Οι δανειστές έχουν ανάψει το «πράσινο φως» για τις προτεινόμενες αλλαγές, εκτιμώντας πως δεν επηρεάζουν το προβλεπόμενο έσοδο του ΔΕΣΦΑ και κατ’ επέκταση την εξέλιξη του διαγωνισμού πώλησης της εταιρίας
Μηχανισμό ελέγχου των υπερανακτήσεων - υποανακτήσεων του ρυθμιζόμενου εσόδου του ΔΕΣΦΑ, πρόκειται να υιοθετήσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μετά από σχετική εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου του Διαχειριστή, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες συνεδρίασε χθες 18/9 προκειμένου να διαμορφώσει την πρότασή του προς τη ΡΑΕ.
Η μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κυρίως για ηλεκτροπαραγωγή στη διάρκεια του έτους, έχει ως αποτέλεσμα να έχουν ήδη στο οκτάμηνο διακινηθεί μέσω του δικτύου του ΔΕΣΦΑ ποσότητες φυσικού αερίου μεγαλύτερες των 3,5 bcm που είχαν προϋπολογιστεί ότι θα διακινούνταν όλο το έτος.
Η αύξηση αυτή έχει προσφέρει στον ΔΕΣΦΑ ήδη επιπλέον έσοδα της τάξης των 70 εκατ. ευρώ πέραν του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ ρυθμιζόμενου εσόδου του για το σύνολο του 2017 που είναι 160 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα υπολογίζεται ότι έως το τέλος του έτους το ύψος της υπερανάκτησης για τον ΔΕΣΦΑ θα ανέλθει σε 100 εκατ. ευρώ.
Το θέμα έχει προβληματίσει τη ΡΑΕ, η οποία θεωρεί ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στο τρόπο προσδιορισμού του ανακτήσιμου εσόδου του ΔΕΣΦΑ ώστε να εξασφαλίζεται ισορροπία τόσο για τις περιόδους υπερανάκτησης, όπως η παρούσα, όσο και για το ενδεχόμενο υποανάκτησης στο μέλλον.
Μάλιστα η ΡΑΕ υποστηρίζει ότι οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν τώρα, μαζί με τις αλλαγές που έχει προγραμματίσει για τις ταρίφες της Ρεβυθούσας.
Έγκριση των αλλαγών από τους θεσμούς
Ωστόσο η ανακίνηση του ζητήματος προκάλεσε την αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ και των συμβούλων ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ με το σκεπτικό ότι ενδεχόμενη αλλαγή στις ταρίφες θα μπορούσε να προκαλέσει αναταράξεις στο υπό εξέλιξη διαγωνισμό για την πώληση του 66% του Διαχειριστή.
Άλλωστε σε όλους τους εμπλεκόμενους με την υπόθεση του ΔΕΣΦΑ είναι νωπές οι μνήμες από τις αλλαγές στις ταρίφες που οδήγησαν στην αποχώρηση της Socar και την ακύρωση του προηγούμενου διαγωνισμού.
Το θέμα συζητήθηκε εκτενώς και σε συνάντηση που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα με τους εκπροσώπους των τεχνικών κλιμακίων των δανειστών που βρίσκονται στην Αθήνα και οι οποίοι διενεργούν έλεγχο στην πορεία υλοποίησης των δεσμεύσεων του Μνημονίου μεταξύ των οποίων και η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συνάντηση αυτή δόθηκε το «πράσινο φως» να γίνουν οι προτεινόμενες από τη ΡΑΕ αλλαγές, καθώς εκτιμήθηκε ότι δεν επηρεάζεται το προβλεπόμενο έσοδο του ΔΕΣΦΑ για το 2017, δηλαδή τα 160 εκατ. ευρώ και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα αλλαγής των δεδομένων για τους υποψήφιους επενδυτές.
Επίσης εκτιμήθηκε ότι η πρόταση της ΡΑΕ δεν επηρεάζει το WACC (Σταθμισμένο Μέσο Κόστος Κεφαλαίου), όπως είχε συμβεί στην περίπτωση της Socar και ως εκ τούτου δεν αποτελεί ριζική αλλαγή στις ταρίφες η οποία εξάλλου προβλέπεται να γίνει εντός του 2018 και να ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2019.
Με βάση αυτά τα δεδομένα το διοικητικό συμβούλιο του ΔΕΣΦΑ θα στείλει εντός των επομένων ημερών την πρόταση του στη ΡΑΕ που προβλέπει την υιοθέτηση ενός μηχανισμού εξισορρόπησης των ταριφών, ο οποίος θα ενεργοποιείται όταν διαπιστώνονται αποκλίσεις στους διακινούμενους όγκους αερίου της τάξης του 10 - 20%.
www.worldenergynews.gr
Η μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κυρίως για ηλεκτροπαραγωγή στη διάρκεια του έτους, έχει ως αποτέλεσμα να έχουν ήδη στο οκτάμηνο διακινηθεί μέσω του δικτύου του ΔΕΣΦΑ ποσότητες φυσικού αερίου μεγαλύτερες των 3,5 bcm που είχαν προϋπολογιστεί ότι θα διακινούνταν όλο το έτος.
Η αύξηση αυτή έχει προσφέρει στον ΔΕΣΦΑ ήδη επιπλέον έσοδα της τάξης των 70 εκατ. ευρώ πέραν του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ ρυθμιζόμενου εσόδου του για το σύνολο του 2017 που είναι 160 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα υπολογίζεται ότι έως το τέλος του έτους το ύψος της υπερανάκτησης για τον ΔΕΣΦΑ θα ανέλθει σε 100 εκατ. ευρώ.
Το θέμα έχει προβληματίσει τη ΡΑΕ, η οποία θεωρεί ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στο τρόπο προσδιορισμού του ανακτήσιμου εσόδου του ΔΕΣΦΑ ώστε να εξασφαλίζεται ισορροπία τόσο για τις περιόδους υπερανάκτησης, όπως η παρούσα, όσο και για το ενδεχόμενο υποανάκτησης στο μέλλον.
Μάλιστα η ΡΑΕ υποστηρίζει ότι οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν τώρα, μαζί με τις αλλαγές που έχει προγραμματίσει για τις ταρίφες της Ρεβυθούσας.
Έγκριση των αλλαγών από τους θεσμούς
Ωστόσο η ανακίνηση του ζητήματος προκάλεσε την αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ και των συμβούλων ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ με το σκεπτικό ότι ενδεχόμενη αλλαγή στις ταρίφες θα μπορούσε να προκαλέσει αναταράξεις στο υπό εξέλιξη διαγωνισμό για την πώληση του 66% του Διαχειριστή.
Άλλωστε σε όλους τους εμπλεκόμενους με την υπόθεση του ΔΕΣΦΑ είναι νωπές οι μνήμες από τις αλλαγές στις ταρίφες που οδήγησαν στην αποχώρηση της Socar και την ακύρωση του προηγούμενου διαγωνισμού.
Το θέμα συζητήθηκε εκτενώς και σε συνάντηση που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα με τους εκπροσώπους των τεχνικών κλιμακίων των δανειστών που βρίσκονται στην Αθήνα και οι οποίοι διενεργούν έλεγχο στην πορεία υλοποίησης των δεσμεύσεων του Μνημονίου μεταξύ των οποίων και η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συνάντηση αυτή δόθηκε το «πράσινο φως» να γίνουν οι προτεινόμενες από τη ΡΑΕ αλλαγές, καθώς εκτιμήθηκε ότι δεν επηρεάζεται το προβλεπόμενο έσοδο του ΔΕΣΦΑ για το 2017, δηλαδή τα 160 εκατ. ευρώ και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα αλλαγής των δεδομένων για τους υποψήφιους επενδυτές.
Επίσης εκτιμήθηκε ότι η πρόταση της ΡΑΕ δεν επηρεάζει το WACC (Σταθμισμένο Μέσο Κόστος Κεφαλαίου), όπως είχε συμβεί στην περίπτωση της Socar και ως εκ τούτου δεν αποτελεί ριζική αλλαγή στις ταρίφες η οποία εξάλλου προβλέπεται να γίνει εντός του 2018 και να ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2019.
Με βάση αυτά τα δεδομένα το διοικητικό συμβούλιο του ΔΕΣΦΑ θα στείλει εντός των επομένων ημερών την πρόταση του στη ΡΑΕ που προβλέπει την υιοθέτηση ενός μηχανισμού εξισορρόπησης των ταριφών, ο οποίος θα ενεργοποιείται όταν διαπιστώνονται αποκλίσεις στους διακινούμενους όγκους αερίου της τάξης του 10 - 20%.
www.worldenergynews.gr