Αγώνας δρόμου από την κυβέρνηση για να κλείσουν τα προαπαιτούμενα
Τουλάχιστον 8,5 δισ. θα είναι η νέα μνημονιακή δόση που θα εκταμιεύσουν οι θεσμοί μετά την ολοκλήρωση των 110 προαπαιτούμενων της 3ης αξιολόγησης από την πλευρά της Αθήνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ακριβές ύψος της δόσης δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί αλλά θα είναι σίγουρα πολύ πιο πάνω από 5,5 δισ. ευρω που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2018.
Οι θεσμοί περιμένουν να δουν βέβαια και που ακριβώς θα «κάτσει» η «μπίλια» με το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα, εάν δηλαδή μετά το μέρισμα και τα υπόλοιπα κοινωνικά μέτρα φθάσει την τελευταία πρόβλεψη του προϋπολογισμού για 2,44% ή 4,36 δις. ευρώ.
Και αυτό γιατί να ποσό από την φετινή υπέρβαση θα χρησιμοποιηθεί ως «μαξιλάρι ασφαλείας» για την έξοδο της χώρας στις αγορές.
Οι συζητήσεις για το μέγεθος του «μαξιλαριού» ρευστότητας θα ξεκινήσουν μετά την επιστροφή του Ευκλείδη Τσακαλώτου από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σε κάθε περίπτωση η νέα μνημονιακή δόση θα είναι αυξημένη εξαιτίας και των λιγότερων αξιολογήσεων του ελληνικού προγράμματος ενώ τα λεφτά που έχουν περισσέψει από αυτό και είναι διατεθειμένοι να μας δώσουν οι θεσμοί φθάνουν τα 18,5 δισ. ευρώ.
.Με δεδομένο ότι η επόμενη αξιολόγηση θα είναι και η «τελική» το ποσό αυτό θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο υποδόσεις και όχι απαραίτητα στο μισό.
Επίσης, η χώρα δεν έχει άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες το 2018.
Το αντίθετο, μάλιστα.
Οι καθαρές δανειακές ανάγκες ανέρχονται στα 10,2 δισ. που είναι από τις χαμηλότερες εξαιτίας των βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται ο δανεισμός του Δημοσίου με έντοκα γραμμάτια που φθάνει τα 15 δισ. ευρώ και είναι ανακυκλούμενος.
Από τις ανάγκες των 10,2 δισ. ευρώ τα 4,8 δισ. ευρώ αφορούν υποχρεώσεις σε ομόλογα και δάνεια που έχει λάβει η χώρα από το πρώτο μνημόνιο και ωριμάζουν το 2018, ενώ τα υπόλοιπα 5,4 δισ. ευρώ είναι οι συνολικοί τόκοι για την επόμενη χρονιά. Για το 2109 το ύψος των αναγκών φθάνει τα 14 - 15 δισ. εκ των οποίων τα 8,5 δισ. ευρώ αφορούν δάνεια και τα 6 δισ. τόκους.
Σε ότι αφορά την πορεία υλοποίησης του ελληνικού προγράμματος πηγές από τις Βρυξέλλες θεωρούν ότι αυτό κινείται σε μνημονιακή «τροχιά» και επί του παρόντος δεν καταγράφεται η ανάγκη λήψης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων για την υποστήριξη του ευρωπαϊκού στόχου του πλεονάσματος.
Βέβαια, το επικαιροποιημένο μνημόνιο αφήνει «παράθυρο» κατάθεσης νέας διάταξης στη Βουλή, μέχρι τον Μάιο του 2018, σε περίπτωση που το ΔΝΤ κρίνει ότι ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% το 2018 δεν επιτυγχάνεται.Το Ταμείο εξακολουθεί να θεωρεί παρακινδυνευμένη την πρόβλεψη για το πλεόνασμα της επόμενης χρονιάς ( θεωρεί ότι χωρίς μέτρα δεν θα ξεπεράσει το 2,6%), τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει ανεβάσει ακόμη πιο πάνω την πήχη όντας σίγουρη ότι θα πετύχει 3,82% ή 7 δισ. ευρώ.
Απορρίφθηκε το αίτημα να μην αυξηθεί ο ΦΠΑ
Όσον αφορά το ελληνικό αίτημα αναστολής της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά, μάλλον δεν θα ικανοποιηθεί αφού σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές η διατήρηση του μειωμένου κατά 30% ΦΠΑ μάλλον δημιουργεί δύο ταχύτητες φόρων. Στο τραπέζι βρίσκεται σχέδιο οικονομικής ενίσχυσης των κατοίκων.
Στο μέτωπο της 3η αξιολόγησης μείζον θέμα θεωρείται για τους δανειστές το μέτρο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς το Δημόσιο (Εφορίες, Ταμεία), όπως έχιε ήδη μεταδώσει το bankingnews.gr.
