Το υβριδικό πρόγραμμα ένα μείγμα καθαρής εξόδου και ενός ειδικού λογαριασμού θα αποτελούσε την βέλτιστη λύση για όλες τις πλευρές
Η λύση φόρμουλα για την μεταμνημονιακή εποχή αρχίζει να σχηματοποιείται και δεν θα είναι καθαρή έξοδος (clean exit) ούτε πιστωτική γραμμή (ECCL ή PCCL).
H λύση που προκρίνεται είναι ένα υβριδικό πρόγραμμα το οποίο θα περιλαμβάνει
1)Την συμμετοχή της Ελλάδος με 10 δισεκ. ευρώ τα οποία θα συγκεντρώσει με ίδια μέσα από τις δημοπρασίες ομολόγων
2)Ο ESM θα συμμετάσχει με έως και 20 δισεκ. – μπορεί να είναι π.χ. 16 ή 18 δισ - περίπου 10 δισεκ. από τις δόσεις του 3ου μνημονίου και άλλα 10 δισεκ. για τις τράπεζες.
Τα χρήματα αυτά ωστόσο ειδικά για τις τράπεζες θα δοθούν υπό την μορφή ειδικού λογαριασμού με την Ελλάδα να υπογράφει σύμβαση υποχρέωσης.
Η σύμβαση υποχρέωσης που θα περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις της Ελλάδος δηλαδή νέα μέτρα και μεταρρυθμίσεις… θα ενεργοποιείται μόνο όταν η Ελλάδα χρειαστεί να σηκώσει κεφάλαια από τον ειδικό λογαριασμό.
Τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια θα εγκρίνουν τον ειδικό λογαριασμό μόνο εάν η Ελλάδα κάνει χρήση του ειδικού λογαριασμού.
Στον λογαριασμό αυτόν η Ελλάδα δεν θα έχει άμεση πρόσβαση και θα ενεργοποιείται μόνο όταν οι ανάγκες το επιβάλλουν και σε αυτή την περίπτωση θα χρειάζεται η έγκριση των κοινοβουλίων.
Αντί τα κεφάλαια που απομένουν από το 3ο πρόγραμμα να επιστραφούν στον ESM θα παραμείνει ένα μέρος τους σε ειδικό λογαριασμό.
Ο ESM από το απόθεμα των έως 86 δισεκ ευρώ διαθέτει ακόμη 27-28 δισεκ. εφόσον αφαιρεθεί και η επόμενη δόση των 6,5 με 8 δισεκ.
Ο ESM στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του χρέους θα αποπληρώσει τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα ύψους 9,8 δισεκ. ευρώ περίπου.
Με βάση αυτό το σενάριο δηλαδή ούτε clean exit αλλά και ούτε πιστωτική γραμμή δίδονται 4 πειστικές απαντήσεις ειδικά προς τις αγορές αλλά και προς το πολιτικό σύστημα της Ευρώπης.
Ταυτόχρονα η Ελλάδα θα μπορεί να επικαλείται ότι κατά μια έννοια έχει επιτύχει καθαρή έξοδο και οι ευρωπαίοι με τον ειδικό λογαριασμό θα γνωρίζουν ότι ακόμη και ένα κάτι πάει στραβά θα υπάρχει έτοιμο και σχεδιασμένο το plan B δηλαδή ο ειδικός λογαριασμός που θα συνοδεύεται από σύμβαση υποχρέωσης.
Το υβριδικό πρόγραμμα δίνει 4 πειστικές απαντήσεις
Α)Το clean exit προϋποθέτει δεσμεύσεις και οι δεσμεύσεις θα επικεντρώνονταν μόνο στο χρέος καθώς μόνο μέσω αυτού του κεφαλαιώδους ζητήματος μπορεί να ελεγχθεί η Ελλάδα.
Με την καθαρή έξοδο οι διεθνείς επενδυτές θα κατανοούσαν ότι η λύση για το χρέος θα είναι θολή, η Ελλάδα με την καθαρή έξοδο δεν θα πάρει καθαρή λύση για το χρέος.
Το clean exit από τα μνημόνια θα συνοδευτεί με μια θολή και δυσδιάκριτη λύση για το χρέος.
Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι πολύ αρνητική στην προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα.
Η Ελλάδα θα βγαίνει από τα μνημόνια χωρίς καθαρή λύση για το χρέος και προφανώς στο πρώτο στραβοπάτημα θα επέλθει το μοιραίο.
Λύση σε αυτό το κεφαλαιώδες ζήτημα προσφέρει το υβριδικό πρόγραμμα καθώς θα προϋποθέτει μια καθαρή λύση για το χρέος ενώ θα υπάρχει και ο ειδικός λογαριασμός του ESM που θα αποτελεί μια σταθερή δικλείδα ασφαλείας.
Β)Η καθαρή έξοδος σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες χάνουν το waiver δηλαδή 5 δισεκ. επίπτωση.
Όμως το ζήτημα δεν είναι τα 5 δισεκ. αλλά εάν σε μια εκτροπή των αγορών, σε ένα στραβοπάτημα των διεθνών αγορών όπου προκληθεί διεθνές χάος…οι ελληνικές τράπεζες ποιο μηχανισμό προστασίας θα διαθέτουν;
Με το clean exit κανένα μηχανισμό.
Όμως με το υβριδικό πρόγραμμα το waiver θα παραμείνει οπότε θα υπάρχει μια επιπρόσθετη δικλείδα ασφαλείας.
Γ)Οι τράπεζες ακόμη και εάν περάσουν τα stress tests χρειάζονται ένα κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας να τις συνοδεύει και αυτό το κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας ονομάζεται ειδικός λογαριασμός.
Δ)Πολλοί υποστηρίζουν γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να συγκριθεί με την Κύπρο και την Πορτογαλία όπου αυτές οι χώρες πέτυχαν καθαρή έξοδο.
Η Ελλάδα έχει μια ιδιαιτερότητα που δεν συναντάται και στις 3 χώρες.
Ταυτόχρονα η Ελλάδα εμφανίζει δυσθεώρητο χρέος, δυσθεώρητο πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια και τις τράπεζες και δυσθεώρητο πρόβλημα με το ασφαλιστικό.
Στην Ελλάδα η δαπάνη για ασφάλεια είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα λοιπόν χρειάζεται μια καθαρή έξοδο αλλά χρειάζεται και ένα μηχανισμό προαιρετικό μέσω αυτού του ειδικού λογαριασμού που θα περιλαμβάνει μια σύμβαση υποχρέωσης από την Ελλάδα με μέτρα και μεταρρυθμίσεις.
Συμπέρασμα
Το υβριδικό πρόγραμμα ένα μείγμα καθαρής εξόδου και ενός ειδικού λογαριασμού θα αποτελούσε την βέλτιστη λύση για όλες τις πλευρές.
Η Ελλάδα θα μιλούσε για clean exit και οι ευρωπαίοι θα είναι ασφαλείς ότι με τον ειδικό λογαριασμό και την σύμβαση υποχρέωσης ότι και να γίνει εάν ενεργοποιηθεί η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει νέα μέτρα.
Η Ελλάδα θα πρέπει να δώσει μάχη για την μην ενεργοποιήσει αυτό τον λογαριασμό αλλά η παρουσία του θα αποτελεί μια σημαντική δικλείδα ασφαλείας.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
H λύση που προκρίνεται είναι ένα υβριδικό πρόγραμμα το οποίο θα περιλαμβάνει
1)Την συμμετοχή της Ελλάδος με 10 δισεκ. ευρώ τα οποία θα συγκεντρώσει με ίδια μέσα από τις δημοπρασίες ομολόγων
2)Ο ESM θα συμμετάσχει με έως και 20 δισεκ. – μπορεί να είναι π.χ. 16 ή 18 δισ - περίπου 10 δισεκ. από τις δόσεις του 3ου μνημονίου και άλλα 10 δισεκ. για τις τράπεζες.
Τα χρήματα αυτά ωστόσο ειδικά για τις τράπεζες θα δοθούν υπό την μορφή ειδικού λογαριασμού με την Ελλάδα να υπογράφει σύμβαση υποχρέωσης.
Η σύμβαση υποχρέωσης που θα περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις της Ελλάδος δηλαδή νέα μέτρα και μεταρρυθμίσεις… θα ενεργοποιείται μόνο όταν η Ελλάδα χρειαστεί να σηκώσει κεφάλαια από τον ειδικό λογαριασμό.
Τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια θα εγκρίνουν τον ειδικό λογαριασμό μόνο εάν η Ελλάδα κάνει χρήση του ειδικού λογαριασμού.
Στον λογαριασμό αυτόν η Ελλάδα δεν θα έχει άμεση πρόσβαση και θα ενεργοποιείται μόνο όταν οι ανάγκες το επιβάλλουν και σε αυτή την περίπτωση θα χρειάζεται η έγκριση των κοινοβουλίων.
Αντί τα κεφάλαια που απομένουν από το 3ο πρόγραμμα να επιστραφούν στον ESM θα παραμείνει ένα μέρος τους σε ειδικό λογαριασμό.
Ο ESM από το απόθεμα των έως 86 δισεκ ευρώ διαθέτει ακόμη 27-28 δισεκ. εφόσον αφαιρεθεί και η επόμενη δόση των 6,5 με 8 δισεκ.
Ο ESM στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του χρέους θα αποπληρώσει τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα ύψους 9,8 δισεκ. ευρώ περίπου.
Με βάση αυτό το σενάριο δηλαδή ούτε clean exit αλλά και ούτε πιστωτική γραμμή δίδονται 4 πειστικές απαντήσεις ειδικά προς τις αγορές αλλά και προς το πολιτικό σύστημα της Ευρώπης.
Ταυτόχρονα η Ελλάδα θα μπορεί να επικαλείται ότι κατά μια έννοια έχει επιτύχει καθαρή έξοδο και οι ευρωπαίοι με τον ειδικό λογαριασμό θα γνωρίζουν ότι ακόμη και ένα κάτι πάει στραβά θα υπάρχει έτοιμο και σχεδιασμένο το plan B δηλαδή ο ειδικός λογαριασμός που θα συνοδεύεται από σύμβαση υποχρέωσης.
Το υβριδικό πρόγραμμα δίνει 4 πειστικές απαντήσεις
Α)Το clean exit προϋποθέτει δεσμεύσεις και οι δεσμεύσεις θα επικεντρώνονταν μόνο στο χρέος καθώς μόνο μέσω αυτού του κεφαλαιώδους ζητήματος μπορεί να ελεγχθεί η Ελλάδα.
Με την καθαρή έξοδο οι διεθνείς επενδυτές θα κατανοούσαν ότι η λύση για το χρέος θα είναι θολή, η Ελλάδα με την καθαρή έξοδο δεν θα πάρει καθαρή λύση για το χρέος.
Το clean exit από τα μνημόνια θα συνοδευτεί με μια θολή και δυσδιάκριτη λύση για το χρέος.
Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι πολύ αρνητική στην προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα.
Η Ελλάδα θα βγαίνει από τα μνημόνια χωρίς καθαρή λύση για το χρέος και προφανώς στο πρώτο στραβοπάτημα θα επέλθει το μοιραίο.
Λύση σε αυτό το κεφαλαιώδες ζήτημα προσφέρει το υβριδικό πρόγραμμα καθώς θα προϋποθέτει μια καθαρή λύση για το χρέος ενώ θα υπάρχει και ο ειδικός λογαριασμός του ESM που θα αποτελεί μια σταθερή δικλείδα ασφαλείας.
Β)Η καθαρή έξοδος σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες χάνουν το waiver δηλαδή 5 δισεκ. επίπτωση.
Όμως το ζήτημα δεν είναι τα 5 δισεκ. αλλά εάν σε μια εκτροπή των αγορών, σε ένα στραβοπάτημα των διεθνών αγορών όπου προκληθεί διεθνές χάος…οι ελληνικές τράπεζες ποιο μηχανισμό προστασίας θα διαθέτουν;
Με το clean exit κανένα μηχανισμό.
Όμως με το υβριδικό πρόγραμμα το waiver θα παραμείνει οπότε θα υπάρχει μια επιπρόσθετη δικλείδα ασφαλείας.
Γ)Οι τράπεζες ακόμη και εάν περάσουν τα stress tests χρειάζονται ένα κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας να τις συνοδεύει και αυτό το κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας ονομάζεται ειδικός λογαριασμός.
Δ)Πολλοί υποστηρίζουν γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να συγκριθεί με την Κύπρο και την Πορτογαλία όπου αυτές οι χώρες πέτυχαν καθαρή έξοδο.
Η Ελλάδα έχει μια ιδιαιτερότητα που δεν συναντάται και στις 3 χώρες.
Ταυτόχρονα η Ελλάδα εμφανίζει δυσθεώρητο χρέος, δυσθεώρητο πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια και τις τράπεζες και δυσθεώρητο πρόβλημα με το ασφαλιστικό.
Στην Ελλάδα η δαπάνη για ασφάλεια είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα λοιπόν χρειάζεται μια καθαρή έξοδο αλλά χρειάζεται και ένα μηχανισμό προαιρετικό μέσω αυτού του ειδικού λογαριασμού που θα περιλαμβάνει μια σύμβαση υποχρέωσης από την Ελλάδα με μέτρα και μεταρρυθμίσεις.
Συμπέρασμα
Το υβριδικό πρόγραμμα ένα μείγμα καθαρής εξόδου και ενός ειδικού λογαριασμού θα αποτελούσε την βέλτιστη λύση για όλες τις πλευρές.
Η Ελλάδα θα μιλούσε για clean exit και οι ευρωπαίοι θα είναι ασφαλείς ότι με τον ειδικό λογαριασμό και την σύμβαση υποχρέωσης ότι και να γίνει εάν ενεργοποιηθεί η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει νέα μέτρα.
Η Ελλάδα θα πρέπει να δώσει μάχη για την μην ενεργοποιήσει αυτό τον λογαριασμό αλλά η παρουσία του θα αποτελεί μια σημαντική δικλείδα ασφαλείας.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr