίζει, όπως είναι φυσικό μόνο μία διασύνδεση Αττικής - Κρήτης θα υλοποιηθεί.
Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον ΑΔΜΗΕ
Έτσι, σε αυτή την «κόντρα» ανάμεσα στην ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία, το «ισχυρό χαρτί» του ΑΔΜΗΕ είναι η παρουσία στο μετοχικό του κεφάλαιο της κινεζικής State Grid ως στρατηγικού επενδυτή, κάτι που της ανοίγει νέες ροές χρηματοδότησης, όπως απέδειξε το πρόσφατο δάνειο 199 εκατ. ευρώ, που σύναψε με τις τράπεζες Bank of China (Luxembourg) S.A. και Industrial and Commercial Bank of China Limited.
Επίσης, υπάρχει η προοπτική συνεργασίας του με τους ιδιωτικούς ομίλους που σχεδιάζουν μαζικές επενδύσεις σε ΑΠΕ στο νησί.
Μάλιστα, στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου από τον ΑΔΜΗΕ, ο Διαχειριστής κατέθεσε πρόσφατα τρεις προτάσεις στη ΡΑΕ για τα «Έργα Μείζονος Σημασίας» (PMI), όπως είναι η διασύνδεση Κρήτη - Αττική, ζητώντας τη δημιουργία θετικών κινήτρων σε περίπτωση που τα έργα αποπερατώνονται νωρίτερα από τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, την απόδοση του εσόδου κατά την κατασκευή της διασύνδεσης και όχι μετά την ολοκλήρωσή της, καθώς και την εξέταση κατά πόσο τυχόν ολιγωρίες οφείλονται στους αναδόχους, όταν πρόκειται να ενεργοποιηθούν οι ρήτρες μη έγκαιρης ολοκλήρωσης.
Τα πλεονεκτήματα της κοινοπραξίας EuroAsia
Από την άλλη πλευρά, το «διαπραγματευτικό ατού» της κοινοπραξίας είναι αναμφίβολα το γεγονός ότι ο Euroasia Interconnector (δηλαδή το σχέδιο για το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ) έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε.
Αυτό σημαίνει πως είναι υποχρέωση των χωρών να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου, ακόμη και αναφορικά με τον χρόνο των αδειοδοτήσεων.
Επίσης, παρόλο που η ΡΑΕ ζήτησε στο 10ετες πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ να εξεταστούν συνέργειες, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως μία ρυθμιστική αρχή μπορεί να επιβάλει συνεταίρους σε ένα έργο PCI.
Σε κάθε περίπτωση, η εμπλοκή που έχει προκληθεί φαίνεται να απασχολεί και την Κομισιόν, η οποία έχει αρχίσει να παρακολουθεί το θέμα.
Παράλληλα, η ΡΑΕ ανησυχεί για την καθυστέρηση που αναπόφευκτα δημιουργεί η εμπλοκή, και η οποία θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης.
www.worldenergynews.gr