Σε επίπεδο προαπαιτούμενων μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 30% αυτών από τα 110 συνολικά και καταγράφεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν ώς το Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ακριβές ύψος της δόσης δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί αλλά θα είναι σίγουρα πολύ πιο πάνω από 5,5 δισ. ευρω που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2018.
Οι θεσμοί περιμένουν να δουν βέβαια και που ακριβώς θα «κάτσει» η «μπίλια» με το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα, εάν δηλαδή μετά το μέρισμα και τα υπόλοιπα κοινωνικά μέτρα φθάσει την τελευταία πρόβλεψη του προϋπολογισμού για 2,44% ή 4,36 δις. ευρώ.
Και αυτό γιατί να ποσό από την φετινή υπέρβαση θα χρησιμοποιηθεί ως «μαξιλάρι ασφαλείας» για την έξοδο της χώρας στις αγορές.
Οι συζητήσεις για το μέγεθος του «μαξιλαριού» ρευστότητας θα ξεκινήσουν μετά την επιστροφή του Ευκλείδη Τσακαλώτου από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σε κάθε περίπτωση η νέα μνημονιακή δόση θα είναι αυξημένη εξαιτίας και των λιγότερων αξιολογήσεων του ελληνικού προγράμματος ενώ τα λεφτά που έχουν περισσέψει από αυτό και είναι διατεθειμένοι να μας δώσουν οι θεσμοί φθάνουν τα 18,5 δισ. ευρώ.
.Με δεδομένο ότι η επόμενη αξιολόγηση θα είναι και η «τελική» το ποσό αυτό θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο υποδόσεις και όχι απαραίτητα στο μισό.
Επίσης, η χώρα δεν έχει άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες το 2018.
Το αντίθετο, μάλιστα.
Οι καθαρές δανειακές ανάγκες ανέρχονται στα 10,2 δισ. που είναι από τις χαμηλότερες εξαιτίας των βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται ο δανεισμός του Δημοσίου με έντοκα γραμμάτια που φθάνει τα 15 δισ. ευρώ και είναι ανακυκλούμενος.
Από τις ανάγκες των 10,2 δισ. ευρώ τα 4,8 δισ. ευρώ αφορούν υποχρεώσεις σε ομόλογα και δάνεια που έχει λάβει η χώρα από το πρώτο μνημόνιο και ωριμάζουν το 2018, ενώ τα υπόλοιπα 5,4 δισ. ευρώ είναι οι συνολικοί τόκοι για την επόμενη χρονιά. Για το 2109 το ύψος των αναγκών φθάνει τα 14 - 15 δισ. εκ των οποίων τα 8,5 δισ. ευρώ αφορούν δάνεια και τα 6 δισ. τόκους.
Σε ότι αφορά την πορεία υλοποίησης του ελληνικού προγράμματος πηγές από τις Βρυξέλλες θεωρούν ότι αυτό κινείται σε μνημονιακή «τροχιά» και επί του παρόντος δεν καταγράφεται η ανάγκη λήψης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων για την υποστήριξη του ευρωπαϊκού στόχου του πλεονάσματος.
Βέβαια, το επικαιροποιημένο μνημόνιο αφήνει «παράθυρο» κατάθεσης νέας διάταξης στη Βουλή, μέχρι τον Μάιο του 2018, σε περίπτωση που το ΔΝΤ κρίνει ότι ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% το 2018 δεν επιτυγχάνεται.Το Ταμείο εξακολουθεί να θεωρεί παρακινδυνευμένη την πρόβλεψη για το πλεόνασμα της επόμενης χρονιάς ( θεωρεί ότι χωρίς μέτρα δεν θα ξεπεράσει το 2,6%), τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει ανεβάσει ακόμη πιο πάνω την πήχη όντας σίγουρη ότι θα πετύχει 3,82% ή 7 δισ. ευρώ.
Απορρίφθηκε το αίτημα να μην αυξηθεί ο ΦΠΑ
Όσον αφορά το ελληνικό αίτημα αναστολής της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά, μάλλον δεν θα ικανοποιηθεί αφού σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές η διατήρηση του μειωμένου κατά 30% ΦΠΑ μάλλον δημιουργεί δύο ταχύτητες φόρων. Στο τραπέζι βρίσκεται σχέδιο οικονομικής ενίσχυσης των κατοίκων.
Στο μέτωπο της 3η αξιολόγησης μείζον θέμα θεωρείται για τους δανειστές το μέτρο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς το Δημόσιο (Εφορίες, Ταμεία), όπως έχιε ήδη μεταδώσει το bankingnews.gr.
Σε επίπεδο προαπαιτούμενων μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 30% αυτών από τα 110 συνολικά και καταγράφεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν ώς το Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr