Τελευταία Νέα

Οι προοπτικές από την «έλευση» του small scale LNG και του LNG bunkering στην Ελλάδα

Οι προοπτικές από την «έλευση» του small scale LNG και του LNG bunkering  στην Ελλάδα
Ανοίγει ο δρόμος για την τροφοδοσία βιομηχανικών καταναλωτών και αυτόνομων δικτύων, όπως και για την εξέλιξη των ελληνικών λιμανιών σε σταθερές βάσεις χρήσης του LNG στη ναυτιλία
Πέρα από τη γεωστρατηγική σημασία που έχουν για την Ελλάδα οι δρομολογούμενες νέες υποδομές φυσικού αερίου, καθιστώντας τη χώρα μας «πύλη» εισόδου καυσίμου για όλα τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, η ακόμη μεγαλύτερη διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων αναμένεται να δώσει παράλληλα την ευκαιρία για περαιτέρω μείωση του ενεργειακού κόστους των νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Μάλιστα, το όφελος αυτό δεν αφορά μόνο τους τελικούς καταναλωτές που βρίσκονται σε περιοχές οι οποίες καλύπτονται από δίκτυα διανομής και μεταφοράς, ή οι οποίες πρόκειται να καλυφθούν άμεσα, χάρις στις υποδομές που θα «φέρουν» και στη χώρα μας μέσα στα επόμενα χρόνια την αγορά μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου (Small Scale LNG).

Δίνοντας τη δυνατότητα εφοδιασμού βιομηχανικών καταναλωτών αλλά και αυτόνομων δικτύων που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα διανομής, το Small Scale LNG θα καταστήσει πολύ πιο ευέλικτη την πρόσβαση στο καύσιμο, μέσω βυτιοφόρων. Μάλιστα, βάσει υφιστάμενων μελετών, μία τέτοια επιλογή είναι οικονομικά ανταγωνιστική σε «σημειακούς» καταναλωτές που απέχουν απόσταση έως και 1.000 χλμ. από το σημείο αφετηρίας των οχημάτων οδικής μεταφοράς του καυσίμου.

0,86 bcm έως το 2030

Επίσης, η αγορά μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου προορίζεται για τον ανεφοδιασμό βαρέων οχημάτων για κάθε είδους οδικές μεταφορές, ενώ θα αποτελέσει επίσης εφαλτήριο για να γίνει πραγματικότητα στην Ελλάδα και το LNG bunkering,. Έτσι, για παράδειγμα, το λιμάνι του Πειραιά (και ενδεχομένως άλλοι λιμένες ) θα μπορούν να τροφοδοτούν ακόμη και τα μεγαλύτερα σκάφη που κινούνται με φυσικό αέριο, όπως κρουαζιερόπλοια.

Οι παραπάνω χρήσεις, όπως είναι φυσικό, αναμένεται να ενισχύσουν τη διείσδυση του φυσικού αερίου στη χώρα μας. Χαρακτηριστική είναι η εκτίμηση του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος με ορίζοντα το 2030 προσδιορίζει στα 860 εκατ. κυβικά μέτρα τους διακινούμενους όγκους μέσω της αγοράς μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου. Επίσης, η διεύρυνση χρήσης του φυσικού αερίου σε βιομηχανίες και τη ναυτιλία θα αποτελέσει έναν ακόμη δρόμο προς την απανθρακοποίηση της ελληνικής οικονομίας, καθώς το ορυκτό καύσιμο θα αρχίσει σταδιακά να υποκαθίσταται με βιοαέριο και, σε επόμενη φάση, με υδρογόνο.

Το Small Scale LNG στο business plan της ΔΕΠΑ Εμπορίας

Με την υψηλή τεχνογνωσία στην υλοποίηση εμπορικών χρήσεων LNG που διαθέτει η ΔΕΠΑ Εμπορίας, αποτελεί μάλλον φυσιολογική εξέλιξη ότι οι τρεις ανωτέρω «πυλώνες» αξιοποίησης του Small Scale LNG περιλαμβάνονται στο business plan της εταιρείας. Απόδειξη το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ Εμπορίας διερευνά όλες τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που αναδύονται από τη χρήση του LNG, όπως δείχνει και η υπογραφή στις αρχές Ιουλίου του μνημονίου συνεργασίας με τον ΔΕΣΦΑ και τον Οργανισμό Λιμένος Πάτρας, στην προοπτική κατασκευής εγκαταστάσεων LNG μικρής κλίμακας στο λιμάνι της αχαϊκής πρωτεύουσας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ΔΕΠΑ Εμπορίας αποτελεί το γεγονός ότι έχει λάβει μέρος ως partner (και σε αρκετές περιπτώσεις ως συντονιστής) σε όλα τα πρότζεκτ με ελληνική συμμετοχή και αντικείμενο το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ενδεικτική περίπτωση, τα Poseidon I και ΙΙ για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας LNG στα μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου.

Επίσης, μέσω του προγράμματος Blue Hubs, προχωρά στην κατασκευή ενός νέου καινοτόμου πλοίου ανεφοδιασμού με LNG. Παράλληλα, στο πλαίσιο του πρότζεκτ SuperGreen, έχει δρομολογήσει την προμήθεια τριών βυτιοφόρων φορτηγών μεταφοράς και ανεφοδιασμού με LNG (LNG Semi-trailer), τα οποία προορίζονται για την τροφοδοσία πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά.

Ο ρόλος του ssLNG jetty στη Ρεβυθούσα

Τα φορτηγά θα ανεφοδιάζονται από τον πρώτο «κρίκο» της εφοδιαστικής αλυσίδας υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας που έχει στα σκαριά ο ΔΕΣΦΑ, δηλαδή τον σταθμό φόρτωσης LNG (truck loading station) στο τέρμιναλ της Ρεβυθούσας. Ο σταθμός truck loading βρίσκεται ήδη σε τροχιά υλοποίησης, ενώ σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, αναμένεται να ενταχθεί στο σύστημα τον Δεκέμβριο του 2021. Με την ολοκλήρωσή του, θα γίνει εφικτός ο ανεφοδιασμός όχι μόνο πλοίων στον Πειραιά, αλλά και κάθε μη διασυνδεδεμένης εγκαταστάσεις ανά την επικράτεια, μέσω φορτηγών που θα μεταφέρουν LNG οδικώς από τον τερματικό σταθμό.

Με αυτό τον τρόπο, το LNG bunkering θα κάνει «πρεμιέρα» στο λιμάνι του Πειραιά νωρίτερα από την ολοκλήρωση της προβλήτας, για την τροφοδοσία πλοίων μικρότερης χωρητικότητας. Για τον ανεφοδιασμό μεγαλύτερων σκαφών, όπως κρουαζιερόπλοιων, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει τον δεύτερο «κρίκο» της εφοδιαστικής αλυσίδας, δηλαδή την κατασκευή μίας νέας προβλήτας small scale LNG (ssLNG jetty) στη Ρεβυθούσα. Η νέα προβλήτα θα εγκατασταθεί στο βορειοανατολικό τμήμα του τέρμιναλ και θα εξυπηρετεί τη φόρτωση LNG σε πλοία μικρής κλίμακας (1.000 m3 και έως 28.000 m3).

Τα μικρότερα πλοία ανεφοδιασμού (bunker vessels) θα δώσουν τη δυνατότητα τροφοδοσίας και με τη διαδικασία ship to ship, χάρις στην οποία θα μπορεί το λιμάνι του Πειραιά να υποστηρίξει και μεγαλύτερα σκάφη. Έτσι, θα ανοίξει τον δρόμο ώστε ο Πειραιάς να εξελιχθεί σε μία σταθερή βάση για τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο.

Παράλληλα, η προβλήτα θα επιτρέψει τη χρήση πλοίων μεταφοράς και διανομής LNG (feeder vessels), τα οποία θα μπορούν να προμηθεύουν «δορυφορικές» εγκαταστάσεις αποθήκευσης LNG, καθώς και σταθμούς διανομής σε άλλα λιμάνια. Έτσι, για παράδειγμα, θα μπορούν να ανεφοδιάζονται με καύσιμο και τα πλοία που φτάνουν στο λιμάνι της Πάτρας.



Δεκέμβριος 2020 - www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης