Η ανεργία είναι υψηλή στο 22%, αντανακλώντας εν μέρει μια μεγάλη άτυπη οικονομία, αλλά βρίσκεται σε πτωτική τάση.
Η Fitch Ratings επιβεβαίωσε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της πΓΔΜ σε «ΒΒ», ενώ παράλληλα αναθεώρησε το outlook από σταθερό σε θετικό.
Οι διαρθρωτικοί δείκτες, όπως το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, η ανθρώπινη ανάπτυξη και η διακυβέρνηση, ευθυγραμμίζονται σε γενικές γραμμές με τους μέσους όρους της βαθμολογίας «BB», σύμφωνα με τη Fitch.
Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η παρέμβαση της Fitch για το όνομα της "Μακεδονίας.
"Η κυβέρνηση επανέλαβε τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, για τη διαμάχη για το επίσημο όνομα της "Μακεδονίας".
Τα διπλωματικά σήματα είναι θετικά, αλλά η πΓΔΜ θα πρέπει να συμβιβαστεί με το όνομά της, προκειμένου να κερδίσει την ένταξη στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, σύμφωνα με την άποψη της Fitch.
Ουσιαστικά και η αμερικανική Fitch αναγνωρίζει ότι η FYROM πρέπει να συμβιβαστεί.
Το επιχειρηματικό κλίμα είναι ευνοϊκό, σύμφωνα με την έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η οποία υποστηρίζει τις καθαρές εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων και τις δυναμικές εξαγωγικές επιδόσεις.
Η ανεργία είναι υψηλή στο 22%, αντανακλώντας εν μέρει μια μεγάλη άτυπη οικονομία, αλλά βρίσκεται σε πτωτική τάση.
Ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ επιβραδύνθηκε απότομα με μέσο όρο -0,4% τα τρία πρώτα 3μηνα του 2017, από 2,9% το 2016, καθώς η πολιτική αβεβαιότητα, επιβάρυνε τις επενδύσεις.
Η Fitch προέβλεπε αύξηση του ΑΕΠ κατά μέσο όρο στο 0,5% το 2017, κάτω από τις αναθεωρημένες προβλέψεις της κυβέρνησης κατά 1,6%, αλλά περιμένει έντονη ανάκαμψη το δ΄ 3μηνο του 2018, με βάση την αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής, των εξαγωγών και της πιστωτικής επέκτασης.
Αναμένει ότι η ανάπτυξη θα ανακάμψει στο 3,1% το 2018 και στο 3,3% το 2019, καθώς η εξομάλυνση της πολιτικής κατάστασης οδηγεί σε βελτίωση της οικονομικής εμπιστοσύνης.
Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών αυξήθηκαν 13,1% τα τρία πρώτα 3μηνα, σε σύγκριση μετto 8,6% για τις εισαγωγές.
Η πΓΔΜ έχει αποκτήσει μερίδιο αγοράς στην κύρια εξαγωγική της αγορά (ΕΕ) και ανέβασε το μερίδιο των εξαγωγών μηχανημάτων, εξοπλισμού μεταφορών και χημικών προϊόντων.
Το καθαρό εξωτερικό χρέος εκτιμήθηκε στο 24,5% του ΑΕΠ στο τέλος του 2017, πάνω από το μέσο όρο της κλίμακας «BB» του 12,1%.
Η χώρα έχει ιστορικό χαμηλού πληθωρισμού και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, στηριζόμενη σε ένα αξιόπιστο και συνεκτικό πλαίσιο μακροοικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής.
Οι τράπεζες είναι καλά κεφαλαιοποιημένες, με ρευστότητα και κερδοφόρες και η πλειοψηφία των περιουσιακών στοιχείων ελέγχονται από ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι πιστώσεις προς τον ιδιωτικό τομέα είναι μέτριες στο 48% του ΑΕΠ.
Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώθηκε στο 6,3% το 2017, από 6,6% το 2016. Η αναθεώρηση του outlook από σταθερό σε θετικό αντικατοπτρίζεται από τους εξής παράγοντες:
Η εσωτερική πολιτική κατάσταση σταθεροποιείται και οι διεθνείς σχέσεις βελτιώνονται, μετά από μια παρατεταμένη πολιτική κρίση μεταξύ του 2014 και του 2017, όπου η πΓΔΜ είχε το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό πτώσης στο δείκτη διακυβέρνησης της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Η κυβέρνηση συνασπισμού υπό την ηγεσία των σοσιαλδημοκρατών (SDSM) με το κόμμα Αλβανικής Δημοκρατικής Ένωσης, πραγματοποιεί πρόοδο στην εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος «Σχέδιο 3-6-9» από τότε που ανέλαβε την εξουσία τον Μάιο του 2017.
Σκοπός του σχεδίου είναι η αναδιάρθρωση.
Οι πολιτικές της πΓΔΜ για την ένταξη στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, αποκαθιστούν την ανεξαρτησία και τη διαφάνεια των δημόσιων θεσμών.
Οι εκλογές τον Οκτώβριο 2017έδωσαν στο κόμμα SDSM, ισχυρή εντολή, ενώ αντιμετώπισε χλιαρή αντίδραση για τις μεταρρυθμίσεις.
Η κυβέρνηση επανέλαβε τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, για τη διαμάχη για το επίσημο όνομα της Μακεδονίας.
Τα διπλωματικά σήματα είναι θετικά, αλλά η πΓΔΜ θα πρέπει να συμβιβαστεί με το όνομά της, προκειμένου να κερδίσει την ένταξη στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, σύμφωνα με την άποψη της Fitch.
Η πΓΔΜ ελπίζει ότι θα εξασφαλίσει στους επόμενους μήνες μια θετική σύσταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς το Συμβούλιο της ΕΕ, για την ημερομηνία που θα ανοίξει τις διαπραγματεύσεις ένταξης στην ΕΕ, αργότερα το 2018.
Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα δείχνουν ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού του κεντρικού δημόσιου τομέα το 2017 ήταν 2,7% του ΑΕΠ, κάτω από το συμπληρωματικό δημοσιονομικό στόχο της κυβέρνησης κατά 2,9% και σύμφωνα με το έλλειμμα του 2016.
Η κυβέρνηση μείωσε τις δαπάνες για την επίτευξη του στόχου για το έλλειμμα, με βάση τα χαμηλότερα από τα αναμενόμενα έσοδα, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στη δέσμευσή της για τους δημοσιονομικούς στόχους.
Η κυβέρνηση στοχεύει σε έλλειμμα 2,7% του ΑΕΠ το 2018 και στη συνέχεια μείωση σε 2,5% το 2019, 2,3% το 2020 και 2,0% μεσοπρόθεσμα.
Η Fitch εκτιμά ότι το δημόσιο χρέος ανερχόταν στο 39,2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2017 και οι κρατικές εγγυήσεις των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων ήταν 8,2% του ΑΕΠ, με αποτέλεσμα το συνολικό δημόσιο χρέος να φθάσει στο 47,4% του ΑΕΠ.
Αυτή θα είναι η πρώτη μείωση του δείκτη (από 48,5% το 2016) μετά από τις αυξήσεις για εννέα χρόνια από το 23% το 2008.
Πηγή:
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Οι διαρθρωτικοί δείκτες, όπως το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, η ανθρώπινη ανάπτυξη και η διακυβέρνηση, ευθυγραμμίζονται σε γενικές γραμμές με τους μέσους όρους της βαθμολογίας «BB», σύμφωνα με τη Fitch.
Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η παρέμβαση της Fitch για το όνομα της "Μακεδονίας.
"Η κυβέρνηση επανέλαβε τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, για τη διαμάχη για το επίσημο όνομα της "Μακεδονίας".
Τα διπλωματικά σήματα είναι θετικά, αλλά η πΓΔΜ θα πρέπει να συμβιβαστεί με το όνομά της, προκειμένου να κερδίσει την ένταξη στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, σύμφωνα με την άποψη της Fitch.
Ουσιαστικά και η αμερικανική Fitch αναγνωρίζει ότι η FYROM πρέπει να συμβιβαστεί.
Το επιχειρηματικό κλίμα είναι ευνοϊκό, σύμφωνα με την έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η οποία υποστηρίζει τις καθαρές εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων και τις δυναμικές εξαγωγικές επιδόσεις.
Η ανεργία είναι υψηλή στο 22%, αντανακλώντας εν μέρει μια μεγάλη άτυπη οικονομία, αλλά βρίσκεται σε πτωτική τάση.
Ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ επιβραδύνθηκε απότομα με μέσο όρο -0,4% τα τρία πρώτα 3μηνα του 2017, από 2,9% το 2016, καθώς η πολιτική αβεβαιότητα, επιβάρυνε τις επενδύσεις.
Η Fitch προέβλεπε αύξηση του ΑΕΠ κατά μέσο όρο στο 0,5% το 2017, κάτω από τις αναθεωρημένες προβλέψεις της κυβέρνησης κατά 1,6%, αλλά περιμένει έντονη ανάκαμψη το δ΄ 3μηνο του 2018, με βάση την αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής, των εξαγωγών και της πιστωτικής επέκτασης.
Αναμένει ότι η ανάπτυξη θα ανακάμψει στο 3,1% το 2018 και στο 3,3% το 2019, καθώς η εξομάλυνση της πολιτικής κατάστασης οδηγεί σε βελτίωση της οικονομικής εμπιστοσύνης.
Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών αυξήθηκαν 13,1% τα τρία πρώτα 3μηνα, σε σύγκριση μετto 8,6% για τις εισαγωγές.
Η πΓΔΜ έχει αποκτήσει μερίδιο αγοράς στην κύρια εξαγωγική της αγορά (ΕΕ) και ανέβασε το μερίδιο των εξαγωγών μηχανημάτων, εξοπλισμού μεταφορών και χημικών προϊόντων.
Το καθαρό εξωτερικό χρέος εκτιμήθηκε στο 24,5% του ΑΕΠ στο τέλος του 2017, πάνω από το μέσο όρο της κλίμακας «BB» του 12,1%.
Η χώρα έχει ιστορικό χαμηλού πληθωρισμού και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, στηριζόμενη σε ένα αξιόπιστο και συνεκτικό πλαίσιο μακροοικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής.
Οι τράπεζες είναι καλά κεφαλαιοποιημένες, με ρευστότητα και κερδοφόρες και η πλειοψηφία των περιουσιακών στοιχείων ελέγχονται από ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι πιστώσεις προς τον ιδιωτικό τομέα είναι μέτριες στο 48% του ΑΕΠ.
Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώθηκε στο 6,3% το 2017, από 6,6% το 2016. Η αναθεώρηση του outlook από σταθερό σε θετικό αντικατοπτρίζεται από τους εξής παράγοντες:
Η εσωτερική πολιτική κατάσταση σταθεροποιείται και οι διεθνείς σχέσεις βελτιώνονται, μετά από μια παρατεταμένη πολιτική κρίση μεταξύ του 2014 και του 2017, όπου η πΓΔΜ είχε το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό πτώσης στο δείκτη διακυβέρνησης της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Η κυβέρνηση συνασπισμού υπό την ηγεσία των σοσιαλδημοκρατών (SDSM) με το κόμμα Αλβανικής Δημοκρατικής Ένωσης, πραγματοποιεί πρόοδο στην εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος «Σχέδιο 3-6-9» από τότε που ανέλαβε την εξουσία τον Μάιο του 2017.
Σκοπός του σχεδίου είναι η αναδιάρθρωση.
Οι πολιτικές της πΓΔΜ για την ένταξη στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, αποκαθιστούν την ανεξαρτησία και τη διαφάνεια των δημόσιων θεσμών.
Οι εκλογές τον Οκτώβριο 2017έδωσαν στο κόμμα SDSM, ισχυρή εντολή, ενώ αντιμετώπισε χλιαρή αντίδραση για τις μεταρρυθμίσεις.
Η κυβέρνηση επανέλαβε τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, για τη διαμάχη για το επίσημο όνομα της Μακεδονίας.
Τα διπλωματικά σήματα είναι θετικά, αλλά η πΓΔΜ θα πρέπει να συμβιβαστεί με το όνομά της, προκειμένου να κερδίσει την ένταξη στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, σύμφωνα με την άποψη της Fitch.
Η πΓΔΜ ελπίζει ότι θα εξασφαλίσει στους επόμενους μήνες μια θετική σύσταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς το Συμβούλιο της ΕΕ, για την ημερομηνία που θα ανοίξει τις διαπραγματεύσεις ένταξης στην ΕΕ, αργότερα το 2018.
Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα δείχνουν ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού του κεντρικού δημόσιου τομέα το 2017 ήταν 2,7% του ΑΕΠ, κάτω από το συμπληρωματικό δημοσιονομικό στόχο της κυβέρνησης κατά 2,9% και σύμφωνα με το έλλειμμα του 2016.
Η κυβέρνηση μείωσε τις δαπάνες για την επίτευξη του στόχου για το έλλειμμα, με βάση τα χαμηλότερα από τα αναμενόμενα έσοδα, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στη δέσμευσή της για τους δημοσιονομικούς στόχους.
Η κυβέρνηση στοχεύει σε έλλειμμα 2,7% του ΑΕΠ το 2018 και στη συνέχεια μείωση σε 2,5% το 2019, 2,3% το 2020 και 2,0% μεσοπρόθεσμα.
Η Fitch εκτιμά ότι το δημόσιο χρέος ανερχόταν στο 39,2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2017 και οι κρατικές εγγυήσεις των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων ήταν 8,2% του ΑΕΠ, με αποτέλεσμα το συνολικό δημόσιο χρέος να φθάσει στο 47,4% του ΑΕΠ.
Αυτή θα είναι η πρώτη μείωση του δείκτη (από 48,5% το 2016) μετά από τις αυξήσεις για εννέα χρόνια από το 23% το 2008.
Πηγή:
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr