Η πορεία των εσόδων των πρατηρίων συναρτάται άμεσα από την εξέλιξη των πωλήσεων στις βενζίνες, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο καύσιμο αποφέρει σχεδόν το 60% του τζίρου τους
Ο τουρισμός δεν δικαίωσε τελικά τις προσδοκίες που υπήρχαν σχετικά με την ώθηση που θα έδινε στην κατανάλωση υγρών καυσίμων, έτσι ώστε να επιβεβαιωθεί η «κρυφή» ελπίδα για τη διαμόρφωση θετικού πρόσημου.
Και αυτό γιατί τα στοιχεία δείχνουν πως το οκτάμηνο του 2017 (Ιανουάριος – Αύγουστος) υπήρξε πτώση της τάξεως του 3% στις πωλήσεις των βενζινών από τα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Αντίθετα, στο πετρέλαιο κίνησης καταγράφτηκε μικρή – οριακή άνοδος 2%.
Η μείωση της εσωτερικής κατανάλωσης στις βενζίνες «χτύπα» τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, καθώς η εξέλιξη αυτή μειώνει ουσιαστικά τα έσοδά τους δεδομένου ότι το συγκεκριμένο καύσιμο αποφέρει σχεδόν το 60% του τζίρου.
Οι πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης αποτελούν κατά μέσο όρο των υπόλοιπο 40% των εσόδων.
Στέλεχος της αγοράς εκτιμά ότι τα πρατήρια καυσίμων βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, ειδικά από τη στιγμή που υπάρχει μείωση εσόδων και παράλληλα αμετάβλητο το ύψος των εξόδων.
Το συνολικό ποσοστό μείωσης της εγχώριας ζήτησης την πενταετία 2011 - 2016 διαμορφώθηκε σε 23,8% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό μείωσης την δεκαετία 2006 – 2016 διαμορφώθηκε σε 40,3%.
Καθοριστικός ο ρόλος του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη ζήτηση καυσίμων
Η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ. (από 410 ευρώ σε 670 ευρώ ο μετρικός τόνος) και έκτοτε συνεχίζεται αφενός λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και αφετέρου λόγω των αυξημένων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel.
Η αύξηση των ταξινομήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel ήρθε ως απόρροια της μείωσης του Ε.Φ.Κ. στο πετρέλαιο κίνησης το 2012 (από 412 σε 330 ευρώ/ ΜΤ) και της άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας τέτοιων αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που είναι πληθυσμιακά οι μεγαλύτερες πόλεις της χώρας.
Τόσο το 2015 όσο και το 2016 η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης ξεπέρασε σε όγκο τη μείωση κατανάλωσης στις βενζίνες.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης ο Ε.Φ.Κ. αυξήθηκε το 2012 (από 60 ευρώ/ΜΤ σε 330 ευρώ /ΜΤ) με συνέπεια τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης λόγω χρήσης εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης από τα νοικοκυριά.
Τον Οκτώβριο 2014 ο Ε.Φ.Κ. μειώθηκε στα 230 ευρώ/ΜΤ, γεγονός που συνέβαλε στην μικρή αύξηση της κατανάλωσης το 2014 (αυξημένη κατανάλωση το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2014) και τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης το 2015 (τα στοιχεία αφορούν μία πλήρη χειμερινή περίοδο, ήτοι το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2015 και Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2015).
Το 2016 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε εξαιτίας της υψηλότερης τελικής τιμής του προϊόντος από τον Οκτώβριο 2016 και μετά κυρίως λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ σε 280 ευρώ/ΜΤ σε συνδυασμό με την αύξηση του Φ.Π.Α. σε 24% (από 23%) από 1.6.2016 σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Νόμο 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27.05.2016).
Η μειωμένη ζήτηση μαζούτ οφείλεται εν μέρει στην ύφεση της οικονομίας και στην αντικατάστασή του με φυσικό αέριο.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
www.worldenergynews.gr
Και αυτό γιατί τα στοιχεία δείχνουν πως το οκτάμηνο του 2017 (Ιανουάριος – Αύγουστος) υπήρξε πτώση της τάξεως του 3% στις πωλήσεις των βενζινών από τα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Αντίθετα, στο πετρέλαιο κίνησης καταγράφτηκε μικρή – οριακή άνοδος 2%.
Η μείωση της εσωτερικής κατανάλωσης στις βενζίνες «χτύπα» τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, καθώς η εξέλιξη αυτή μειώνει ουσιαστικά τα έσοδά τους δεδομένου ότι το συγκεκριμένο καύσιμο αποφέρει σχεδόν το 60% του τζίρου.
Οι πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης αποτελούν κατά μέσο όρο των υπόλοιπο 40% των εσόδων.
Στέλεχος της αγοράς εκτιμά ότι τα πρατήρια καυσίμων βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, ειδικά από τη στιγμή που υπάρχει μείωση εσόδων και παράλληλα αμετάβλητο το ύψος των εξόδων.
Το συνολικό ποσοστό μείωσης της εγχώριας ζήτησης την πενταετία 2011 - 2016 διαμορφώθηκε σε 23,8% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό μείωσης την δεκαετία 2006 – 2016 διαμορφώθηκε σε 40,3%.
Καθοριστικός ο ρόλος του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη ζήτηση καυσίμων
Η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ. (από 410 ευρώ σε 670 ευρώ ο μετρικός τόνος) και έκτοτε συνεχίζεται αφενός λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και αφετέρου λόγω των αυξημένων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel.
Η αύξηση των ταξινομήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel ήρθε ως απόρροια της μείωσης του Ε.Φ.Κ. στο πετρέλαιο κίνησης το 2012 (από 412 σε 330 ευρώ/ ΜΤ) και της άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας τέτοιων αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που είναι πληθυσμιακά οι μεγαλύτερες πόλεις της χώρας.
Τόσο το 2015 όσο και το 2016 η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης ξεπέρασε σε όγκο τη μείωση κατανάλωσης στις βενζίνες.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης ο Ε.Φ.Κ. αυξήθηκε το 2012 (από 60 ευρώ/ΜΤ σε 330 ευρώ /ΜΤ) με συνέπεια τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης λόγω χρήσης εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης από τα νοικοκυριά.
Τον Οκτώβριο 2014 ο Ε.Φ.Κ. μειώθηκε στα 230 ευρώ/ΜΤ, γεγονός που συνέβαλε στην μικρή αύξηση της κατανάλωσης το 2014 (αυξημένη κατανάλωση το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2014) και τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης το 2015 (τα στοιχεία αφορούν μία πλήρη χειμερινή περίοδο, ήτοι το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2015 και Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2015).
Το 2016 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε εξαιτίας της υψηλότερης τελικής τιμής του προϊόντος από τον Οκτώβριο 2016 και μετά κυρίως λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ σε 280 ευρώ/ΜΤ σε συνδυασμό με την αύξηση του Φ.Π.Α. σε 24% (από 23%) από 1.6.2016 σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Νόμο 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27.05.2016).
Η μειωμένη ζήτηση μαζούτ οφείλεται εν μέρει στην ύφεση της οικονομίας και στην αντικατάστασή του με φυσικό αέριο.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
www.worldenergynews.gr