Η συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Κίνας για το φυσικό αέριο αναμένεται να ενισχυθεί καθώς η ζήτηση για το καύσιμο εντείνεται στις ασιατικές αγορές
Η Κίνα ξεπέρασε την ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών το 2024, όπως δείχνουν τα στοιχεία που παρέθεσε σε ανάρτησή της στα social media η γεωπολιτική αναλύτρια, Velina Tchakarova.
Τα στοιχεία, αντλήθηκαν από σχετική μελέτη του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA).
Όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, το Πεκίνο μέχρι τα τέλη του 2024 κατάφερε να ξεπεράσει όλες τις ανταγωνιστικές οικονομίες και να καταγράψει τις μεγαλύτερες εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων (πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακας), με πάνω από 220 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στη δεύτερη και τρίτη θέση, ακολουθούν Ευρωπαϊκή Ένωση και Ινδία, αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτη είναι η επίσης και η θέση της Τουρκίας στην κατάταξη, η οποία εντείνει την ενεργειακή της συνεργασία με την Μόσχα.
Ενισχύεται η συνεργασία στο φυσικό αέριο
Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί πως η συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Κίνας για το φυσικό αέριο αναμένεται να ενισχυθεί καθώς η ζήτηση για το καύσιμο εντείνεται στις ασιατικές αγορές.
Με βάση τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Κίνα θα αυξηθεί κατά 8% για το 2024, με το ενδιαφέρον των τελικών καταναλωτών να στρέφεται εκεί έναντι των προϊόντων πετρελαίου.
Οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου θα ενισχυθούν περαιτέρω το 2027 με το άνοιγμα του νέου αγωγού στην Άπω Ανατολή, στις ακτές του Ειρηνικού.
Το φυσικό αέριο κερδίζει όλο και μεγαλύτερο μερίδιο σε πολλούς τομείς: την παραγωγή ηλεκτρισμού, τη βιομηχανία, τους ιδιωτικούς χρήστες είτε ως νοικοκυριά, είτε ως επιχειρήσεις, και τις μεταφορές. Μάλιστα, μία πρόσφατη έρευνα είχε αναδείξει το ταχύτατο πέρασμα των κινέζων οδηγών από τα ντιζελοκίνητα στις υγραεριοκίνητα φορτηγά εξαιτίας του χαμηλού κόστους.
Από την άλλη πλευρά, ενώ οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα αυξάνονται, οι εξαγωγές προς την Ευρώπη παραμένουν ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα. Για το πρώτο ενιάμηνο του 2024, η Gazprom εξήγαγε 22,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα προς τους Ευρωπαίους πελάτες της, δηλαδή 16% περισσότερες ποσότητες σε σχέση με τα περσινά στοιχεία. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό του καυσίμου— σχεδόν 50%— πέρασε μέσα από την Ουκρανία, κάτι που περιπλέκει την κατάσταση. Τα συμβόλαια διαμετακομισμού μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας θα λήξουν στο τέλος του 2024 και η συμφωνία δεν πρόκειται να ανανεωθεί.
Τα στοιχεία, αντλήθηκαν από σχετική μελέτη του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA).
Όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, το Πεκίνο μέχρι τα τέλη του 2024 κατάφερε να ξεπεράσει όλες τις ανταγωνιστικές οικονομίες και να καταγράψει τις μεγαλύτερες εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων (πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακας), με πάνω από 220 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στη δεύτερη και τρίτη θέση, ακολουθούν Ευρωπαϊκή Ένωση και Ινδία, αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτη είναι η επίσης και η θέση της Τουρκίας στην κατάταξη, η οποία εντείνει την ενεργειακή της συνεργασία με την Μόσχα.
Ενισχύεται η συνεργασία στο φυσικό αέριο
Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί πως η συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Κίνας για το φυσικό αέριο αναμένεται να ενισχυθεί καθώς η ζήτηση για το καύσιμο εντείνεται στις ασιατικές αγορές.
Με βάση τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Κίνα θα αυξηθεί κατά 8% για το 2024, με το ενδιαφέρον των τελικών καταναλωτών να στρέφεται εκεί έναντι των προϊόντων πετρελαίου.
Οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου θα ενισχυθούν περαιτέρω το 2027 με το άνοιγμα του νέου αγωγού στην Άπω Ανατολή, στις ακτές του Ειρηνικού.
Το φυσικό αέριο κερδίζει όλο και μεγαλύτερο μερίδιο σε πολλούς τομείς: την παραγωγή ηλεκτρισμού, τη βιομηχανία, τους ιδιωτικούς χρήστες είτε ως νοικοκυριά, είτε ως επιχειρήσεις, και τις μεταφορές. Μάλιστα, μία πρόσφατη έρευνα είχε αναδείξει το ταχύτατο πέρασμα των κινέζων οδηγών από τα ντιζελοκίνητα στις υγραεριοκίνητα φορτηγά εξαιτίας του χαμηλού κόστους.
Από την άλλη πλευρά, ενώ οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα αυξάνονται, οι εξαγωγές προς την Ευρώπη παραμένουν ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα. Για το πρώτο ενιάμηνο του 2024, η Gazprom εξήγαγε 22,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα προς τους Ευρωπαίους πελάτες της, δηλαδή 16% περισσότερες ποσότητες σε σχέση με τα περσινά στοιχεία. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό του καυσίμου— σχεδόν 50%— πέρασε μέσα από την Ουκρανία, κάτι που περιπλέκει την κατάσταση. Τα συμβόλαια διαμετακομισμού μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας θα λήξουν στο τέλος του 2024 και η συμφωνία δεν πρόκειται να ανανεωθεί.
www.worldenergynews.gr