Γερμανία και ESM θα εξετάσουν το ελληνικό χρέος σε δύο φάσεις, αρχικά με μία μικρή παρέμβαση το 2018 με ECCL και τελική αξιολόγηση το 2022.
Σχέδιο δύο φάσεων φαίνεται ότι έχει επεξεργαστεί ο ESM, η Γερμανία και η ΕΚΤ ως προς το ελληνικό χρέος.
Συγκεκριμένα θα υπάρξουν πολύ μικρής κλίμακας παρεμβάσεις το Καλοκαίρι του 2018 ενώ οι τελικές αποφάσεις – τελική αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί το 2022.
Ο ESM θα αποπληρώσει ΔΝΤ και ίσως ΕΚΤ
Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερο συζητείται το ενδεχόμενο το 2018 ο ESM να αποπληρώσει τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα τα οποία την τρέχουσα περίοδο είναι 12,75 δισεκ. και επίσης ο ESM να αποπληρώσει τα 18 δισεκ. ελληνικών ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ.
Σε μια τέτοια περίπτωση πρόκειται για 30 δισεκ. σημερινά κεφάλαια τα οποία το 2018 θα έχουν μειωθεί στα 26 δισεκ.
Με τα 26 δισεκ. διαφοροποιημένου και προφανώς υψηλότερου κόστους θα αντικατασταθούν από τα κεφάλαια του τρίτου προγράμματος στήριξης που φέρουν επιτόκιο 0,89%.
Με αυτό τον τρόπο μπορεί να λεχθεί ότι μερικώς μετριάζεται το κόστος εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους.
Ένα τέτοιο σενάριο προφανώς έχει κάποια πλεονεκτήματα αλλά έχει και ένα σοβαρό μειονέκτημα.
Μονόδρομος η νέα πιστωτική γραμμή EECL
Στο τέλος του α΄ τριμήνου του 2018 θα προετοιμαστεί η νέα ECCL γραμμή η νέα πιστωτική γραμμή που θα αντικαταστήσει το 3ο μνημόνιο.
Η νέα πιστωτική γραμμή θα είναι 4ετούς διάρκειας από το 2018 έως το καλοκαίρι του 2022 και θα διαθέτει capital buffer δηλαδή κεφάλαιο περίπου 30 δισεκ. ευρώ το οποίο θα προέλθει από το εναπομείναν κεφάλαιο του τρίτου μνημονίου.
Η νέα πιστωτική γραμμή θα λειτουργήσει ως μηχανισμός εγγύησης για τις εκδόσεις ομολόγων του ελληνικού δημοσίου.
Ταυτόχρονα η νέα πιστωτική γραμμή θα έχει τα χαρακτηριστικά του μνημονίου καθώς θα υπάρχουν αξιολογήσεις σε τακτικά χρονικά διαστήματα.
Η τελική αξιολόγηση για το ελληνικό χρέος το 2022
Δεν θα υπάρξει ουσιαστική διευθέτηση του ελληνικού χρέους.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι μεταξύ 2018 και 2022 η Ελλάδα θα εμφανίζει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ετησίως τα οποία είναι επαρκή για να εξυπηρετήσουν το χρέος.
Γερμανία και ESM θεωρούν ότι ακόμη και εάν συμφωνηθεί ένα πλάνο μέτρων πρέπει να είναι εντυπωσιακά περιορισμένες οι παρεμβάσεις αυτές καθώς δεν πρέπει να περάσει η άποψη στην Ευρώπη ότι χαρίζουν λύσεις στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα πληρώνει περίπου 5 με 5,5 δισεκ. κάθε χρόνο για την εξυπηρέτηση του χρέους και για τα επόμενα χρόνια αυτός ο συσχετισμός δεν θα αλλάξει.
Πρακτικά η Γερμανία και ο ESM όταν θα έρθει το Καλοκαίρι του 2018 και έχοντας στηρίξει αναπτυξιακά σχέδια και έξοδο στις αγορές θα χρησιμοποιήσουν αυτά τα δύο εργαλεία ώστε να αποφύγουν την διευθέτηση του χρέους.
Μάλιστα ένα επιχείρημα που προβάλλεται είναι ότι η Ελλάδα θα δανείζεται ξανά από τις αγορές με επιτόκια στο 3% με 4%.
