Η ΕΚΤ δεν αξιολογήθηκε διότι αρνήθηκε να παράσχει στοιχεία, αμφισβητώντας τη δικαιοδοσία του Συνεδρίου να τα ζητήσει
Έκθεση - κόλαφο για τα τρία προγράμματα διάσωσης της Ελλάδας δημοσιοποίησε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο εντοπίζει πολλές αδυναμίες στον χειρισμό των τριών ελληνικών προγραμμάτων από την ΕΕ κατά τη διάρκεια της χρηματοοικονομικής κρίσης στην ευρωζώνης.
Μάλιστα, αναφέρει ότι τα 3 Μνημόνια ήταν εν μέρει επιτυχή, καθώς δεν αποκατάσταθηκε η πρόσβαση της Ελλάδας στη χρηματοδότηση μέσω των αγορών.
Τα προγράμματα «προώθησαν μεταρρυθμίσεις και απέτρεψαν τη χρεοκοπία της Ελλάδας, αλλά η ικανότητα της Ελλάδας να χρηματοδοτηθεί πλήρως μέσω των αγορών χρηματοοικονομικών αγορών παραμένει πρόκληση» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τα ελληνικά προγράμματα διάσωσης.
Η έκθεση του Συνεδρίου επικεντρώθηκε στο έργο της Κομισιόν και αναφέρεται ότι τα προγράμματα «απλά βοήθησαν την Ελλάδα να ανακάμψει σε περιορισμένο βαθμό».
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την επάνοδο στην ανάπτυξη, οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά περισσότερο από ένα τέταρτο και η Ελλάδα δεν επανήλθε σε τροχιά ανάπτυξης το 2012, όπως προβλεπόταν αρχικά.
Σχετικά με τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, υπήρξε ευρείας κλίμακας δημοσιονομική εξυγίανση όσον αφορά τις διαρθρωτικές ισορροπίες.
Ωστόσο, λόγω των δυσμενών μακροοικονομικών εξελίξεων και του επιτοκιακού κόστους του υφιστάμενου χρέους, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ εξακολούθησε να αυξάνεται.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τα προγράμματα εξασφάλισαν τη βραχυπρόθεσμη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα, δεν κατάφεραν, ωστόσο, να αποτρέψουν τη ραγδαία επιδείνωση των ισολογισμών των τραπεζών, πρωτίστως λόγω των δυσμενών μακροοικονομικών και πολιτικών εξελίξεων, με συνέπεια να περιοριστεί η ικανότητα των τραπεζών να χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία.
Επισημαίνεται ότι η ΕΚΤ, που μαζί με τα κράτη της ευρωζώνης και το ΔΝΤ συμμετείχαν στα προγράμματα διάσωσης, δεν αξιολογήθηκε διότι αρνήθηκε να παράσχει στοιχεία, αμφισβητώντας τη δικαιοδοσία του Συνεδρίου να τα ζητήσει.
Πάντως, οι ελεγκτές εντόπισαν «αδυναμία» στο σχεδιασμό των ελληνικών προγραμμάτων.
«Κάποια βασικά μέτρα δεν ήταν απολύτως δικαιολογημένα» αναφέρεται στην έκθεση.
Το Συνέδριο υπογράμμισε ότι ένα μεγάλο κομμάτι των 45 δισ. ευρώ που διοχετεύθηκαν στο τραπεζικό σύστημα ενδέχεται να μην ανακτηθεί ποτέ.
«Για τα άλλα μέτρα, η Επιτροπή δεν εξέτασε διεξοδικά την ικανότητα εφαρμογής της Ελλάδας στη διαδικασία σχεδιασμού και έτσι δεν προσάρμοσε ανάλογα το πεδίο εφαρμογής και το χρονοδιάγραμμα» αναφέρεται στην έκθεση των ελεγκτών.
Στα μέσα του 2017, η Ελλάδα εξακολουθεί να χρειάζεται εξωτερική χρηματοδοτική στήριξη, γεγονός που σημαίνει ότι τα προηγούμενα προγράμματα δεν μπόρεσαν να αποκαταστήσουν την ικανότητα της χώρας να χρηματοδοτεί τις ανάγκες της από τις αγορές, μεταξύ άλλων και λόγω αδυναμιών σε επίπεδο υλοποίησης, αναφέρει η έκθεση.
Σε γραπτή απάντηση που περιλαμβάνεται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Επιτροπή επισημαίνει ότι «ο σχεδιασμός και η εφαρμογή κρίσιμων μεταρρυθμίσεων πραγματοποιήθηκαν στο ευρύτερο πλαίσιο της επικρατούσας δύσκολης οικονομικής κατάστασης καθώς και της σοβαρής αστάθειας στις χρηματοπιστωτικές αγορές».
Οι 11 συστάσεις προς την Κομισιόν
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου καταλήγει με έντεκα συστάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μεταξύ άλλων συστήνει για την αντιμετώπιση των υποκείμενων οικονομικών ανισορροπιών, να διασφαλιστεί ότι τα προγράμματα ενσωματώνονται σε μια γενική αναπτυξιακή στρατηγική για τη χώρα, αλλά και καλύτερη τεκμηρίωση των υποθέσεων και των τροποποιήσεων που έγιναν στους οικονομικούς υπολογισμούς στους οποίους στηρίζεται το σχέδιο του προγράμματος.
Επίσης, συστήνει ενίσχυση της αναλυτικής εργασίας σχετικά με το σχεδιασμό του προγράμματος. Ειδικότερα, πρέπει να εξετάζει την καταλληλότητα και το χρονοδιάγραμμα των μέτρων, δεδομένων της ιδιαίτερης κατάστασης στο κράτος- μέλος.
Στην προσπάθεια του να δικαιολογήσει την Κομισιόν, ο P. Moscovici έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Εννέα μήνες πριν από το τέλος του Προγράμματος Σταθερότητας και Στήριξης της Ελλάδας, η χώρα έχει εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της για μεταρρυθμίσεις και αρχίζει να αισθάνεται τα οφέλη», αναφέρει σε δήλωσή του ο Επίτροπος P. Moscovici, με αφορμή την έκθεση του ΕΕΣ.
Η οικονομία μεγεθύνεται και πάλι, η δε ανεργία μειώνεται σε σχέση με τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα που κατέγραφε παλαιότερα. Οι πρόσφατες θετικές εξελίξεις περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, το κλείσιμο της "διαδικασίας περί υπερβολικού ελλείμματος" και πιο πρόσφατα μια περαιτέρω ελάφρυνση των ελέγχων κεφαλαίων.
Ως εκ τούτου, η σταδιακή επιστροφή στις αγορές έχει γίνει αξιόπιστη προοπτική για την Ελλάδα».
Συνεχίζοντας, ο Γάλλος επίτροπος σχολιάζει ότι οι προηγούμενες αποφάσεις ελήφθησαν εν μέσω μιας βαθιάς , παρατεταμένης και άνευ προηγουμένου κρίσης.
«Είναι καιρός να αφήσουμε πίσω μας αυτό το δύσκολο κεφάλαιο.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα στις προσπάθειές της να τονώσει την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας και να επιστρέψει στις χρηματοπιστωτικές αγορές σε βιώσιμη βάση -προς όφελος όλων των Ελλήνων πολιτών», κατέληξε ο P. Moscovici.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Μάλιστα, αναφέρει ότι τα 3 Μνημόνια ήταν εν μέρει επιτυχή, καθώς δεν αποκατάσταθηκε η πρόσβαση της Ελλάδας στη χρηματοδότηση μέσω των αγορών.
Τα προγράμματα «προώθησαν μεταρρυθμίσεις και απέτρεψαν τη χρεοκοπία της Ελλάδας, αλλά η ικανότητα της Ελλάδας να χρηματοδοτηθεί πλήρως μέσω των αγορών χρηματοοικονομικών αγορών παραμένει πρόκληση» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τα ελληνικά προγράμματα διάσωσης.
Η έκθεση του Συνεδρίου επικεντρώθηκε στο έργο της Κομισιόν και αναφέρεται ότι τα προγράμματα «απλά βοήθησαν την Ελλάδα να ανακάμψει σε περιορισμένο βαθμό».
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την επάνοδο στην ανάπτυξη, οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά περισσότερο από ένα τέταρτο και η Ελλάδα δεν επανήλθε σε τροχιά ανάπτυξης το 2012, όπως προβλεπόταν αρχικά.
Σχετικά με τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, υπήρξε ευρείας κλίμακας δημοσιονομική εξυγίανση όσον αφορά τις διαρθρωτικές ισορροπίες.
Ωστόσο, λόγω των δυσμενών μακροοικονομικών εξελίξεων και του επιτοκιακού κόστους του υφιστάμενου χρέους, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ εξακολούθησε να αυξάνεται.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τα προγράμματα εξασφάλισαν τη βραχυπρόθεσμη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα, δεν κατάφεραν, ωστόσο, να αποτρέψουν τη ραγδαία επιδείνωση των ισολογισμών των τραπεζών, πρωτίστως λόγω των δυσμενών μακροοικονομικών και πολιτικών εξελίξεων, με συνέπεια να περιοριστεί η ικανότητα των τραπεζών να χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία.
Επισημαίνεται ότι η ΕΚΤ, που μαζί με τα κράτη της ευρωζώνης και το ΔΝΤ συμμετείχαν στα προγράμματα διάσωσης, δεν αξιολογήθηκε διότι αρνήθηκε να παράσχει στοιχεία, αμφισβητώντας τη δικαιοδοσία του Συνεδρίου να τα ζητήσει.
Πάντως, οι ελεγκτές εντόπισαν «αδυναμία» στο σχεδιασμό των ελληνικών προγραμμάτων.
«Κάποια βασικά μέτρα δεν ήταν απολύτως δικαιολογημένα» αναφέρεται στην έκθεση.
Το Συνέδριο υπογράμμισε ότι ένα μεγάλο κομμάτι των 45 δισ. ευρώ που διοχετεύθηκαν στο τραπεζικό σύστημα ενδέχεται να μην ανακτηθεί ποτέ.
«Για τα άλλα μέτρα, η Επιτροπή δεν εξέτασε διεξοδικά την ικανότητα εφαρμογής της Ελλάδας στη διαδικασία σχεδιασμού και έτσι δεν προσάρμοσε ανάλογα το πεδίο εφαρμογής και το χρονοδιάγραμμα» αναφέρεται στην έκθεση των ελεγκτών.
Στα μέσα του 2017, η Ελλάδα εξακολουθεί να χρειάζεται εξωτερική χρηματοδοτική στήριξη, γεγονός που σημαίνει ότι τα προηγούμενα προγράμματα δεν μπόρεσαν να αποκαταστήσουν την ικανότητα της χώρας να χρηματοδοτεί τις ανάγκες της από τις αγορές, μεταξύ άλλων και λόγω αδυναμιών σε επίπεδο υλοποίησης, αναφέρει η έκθεση.
Σε γραπτή απάντηση που περιλαμβάνεται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Επιτροπή επισημαίνει ότι «ο σχεδιασμός και η εφαρμογή κρίσιμων μεταρρυθμίσεων πραγματοποιήθηκαν στο ευρύτερο πλαίσιο της επικρατούσας δύσκολης οικονομικής κατάστασης καθώς και της σοβαρής αστάθειας στις χρηματοπιστωτικές αγορές».
Οι 11 συστάσεις προς την Κομισιόν
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου καταλήγει με έντεκα συστάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μεταξύ άλλων συστήνει για την αντιμετώπιση των υποκείμενων οικονομικών ανισορροπιών, να διασφαλιστεί ότι τα προγράμματα ενσωματώνονται σε μια γενική αναπτυξιακή στρατηγική για τη χώρα, αλλά και καλύτερη τεκμηρίωση των υποθέσεων και των τροποποιήσεων που έγιναν στους οικονομικούς υπολογισμούς στους οποίους στηρίζεται το σχέδιο του προγράμματος.
Επίσης, συστήνει ενίσχυση της αναλυτικής εργασίας σχετικά με το σχεδιασμό του προγράμματος. Ειδικότερα, πρέπει να εξετάζει την καταλληλότητα και το χρονοδιάγραμμα των μέτρων, δεδομένων της ιδιαίτερης κατάστασης στο κράτος- μέλος.
Στην προσπάθεια του να δικαιολογήσει την Κομισιόν, ο P. Moscovici έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Εννέα μήνες πριν από το τέλος του Προγράμματος Σταθερότητας και Στήριξης της Ελλάδας, η χώρα έχει εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της για μεταρρυθμίσεις και αρχίζει να αισθάνεται τα οφέλη», αναφέρει σε δήλωσή του ο Επίτροπος P. Moscovici, με αφορμή την έκθεση του ΕΕΣ.
Η οικονομία μεγεθύνεται και πάλι, η δε ανεργία μειώνεται σε σχέση με τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα που κατέγραφε παλαιότερα. Οι πρόσφατες θετικές εξελίξεις περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, το κλείσιμο της "διαδικασίας περί υπερβολικού ελλείμματος" και πιο πρόσφατα μια περαιτέρω ελάφρυνση των ελέγχων κεφαλαίων.
Ως εκ τούτου, η σταδιακή επιστροφή στις αγορές έχει γίνει αξιόπιστη προοπτική για την Ελλάδα».
Συνεχίζοντας, ο Γάλλος επίτροπος σχολιάζει ότι οι προηγούμενες αποφάσεις ελήφθησαν εν μέσω μιας βαθιάς , παρατεταμένης και άνευ προηγουμένου κρίσης.
«Είναι καιρός να αφήσουμε πίσω μας αυτό το δύσκολο κεφάλαιο.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα στις προσπάθειές της να τονώσει την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας και να επιστρέψει στις χρηματοπιστωτικές αγορές σε βιώσιμη βάση -προς όφελος όλων των Ελλήνων πολιτών», κατέληξε ο P. Moscovici.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr