Ενέργεια

Η ρωσική διύλιση πετρελαίου αυξάνεται, ενώ οι αμερικανικές κυρώσεις στοχοποιούν τις εξαγωγές αργού

Η ρωσική διύλιση πετρελαίου αυξάνεται, ενώ οι αμερικανικές κυρώσεις στοχοποιούν τις εξαγωγές αργού

Οι προσπάθειες απάντησης της Μόσχας μέσω νέων πελατών καυσίμων σε Αφρική και Λ. Αμερική (Reuters)

Η Ρωσία προσπαθεί να προσαρμοστεί στις δυτικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία από το 2022, αγοράζοντας νέο στόλο, επαναδρομολογώντας τις εξαγωγές πετρελαίου στην Ασία από την Ευρώπη και βρίσκοντας νέους πελάτες καυσίμων στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική.

Τα ρωσικά διυλιστήρια επεξεργάζονται περισσότερο αργό πετρέλαιο με την ελπίδα να ενισχύσουν τις εξαγωγές καυσίμων αφού οι νέες κυρώσεις των ΗΠΑ σε ρωσικά δεξαμενόπλοια και εμπόρους έκαναν πιο δύσκολες τις εξαγωγές ακατέργαστου αργού, όπως δήλωσαν δύο πηγές του κλάδου στο Reuters και έδειξαν στοιχεία.

Οι ρωσικές εργασίες διύλισης αυξήθηκαν κατά 2% (ή κατά 108.000 βαρέλια), στους 754.800 μετρικούς τόνους την ημέρα το χρονικό διάτημα 15-19 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Επίσης αυξήθηκε κατά 1,2% από τον μέσο όρο του Ιανουαρίου 2024.

Οι τελευταίες κυρώσεις των ΗΠΑ που επιβλήθηκαν στη ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία τον Ιανουάριο έχουν κάνει τις εξαγωγές αργού σε βασικούς Ασιάτες πελάτες στην Ινδία και την Κίνα πιο δαπανηρές και πολύπλοκες.

Η Ρωσία έχει ελαφρώς ευρύτερες επιλογές για εξαγωγές καυσίμων σε σύγκριση με το αργό πετρέλαιο χάρη στο ανώτατο όριο τιμών της «G7».

Κάτω από το ανώτατο όριο, η Μόσχα μπορεί να χρησιμοποιήσει δυτικό στόλο και ναυτιλιακές υπηρεσίες εάν πουλά αργό σε τιμές κάτω των 60 δολαρίων το βαρέλι και ντίζελ κάτω από 100 δολάρια το βαρέλι.


Το ανώτατο όριο τιμής ανά βαρέλι

Το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι είναι χαμηλότερο από την τρέχουσα τιμή του εμβληματικού μείγματος Urals της Ρωσίας, περίπου 70 δολαρίων.

Οι έμποροι λένε ότι προς το παρόν το ανώτατο όριο τιμής που επιβάλλεται σε προϊόντα που διαπραγματεύονται με premium έναντι του αργού, κυρίως το ντίζελ - που ανέρχεται στα 100 δολάρια το βαρέλι - εξακολουθεί να αφήνει περιθώρια για κέρδος. Το ρωσικό ντίζελ διαπραγματεύεται σήμερα περίπου 75 δολάρια το βαρέλι.

Σημειώνουν επίσης ότι η διαθεσιμότητα των πλοίων είναι υψηλότερη για καύσιμα παρά για αργό.

 

Σχέδια εκσυγχρονισμού των διυλιστηρίων

Οι προσπάθειες της Ρωσίας να ενισχύσει τη διύλιση περιπλέκονται από τις επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Ουκρανίας και την υπερθέρμανση της οικονομίας.

Η κορυφαία ρωσική εταιρεία παραγωγής πετρελαίου Rosneft υποστήριξε επίσης ότι τα σχέδια εκσυγχρονισμού των διυλιστηρίων ίσως πρέπει να εγκαταλειφθούν.

Ωστόσο, οι πηγές ανέφεραν ότι τα ρωσικά διυλιστήρια παράγουν όσο περισσότερο μπορούσαν να στοιχηματίσουν σε μεγαλύτερες πιθανότητες να βρουν πλοία για εξαγωγή καυσίμων μετά την επιβολή κυρώσεων στα δεξαμενόπλοια αργού.


180 δεξαμενόπλοια στο στόχαστρο των κυρώσεων
του Μπάιντεν

Οι κυρώσεις, που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση Μπάιντεν στις αρχές Ιανουαρίου (λίγο πριν αναλάβει τα καθήκοντά του ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ), στόχευαν περίπου 180 δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται στη μεταφορά κυρίως ρωσικού πετρελαίου και πολύ χαμηλότερων ποσοτήτων καυσίμων.

Το 2024, αυτά τα δεξαμενόπλοια μετέφεραν περίπου 1,5 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα και μόλις 200.000 βαρέλια την ημέρα διυλισμένων προϊόντων, σύμφωνα με ανάλυση της Morgan Stanley.

Οι κυρώσεις στόχευαν επίσης τις ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες Surgutneftegaz και Gazprom Neft.

Το διυλιστήριο πετρελαίου Kirishi της Surgutneftegaz στη Δυτική Ρωσία αύξησε την επεξεργασία πετρελαίου κατά σχεδόν 8% στις 1-21 Ιανουαρίου από 1-27 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με μία από τις πηγές.

Η Ρωσία είναι ένας από τους μεγαλύτερους θαλάσσιους εξαγωγείς ντίζελ και μαζούτ στον κόσμο. Δυτικοί αξιωματούχοι είπαν ότι δεν επιδιώκουν να σταματήσουν πλήρως τις ρωσικές εξαγωγές, αλλά θέλουν να μειώσουν τα έσοδα, ώστε η Μόσχα να σταματήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης