
Οι ηγέτες του κλάδου σταθμίζουν το κόστος, την πολιτική και την πρόοδο - Ο ρόλος των ΗΠΑ και των γεωπολιτικών (offshore-energy.biz)
Το υδρογόνο (Η2) είναι εδώ και πολύ καιρό βασικό στοιχείο των βιομηχανικών διεργασιών, αλλά οι δυνατότητές του ως εργαλείο απανθρακοποίησης παραμένουν αντικείμενο έντονης συζήτησης.
Ενώ ο ρόλος του στη διύλιση, την παραγωγή χάλυβα και τις βαριές μεταφορές αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο, εξακολουθούν να υφίστανται θεμελιώδεις προκλήσεις μεταξύ των οποίων η αβεβαιότητα κόστους, υποδομής και επενδύσεων.
Το offshore-energy.biz, αποκαλύπτει συνοπτικά τι ειπώθηκε στη διάρκεια εκδήλωσης αποθήκευσης δεξαμενών και μελλοντικών καυσίμων που πραγματοποιήθηκε στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας το διήμερο 11-12 Μαρτίου 2025, ηγέτες της βιομηχανίας και ειδικοί στην ενεργειακή μετάβαση εξέτασαν το μέλλον του υδρογόνου, αντιμετωπίζοντας τόσο την υπόσχεσή του όσο και τα εμπόδια που εμποδίζουν την ευρεία υιοθέτηση.
Ο ρόλος του Η2 στην απανθρακοποίηση
Το υδρογόνο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα θεωρείται ευρέως ως ένας κρίσιμος παράγοντας για φιλοδοξίες καθαρού μηδενισμού, ιδιαίτερα σε τομείς όπου η άμεση ηλεκτροδότηση δεν είναι πρακτική.
Η Eugenia Belloni Pocorob (Lead H2 και CCUS για την Ολλανδία στην BP), τόνισε τη σημασία για τη μείωση των εκπομπών των διυλιστηρίων.
Όπως είπε «η απανθρακοποίηση των καυσίμων του διυλιστηρίου είναι απαραίτητη και το υδρογόνο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα παρέχει μια σαφή οδό».
Ωστόσο, αναγνώρισε τα τρομερά εμπόδια. «Οι τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις παραμένουν σημαντικές, αλλά η ευκαιρία για μείωση των εκπομπών είναι αναμφισβήτητη» είπε στη συνέχεια.
Ο τομέας των μεταφορών διερευνά επίσης τις δυνατότητες του υδρογόνου.
Ο Amit Rao (κύριος σύμβουλος της S&P Global), σημείωσε τη μακροχρόνια χρήση του σε βιομηχανικές εφαρμογές, αλλά επεσήμανε νέους τομείς ζήτησης. «Βλέπουμε κατασκευαστές αεροπορικών εταιρειών να διερευνούν λύσεις καθαρού υδρογόνου πέρα από τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα (SAF). Μπορεί να φαίνεται τραβηγμένο τώρα, αλλά οι τεχνολογικές εξελίξεις συμβαίνουν γρήγορα», παρατήρησε.
Δισταγμός για επενδύσεις και αβεβαιότητα πολιτικής
Παρά την υπόσχεσή του, το υψηλό κόστος των έργων δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) και υδρογόνου παραμένει σημαντικό εμπόδιο.
«Η κλίμακα του κεφαλαίου που απαιτείται για τα έργα CCS είναι τεράστια.
Έχουμε ήδη δει σημαντικούς παράγοντες του κλάδου να επανεξετάζουν τις πράσινες δεσμεύσεις τους. Το ερώτημα είναι: από πού θα προέλθει η χρηματοδότηση και ποιος θα οδηγήσει τη μετάβαση;», δήλωσε ο Rao.
Ο δισταγμός των επενδυτών είναι ένας άλλος παράγοντας που επιβραδύνει την πρόοδο.
Ο Belloni Pocorob επεσήμανε ότι οι παραδοσιακοί επενδυτές είναι απρόθυμοι να συμμετάσχουν σε έργα με μεγάλες περιόδους απόσβεσης.
Χαρακτηριστικά είπε: «Η όρεξη για γρήγορες αποδόσεις δεν ευθυγραμμίζεται με την πραγματικότητα των επενδύσεων υδρογόνου. Χρειαζόμαστε έναν διαφορετικό τύπο επενδυτή, κάποιον πρόθυμο να έχει μια μακροπρόθεσμη άποψη».
Η κρατική παρέμβαση έχει διαδραματίσει αποφασιστικό ρόλο στην προώθηση έργων πρώιμου σταδίου.
Γεωπολιτικά και ΗΠΑ
Η τροχιά της επένδυσης σε υδρογόνο διαμορφώνεται όλο και περισσότερο από την παγκόσμια πολιτική δυναμική.
Ο Amit Rao προειδοποίησε ότι οι αλλαγές στην πολιτική των ΗΠΑ θα μπορούσαν να έχουν εκτεταμένες συνέπειες.
«Πρέπει να περιμένουμε την προεδρία Τραμπ για να αποκτήσουμε σαφήνεια σχετικά με τις μακροπρόθεσμες προοπτικές.
Τα επόμενα 4 χρόνια, είναι πιθανό να δούμε ανανεωμένες εμπορικές συγκρούσεις σε γενικές γραμμές και όχι μόνο με την Κίνα.
Οι ΗΠΑ κινούνται προς την αποσύνδεση από τις παγκόσμιες αγορές, κάτι που θα έχει βαθιές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή βιομηχανία», είπε.
Η αύξηση των αμυντικών δαπανών στην Ευρώπη θα μπορούσε επίσης να αναδιαμορφώσει τις προτεραιότητες της ενεργειακής μετάβασης.
«Εάν οι κυβερνήσεις διαθέσουν το 3% ή περισσότερο του ΑΕΠ στην άμυνα, άλλοι τομείς θα αντιμετωπίσουν αναπόφευκτα δημοσιονομικούς περιορισμούς», προειδοποίησε ο Rao.
Συγκρατημένη αισιοδοξία εν μέσω προσαρμογών της αγοράς
Παρά αυτές τις προκλήσεις, η επιτροπή παρέμεινε συγκρατημένα αισιόδοξη.
Ο Belloni Pocorob σημείωσε ότι ενώ ο αριθμός των έργων υδρογόνου έχει μειωθεί, η ευαισθητοποίηση και η δυναμική έχουν αυξηθεί.
«Μπορεί να έχουμε πάει από 30 έργα σε λιγότερα από 5, αλλά το γεγονός ότι ορισμένα προχωρούν τώρα στην κατασκευή είναι σημαντικό.
Η ενεργειακή μετάβαση δεν είναι μόνο θεωρητική αρχίζουμε να βλέπουμε πραγματική εφαρμογή», είπε.
Ο Wilson απηχούσε αυτό το συναίσθημα, υπογραμμίζοντας την πρόοδο στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Τα έργα που έχουμε υλοποιήσει κερδίζουν έδαφος. Το πλαίσιο πολιτικής έχει καθοριστεί και το προφίλ κινδύνου έχει βελτιωθεί. Αυτή η δυναμική θα μεταφερθεί στο SAF και σε άλλους τομείς που συνδέονται με το υδρογόνο», κατέληξε.
Υδρογόνο: Συνεχίζει να επιδρά στην ενεργειακή μετάβαση, αλλά…
Το υδρογόνο μπορεί να μην είναι ακόμη η ασημένια σφαίρα για τη βιομηχανική απανθρακοποίηση, αλλά ο ρόλος του στην ενεργειακή μετάβαση γίνεται πιο ξεκάθαρος.
Το αν θα μπορέσει να τηρήσει πλήρως την υπόσχεσή της θα εξαρτηθεί από τις βιώσιμες επενδύσεις, τη στήριξη της πολιτικής και την επίλυση γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων.
www.worldenergynews.gr