Εν όψει της υιοθέτησης νέων κριτηρίων, πέραν της τιμής στις δημοπρασίες για τον προσδιορισμό της αποζημίωσης των έργων ΑΠΕ, η Eurelectric ζητεί να υπάρξει μεταβατική περίοδος τουλάχιστον ενός έτους, καθώς και να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο εφαρμογής του μέτρου, σημειώνοντας ότι μεταξύ των καθαρών τεχνολογιών παραγωγής ρεύματος, υδροηλεκτρικά, πυρηνικά, και των ΑΠΕ δεν θα πρέπει να υπάρχει διακριτική μεταχείριση.
Ο φορέας που εκπροσωπεί τις εταιρίες ηλεκτρισμού της Ευρώπης και στον οποίο συμμετέχει η ΔΕΗ με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Γιώργο Στάσση να έχει τη θέση του αντιπροέδρου του Συνδέσμου, κατέθεσε κείμενο θέσεων στο πλαίσιο του τριμερούς διαλόγου μεταξύ της Κομισιόν, του Ευρωκοινοβουλίου και των κρατών-μελών της ΕΕ για το Net Zero Indusrty Act (Πράξη για το Καθαρό Μηδέν της Βιομηχανίας).
Κατ αρχή χαιρετίζει την ένταξη των τεχνολογιών παραγωγής ηλεκτρισμού από καθαρές (υδροηλεκτρικά - πυρηνικά) και Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στη λίστα των στρατηγικών τεχνολογιών Net Zero, αλλά δηλώνει ότι η εισαγωγή των νέων Κριτηρίων Εκτός Τιμής (Νon Price Criteria- NPC) στις μελλοντικές δημοπρασίες για την εγκατάσταση νέων ΑΠΕ θα πρέπει να γίνει μετά από μια μεταβατική περίοδο τουλάχιστον ενός έτους.
Τα κριτήρια
Καλεί όμως τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να διασφαλίσουν την ίση μεταχείριση των πηγών παραγωγής χωρίς άνθρακα, όπως οι ΑΠΕ, τα υδροηλεκτρικά και η πυρηνική ενέργεια, που έχουν υψηλή τεχνολογική ετοιμότητα και ταυτόχρονα ζητεί να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα δίκτυα, τονίζοντας το σημαντικό ρόλο του δικτύου διανομής.
Όσον αφορά στις δημοπρασίες για την ανάπτυξη ΑΠΕ, η Eurelectric κρίνει μεν θετικά την προσέγγιση του Συμβουλίου για τη διατήρηση του βάρους των κριτηρίων Βιωσιμότητας και Ανθεκτικότητας μεταξύ 15 και 30%, ταυτόχρονα όμως προτείνει να εξετάζονται τα κριτήρια αυτά χωριστά και να μην είναι σωρευτικά. Επιπλέον ζητεί να αναπτυχθούν ειδικά τεχνολογικά κριτήρια εκτός τιμής (NPC) και τα κράτη μέλη να μπορούν να επιλέγουν μεμονωμένα τα καταλληλότερα από έναν κατάλογο κριτηρίων που θα έχει προκαθορίσει η Επιτροπή.
Θεωρεί ως προσφορότερο τον προσδιορισμό 3-5 κριτηρίων και 1 στόχου ανά δημοπρασία, ώστε να υπάρχει σαφήνεια, που θα πρέπει να υποστηρίζεται από ξεκάθαρες οδηγίες για τους πλειοδότες.
Σε περίπτωση δυσανάλογων αυξήσεων του κόστους, η Eurelectric θεωρεί ότι θα πρέπει να διατηρηθεί και να βελτιωθεί η παρέκκλιση από την υποχρεωτική εφαρμογή του NPC.
Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαϊκές εταιρίες ηλεκτρισμού, ζητούν από την Κομισιόν, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τις χώρες-μέλη :
i. Να εφαρμόζουν διαφορετικούς κανόνες παρέκκλισης ανά τεχνολογία,
ii. Να αποσαφηνίσουν τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό των διαφορών κόστους, καθώς και για την εφαρμογή της διάταξης αυτής,
iii. Να εξετάσουν υψηλότερα και δυναμικά επίπεδα για το όριο παρέκκλισης, τα οποία να μπορούν να αναθεωρηθούν.
Αναπροσαρμογή του συνολικού προϋπολογισμού
Επίσης, η Eurelectric τάσσεται υπέρ των διατάξεων που προωθεί το ευρωκοινοβούλιο για την αναπροσαρμογή του συνολικού προϋπολογισμού που διαθέτει κάθε χώρα- μέλος για τις δημοπρασίες ΑΠΕ, καθώς και για την αναθεώρηση του μέγιστου επιπέδου προσφοράς προκειμένου να διευκολυνθεί η εφαρμογή των Κριτηρίων εκτός Τιμής.
Ζητεί δε να συμπεριληφθούν όροι στους σχετικούς κανονισμούς, που να διασφαλίζουν ότι οι δημοπρασίες περιλαμβάνουν μηχανισμό τιμαριθμικής αναπροσαρμογής του πληθωρισμού, καθώς και τον πιθανό αποκλεισμό των αρνητικών προσφορών.
Ως σημαντικό κίνδυνο για την εισαγωγή των NPC η Eurelectric θεωρεί την έλλειψη αντικειμενικότητας και διαφάνειας στην αξιολόγηση. Όπου χρησιμοποιούνται NPC, θα πρέπει να είναι αντικειμενικά, μετρήσιμα και να αξιολογούνται από κριτική επιτροπή εμπειρογνωμόνων.
Τονίζει ότι η μετάβαση των εθνικών μηχανισμών στήριξης προς Κριτήρια Εκτός Τιμής απαιτεί χρόνο και προτείνει ο κανονισμός να προβλέπει μία μεταβατική περίοδο τουλάχιστον ενός έτους για να μπορέσουν οι αρχές και οι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη έργων να προετοιμαστούν για τις νέες απαιτήσεις.
Τέλος, ο φορέας εκφράζει την ανησυχία του σχετικά με την πιθανή εκ των προτέρων αποσύνδεση μεταξύ του καταλόγου στρατηγικών τεχνολογιών και της πιθανής πρόσβασης στη χρηματοδότηση της ΕΕ (όπως προκύπτει από μια αυστηρή ερμηνεία του άρθρου 3β του νέου Κανονισμού) τονίζοντας ότι αν αποκλειστούν πηγές χρηματοδότηση,ς αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά το στόχο για την ανάπτυξη της παραγωγής καθαρών τεχνολογιών στην ΕΕ.
worldenergynews.gr