Οι αρμόδιοι φορείς θα εξετάσουν ξανά το ζήτημα τον Σεπτέμβριο, παρά το γεγονός ότι το σύστημα των προσωρινών ΑΔΙ έχει λήξει από τα τέλη Ιουνίου 2017
Ραντεβού το Σεπτέμβριο φαίνεται ότι δίνουν οι αρμόδιοι προκειμένου να ξεκινήσουν και πάλι τις συζητήσεις για τη διαμόρφωση του νέου μεταβατικού μηχανισμού αμοιβής της ευελιξίας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Την ίδια ώρα, οι μονάδες παραγωγής ρεύματος (των ιδιωτιών αλλά και της ΔΕΗ) που συμμετείχαν στον προηγούμενο Μεταβατικό Μηχανισμό Αποζημίωσης Ευελιξίας (προσωρινά ΑΔΙ), ακόμη περιμένουν να πληρωθούν τα ποσά που τους έχουν αναγνωρισθεί ως αμοιβή για την ευελιξία που παρείχαν στο σύστημα την περίοδο Μαίου 2016 – Απριλίου 2017 και υπολογίζονται σε περίπου 150 -160 εκατ. ευρώ.
Όπως είναι γνωστό η ισχύς των λεγόμενων προσωρινών ΑΔΙ έληξε τον Απρίλιο και όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξε έντονη κινητικότητα από τις αρμόδιες αρχές για τη διαμόρφωση ενός νέου προσωρινού μηχανισμού αποζημίωσης της ευελιξίας.
Μάλιστα όπως έχει ήδη γράψει το World Energy News εξετάστηκαν διάφορα σενάρια όπως η δημιουργία «διαβαθμισμένων» ΑΔΙ που θα αμείβουν την ευελιξία ανάλογα με την τεχνολογία των μονάδων ή η δημιουργία δυο διαφορετικών προϊόντων ευελιξίας που θα αμείβονται με διαφορετικές τιμές αναφοράς.
Στο πλαίσιο αυτών των συζητήσεων εξετάστηκε και το ενδεχόμενο η αμοιβή των υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ και των μονάδων φυσικού αερίου ανοικτού κύκλου να είναι διπλάσια από την αποζημίωση που θα λαμβάνουν οι μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου.
«Λύσεις» που απορρίπτει η Κομισιόν
Τα σενάρια αυτά πάντως σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς είναι εξαιρετικά περίπλοκα και επισφαλή ως προς την αντιμετώπιση τους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία απορρίπτει κάθε διαφοροποίηση και κυρίως τις διαφοροποιήσεις μεταξύ τεχνολογιών.
Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές η Κομισιόν ζητεί να στοιχειοθετείται η διαθεσιμότητα των μονάδων για την κάλυψη των αναγκών ευελιξίας και κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει για τα υδροηλεκτρικά που λειτουργούν με ταμιευτήρες.
Είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να βεβαιώσει κανείς ότι θα υπάρχει νερό ανά πάσα στιγμή ταμιευτήρες και αυτός εξάλλου ήταν ο λόγος που μόνο 570 MW υδροηλεκτρικών είχαν συμπεριληφθεί στα προσωρινά ΑΔΙ.
Αξίζει εδώ να αναφερθεί εξάλλου, ότι από τον απολογιστικό πίνακα που δημοσιοποίησε ο ΑΔΜΗΕ για την Πραγματικά Διαθέσιμη Ισχύ των Μονάδων που συμμετείχαν στα προσωρινά ΑΔΙ, προκύπτει σαφώς ο συντελεστής απρόβλεπτης μη διαθεσιμότητας διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στο 81,82% για τα υδροηλεκτρικά, ενώ για τις μονάδες φυσικού αερίου ήταν μόλις 15,08%, γεγονός που δείχνει ότι πραγματικά διαθέσιμες να παρέχουν ευελιξία είναι οι μονάδες φυσικού αερίου.
Έχοντας λάβει αυτά τα μηνύματα οι αρμόδιες αρχές φαίνεται ότι επί του παρόντος κρίνουν ως πρώτη προτεραιότητα (καθώς αποτελεί και προαπαιτούμενο του Μνημονίου) την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων σε ότι αφορά την αποζημίωση των υπηρεσιών δευτερεύουσας και τριτεύουσας εφεδρείας και στη συνέχεια τη διαμόρφωση του νέου μεταβατικού μηχανισμού αμοιβής της ευελιξίας.
Σε γενικές γραμμές η ΔΕΗ μπορεί να ζητά ΑΔΙ για τα υδροηλεκτρικά της, όμως οι μονάδες φυσικού αερίου παραμένουν απλήρωτες με δυσμενή μεταχείριση και στρέβλωση του ανταγωνισμού και φυσικά δεν είναι σε κατεύθυνση σύνομη με τα κοινοτικά πρότυπα η μείωση των αποζημιώσεων για αυτές.
www.worldenergynews.gr
Την ίδια ώρα, οι μονάδες παραγωγής ρεύματος (των ιδιωτιών αλλά και της ΔΕΗ) που συμμετείχαν στον προηγούμενο Μεταβατικό Μηχανισμό Αποζημίωσης Ευελιξίας (προσωρινά ΑΔΙ), ακόμη περιμένουν να πληρωθούν τα ποσά που τους έχουν αναγνωρισθεί ως αμοιβή για την ευελιξία που παρείχαν στο σύστημα την περίοδο Μαίου 2016 – Απριλίου 2017 και υπολογίζονται σε περίπου 150 -160 εκατ. ευρώ.
Όπως είναι γνωστό η ισχύς των λεγόμενων προσωρινών ΑΔΙ έληξε τον Απρίλιο και όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξε έντονη κινητικότητα από τις αρμόδιες αρχές για τη διαμόρφωση ενός νέου προσωρινού μηχανισμού αποζημίωσης της ευελιξίας.
Μάλιστα όπως έχει ήδη γράψει το World Energy News εξετάστηκαν διάφορα σενάρια όπως η δημιουργία «διαβαθμισμένων» ΑΔΙ που θα αμείβουν την ευελιξία ανάλογα με την τεχνολογία των μονάδων ή η δημιουργία δυο διαφορετικών προϊόντων ευελιξίας που θα αμείβονται με διαφορετικές τιμές αναφοράς.
Στο πλαίσιο αυτών των συζητήσεων εξετάστηκε και το ενδεχόμενο η αμοιβή των υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ και των μονάδων φυσικού αερίου ανοικτού κύκλου να είναι διπλάσια από την αποζημίωση που θα λαμβάνουν οι μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου.
«Λύσεις» που απορρίπτει η Κομισιόν
Τα σενάρια αυτά πάντως σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς είναι εξαιρετικά περίπλοκα και επισφαλή ως προς την αντιμετώπιση τους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία απορρίπτει κάθε διαφοροποίηση και κυρίως τις διαφοροποιήσεις μεταξύ τεχνολογιών.
Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές η Κομισιόν ζητεί να στοιχειοθετείται η διαθεσιμότητα των μονάδων για την κάλυψη των αναγκών ευελιξίας και κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει για τα υδροηλεκτρικά που λειτουργούν με ταμιευτήρες.
Είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να βεβαιώσει κανείς ότι θα υπάρχει νερό ανά πάσα στιγμή ταμιευτήρες και αυτός εξάλλου ήταν ο λόγος που μόνο 570 MW υδροηλεκτρικών είχαν συμπεριληφθεί στα προσωρινά ΑΔΙ.
Αξίζει εδώ να αναφερθεί εξάλλου, ότι από τον απολογιστικό πίνακα που δημοσιοποίησε ο ΑΔΜΗΕ για την Πραγματικά Διαθέσιμη Ισχύ των Μονάδων που συμμετείχαν στα προσωρινά ΑΔΙ, προκύπτει σαφώς ο συντελεστής απρόβλεπτης μη διαθεσιμότητας διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στο 81,82% για τα υδροηλεκτρικά, ενώ για τις μονάδες φυσικού αερίου ήταν μόλις 15,08%, γεγονός που δείχνει ότι πραγματικά διαθέσιμες να παρέχουν ευελιξία είναι οι μονάδες φυσικού αερίου.
Έχοντας λάβει αυτά τα μηνύματα οι αρμόδιες αρχές φαίνεται ότι επί του παρόντος κρίνουν ως πρώτη προτεραιότητα (καθώς αποτελεί και προαπαιτούμενο του Μνημονίου) την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων σε ότι αφορά την αποζημίωση των υπηρεσιών δευτερεύουσας και τριτεύουσας εφεδρείας και στη συνέχεια τη διαμόρφωση του νέου μεταβατικού μηχανισμού αμοιβής της ευελιξίας.
Σε γενικές γραμμές η ΔΕΗ μπορεί να ζητά ΑΔΙ για τα υδροηλεκτρικά της, όμως οι μονάδες φυσικού αερίου παραμένουν απλήρωτες με δυσμενή μεταχείριση και στρέβλωση του ανταγωνισμού και φυσικά δεν είναι σε κατεύθυνση σύνομη με τα κοινοτικά πρότυπα η μείωση των αποζημιώσεων για αυτές.
www.worldenergynews.gr