Τελευταία Νέα
Αναλύσεις

Γερμανία και ESM θα παρεμποδίσουν το Νοέμβριο την 10ετή επιμήκυνση του ελληνικού χρέους

Γερμανία και ESM θα παρεμποδίσουν το Νοέμβριο την 10ετή επιμήκυνση του ελληνικού χρέους
Σημειώνεται ότι η Γερμανία και ο ESM έχουν αναφέρει, ότι μέχρι το 2022 το ελληνικό χρέος δεν έχει… κανένα πρόβλημα.
Στις 6 Νοεμβρίου 2017 στο κρίσιμο Eurogroup για την Ελλάδα, η 3η κρισιμότατη αξιολόγηση για την ανάπτυξη και τις μεταρρυθμίσεις δεν θα έχει ολοκληρωθεί.
Ωστόσο, θεωρείται βασικό σενάριο να μην επαναληφθεί το χάος της δεύτερης αξιολόγησης, που διήρκησε 15 μήνες.
Η 3η αξιολόγηση θα ξεκινήσει αρχές Οκτωβρίου με στόχο έως τέλη Δεκεμβρίου 2017 ή Ιανουάριο 2018 να έχει ολοκληρωθεί.
Πολύ καλά ενημερωμένη πηγή αναφέρει, ότι «υπάρχει μια ψευδαίσθηση ότι μετά τις Γερμανικές εκλογές στις 24 Σεπτεμβρίου όπου θα εκλεγεί η Merkel και το CDU με μεγάλη διαφορά τόσο η νέα Γερμανική κυβέρνηση όσο και ο ESM που είναι ο επίσημος δανειστής της Ελλάδος θα ξεκινήσουν διαπραγμάτευση για το ελληνικό χρέος, για το πώς θα το καταστήσουν βιώσιμο.
Επειδή μείωση επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξει ήδη η Ελλάδα δανείζεται από τον ESM στο 0,89% και από τις αγορές ομολόγων 4,625%, πολλοί εστιάζονται στην πιθανή επιμήκυνση που θα είναι διάρκειας 10 ετών αν και είχε τεθεί ένα εύρος από 0 έως 15 χρόνια.
Η ελληνική κυβέρνηση και διεθνείς επενδυτικοί οίκοι θεωρούν ότι τον Νοέμβριο – στις 6 Νοεμβρίου συνεδριάζει το Eurogroup – Γερμανία και ESM θα αποδεχθούν επιμήκυνση από το καλοκαίρι 2018.
Όμως αυτή η προσέγγιση είναι λάθος.
Γερμανία και ESM δεν έβαλαν τυχαίο το εύρος 0 έως 15 χρόνια.
Το Γερμανικό ΥΠΟΙΚ και ο ESM θεωρούν ότι οι αποφάσεις για το ελληνικό χρέος πρέπει να παρθούν το Καλοκαίρι του 2018 και να εφαρμοστούν το 2022.
Η Ελλάδα αντιθέτως θα ήθελε να εξεταστούν τα μέτρα τον Νοέμβριο του 2017 και να εφαρμοστούν το Καλοκαίρι του 2018.
Αυτή η στρατηγική όμως έχει καταπέσει καθώς Γερμανία και ESM έχουν ξεκάθαρη στρατηγική για το ελληνικό χρέος.
Θα αποδειχθεί ότι η Γερμανία και ο Schaeuble ζητούσε μετάθεση για το ελληνικό χρέος όχι λόγω των Γερμανικών εκλογών 24 Σεπτεμβρίου αλλά γιατί έχει άλλη πολιτική και στρατηγική για το χρέος.

Υποβαθμίζεται ο ρόλος του ΔΝΤ

Ο ρόλος του ΔΝΤ υποβαθμίζεται.
Δεν είναι μόνο η Συμφωνία Επί της Αρχής που προδιαθέτει για το είδος της συνεργασίας Ελλάδος με ΔΝΤ αλλά φαίνεται ότι και η Γερμανία θεωρεί ότι ο χρόνος κυλάει αντίστροφα για το Ταμείο.
Η Γερμανία δεν θέλει να αποχωρήσει οριστικά το ΔΝΤ αλλά σίγουρα ο ρόλος του θα είναι υποβαθμισμένος.
Αυτό το γνωρίζει το ΔΝΤ και για τον λόγο αυτό θεωρεί ξεκάθαρα ότι η Ελλάδα δεν θα πάρει τα κεφάλαια που έχουν εγκριθεί, ούτε θα υπάρχει πλαίσιο στενής συνεργασίας – πιεστικής συνεργασίας – όπως στο παρελθόν.
Όπως έχουμε αναλύσει εάν το ΔΝΤ αποτύχει να επιβάλλει τις θέσεις του ως προς το ζήτημα του χρέους και μέσω της πίεσης για AQRs στις ελληνικές τράπεζες...από μόνο του θα θέσει θέμα απομάκρυνσης από το ελληνικό πρόγραμμα.

Ο ESM θα ζητήσει έγκαιρη ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης για να μπορεί η Ελλάδα να βγει ξανά στις αγορές

Θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2017 και θα εστιαστεί σε ιδιωτικοποιήσεις, δημόσιο τομέα και πολλά σοβαρά θέματα που δεν θίχθηκαν στις δύο πρώτες αξιολογήσεις.
Είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα έχει κάθε συμφέρον να κλείσει άμεσα και να μην επαναληφθεί το κακό προηγούμενο της δεύτερης αξιολόγησης που έτεινε να παραμείνει ανοικτή 15 μήνες.
Εάν δεν κλείσει έγκαιρα η 3η αξιολόγηση προφανώς και η Ελλάδα δεν θα μπορεί να βγει ξανά στις αγορές.
Εάν όλα πάνε καλά η Ελλάδα θα μπορούσε να ξαναβγεί στις αγορές μετά το πέρας της αξιολόγησης με καλύτερους όρους από την έκδοση της 5ετίας.
Εάν όμως υπάρξουν πάλι καθυστερήσεις και προβλήματα στην διαπραγμάτευση τότε θα είναι αδύνατο η Ελλάδα να βγει στις αγορές ξανά»
Το μήνυμα αξιωματούχων του ESM είναι ότι εάν δεν κλείσει έγκαιρα η 3η αξιολόγηση η Ελλάδας δεν θα μπορέσει να βγει στις αγορές.
Οπότε η κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να κλείσει έγκαιρα την 3η αξιολόγηση, ωστόσο δεν είναι σαφές τη πίεση θα ασκήσει το ΔΝΤ και πως αυτή η πίεση μπορεί να προκαλέσει σοβαρές καθυστερήσεις στην 3η αξιολόγηση.
Να σημειωθεί ότι πρόσφατα άλλες πηγές στον ESM είχαν διατυπώσει την ενόχληση τους στην απόφαση της Ελλάδος να δημιουργεί cash buffer δηλαδή απόθεμα ρευστότητας με κεφάλαια από τις αγορές έναντι των φθηνών κεφαλαίων του Μόνιμου Μηχανισμού Στήριξης.
Ως γνωστό ο ESM στο τρίτο πρόγραμμα δάνεισε την Ελλάδα 86 δισεκ.
Μέχρι τώρα έχουν χρησιμοποιηθεί τα 40 δισεκ. και απομένουν άλλα 46 δισεκ. ευρώ.
Η ιδιαιτερότητα των κεφαλαίων αυτών είναι το επιδοτούμενο – πριμοδοτούμενο επιτόκιο 0,89% έναντι 4,625% που δανείστηκε η Ελλάδα στην νέα έκδοση 5ετούς ομολόγου.
Ο ESM υποστηρίζει ότι τα 46 δισεκ. που απομένουν με 0,89% επιτόκιο εφόσον χρησιμοποιηθούν βελτιώνουν το προφίλ βιωσιμότητας του χρέους έναντι των κεφαλαίων που αντλεί και θα αντλήσει η Ελλάδα από τις αγορές.
Το ελληνικό δημόσιο ήδη άντλησε 3 δισεκ. και θα αντλήσει με νέες δημοπρασίες έως 10 δισεκ. κεφάλαια στους επόμενους 6-10 μήνες.
Η Ελλάδα έχει επιλέξει να δημιουργήσει cash buffer δηλαδή απόθεμα ρευστότητας με κεφάλαια από τις αγορές όπου τα επιτόκια στο μέλλον θα κινηθούν στην ζώνη του 3% με 4% ανάλογα τις διάρκειες.
Τα επιτόκια αυτά είναι προφανώς πολλαπλάσια από αυτά που δανείζει ο ESM στο 0,89%.
Υπάρχει και μια άλλη παράμετρος ουσιώδης.
Όλες οι χώρες που ήταν σε μνημόνια π.χ. Κύπρος, Ιρλανδία και Πορτογαλία όταν αποφάσισαν να βγουν στις αγορές είχαν τελειώσει τα μνημόνια και το κυριότερο είχαν εκταμιεύσει πλήρως τα κεφάλαια από τον EFSF – ESM δεν είχαν άλλο μηχανισμό χρηματοδότησης.
Η Ελλάδα – όπως αναφέρουν πηγές του ESM ανεπίσημα – στηρίζεται στον ESM, στο τρίτο πρόγραμμα στήριξης αλλά και στα υπαρκτά 46 δισεκ. που έχουν απομείνει και με αυτούς τους υπαρκτούς μηχανισμούς εγγυήσεων βγαίνει στις αγορές και δανείζεται με 5 φορές ακριβότερα επιτόκια.
Δεν κατανοούν την τακτική της Ελλάδος και δεν είναι τυχαίο ότι ο ESM θεωρεί ότι εγείρεται ένα θέμα π.χ. με την 3η αξιολόγηση.
Η Ελλάδα θα κάνει χρήση των κεφαλαίων του ESM των υπολοίπων 46 δισεκ. που έχουν απομείνει ή όχι;
Εάν κάνει χρήση π.χ. χρησιμοποιήσει ακόμη 10 δισεκ. θα δανειστεί με 0,89% και εν συνεχεία θα βγαίνει στις αγορές για να δανείζεται με 3% ή 4%;
Υπάρχει ένα ουσιώδες ζήτημα στρατηγικής για την Ελλάδα.
Πως θα δώσει μάχη για την διευθέτηση του χρέους όταν μια από τις δύο βασικές λύσεις – επιμήκυνση και μείωση επιτοκίων – έχει καταρρεύσει;
Πως η Ελλάδα θα πάει να ζητήσει μείωση επιτοκίων όταν ο ESM δανείζει την Ελλάδα με 0,89% με βάση το τρίτο πρόγραμμα ή 1,2% συνολικά και η Ελλάδα επιλέγει να δανειστεί από τις αγορές με επιτόκια 3,5% στο μέλλον ή 4,625% στο παρόν;
Εάν έχει καταρρεύσει ένας εκ των δύο πυλώνων της αναδιάρθρωσης του χρέους τα επιτόκια και απομένει μόνο η επιμήκυνση γιατί η Γερμανία και ο ESM να θέλουν να αυξήσουν τις διάρκειες αποπληρωμής όταν η Ελλάδα δανείζεται με 5 φορές ακριβότερα επιτόκια στην 5ετία και τα δάνεια του ESM έχουν διάρκειες στα 40 χρόνια;
Ουσιαστικά η Ελλάδα έχει απεμπολήσει την δυνατότητα της να πετύχει αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.

Πηγή: www.bankingnews.gr

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης