
Ο καναδικός βραχίονας της ελβετικής πολυεθνικής εξόρυξης Glencore βρίσκεται σε συνομιλίες για την εξαγορά της Li-Cycle, μιας startup με έδρα το Τορόντο για την ανακύκλωση μπαταριών EV που κάποτε είχε αξία 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία σημείωσε πτώση της αξίας της κατά 99%.
Οι συνομιλίες των εταιριών
Ο καναδικός βραχίονας της ελβετικής πολυεθνικής Glencore βρίσκεται σε μη δεσμευτικές συνομιλίες για την απόκτηση της Li-Cycle με έδρα το Τορόντο, που κάποτε αναμενόταν να είναι βασικός κρίκος στην αλυσίδα εφοδιασμού EV της Βόρειας Αμερικής
Η Li-Cycle έχει αντιμετωπίσει μια σειρά από οικονομικές και υλικοτεχνικές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια και η αποτίμησή της έχει βυθιστεί. Έτσι η Glencore Canada θέλει να εξαγοράσει την εταιρεία και τις επιχειρήσεις της για να «αντιμετωπίσει τα ζητήματα που επηρεάζουν τις λειτουργίες και τη κεφαλαιακή της δομή», σύμφωνα με μια επιστολή στις 14 Μαρτίου από τον ανώτερο νομικό σύμβουλο της Glencore Adam Luckie προς την πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της Li-Cycle, Jacqueline Dedo.
Η πιθανή εξαγορά είναι μη δεσμευτική και εξαρτάται από το Li-Cycle να καταβάλει «άμεσες προσπάθειες για τη διατήρηση μετρητών για να αποφευχθεί περαιτέρω επιδείνωση της ήδη τεταμένης ρευστότητας της Εταιρείας», έγραψε ο Luckie.
Η μετοχή της startup αυξήθηκε 30,2% στις αρχές της Δευτέρας. Η τιμή της μετοχής της έχει πέσει περίπου 99 τοις εκατό σε λιγότερο από πέντε χρόνια, από το υψηλό περίπου των 110 δολαρίων ΗΠΑ.
Η Glencore κατέχει ήδη 327 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε μη εξασφαλισμένα μετατρέψιμα χαρτονομίσματα τα οποία, εάν μετατραπούν σε μετοχές, θα αντιπροσωπεύουν πάνω από τα δύο τρίτα των κοινών μετοχών της Li-Cycle.
Επένδυσε για πρώτη φορά στη Li-Cycle τον Ιούνιο του 2022 με μια αγορά μετατρέψιμων χαρτονομισμάτων 200 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ και συμφώνησε να παρέχει μια σταθερή ροή μπαταριών και σκραπ για την εκκίνηση. Η πολυεθνική θα πραγματοποιούσε άλλες επενδύσεις στη Li-Cycle, συμπεριλαμβανομένου ενός εξασφαλισμένου μετατρέψιμου χαρτονομίσματος ύψους 75 εκατομμυρίων δολαρίων τον Μάρτιο του 2024. Οι τόκοι των δανείων ανέβασαν τη συνολική επένδυση της εταιρείας σε 327 εκατομμύρια δολάρια από την Παρασκευή.
Τον Μάρτιο του 2024, η Li-Cycle απέλυσε περίπου το 17% των εργαζομένων, περίπου 60 άτομα, καθώς έβαλε φρένο στην παραγωγή σε τρία εργοστάσια των ΗΠΑ, κατέταξε τέσσερις ευρωπαϊκές τοποθεσίες ως υπό εξέταση και έκλεισε το εργοστάσιο ακτίνων στο Κίνγκστον της Οντ. Εν μέσω των περικοπών, διάφορα στελέχη αποχώρησαν από τη startup και οι θέσεις του διοικητικού συμβουλίου τους καλύφθηκαν από μέλη που είχαν υποδείξει η Glencore.
Η τεχνολογία της Li-Cycle
Οι αναλυτές της Wall Street έβλεπαν θετικά το Li-Cycle όταν εισήχθη στο χρηματιστήριο κατά τη διάρκεια της άνθησης σε εταιρείες εξαγορών ειδικού σκοπού ή SPAC, το 2021, χάρη στη μοναδική πνευματική ιδιοκτησία και το φιλικό προς το κλίμα επιχειρηματικό μοντέλο που υποσχέθηκε να βρει ένα σπίτι για τις πεταμένες μπαταρίες EV που ανησύχησε τους περιβαλλοντολόγους. Η εταιρεία ξεκίνησε σχέδια για την κατασκευή πολλών εργοστασίων σε όλο τον κόσμο, τα οποία θα ανακυκλώνουν μπαταρίες και θα στέλνουν το υλικό πίσω στον κόμβο της στη Νέα Υόρκη για επεξεργασία σε βασικά κρίσιμα ορυκτά που απαιτούνται για την κατασκευή νέων μπαταριών EV. Αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο των Καναδών ιδρυτών απέτυχε να μεταφραστεί σε χρηματοπιστωτική σταθερότητα, καθώς το κόστος κατασκευής εκτινάχθηκε στο εργοστάσιό του στη Νέα Υόρκη, σταματώντας την πρόοδό του και βαλτώνοντάς το με αγωγές με επενδυτές και εργολάβους.
Η Li-Cycle, η οποία ανέπτυξε τεχνολογία για τη μετατροπή των μπαταριών EV σε ανακυκλωμένα κρίσιμα ορυκτά, αντιμετώπισε μια σειρά από οικονομικές και υλικοτεχνικές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, ξεκινώντας από έναν εξέχοντα παίκτη στην ώθηση των EV του Καναδά στη διακοπή των εργασιών στο εργοστάσιο τον Οκτώβριο του 2023.
Η απόκτηση του Li-Cycle θα έδινε στην Glencore πρόσβαση σε πιο κρίσιμα ορυκτά χωρίς να χρειάζεται να ανοίξει νέα ορυχεία, σε μια εποχή που οι παγκόσμιες εταιρείες εξόρυξης αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από Κινέζους ανταγωνιστές. Η φιλική προς το περιβάλλον αποστολή της Li-Cycle θα βοηθήσει επίσης να επιτευχθούν συμφωνίες με εταιρείες τεχνολογίας και αυτοκινήτων που διψούν για ορυκτά, ενώ συμμορφώνεται με τους ολοένα και πιο αυστηρούς κανόνες της Ευρώπης για την κατασκευή μπαταριών.
Η καναδική αγορά
Αλλά η συμφωνία απειλεί επίσης να βγάλει μια πολλά υποσχόμενη startup από τα χέρια του Καναδά.
Αν προχωρήσει, θα μπορούσε να δοκιμάσει το αυστηρότερο καθεστώς του Καναδά για ξένες επενδύσεις σε κρίσιμες εταιρείες ορυκτών, καθώς αντιμετωπίζει πίεση για εξορθολογισμό των επενδύσεών του στην παραπαίουσα αλυσίδα εφοδιασμού EV. Η τελευταία σημαντική εξαγορά της Glencore στον Καναδά, η Teck's Elk Valley Resources, ώθησε την κυβέρνηση να εφαρμόσει μια νέα πολιτική τον Ιούλιο σύμφωνα με την οποία θα εγκρίνει ξένες εξαγορές κρίσιμων εταιρειών ορυκτών μόνο «στις πιο εξαιρετικές περιστάσεις». Πιο πρόσφατα, ωστόσο, οι αφερέγγυες εταιρείες ηλεκτροκίνησης όπως η Lion Electric και η Northvolt αγωνίστηκαν να βρουν επενδυτές.
www.worldenergynews.gr