Μία μόλις ημέρα μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου με τα μέτρα για την ενεργειακή αγορά, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και η απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής για την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε ποσοστό περίπου 40%
Με διαδικασίες εξπρές προωθεί η κυβέρνηση τα μέτρα που συμφώνησε με τους δανειστές για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Έτσι σχεδόν παράλληλα με την ψήφιση από τη Βουλή την Πέμπτη 18 Μαΐου 2017 του πολυνομοσχεδίου, στο οποίο περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για αύξηση των ποσοτήτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ που θα διατίθενται μέσω των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, την Παρασκευή 19 Μαΐου δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής) για την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε ποσοστό περίπου 40%.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 72/Α/19-5-2017, με ημερομηνία υπογραφής 9 Μαΐου 2017 και τίτλο «Διαρθρωτικά μέτρα για την πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στο λιγνίτη» προβλέπεται ότι θα διατεθούν προς πώληση λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και τα σχετιζόμενα με αυτές ορυχεία, σε συμμόρφωση με τις σχετικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
«Αποεπένδυση» η πώληση των μονάδων
Μάλιστα αναφέρεται ότι για τη συμμόρφωση προς τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η Ελληνική Δημοκρατία θα προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής, δεσμευτικά διαρθρωτικά μέτρα αποκατάστασης (remedial structural measures), ενώ έχει ενδιαφέρον ότι η λέξη που χρησιμοποιείται για να περιγραφεί η διαδικασία πώλησης των μονάδων και των ορυχείων της ΔΕΗ είναι η αποεπένδυση.
Στην απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ περιγράφεται σαφώς ότι οι υποψήφιοι αγοραστές δεν θα πρέπει να έχουν καμία σχέση άμεση ή έμμεση με τη ΔΕΗ και τις θυγατρικές της, ενώ περιλαμβάνεται επακριβώς, η περίφημη παράγραφος του Μνημονίου, που σύμφωνα με την ηγεσία της ΔΕΗ φωτογραφίζει το project Μελίτη, και στόχο έχει να αποτρέψει κάθε ενδεχόμενο προώθησης του.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι οι υποψήφιοι αγοραστές «δεν θα προκαλούν ούτε ενδέχεται να προκαλούν, με βάση τη διαθέσιμη πληροφόρηση, εκ πρώτης όψεως ζητήματα ανταγωνισμού και δεν θα προξενούν κίνδυνο καθυστέρησης για την υλοποίηση των διαρθρωτικών μέτρων».
Επίσης προβλέπεται ότι η δεσμευτική πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στην DG Comp για το ποιές μονάδες της ΔΕΗ θα πωληθούν θα υποβληθεί μέχρι τον Νοέμβριο 2017 και οι διαγωνισμοί θα υλοποιηθούν μέχρι τον Ιούνιο 2018.
Η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ
Το πλήρες κείμενο της απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ έχει ως εξής:
Απόφαση Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής Αριθ. πρωτ. 57/2017
ΦΕΚ 72/Α/19-5-2017
Διαρθρωτικά μέτρα για την πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στο λιγνίτη.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
α. τις διατάξεις των άρθρων 15 και 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98),
β. το π.δ. 73/2015 (ΦΕΚ Α' 116/23112015), διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών,
γ. το π.δ. αριθ. 125/2016 (ΦΕΚ Α' 210/5112016), διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών,
δ. την αριθ. 37 ΠΥΣ/02.11.2015 (Α' 137/2015) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
ε. την παρ. 4.3. της ενότητας Γ' του άρθρου 3 του ν. 4336/2015 (Α' 94),
στ. τη σχετική από 8 Μαΐου 2017 εισήγηση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
ζ. το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό, αποφασίζει:
Σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις C(2008) 824 και C(2009) 6244 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μονοπωλιακή πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στο λιγνίτη, που κατέστησαν αμετάκλητες μετά τις (2016) 733 και (2016) 748 αποφάσεις του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελληνική Δημοκρατία θα προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής (DG Comp.), δεσμευτικά διαρθρωτικά μέτρα αποκατάστασης (remedial structural measures), τα οποία θα σχεδιαστούν κατ' εφαρμογή των ακόλουθων αρχών:
α. Τα μέτρα θα περιλαμβάνουν αποεπένδυση λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ Α.Ε., σε υπάρχοντες, ή νέους εναλλακτικούς προμηθευτές και άλλους επενδυτές.
β. Η ΔΕΗ δεν θα έχει οποιαδήποτε συμμετοχή ή σύνδεση με οποιοδήποτε στοιχείο της αποεπένδυσης, συμπεριλαμβανομένης της προνομιακής προμήθειας ηλεκτρισμού. Σε εναρμόνιση με την ανακοίνωση της Επιτροπής, σχετικά με τα διαρθρωτικά μέτρα που είναι αποδεκτά βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 139/2004 του Συμβουλίου και του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 802/2004 της Επιτροπής, ο(οι) αγοραστής/ές:
•θα είναι ανεξάρτητοι από και δεν θα συνδέονται με τη ΔΕΗ Α.Ε. και τις συνδεδεμένες εταιρείες της,
•θα έχουν τους οικονομικούς πόρους, την αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και το κίνητρο για να διατηρήσουν και να αναπτύξουν την αποεπενδυόμενη ισχύ ως βιώσιμη και ενεργούσα ανταγωνιστική δύναμη σε σχέση με τη ΔΕΗ Α.Ε. και τους υπόλοιπους ανταγωνιστές,
•δεν θα προκαλούν ούτε ενδέχεται να προκαλούν, με βάση τη διαθέσιμη πληροφόρηση, εκ πρώτης όψεως ζητήματα ανταγωνισμού και δεν θα προξενούν κίνδυνο καθυστέρησης για την υλοποίηση των διαρθρωτικών μέτρων.
γ. Η αποεπένδυση θα αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ Α.Ε. Το ακριβές ποσοστό θα καθοριστεί σε τεχνικές συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες αποφάσεις (στην αποεπένδυση θα συμπεριλαμβάνονται και τα σχετιζόμενα λιγνιτικά αποθέματα, σύμφωνα με τη σκέψη 248.1 της απόφασης C(2008) 824 της Επιτροπής). Η αποεπένδυση θα έχει ισοδύναμα οικονομικά χαρακτηριστικά με τη λιγνιτική ισχύ της ΔΕΗ Α.Ε., ιδιαίτερα σε όρους απόδοσης και διάρκειας ζωής, αντικατοπτρίζοντας την έναρξη και τη λήξη λειτουργίας της λιγνιτικής ισχύος.
δ. Τα μέτρα θα σχεδιαστούν και θα εφαρμοστούν σύμφωνα με τους εφαρμοστέους και ουσιαστικούς κανόνες ανταγωνισμού. Θα οριστικοποιηθούν μέσω της επίσημης υποβολής της συμφωνηθείσας δεσμευτικής πρότασης από την Ελληνική Δημοκρατία στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp.) μέχρι τον Νοέμβριο 2017 και θα υλοποιηθούν μέχρι τον Ιούνιο 2018.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
www.worldenergynews.gr
Έτσι σχεδόν παράλληλα με την ψήφιση από τη Βουλή την Πέμπτη 18 Μαΐου 2017 του πολυνομοσχεδίου, στο οποίο περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για αύξηση των ποσοτήτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ που θα διατίθενται μέσω των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, την Παρασκευή 19 Μαΐου δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής) για την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε ποσοστό περίπου 40%.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 72/Α/19-5-2017, με ημερομηνία υπογραφής 9 Μαΐου 2017 και τίτλο «Διαρθρωτικά μέτρα για την πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στο λιγνίτη» προβλέπεται ότι θα διατεθούν προς πώληση λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και τα σχετιζόμενα με αυτές ορυχεία, σε συμμόρφωση με τις σχετικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
«Αποεπένδυση» η πώληση των μονάδων
Μάλιστα αναφέρεται ότι για τη συμμόρφωση προς τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η Ελληνική Δημοκρατία θα προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής, δεσμευτικά διαρθρωτικά μέτρα αποκατάστασης (remedial structural measures), ενώ έχει ενδιαφέρον ότι η λέξη που χρησιμοποιείται για να περιγραφεί η διαδικασία πώλησης των μονάδων και των ορυχείων της ΔΕΗ είναι η αποεπένδυση.
Στην απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ περιγράφεται σαφώς ότι οι υποψήφιοι αγοραστές δεν θα πρέπει να έχουν καμία σχέση άμεση ή έμμεση με τη ΔΕΗ και τις θυγατρικές της, ενώ περιλαμβάνεται επακριβώς, η περίφημη παράγραφος του Μνημονίου, που σύμφωνα με την ηγεσία της ΔΕΗ φωτογραφίζει το project Μελίτη, και στόχο έχει να αποτρέψει κάθε ενδεχόμενο προώθησης του.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι οι υποψήφιοι αγοραστές «δεν θα προκαλούν ούτε ενδέχεται να προκαλούν, με βάση τη διαθέσιμη πληροφόρηση, εκ πρώτης όψεως ζητήματα ανταγωνισμού και δεν θα προξενούν κίνδυνο καθυστέρησης για την υλοποίηση των διαρθρωτικών μέτρων».
Επίσης προβλέπεται ότι η δεσμευτική πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στην DG Comp για το ποιές μονάδες της ΔΕΗ θα πωληθούν θα υποβληθεί μέχρι τον Νοέμβριο 2017 και οι διαγωνισμοί θα υλοποιηθούν μέχρι τον Ιούνιο 2018.
Η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ
Το πλήρες κείμενο της απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ έχει ως εξής:
Απόφαση Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής Αριθ. πρωτ. 57/2017
ΦΕΚ 72/Α/19-5-2017
Διαρθρωτικά μέτρα για την πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στο λιγνίτη.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
α. τις διατάξεις των άρθρων 15 και 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98),
β. το π.δ. 73/2015 (ΦΕΚ Α' 116/23112015), διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών,
γ. το π.δ. αριθ. 125/2016 (ΦΕΚ Α' 210/5112016), διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών,
δ. την αριθ. 37 ΠΥΣ/02.11.2015 (Α' 137/2015) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
ε. την παρ. 4.3. της ενότητας Γ' του άρθρου 3 του ν. 4336/2015 (Α' 94),
στ. τη σχετική από 8 Μαΐου 2017 εισήγηση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
ζ. το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό, αποφασίζει:
Σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις C(2008) 824 και C(2009) 6244 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μονοπωλιακή πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στο λιγνίτη, που κατέστησαν αμετάκλητες μετά τις (2016) 733 και (2016) 748 αποφάσεις του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελληνική Δημοκρατία θα προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής (DG Comp.), δεσμευτικά διαρθρωτικά μέτρα αποκατάστασης (remedial structural measures), τα οποία θα σχεδιαστούν κατ' εφαρμογή των ακόλουθων αρχών:
α. Τα μέτρα θα περιλαμβάνουν αποεπένδυση λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ Α.Ε., σε υπάρχοντες, ή νέους εναλλακτικούς προμηθευτές και άλλους επενδυτές.
β. Η ΔΕΗ δεν θα έχει οποιαδήποτε συμμετοχή ή σύνδεση με οποιοδήποτε στοιχείο της αποεπένδυσης, συμπεριλαμβανομένης της προνομιακής προμήθειας ηλεκτρισμού. Σε εναρμόνιση με την ανακοίνωση της Επιτροπής, σχετικά με τα διαρθρωτικά μέτρα που είναι αποδεκτά βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 139/2004 του Συμβουλίου και του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 802/2004 της Επιτροπής, ο(οι) αγοραστής/ές:
•θα είναι ανεξάρτητοι από και δεν θα συνδέονται με τη ΔΕΗ Α.Ε. και τις συνδεδεμένες εταιρείες της,
•θα έχουν τους οικονομικούς πόρους, την αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και το κίνητρο για να διατηρήσουν και να αναπτύξουν την αποεπενδυόμενη ισχύ ως βιώσιμη και ενεργούσα ανταγωνιστική δύναμη σε σχέση με τη ΔΕΗ Α.Ε. και τους υπόλοιπους ανταγωνιστές,
•δεν θα προκαλούν ούτε ενδέχεται να προκαλούν, με βάση τη διαθέσιμη πληροφόρηση, εκ πρώτης όψεως ζητήματα ανταγωνισμού και δεν θα προξενούν κίνδυνο καθυστέρησης για την υλοποίηση των διαρθρωτικών μέτρων.
γ. Η αποεπένδυση θα αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ Α.Ε. Το ακριβές ποσοστό θα καθοριστεί σε τεχνικές συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες αποφάσεις (στην αποεπένδυση θα συμπεριλαμβάνονται και τα σχετιζόμενα λιγνιτικά αποθέματα, σύμφωνα με τη σκέψη 248.1 της απόφασης C(2008) 824 της Επιτροπής). Η αποεπένδυση θα έχει ισοδύναμα οικονομικά χαρακτηριστικά με τη λιγνιτική ισχύ της ΔΕΗ Α.Ε., ιδιαίτερα σε όρους απόδοσης και διάρκειας ζωής, αντικατοπτρίζοντας την έναρξη και τη λήξη λειτουργίας της λιγνιτικής ισχύος.
δ. Τα μέτρα θα σχεδιαστούν και θα εφαρμοστούν σύμφωνα με τους εφαρμοστέους και ουσιαστικούς κανόνες ανταγωνισμού. Θα οριστικοποιηθούν μέσω της επίσημης υποβολής της συμφωνηθείσας δεσμευτικής πρότασης από την Ελληνική Δημοκρατία στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp.) μέχρι τον Νοέμβριο 2017 και θα υλοποιηθούν μέχρι τον Ιούνιο 2018.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
www.worldenergynews.gr