Οι 3 κύριοι λόγοι που επηρεάζουν την αποπεράτωσή τους
Η Westwood Global Energy (εταιρεία έρευνας και συμβούλων ενεργειακής αγοράς), εντόπισε 23 έργα που έχουν χαρακτηριστεί ως ακυρωμένα ή ακινητοποιημένα σε 11 μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες που αποτελούν την πλειοψηφία της ευκαιρίας για υδρογόνο.
Η συνολική ισχύς που επηρεάζεται από αυτά τα έργα είναι 29,2 GW (LHV), ανέφερε η Westwood.
Η Westwood έχει διερευνήσει 3 κύριους λόγους για τις ακυρώσεις ή τις καθυστερήσεις που προκαλούνται από έργα: υψηλό κόστος και οικονομικές προκλήσεις, αποτυχία απόκτησης χρηματοδότησης και έλλειψη ζήτησης.
Συνοπτικά οι αιτίες:
Υψηλό κόστος και οικονομικές προκλήσεις
Η ερευνητική εταιρεία έχει αποδώσει υψηλά κόστη και οικονομικές προκλήσεις στο 32% των έργων (και στο 40% της χωρητικότητας), με τη Νορβηγία να είναι η χώρα που επηρεάζεται περισσότερο: απώλεια 10 GW δυνητικής ισχύος από τα ακυρωμένα έργα CCS και ηλεκτρολυτικό Clean Hydrogen στην Ευρώπη της Equinor.
Όπως αποκαλύφθηκε, αυτά τα έργα απαιτούσαν την κατασκευή ενός αγωγού προς τη Γερμανία ο οποίος στη συνέχεια ακυρώθηκε λόγω του κόστους όχι μόνο του αγωγού αλλά και της εγκατάστασης υδρογόνου με δυνατότητα CCS.
Σύμφωνα με τη Westwood, οι προγραμματιστές τόνισαν ότι εάν δεν ληφθεί σημαντική χρηματοδότηση παράλληλα με τις μειώσεις του κόστους σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού για να αντιμετωπιστεί το υψηλότερο κόστος, περισσότερες εξελίξεις θα σταματήσουν.
Αποτυχία λήψης χρηματοδότησης
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποτυχία εξασφάλισης χρηματοδότησης είναι ένας επιπλέον λόγος για τον οποίο το 18% των έργων (και το 29% της χωρητικότητας) σταματούν ή ακυρώνονται.
Σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία αυτό έχει εμποδίσει πάνω από 8 GW έργων που αναπτύσσονται, ένα από τα οποία είναι το έργο DepHYnus των 1,8 GW (LHV) που δεν μπόρεσε να κερδίσει χρηματοδότηση στον Γύρο Κατανομής Υδρογόνου (HAR) εντός του Ηνωμένου Βασιλείου, είπε ο Westwood, προσθέτοντας ότι αυτό είναι ένα από τα πολλαπλά συμπτώματα του γύρου HAR.
Μάλιστα οι κατασκευαστές θεωρούν ότι η διαδικασία είναι μακρά και μπερδεμένη και τον μηχανισμό CfD να είναι πολύ πιο περίπλοκος από αντίστοιχη υπεράκτια αιολική.
«Επιπλέον, ορισμένοι προγραμματιστές που επιλέχθηκαν στις διαδικασίες HAR αποχώρησαν, αναφέροντας τις προκλήσεις γύρω από τα χρονοδιαγράμματα», σημείωσε ο Westwood.
Έλλειψη ζήτησης
Η αδυναμία εξασφάλισης της ζήτησης λέγεται ότι είναι ένας βασικός λόγος που τα έργα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν οποιαδήποτε χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με το Westwood, το 11% των έργων (και το 9% της χωρητικότητας) χάθηκε εξαιτίας αυτού.
Υπάρχει έλλειψη υποστήριξης για τους παραχωρητές να δεσμευτούν σε έγκαιρες, υψηλές τιμές και μακροπρόθεσμες συμφωνίες, υποδηλώνοντας ότι η τρέχουσα στρατηγική δεν είναι αρκετά ισχυρή, ισχυρίστηκε η Westwood.
Ευρωπαϊκές δράσεις υδρογόνου
Το υδρογόνο θεωρείται βασικό συστατικό της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και των καθαρών μηδενικών φιλοδοξιών της Ευρώπης, με μεμονωμένες χώρες να θέτουν φιλόδοξους στόχους δυναμικότητας και ζήτησης. Πολλά έργα έχουν ανακοινωθεί, με τρέχουσα χωρητικότητα αγωγού 111,5 GW (LHV) όπως αξιολογήθηκε από τη Westwood.
Εισήχθησαν μηχανισμοί χρηματοδότησης και επιχορήγησης σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων των Σημαντικών Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (IPCEI) και του Ταμείου Καινοτομίας της ΕΕ με 18,9 δισεκατομμύρια ευρώ και 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα.
Ορισμένες χώρες έχουν επίσης αναπτύξει εγχώριους μηχανισμούς υποστήριξης, όπως ο γύρος κατανομής υδρογόνου (HAR) που βασίζεται σε CfD του Ηνωμένου Βασιλείου και το πρόγραμμα χρηματοδότησης H2Global της Γερμανίας.
Ανάγκη για αλλαγή στάσης από την Ευρώπη
Ωστόσο, σύμφωνα με τη Westwood, οι φιλοδοξίες της Ευρώπης για το υδρογόνο παραμένουν σε ένα σταυροδρόμι, με ένα μείγμα φιλόδοξων στόχων και διαφόρων χρηματοδοτικών προγραμμάτων από τη μία πλευρά και αυξανόμενες ακυρώσεις και καθυστερήσεις έργων από την άλλη.
«Εάν η Ευρώπη θέλει να πετύχει τους στόχους της για την ικανότητα ηλεκτρόλυσης και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του υδρογόνου, είναι απαραίτητη μια νέα προσέγγιση, εξισορροπώντας φιλόδοξους στόχους με ρεαλιστικές δομές κόστους, ισχυρά κίνητρα αγοράς (για προσφορά και ζήτηση) και σαφείς μηχανισμούς χρηματοδότησης.
Το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο μέλλον, αλλά χωρίς να αντιμετωπίσει τις παρούσες προκλήσεις του, κινδυνεύει να σταματήσει πριν απογειωθεί», ανέφερε η ερευνητική εταιρεία.
www.worldenergynews.gr