‘Ηδη και στη χώρα μας προσφέρονται προϊόντα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ή «πακέτα» Net Metering
Ο τομέας της ενέργειας αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι μεγάλες καθετοποιημένες εταιρίες παραγωγής, μεταφοράς και πώλησης ενέργειας, αποτελούν ήδη παρελθόν και αντικαθίστανται από εταιρίες προμήθειας και παροχής ενεργειακών υπηρεσιών.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η ενεργειακή αποδοτικότητα και τα έξυπνα δίκτυα αποκτούν ηγετικό ρόλο στο νέο ενεργειακό τοπίο, καθώς οι τεχνολογικές αλλαγές που συντελέστηκαν τις τελευταίες δεκαετίας κατέστησαν δυνατή και βιώσιμη την αποκέντρωση της παραγωγής. Ήρθησαν περιορισμοί και δημιουργήθηκαν ευκαιρίες για την εμπλοκή στον τομέα της ενέργειας «μικρών παικτών», όπως μεμονωμένοι πολίτες, επιχειρήσεις, ενεργειακές κοινότητες και η τοπική αυτοδιοίκηση.
Ήδη σε κάποιες χώρες της Ευρώπης οι καταναλωτές μπορούν να αποθηκεύουν σε οικιακού τύπου μπαταρίες φθηνή ενέργεια από ΑΠΕ, ή από το δίκτυο (πχ. νυχτερινό ή κατά τη διάρκεια των φθηνών ζωνών τιμολόγησης) και να την πωλούν στο δίκτυο σε άλλες ώρες της ημέρας, καλύπτοντας αιχμές φορτίου, ή φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή ανταλλαγή με γειτονικά σπίτια.
Αναζήτηση νέων προϊόντων
Με τον τρόπο αυτό ο τελικός καταναλωτής μετατρέπεται σε prosumer (producer, consumer), δηλαδή μετατρέπεται σε καταναλωτή και παραγωγό ταυτόχρονα που επιλέγει πότε και πως θα δράσει με τη μια ή την άλλη ιδιότητα.
Οι εξελίξεις αυτές που θυμίζουν σε μεγάλο βαθμό τα όσα έγιναν στον τομέα των τηλεπικοινωνιών μειώνουν τα περιθώρια κέρδους των παρόχων οι οποίοι καλούνται να αναζητήσουν νέα προϊόντα τα οποία δεν είναι τίποτε άλλο από την παροχή των λεγόμενων ενεργειακών υπηρεσιών ώστε να παράξουν κέρδη ταυτόχρονα για τους ίδιους και για τους καταναλωτές.
Μετασχηματισμός αγορών, ανάλυση δεδομένων, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποθήκευση ενέργειας μικρής και μεγάλης κλίμακας, αποκεντρωμένη παραγωγή και κατανάλωση ρεύματος, έξυπνοι μετρητές, έξυπνες συσκευές (Internet of Things - IoT) και πολλά άλλα συνθέτουν ένα τεχνολογικό οικοσύστημα το οποίο τα επόμενα χρόνια θα πρωταγωνιστήσει.
Energy-as-a-Service
Στην ελληνική αγορά όπου το Target Model λειτούργησε μόλις στις αρχές Νοεμβρίου, ο εκσυγχρονισμός των δικτύων είναι ζητούμενο και η ΔΕΗ συνεχίσει να ελέγχει σχεδόν το 65% της λιανικής, η λειτουργία των παρόχων ενέργειας, ως παρόχων ενεργειακών υπηρεσιών (Energy-as-a-Service) βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Η διαμόρφωση κοινών ενεργειακών πακέτων ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, έχει ενσωματωθεί στη δραστηριότητα των μεγαλύτερων προμηθευτών, ενώ ταυτόχρονα η αγορά ηλεκτρισμού παρουσιάζει σημαντική κινητικότητα και μετακινήσεις μεταξύ προμηθευτών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο των 7,58 εκατομμυρίων πελατών στη χαμηλή και στη μέση τάση, την τελευταία πενταετία πήγαν σε άλλο πάροχο ρεύματος 986.000 καταναλωτές. Εξάλλου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 285.000 καταναλωτές άλλαξαν προμηθευτή ρεύματος, με τους περισσότερους δηλαδή 208.000 να εγκαταλείπουν τη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία ως προς τα μερίδια αγοράς των ιδιωτών παρόχων, τον Σεπτέμβριο το μεγαλύτερο μερίδιο διατήρησε η Protergia με 8,5%, ακολουθούμενη από τον Ήρωνα με 6,58%, την Elpedison με 5%, την NRG με 3,38%, τη Watt & Volt με 2,68%, τη Volterra με 2,34%, τη Volton με 1,03%, την ΚΕΝ με 0,62%, τη Φυσικό Αέριο με 1,32% και τη ZeniΘ με 1,17%.
Υπηρεσίες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και προκειμένου να διατηρήσει το μερίδιο της σε καλούς πελάτες η ΔΕΗ προσφάτως λάνσαρε ένα νέο προϊόν, 24μηνης διάρκειας, που για τους καταναλωτές που θα το επιλέξουν έως το τέλος Νοεμβρίου δίνοντας μεταξύ άλλων, 100 ευρώ μπόνους στον πρώτο λογαριασμό και ενιαία χρέωση ανεξαρτήτως κατανάλωσης.
Ιδιώτες προμηθευτές, όπως η NRG του ομίλου Μοtor Oil, ο Ήρωνας, η Protergia κ.ά., απαντώντας στην κίνηση αυτή διαμόρφωσαν πακέτα με εκπτώσεις ακόμη και για τη φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και τα «πράσινα πιστοποιητικά», διευρύνοντας έτσι τη δραστηριότητα τους στις ενεργειακές υπηρεσίες.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ για το 2019, χρήση πράσινων πιστοποιητικών έκανε η εταιρεία Eunice Trading, η οποία χρησιμοποίησε πράσινη ηλεκτρική ενέργεια για το 100% της κατανάλωσής της. Πάντως το μερίδιό της στην αγορά είναι ιδιαιτέρως μικρό, στο 0,11%.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η ΒΙΕΝΕΡ, με μερίδιο στην αγορά 0,24%, που χρησιμοποίησε ενέργεια από ΑΠΕ σε ποσοστό 62,73%. Και ακολουθούν η Protergia με 28,51% της ενέργειας που προμήθευσε να είναι πράσινη, ο Ήρωνας με το 26,74% να αντιστοιχεί σε ενέργεια ΑΠΕ, η ΔΕΗ με 26,68%, η Elpedison με 26,09%, η NRG με 24,73% και η Watt & Volt με 24,4%.
«Όχημα» το Net Metering
Εξάλλου έχει θεσμοθετηθεί η χρήση του δεν είναι ευρεία το περίφημο Net Metering για οικιακούς αλλά και για επαγγελματικούς χώρους. Μέσω του μηχανισμού αυτού επιτυγχάνεται ο συμψηφισμός της ενέργειας που έχει παραχθεί από τα φωτοβολταϊκά πάνελ με την ενέργεια που καταναλώνετε. Με αυτό τον τρόπο, καλύπτονται οι καταναλώσεις και μηδενίζονται οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος.
Αν η παραγωγή είναι μεγαλύτερη από την κατανάλωση, η περίσσεια ενέργεια παρέχεται δωρεάν στο ηλεκτρικό δίκτυο. Αν η παραγωγή είναι μικρότερη από την κατανάλωση, ο καταναλωτής πληρώνει μόνο τη διαφορά.
Μεταξύ των ενεργειακών υπηρεσιών που θα μπορούσαν να προσφερθούν στους καταναλωτές και θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο δραστηριότητας για τους παρόχους ενέργειας περιλαμβάνονται η βελτίωση της απόδοσης μέσω αντικατάστασης ή ρύθμισης των συνθηκών λειτουργίας του ενεργειακού εξοπλισμού (π.χ. λέβητες, κλιματιστικά, γενικότερα συστήματα ψύξης και θέρμανσης, συστήματα φωτισμού, κ.α.), καθώς και η ενεργειακή αναβάθμιση, μερική ή ολική, του κτιριακού κελύφους (π.χ. κουφώματα, μόνωση οροφής, κα.)
Επίσης, στην ίδια κατηγορία υπάγεται η η εγκατάσταση και η λειτουργία ολοκληρωμένου συστήματος ενεργειακής διαχείρισης, π.χ. συστήματα καταγραφής / διαχείρισης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για παράδειγμα με συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου HVAC, καθώς και η εφαρμογή συστήματος ενεργειακής διαχείρισης.
Δεκέμβριος 2020 - www.worldenergynews.gr
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η ενεργειακή αποδοτικότητα και τα έξυπνα δίκτυα αποκτούν ηγετικό ρόλο στο νέο ενεργειακό τοπίο, καθώς οι τεχνολογικές αλλαγές που συντελέστηκαν τις τελευταίες δεκαετίας κατέστησαν δυνατή και βιώσιμη την αποκέντρωση της παραγωγής. Ήρθησαν περιορισμοί και δημιουργήθηκαν ευκαιρίες για την εμπλοκή στον τομέα της ενέργειας «μικρών παικτών», όπως μεμονωμένοι πολίτες, επιχειρήσεις, ενεργειακές κοινότητες και η τοπική αυτοδιοίκηση.
Ήδη σε κάποιες χώρες της Ευρώπης οι καταναλωτές μπορούν να αποθηκεύουν σε οικιακού τύπου μπαταρίες φθηνή ενέργεια από ΑΠΕ, ή από το δίκτυο (πχ. νυχτερινό ή κατά τη διάρκεια των φθηνών ζωνών τιμολόγησης) και να την πωλούν στο δίκτυο σε άλλες ώρες της ημέρας, καλύπτοντας αιχμές φορτίου, ή φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή ανταλλαγή με γειτονικά σπίτια.
Αναζήτηση νέων προϊόντων
Με τον τρόπο αυτό ο τελικός καταναλωτής μετατρέπεται σε prosumer (producer, consumer), δηλαδή μετατρέπεται σε καταναλωτή και παραγωγό ταυτόχρονα που επιλέγει πότε και πως θα δράσει με τη μια ή την άλλη ιδιότητα.
Οι εξελίξεις αυτές που θυμίζουν σε μεγάλο βαθμό τα όσα έγιναν στον τομέα των τηλεπικοινωνιών μειώνουν τα περιθώρια κέρδους των παρόχων οι οποίοι καλούνται να αναζητήσουν νέα προϊόντα τα οποία δεν είναι τίποτε άλλο από την παροχή των λεγόμενων ενεργειακών υπηρεσιών ώστε να παράξουν κέρδη ταυτόχρονα για τους ίδιους και για τους καταναλωτές.
Μετασχηματισμός αγορών, ανάλυση δεδομένων, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποθήκευση ενέργειας μικρής και μεγάλης κλίμακας, αποκεντρωμένη παραγωγή και κατανάλωση ρεύματος, έξυπνοι μετρητές, έξυπνες συσκευές (Internet of Things - IoT) και πολλά άλλα συνθέτουν ένα τεχνολογικό οικοσύστημα το οποίο τα επόμενα χρόνια θα πρωταγωνιστήσει.
Energy-as-a-Service
Στην ελληνική αγορά όπου το Target Model λειτούργησε μόλις στις αρχές Νοεμβρίου, ο εκσυγχρονισμός των δικτύων είναι ζητούμενο και η ΔΕΗ συνεχίσει να ελέγχει σχεδόν το 65% της λιανικής, η λειτουργία των παρόχων ενέργειας, ως παρόχων ενεργειακών υπηρεσιών (Energy-as-a-Service) βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Η διαμόρφωση κοινών ενεργειακών πακέτων ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, έχει ενσωματωθεί στη δραστηριότητα των μεγαλύτερων προμηθευτών, ενώ ταυτόχρονα η αγορά ηλεκτρισμού παρουσιάζει σημαντική κινητικότητα και μετακινήσεις μεταξύ προμηθευτών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο των 7,58 εκατομμυρίων πελατών στη χαμηλή και στη μέση τάση, την τελευταία πενταετία πήγαν σε άλλο πάροχο ρεύματος 986.000 καταναλωτές. Εξάλλου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 285.000 καταναλωτές άλλαξαν προμηθευτή ρεύματος, με τους περισσότερους δηλαδή 208.000 να εγκαταλείπουν τη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία ως προς τα μερίδια αγοράς των ιδιωτών παρόχων, τον Σεπτέμβριο το μεγαλύτερο μερίδιο διατήρησε η Protergia με 8,5%, ακολουθούμενη από τον Ήρωνα με 6,58%, την Elpedison με 5%, την NRG με 3,38%, τη Watt & Volt με 2,68%, τη Volterra με 2,34%, τη Volton με 1,03%, την ΚΕΝ με 0,62%, τη Φυσικό Αέριο με 1,32% και τη ZeniΘ με 1,17%.
Υπηρεσίες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και προκειμένου να διατηρήσει το μερίδιο της σε καλούς πελάτες η ΔΕΗ προσφάτως λάνσαρε ένα νέο προϊόν, 24μηνης διάρκειας, που για τους καταναλωτές που θα το επιλέξουν έως το τέλος Νοεμβρίου δίνοντας μεταξύ άλλων, 100 ευρώ μπόνους στον πρώτο λογαριασμό και ενιαία χρέωση ανεξαρτήτως κατανάλωσης.
Ιδιώτες προμηθευτές, όπως η NRG του ομίλου Μοtor Oil, ο Ήρωνας, η Protergia κ.ά., απαντώντας στην κίνηση αυτή διαμόρφωσαν πακέτα με εκπτώσεις ακόμη και για τη φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και τα «πράσινα πιστοποιητικά», διευρύνοντας έτσι τη δραστηριότητα τους στις ενεργειακές υπηρεσίες.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ για το 2019, χρήση πράσινων πιστοποιητικών έκανε η εταιρεία Eunice Trading, η οποία χρησιμοποίησε πράσινη ηλεκτρική ενέργεια για το 100% της κατανάλωσής της. Πάντως το μερίδιό της στην αγορά είναι ιδιαιτέρως μικρό, στο 0,11%.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η ΒΙΕΝΕΡ, με μερίδιο στην αγορά 0,24%, που χρησιμοποίησε ενέργεια από ΑΠΕ σε ποσοστό 62,73%. Και ακολουθούν η Protergia με 28,51% της ενέργειας που προμήθευσε να είναι πράσινη, ο Ήρωνας με το 26,74% να αντιστοιχεί σε ενέργεια ΑΠΕ, η ΔΕΗ με 26,68%, η Elpedison με 26,09%, η NRG με 24,73% και η Watt & Volt με 24,4%.
«Όχημα» το Net Metering
Εξάλλου έχει θεσμοθετηθεί η χρήση του δεν είναι ευρεία το περίφημο Net Metering για οικιακούς αλλά και για επαγγελματικούς χώρους. Μέσω του μηχανισμού αυτού επιτυγχάνεται ο συμψηφισμός της ενέργειας που έχει παραχθεί από τα φωτοβολταϊκά πάνελ με την ενέργεια που καταναλώνετε. Με αυτό τον τρόπο, καλύπτονται οι καταναλώσεις και μηδενίζονται οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος.
Αν η παραγωγή είναι μεγαλύτερη από την κατανάλωση, η περίσσεια ενέργεια παρέχεται δωρεάν στο ηλεκτρικό δίκτυο. Αν η παραγωγή είναι μικρότερη από την κατανάλωση, ο καταναλωτής πληρώνει μόνο τη διαφορά.
Μεταξύ των ενεργειακών υπηρεσιών που θα μπορούσαν να προσφερθούν στους καταναλωτές και θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο δραστηριότητας για τους παρόχους ενέργειας περιλαμβάνονται η βελτίωση της απόδοσης μέσω αντικατάστασης ή ρύθμισης των συνθηκών λειτουργίας του ενεργειακού εξοπλισμού (π.χ. λέβητες, κλιματιστικά, γενικότερα συστήματα ψύξης και θέρμανσης, συστήματα φωτισμού, κ.α.), καθώς και η ενεργειακή αναβάθμιση, μερική ή ολική, του κτιριακού κελύφους (π.χ. κουφώματα, μόνωση οροφής, κα.)
Επίσης, στην ίδια κατηγορία υπάγεται η η εγκατάσταση και η λειτουργία ολοκληρωμένου συστήματος ενεργειακής διαχείρισης, π.χ. συστήματα καταγραφής / διαχείρισης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για παράδειγμα με συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου HVAC, καθώς και η εφαρμογή συστήματος ενεργειακής διαχείρισης.
Δεκέμβριος 2020 - www.worldenergynews.gr