Όταν λοιπόν η Ελλάδα αποφασίσει να δανειστεί με 3% και 4% από τους ιδιώτες πως θα ζητήσει από τους ευρωπαίους φορολογουμένους (κεφάλαια ESM) να μειωθούν τα επιτόκια του ελληνικού χρέους ειδικά του σκέλους των δανειστών;
Πρακτικά λοιπόν οι εκδόσεις ή επανεκδόσεις ομολόγων από την Ελλάδα θα τιμολογήσουν τον ελληνικό κίνδυνο με επιτόκια 3% με 4% οπότε η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να ζητήσει μείωση επιτοκίων – ως ένα από τα μέτρα διευθέτησης του ελληνικού χρέους – όταν δανείζεται από τον ESM και τα κρατικά δάνεια περίπου στο 1,3% με 1,5%;»
Οριστικά εκτός το QE και η εναλλακτική λύση της αντικατάστασης ομολόγων
Το QE οριστικά δεν θα δοθεί στην Ελλάδα, όπως και δεν θα δοθεί η εναλλακτική λύση της αντικατάστασης ομολόγων.
Η ΕΚΤ είχε εξετάσει ένα εναλλακτικό σχέδιο το οποίο ορισμένοι ονόμαζαν QE plan B το οποίο θα είχε τα εξής χαρακτηριστικά.
Κάθε φορά που θα έληγε ένα κρατικό ομόλογο π.χ. της Γερμανίας και το οποίο το κατέχει η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης να αντικαθίσταται όταν λήγει με άλλα ομόλογα μεταξύ αυτών και ελληνικών.
Όμως ούτε αυτό το σενάριο – λύση μπορεί να διευθετηθεί.
Η αντίστροφη μέτρηση για το ΔΝΤ ξεκίνησε
Το ΔΝΤ θα παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα με την Συμφωνία Επί της Αρχής έως το Καλοκαίρι του 2018 και εν συνεχεία ο ESM θα αποπληρώσει τα εναπομείναντα δάνεια στην Ελλάδα και θα αποχωρήσει.
Την τρέχουσα περίοδο τα δάνεια του ΔΝΤ στην Ελλάδα είναι 12,75 δισεκ. και τα οποία το καλοκαίρι του 2018 θα έχουν μειωθεί στα 11 δισεκ. περίπου.
Ο ESM θα τα αποπληρώσει και θα αποχωρήσει το ΔΝΤ τυπικά αλλά ουσιαστικά θα παραμείνει ως τεχνικός σύμβουλος έως ότου εξελιχθεί ο ESM σε Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο.
Το 2018 η πιο συστηματική έξοδος της Ελλάδος στις αγορές
Το 2018 θα αποφασιστεί με ποιες μορφές ομολόγων θα βγαίνει η Ελλάδα στις αγορές.
Οι επανεκδόσεις δεν δημιουργούν νέο χρέος αλλά οι νέες εκδόσεις δημιουργούν νέο χρέος και η Γερμανία δεν θέλει για το ορατό μέλλον η Ελλάδα να δημιουργήσει νέο χρέος.
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Συγκεκριμένα θα υπάρξουν πολύ μικρής κλίμακας παρεμβάσεις το Καλοκαίρι του 2018 ενώ οι τελικές αποφάσεις – τελική αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί το 2022.
Ο ESM θα αποπληρώσει ΔΝΤ και ίσως ΕΚΤ
Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερο συζητείται το ενδεχόμενο το 2018 ο ESM να αποπληρώσει τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα τα οποία την τρέχουσα περίοδο είναι 12,75 δισεκ. και επίσης ο ESM να αποπληρώσει τα 18 δισεκ. ελληνικών ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ.
Σε μια τέτοια περίπτωση πρόκειται για 30 δισεκ. σημερινά κεφάλαια τα οποία το 2018 θα έχουν μειωθεί στα 26 δισεκ.
Με τα 26 δισεκ. διαφοροποιημένου και προφανώς υψηλότερου κόστους θα αντικατασταθούν από τα κεφάλαια του τρίτου προγράμματος στήριξης που φέρουν επιτόκιο 0,89%.
Με αυτό τον τρόπο μπορεί να λεχθεί ότι μερικώς μετριάζεται το κόστος εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους.
Ένα τέτοιο σενάριο προφανώς έχει κάποια πλεονεκτήματα αλλά έχει και ένα σοβαρό μειονέκτημα.
Μονόδρομος η νέα πιστωτική γραμμή EECL
Στο τέλος του α΄ τριμήνου του 2018 θα προετοιμαστεί η νέα ECCL γραμμή η νέα πιστωτική γραμμή που θα αντικαταστήσει το 3ο μνημόνιο.
Η νέα πιστωτική γραμμή θα είναι 4ετούς διάρκειας από το 2018 έως το καλοκαίρι του 2022 και θα διαθέτει capital buffer δηλαδή κεφάλαιο περίπου 30 δισεκ. ευρώ το οποίο θα προέλθει από το εναπομείναν κεφάλαιο του τρίτου μνημονίου.
Η νέα πιστωτική γραμμή θα λειτουργήσει ως μηχανισμός εγγύησης για τις εκδόσεις ομολόγων του ελληνικού δημοσίου.
Ταυτόχρονα η νέα πιστωτική γραμμή θα έχει τα χαρακτηριστικά του μνημονίου καθώς θα υπάρχουν αξιολογήσεις σε τακτικά χρονικά διαστήματα.
Η τελική αξιολόγηση για το ελληνικό χρέος το 2022
Δεν θα υπάρξει ουσιαστική διευθέτηση του ελληνικού χρέους.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι μεταξύ 2018 και 2022 η Ελλάδα θα εμφανίζει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ετησίως τα οποία είναι επαρκή για να εξυπηρετήσουν το χρέος.
Γερμανία και ESM θεωρούν ότι ακόμη και εάν συμφωνηθεί ένα πλάνο μέτρων πρέπει να είναι εντυπωσιακά περιορισμένες οι παρεμβάσεις αυτές καθώς δεν πρέπει να περάσει η άποψη στην Ευρώπη ότι χαρίζουν λύσεις στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα πληρώνει περίπου 5 με 5,5 δισεκ. κάθε χρόνο για την εξυπηρέτηση του χρέους και για τα επόμενα χρόνια αυτός ο συσχετισμός δεν θα αλλάξει.
Πρακτικά η Γερμανία και ο ESM όταν θα έρθει το Καλοκαίρι του 2018 και έχοντας στηρίξει αναπτυξιακά σχέδια και έξοδο στις αγορές θα χρησιμοποιήσουν αυτά τα δύο εργαλεία ώστε να αποφύγουν την διευθέτηση του χρέους.
Μάλιστα ένα επιχείρημα που προβάλλεται είναι ότι η Ελλάδα θα δανείζεται ξανά από τις αγορές με επιτόκια στο 3% με 4%.
Όταν λοιπόν η Ελλάδα αποφασίσει να δανειστεί με 3% και 4% από τους ιδιώτες πως θα ζητήσει από τους ευρωπαίους φορολογουμένους (κεφάλαια ESM) να μειωθούν τα επιτόκια του ελληνικού χρέους ειδικά του σκέλους των δανειστών;
Πρακτικά λοιπόν οι εκδόσεις ή επανεκδόσεις ομολόγων από την Ελλάδα θα τιμολογήσουν τον ελληνικό κίνδυνο με επιτόκια 3% με 4% οπότε η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να ζητήσει μείωση επιτοκίων – ως ένα από τα μέτρα διευθέτησης του ελληνικού χρέους – όταν δανείζεται από τον ESM και τα κρατικά δάνεια περίπου στο 1,3% με 1,5%;»
Οριστικά εκτός το QE και η εναλλακτική λύση της αντικατάστασης ομολόγων
Το QE οριστικά δεν θα δοθεί στην Ελλάδα, όπως και δεν θα δοθεί η εναλλακτική λύση της αντικατάστασης ομολόγων.
Η ΕΚΤ είχε εξετάσει ένα εναλλακτικό σχέδιο το οποίο ορισμένοι ονόμαζαν QE plan B το οποίο θα είχε τα εξής χαρακτηριστικά.
Κάθε φορά που θα έληγε ένα κρατικό ομόλογο π.χ. της Γερμανίας και το οποίο το κατέχει η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης να αντικαθίσταται όταν λήγει με άλλα ομόλογα μεταξύ αυτών και ελληνικών.
Όμως ούτε αυτό το σενάριο – λύση μπορεί να διευθετηθεί.
Η αντίστροφη μέτρηση για το ΔΝΤ ξεκίνησε
Το ΔΝΤ θα παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα με την Συμφωνία Επί της Αρχής έως το Καλοκαίρι του 2018 και εν συνεχεία ο ESM θα αποπληρώσει τα εναπομείναντα δάνεια στην Ελλάδα και θα αποχωρήσει.
Την τρέχουσα περίοδο τα δάνεια του ΔΝΤ στην Ελλάδα είναι 12,75 δισεκ. και τα οποία το καλοκαίρι του 2018 θα έχουν μειωθεί στα 11 δισεκ. περίπου.
Ο ESM θα τα αποπληρώσει και θα αποχωρήσει το ΔΝΤ τυπικά αλλά ουσιαστικά θα παραμείνει ως τεχνικός σύμβουλος έως ότου εξελιχθεί ο ESM σε Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο.
Το 2018 η πιο συστηματική έξοδος της Ελλάδος στις αγορές
Το 2018 θα αποφασιστεί με ποιες μορφές ομολόγων θα βγαίνει η Ελλάδα στις αγορές.
Οι επανεκδόσεις δεν δημιουργούν νέο χρέος αλλά οι νέες εκδόσεις δημιουργούν νέο χρέος και η Γερμανία δεν θέλει για το ορατό μέλλον η Ελλάδα να δημιουργήσει νέο χρέος.
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr