Οι εξαγωγές θα συνεχίσουν να αυξάνονται, εξαιτίας της βελτίωσης της εκωτερικής ζήτησης, ενώ η αναμενόμενη επιτάχυνση των εισαγωγών θα αντισταθμιστεί από την ανάκμψη το 2019
Η ανάπτυξη της Ελλάδας θα διαμορφωθεί στο 2,3% το 2018, ενώ θα μειωθεί στο 2% το 2019, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Ειδικότερα, όπως προβλεπει ο ΟΟΣΑ, η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις θα ηγηθούν της ανάπτυξης, μειώνοντας παράλληλα την μεταρρυθμιστική αβεβαιότητα αλλά και βελτιώνοντας τις χρηματοοικονομικές συνθήκες στη χώρα.
Οι εξαγωγές θα συνεχίσουν να αυξάνονται, εξαιτίας της βελτίωσης της εκωτερικής ζήτησης, ενώ η αναμενόμενη επιτάχυνση των εισαγωγών θα αντισταθμιστεί από την ανάκμψη το 2019.
Το πλεόνασμα του προϋπολογισμού βρίσκεται σε καλό δρόμο να υπερβεί τον στόχο του 2017, μέσω της αύξησης της φορολογικής συμμόρφωσης και τις περιορισμένες δαπάνες.
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της τάξεως του 2,2% του ΑΕΠ το 2017, πάνω από το στόχο της.
Οι συνεχιζόμενες βελτιώσεις στη συλλογή των εσόδων και το τέλος των προσωρινών δαπανών υποστηρίζουν τον προϋπολογισμό και αντισταθμίζουν τις περικοπές των συντελεστών φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Η μειωμένη αβεβαιότητα σχετικά με τα δημόσια οικονομικά οδήγησε σε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, ενώ επέτρεψε στην κυβέρνηση να εκδώσει το πρώτο της ομόλογο μετά από τρία χρόνια.
Εντούτοις, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, απαιτείται περαιτέρω πρόοδος στην αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ιδιωτών.
Το πρόγραμμα εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος είναι ένα ευπρόσδεκτο πρώτο βήμα, αλλά κοινωνικά η συνολική προστασία πρέπει να επαναπροσδιοριστεί.
Η πρόσφατη ανασκόπηση δαπανών έχει εντοπίσει "φορολογικό χώρο" για μια μέτρια επέκταση στοχοθετημένων κοινωνικών προγραμμάτων.
Οι συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις της αγοράς θα βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα.
Επίσης, η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και οι έλεγχοι δαπανών αναμένεται να αυξήσουν το κύριο πλεόνασμα του προϋπολογισμού το 2018 και το 2019.
Το υψηλό δημόσιο χρέος της Ελλάδας και το μεγάλο απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) των τραπεζών είναι πηγές χρηματοοικονομικών ευπαθειών.
Η επαναφορά του δημόσιου χρέους σε μια σταθερή καθοδική πορεία θα γίνει μόνο μέσω βιώσιμων μεταρρυθμίσεων για την τόνωση του δυνητικού προϊόντος και της πρόσθετης αναδιάρθρωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, τα οποία αυξάνουν τους κινδύνους και περιορίζουν την ικανότητα των τραπεζών για δανεισμό.
Σταδιακά αντιμετωπίζοντας τον όγκο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, θα διασφαλιστεί η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.
Αυτό πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, συστήνει ο ΟΟΣΑ.
Η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος τον Ιούνιο του 2017 ενίσχυσε την εμπιστοσύνη και υποστήριξε την παραγωγική ικανότητα.
Η αύξηση της απασχόλησης στηρίζει τα εισοδήματα και την ιδιωτική κατανάλωση, αν και πολλές νέες θέσεις εργασίας είναι προσωρινές ή μερικής απασχόλησης και δίδουν τον κατώτατο μισθό.
Η βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ενισχύει τις εξαγωγές αγαθών, ενώ η διεθνής ανάκαμψη στηρίζει τα έσοδα του τουρισμού.
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα παραμένει σημαντική, ενώ ο πληθωρισμός και οι μισθολογικές πιέσεις είναι αδύναμες.
Τράπεζες
Η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στη χρηματοδότηση βελτιώνεται σταδιακά, διαπιστώνει ο ΟΟΣΑ, ενώ συνεχίζεται, με αργούς όμως ρυθμούς, η επιστροφή καταθέσεων που χάθηκαν κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της κρίσης.
Θετικά εμφανίζονται και τα στοιχεία της πρόσβασης των ελληνικών τραπεζών στη διατραπεζική αγορά, ενώ μειώνεται και η χρήση του έκτακτου μηχανισμού στήριξης του ευρωσυστήματος (ELA).
Αρνητική είναι η κατάσταση στη χρηματοδοτότηση της οικονομίας, ενώ τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) παραμένουν υψηλά (36% του συνόλου των δανείων στις αρχές του 2017)
www.worldenergynews.gr
Ειδικότερα, όπως προβλεπει ο ΟΟΣΑ, η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις θα ηγηθούν της ανάπτυξης, μειώνοντας παράλληλα την μεταρρυθμιστική αβεβαιότητα αλλά και βελτιώνοντας τις χρηματοοικονομικές συνθήκες στη χώρα.
Οι εξαγωγές θα συνεχίσουν να αυξάνονται, εξαιτίας της βελτίωσης της εκωτερικής ζήτησης, ενώ η αναμενόμενη επιτάχυνση των εισαγωγών θα αντισταθμιστεί από την ανάκμψη το 2019.
Το πλεόνασμα του προϋπολογισμού βρίσκεται σε καλό δρόμο να υπερβεί τον στόχο του 2017, μέσω της αύξησης της φορολογικής συμμόρφωσης και τις περιορισμένες δαπάνες.
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της τάξεως του 2,2% του ΑΕΠ το 2017, πάνω από το στόχο της.
Οι συνεχιζόμενες βελτιώσεις στη συλλογή των εσόδων και το τέλος των προσωρινών δαπανών υποστηρίζουν τον προϋπολογισμό και αντισταθμίζουν τις περικοπές των συντελεστών φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Η μειωμένη αβεβαιότητα σχετικά με τα δημόσια οικονομικά οδήγησε σε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, ενώ επέτρεψε στην κυβέρνηση να εκδώσει το πρώτο της ομόλογο μετά από τρία χρόνια.
Εντούτοις, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, απαιτείται περαιτέρω πρόοδος στην αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ιδιωτών.
Το πρόγραμμα εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος είναι ένα ευπρόσδεκτο πρώτο βήμα, αλλά κοινωνικά η συνολική προστασία πρέπει να επαναπροσδιοριστεί.
Η πρόσφατη ανασκόπηση δαπανών έχει εντοπίσει "φορολογικό χώρο" για μια μέτρια επέκταση στοχοθετημένων κοινωνικών προγραμμάτων.
Οι συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις της αγοράς θα βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα.
Επίσης, η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και οι έλεγχοι δαπανών αναμένεται να αυξήσουν το κύριο πλεόνασμα του προϋπολογισμού το 2018 και το 2019.
Το υψηλό δημόσιο χρέος της Ελλάδας και το μεγάλο απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) των τραπεζών είναι πηγές χρηματοοικονομικών ευπαθειών.
Η επαναφορά του δημόσιου χρέους σε μια σταθερή καθοδική πορεία θα γίνει μόνο μέσω βιώσιμων μεταρρυθμίσεων για την τόνωση του δυνητικού προϊόντος και της πρόσθετης αναδιάρθρωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, τα οποία αυξάνουν τους κινδύνους και περιορίζουν την ικανότητα των τραπεζών για δανεισμό.
Σταδιακά αντιμετωπίζοντας τον όγκο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, θα διασφαλιστεί η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.
Αυτό πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, συστήνει ο ΟΟΣΑ.
Η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος τον Ιούνιο του 2017 ενίσχυσε την εμπιστοσύνη και υποστήριξε την παραγωγική ικανότητα.
Η αύξηση της απασχόλησης στηρίζει τα εισοδήματα και την ιδιωτική κατανάλωση, αν και πολλές νέες θέσεις εργασίας είναι προσωρινές ή μερικής απασχόλησης και δίδουν τον κατώτατο μισθό.
Η βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ενισχύει τις εξαγωγές αγαθών, ενώ η διεθνής ανάκαμψη στηρίζει τα έσοδα του τουρισμού.
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα παραμένει σημαντική, ενώ ο πληθωρισμός και οι μισθολογικές πιέσεις είναι αδύναμες.
Τράπεζες
Η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στη χρηματοδότηση βελτιώνεται σταδιακά, διαπιστώνει ο ΟΟΣΑ, ενώ συνεχίζεται, με αργούς όμως ρυθμούς, η επιστροφή καταθέσεων που χάθηκαν κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της κρίσης.
Θετικά εμφανίζονται και τα στοιχεία της πρόσβασης των ελληνικών τραπεζών στη διατραπεζική αγορά, ενώ μειώνεται και η χρήση του έκτακτου μηχανισμού στήριξης του ευρωσυστήματος (ELA).
Αρνητική είναι η κατάσταση στη χρηματοδοτότηση της οικονομίας, ενώ τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) παραμένουν υψηλά (36% του συνόλου των δανείων στις αρχές του 2017)
www.worldenergynews.gr