Η μείωση κατά περίπου 45% της ανώτερης τιμής για την αποζημίωση των μονάδων παραγωγής, αλλά και οι αυστηρές προϋποθέσεις για την επιλογή συμμετοχής στο νέο μηχανισμό αναμένεται να προκαλέσουν έντονες αντιδράσεις
Έντονο προβληματισμό και ενδεχομένως αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας η πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής, για τον νέο μεταβατικό μηχανισμό αποζημίωσης ευελιξίας.
Ο νέος μηχανισμός, που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, προβλέπεται να αντικαταστήσει τα περίφημα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος), η ισχύς των οποίων έχει λήξει ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, με αποτέλεσμα στο μεσοδιάστημα μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου μηχανισμού οι μονάδες παραγωγής να μην αμείβονται για υπηρεσίες που παρέχουν στο σύστημα.
Μετά από αρκετούς μήνες εκπόνησης μελετών, συζητήσεων και διαβουλεύσεων, η ΡΑΕ κατέληξε στις παραμέτρους σχεδιασμού του προσωρινού μηχανισμού ευελιξίας και όχι στον ίδιο τον μηχανισμό, ενώ παραμένει ασαφές το πότε και για πόσο χρονικό διάστημα αυτός θα λειτουργήσει.
Στο κείμενο της πρότασης που ανήρτησε χθες (6/9) η ΡΑΕ στην ιστοσελίδα της, αναφέρεται χαρακτηριστικά, ότι ο νέος μηχανισμός προτείνεται να τεθεί σε ισχύ κατά το μεταβατικό διάστημα έως την αποτελεσματική εφαρμογή των αγορών του Target Model.
Η πλήρης εφαρμογή του Target Model προβλέπεται για τα μέσα του 2018, αλλά με δεδομένη την πολυπλοκότητα του όλου εγχειρήματος πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι το χρονοδιάγραμμα αυτό θα είναι δύσκολο να τηρηθεί.
Μάλιστα η ίδια Η ΡΑΕ σε άλλο σημείο της πρότασης της αναφέρει ότι ο χρόνος παροχής της υπηρεσίας ευελιξίας θα καθορίζεται στους όρους της δημοπρασίας και προσθέτει ότι ενδέχεται να πραγματοποιηθούν περισσότερες της μιας δημοπρασίας ανάλογα με την εξέλιξη υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων στην αγορά για την εφαρμογή του Target Model.
Προβληματίζουν ύψος αποζημίωσης και προϋποθέσεις ένταξης
Πέραν αυτών, όμως, σοβαρά ερωτηματικά εγείρονται για δυο κυρίως θέματα:
• Το πρώτο θέμα είναι το ύψος της αποζημίωσης που θα λαμβάνουν οι μονάδες μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών για την παροχή της υπηρεσίας ευελιξίας. Το κείμενο της ΡΑΕ, με στόχο τον περιορισμό του κόστους του μηχανισμού, προβλέπει τον διοικητικό καθορισμό ανώτατης τιμής προσφοράς και προτείνει ως ανώτατη τιμή τα 25.000 ευρώ/MW. Ποσό που είναι κατά πολύ χαμηλότερο των 45.000 ευρώ/MW, της προβλεπόμενης αποζημίωσης των μονάδων παραγωγής με το σύστημα των ΑΔΙ.
• Το δεύτερο θέμα που αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις είναι οι προϋποθέσεις που θέτει η πρόταση της ΡΑΕ προκειμένου να κριθεί μια μονάδα επιλέξιμη για να συμμετάσχει στο μηχανισμό. Ειδικά δε η προϋπόθεση που θέτει για την επιλεξιμότητα των μονάδων φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα η ΡΑΕ με βάση την εμπειρία της ενεργειακής κρίσης του περασμένου Ιανουαρίου προβλέπει ότι η επιλεξιμότητα των μονάδων φυσικού αερίου θα συνδέεται με την παροχή εγγυήσεων ως προς την εξασφάλιση σταθερής παροχής ενέργειας /διαθεσιμότητας καυσίμου. Με άλλα λόγια η επιλεξιμότητα των μονάδων θα συνδέεται με τη δυνατότητα τους να λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο (ντίζελ) ή να διαθέτουν αποθέματα φυσικού αερίου.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι στο νέο μοντέλο δεν συμμετέχει το demand response (απόκριση στη ζήτησης), δηλαδή δεν συμμετέχουν οι μεγάλοι καταναλωτές όπως οι βιομηχανίες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό ήταν αίτημα των βιομηχανιών που δεν επιθυμούν να εμπλακεί ο μηχανισμός ευελιξίας με τη διακοψιμότητα. Όπως αναφέρει η ΡΑΕ στην πρότασή της, ο λόγος που δεν συμπεριελήφθη τελικώς η ζήτηση στον μηχανισμό είναι ότι δεν υπάρχει στη φάση αυτή η τεχνική δυνατότητα.
Σημειώνει επίσης ότι στην παρούσα φάση η χώρα έχει σε ισχύ μηχανισμό διακοπτόμενου φορτίου και υπογραμμίζει ότι από τις 25 Ιουλίου έχει υποβληθεί αίτημα παράτασης της διακοψιμότητας όπως ισχύει σήμερα.
Δύο τύποι μηχανισμού ευελιξίας
Στην πρόταση της ΡΑΕ προβλέπονται δύο τύποι ευελιξίας, που θα τεθούν σε δημοπρασία, ο πρώτος που αφορά σε ευελιξία τριών ωρών με μεγίστη ισχύ για το 2018 τα 4.363 ΜW και ο δεύτερος, που αφορά στη λεγόμενη ευελιξία μίας ώρας και αφορά σε μεγίστη ισχύ 2.662 MW ως μέρος του πρώτου τύπου, των 4.263 MW.
Οι μονάδες που μπορούν να λάβουν μέρος στις δημοπρασίες του μηχανισμού ευελιξίας είναι οι κατανεμόμενες υδροηλεκτρικές, τα εργοστάσια φυσικού αερίου ανοικτού και συνδυασμένου κύκλου, καθώς και οι κατανεμόμενες μονάδες ΑΠΕ-ΣΗΘΥΑ για το μέρος εκείνο της ισχύος τους που δεν αμείβεται από τους μηχανισμούς που ισχύουν για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Για τις υδροηλεκτρικές μονάδες, λόγω του περιορισμού στη διαθεσιμότητα των φυσικών πόρων, η επιλέξιμη ισχύς τους θα απομειώνεται σε σύγκριση με την ονομαστική τους ισχύ.
Η απομείωση αυτή θα βασίζεται στην αξιολόγηση της διαθεσιμότητάς τους και της πραγματικής δυνατότητάς τους να παρέχουν την υπηρεσία, λαμβανομένου υπόψη και του συντελεστή παραγωγής τους, με βάση ιστορικά στοιχεία των τελευταίων ετών.
Για τις μονάδες φυσικού αερίου, πέρα από τους τεχνικούς τρόπους προσδιορισμού της μεγίστης ισχύος, όπως προαναφέρθηκε θα λαμβάνονται υπόψη τα δεδομένα λειτουργίας των μονάδων υπό συνθήκες έλλειψης καυσίμου.
Σημειώνεται τέλος ότι η διαβούλευση επί της πρότασης της ΡΑΕ λήγει στις 22 Σεπτεμβρίου.
www.worldenergynews.gr
Ο νέος μηχανισμός, που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, προβλέπεται να αντικαταστήσει τα περίφημα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος), η ισχύς των οποίων έχει λήξει ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, με αποτέλεσμα στο μεσοδιάστημα μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου μηχανισμού οι μονάδες παραγωγής να μην αμείβονται για υπηρεσίες που παρέχουν στο σύστημα.
Μετά από αρκετούς μήνες εκπόνησης μελετών, συζητήσεων και διαβουλεύσεων, η ΡΑΕ κατέληξε στις παραμέτρους σχεδιασμού του προσωρινού μηχανισμού ευελιξίας και όχι στον ίδιο τον μηχανισμό, ενώ παραμένει ασαφές το πότε και για πόσο χρονικό διάστημα αυτός θα λειτουργήσει.
Στο κείμενο της πρότασης που ανήρτησε χθες (6/9) η ΡΑΕ στην ιστοσελίδα της, αναφέρεται χαρακτηριστικά, ότι ο νέος μηχανισμός προτείνεται να τεθεί σε ισχύ κατά το μεταβατικό διάστημα έως την αποτελεσματική εφαρμογή των αγορών του Target Model.
Η πλήρης εφαρμογή του Target Model προβλέπεται για τα μέσα του 2018, αλλά με δεδομένη την πολυπλοκότητα του όλου εγχειρήματος πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι το χρονοδιάγραμμα αυτό θα είναι δύσκολο να τηρηθεί.
Μάλιστα η ίδια Η ΡΑΕ σε άλλο σημείο της πρότασης της αναφέρει ότι ο χρόνος παροχής της υπηρεσίας ευελιξίας θα καθορίζεται στους όρους της δημοπρασίας και προσθέτει ότι ενδέχεται να πραγματοποιηθούν περισσότερες της μιας δημοπρασίας ανάλογα με την εξέλιξη υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων στην αγορά για την εφαρμογή του Target Model.
Προβληματίζουν ύψος αποζημίωσης και προϋποθέσεις ένταξης
Πέραν αυτών, όμως, σοβαρά ερωτηματικά εγείρονται για δυο κυρίως θέματα:
• Το πρώτο θέμα είναι το ύψος της αποζημίωσης που θα λαμβάνουν οι μονάδες μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών για την παροχή της υπηρεσίας ευελιξίας. Το κείμενο της ΡΑΕ, με στόχο τον περιορισμό του κόστους του μηχανισμού, προβλέπει τον διοικητικό καθορισμό ανώτατης τιμής προσφοράς και προτείνει ως ανώτατη τιμή τα 25.000 ευρώ/MW. Ποσό που είναι κατά πολύ χαμηλότερο των 45.000 ευρώ/MW, της προβλεπόμενης αποζημίωσης των μονάδων παραγωγής με το σύστημα των ΑΔΙ.
• Το δεύτερο θέμα που αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις είναι οι προϋποθέσεις που θέτει η πρόταση της ΡΑΕ προκειμένου να κριθεί μια μονάδα επιλέξιμη για να συμμετάσχει στο μηχανισμό. Ειδικά δε η προϋπόθεση που θέτει για την επιλεξιμότητα των μονάδων φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα η ΡΑΕ με βάση την εμπειρία της ενεργειακής κρίσης του περασμένου Ιανουαρίου προβλέπει ότι η επιλεξιμότητα των μονάδων φυσικού αερίου θα συνδέεται με την παροχή εγγυήσεων ως προς την εξασφάλιση σταθερής παροχής ενέργειας /διαθεσιμότητας καυσίμου. Με άλλα λόγια η επιλεξιμότητα των μονάδων θα συνδέεται με τη δυνατότητα τους να λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο (ντίζελ) ή να διαθέτουν αποθέματα φυσικού αερίου.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι στο νέο μοντέλο δεν συμμετέχει το demand response (απόκριση στη ζήτησης), δηλαδή δεν συμμετέχουν οι μεγάλοι καταναλωτές όπως οι βιομηχανίες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό ήταν αίτημα των βιομηχανιών που δεν επιθυμούν να εμπλακεί ο μηχανισμός ευελιξίας με τη διακοψιμότητα. Όπως αναφέρει η ΡΑΕ στην πρότασή της, ο λόγος που δεν συμπεριελήφθη τελικώς η ζήτηση στον μηχανισμό είναι ότι δεν υπάρχει στη φάση αυτή η τεχνική δυνατότητα.
Σημειώνει επίσης ότι στην παρούσα φάση η χώρα έχει σε ισχύ μηχανισμό διακοπτόμενου φορτίου και υπογραμμίζει ότι από τις 25 Ιουλίου έχει υποβληθεί αίτημα παράτασης της διακοψιμότητας όπως ισχύει σήμερα.
Δύο τύποι μηχανισμού ευελιξίας
Στην πρόταση της ΡΑΕ προβλέπονται δύο τύποι ευελιξίας, που θα τεθούν σε δημοπρασία, ο πρώτος που αφορά σε ευελιξία τριών ωρών με μεγίστη ισχύ για το 2018 τα 4.363 ΜW και ο δεύτερος, που αφορά στη λεγόμενη ευελιξία μίας ώρας και αφορά σε μεγίστη ισχύ 2.662 MW ως μέρος του πρώτου τύπου, των 4.263 MW.
Οι μονάδες που μπορούν να λάβουν μέρος στις δημοπρασίες του μηχανισμού ευελιξίας είναι οι κατανεμόμενες υδροηλεκτρικές, τα εργοστάσια φυσικού αερίου ανοικτού και συνδυασμένου κύκλου, καθώς και οι κατανεμόμενες μονάδες ΑΠΕ-ΣΗΘΥΑ για το μέρος εκείνο της ισχύος τους που δεν αμείβεται από τους μηχανισμούς που ισχύουν για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Για τις υδροηλεκτρικές μονάδες, λόγω του περιορισμού στη διαθεσιμότητα των φυσικών πόρων, η επιλέξιμη ισχύς τους θα απομειώνεται σε σύγκριση με την ονομαστική τους ισχύ.
Η απομείωση αυτή θα βασίζεται στην αξιολόγηση της διαθεσιμότητάς τους και της πραγματικής δυνατότητάς τους να παρέχουν την υπηρεσία, λαμβανομένου υπόψη και του συντελεστή παραγωγής τους, με βάση ιστορικά στοιχεία των τελευταίων ετών.
Για τις μονάδες φυσικού αερίου, πέρα από τους τεχνικούς τρόπους προσδιορισμού της μεγίστης ισχύος, όπως προαναφέρθηκε θα λαμβάνονται υπόψη τα δεδομένα λειτουργίας των μονάδων υπό συνθήκες έλλειψης καυσίμου.
Σημειώνεται τέλος ότι η διαβούλευση επί της πρότασης της ΡΑΕ λήγει στις 22 Σεπτεμβρίου.
www.worldenergynews.gr