
Η ΡΑΑΕΥ παρέχει 8 εργαλεία και αυτή την περίοδο ενεργοποιεί το online switching, την αλλαγή πλατφόρμας μέσα από τα εργαλεία σύγκρισης τιμών, με σύνδεση με τον gov
Σχήμα προτεραιοποίησης για τη διασύνδεση των μονάδων στην αποθήκευση ενέργειας επεξεργάζεται το υπουργείο Ενέργειας είπε χθες ο Πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ Αθανάσιος Δαγούμας μιλώντας στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, υπό την προεδρία της Προέδρου της, κυρίας Διονυσίας - Θεοδώρας Αυγερινοπούλου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Ακρόαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για τους τομείς Ενέργειας και Αποβλήτων».
Το σχήμα θα αφορά τα κριτήρια που θα θέσει το ΥΠΕΝ με βάση τα οποία θα αποφασίζουν οι Διαχειριστές να δίνουν όρους σύνδεσης.
Τα Μέλη της Επιτροπής ενημέρωσαν οι κ.κ.: Δρ. Αθανάσιος Δαγούμας, Πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, Δημήτριος Φούρλαρης, Αντιπρόεδρος στον κλάδο της ενέργειας της ΡΑΑΕΥ και Κωνσταντίνος Αραβώσης, Αντιπρόεδρος στον κλάδο των αποβλήτων της ΡΑΑΕΥ.
Όπως είπε ο κ. Δαγούμας πλέον η ΡΑΑΕΥ προχωρά γρήγορα τις αδειοδοτήσεις και η αυτοματοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης έχει οδηγήσει σε περίπου 81 γιγαβάτ Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που έχουν άδεια, ενώ επίσης τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαίο το ενδιαφέρον για άδειες αποθήκευσης που πλέον είναι γύρω στα 63,6, σχεδόν 64 γιγαβάτ για μονάδες αποθήκευσης.
Αυτή τη στιγμή οι μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που είναι εν λειτουργία στη χώρα μας, όπως είπε, είναι 14,3 γιγαβάτ, υπερβαίνουν κατά πολύ τις μονάδες φυσικού αερίου που σχεδόν προσεγγίζουν τα 7 γιγαβάτ, όπως και τις λιγνιτικές μονάδες που παραμένουν αυτή τη στιγμή σε λειτουργία που είναι 2,6 γιγαβάτ, ενώ υπάρχουν και 3,2 γιγαβάτ από μεγάλες μονάδες υδροηλεκτρικές.
Σχετικά με την αποθήκευση ενέργειας, σημείωσε ότι έχουν γίνει τρεις διαγωνισμοί με λειτουργική ενίσχυση και ότι ο ανταγωνισμός μείωσε τις τιμές. Τα αποτελέσματα του τρίτου διαγωνισμού θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες και όπως είπε «με σημείο εκκίνησης τα 115.000 ευρώ ανά μεγαβάτ των σταθμών αποθήκευσης υπήρξε μία ενίσχυση, μία επιλογή σταθμών, με χαμηλότερο από 50.000 ευρώ ανά μεγαβάτ. Άρα, επομένως, ο μεγάλος ανταγωνισμός οδήγησε σε μια μείωση των τιμών αποζημιώσεων».
Γιατί ανέβηκαν οι τιμές χονδρεμπορικής τον Ιούλιο του 2024
Ο Αντιπρόεδρος της ΡΑΕΕΥ κ. Φούρλαρης, σχετικά με τις τιμές του Ιουλίου 2024, είπε ότι ενώ βλέπαμε τον Ιούλιο 2024 ότι οι τιμές του φυσικού αερίου ήταν σε νορμάλ επίπεδα, παρεμπιπτόντως η χονδρεμπορική μας τιμή ανέβηκε.
Εξηγώντας, ότι αυτό δεν συνέβη επειδή κερδοσκόπησαν οι μονάδες αερίου, σημείωσε ότι την οριακή τιμή του συστήματος δεν την όριζαν οι μονάδες φυσικού αερίου, αλλά τιην όριζαν μονάδες διαφορετικής τεχνολογίας όπως ήταν τα νερά. «Λόγω του πολύ χαμηλού αποθέματος των ταμιευτήρων, ο πόρος νερό καθίσταται πλέον πολύ ακριβός. Το νερό είναι πολύ φθηνό, όταν είναι πολύ ψηλά οι ταμιευτήρες, όταν είναι γεμάτοι.
Αν δεν είναι γεμάτοι οι ταμιευτήρες και έχουμε χαμηλό απόθεμα, τότε αυτό γίνεται πρόβλημα και για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και για την ύδρευση και άρδευση περιοχών. Συνεπώς, όταν οι ταμιευτήρες είναι πολύ χαμηλά, ο πόρος νερό είναι πολύ ακριβός και συνεπώς αυτός δινόταν με υψηλή τιμή.
Γιατί δινόταν με υψηλή τιμή; Γιατί αν δινόταν με φθηνότερη τιμή, προφανώς οι όμορες χώρες οι οποίες μετέχουν στο target model θα αγόραζαν την τιμή αυτή και θα γινόταν απόλυτη εκροή υδάτινων πόρων για να εξυπηρετηθούν καταναλωτές του εξωτερικού, σύμφωνα με το target model. Άρα ένας τρόπος για να υπάρξει ανάχωμα στην εκροή υδάτινου δυναμικού, το οποίο θα ήταν απαραίτητο για το security supply της χώρας και για τους άλλους λόγους, επιτυγχανόταν μόνο εφόσον ανέβαιναν οι τιμές».
Παρόλα αυτά, σημείωσε, υπήρχαν καταναλωτές στο εξωτερικό οι οποίοι και αυτές τις ακριβές τιμές τις παίρνανε. Γι αυτό βλέπαμε εκείνη την περίοδο ειδικά του Ιουλίου, ενώ τα αέρια είχαν πολύ χαμηλή τιμή, την νορμάλ τιμή, αυτή τη τιμή που δίνανε και αυτή την τιμή που αγόραζαν την πρώτη ύλη, οι τιμές να ήταν πολύ ακριβές εξ αυτού του λόγου, γιατί υπήρχαν αγοραστές στο εξωτερικό που την ακριβή τιμή των νερών, την παίρνανε.
« Άρα, την τιμή δεν την διαμόρφωνε μόνο το νερό, αλλά και οι αγοραστές από το εξωτερικό , γι’ αυτό δημιουργήθηκαν αυτές οι τιμές" κατέληξε
Για τις νέες μονάδες φυσικού αερίου
Σχετικά με τις καινούργιες μονάδες φυσικού αερίου που θα ενταχθούν τώρα στο ηλεκτρικό σύστημα, η μία συγκεκριμένα είναι στον Άγιο Νικόλαο η οποία είναι 800 μεγαβάτ, η άλλη που είναι στην Κομοτηνή άλλα 800 μεγαβάτ και μία που θα γίνει από τη ΔΕΗ πάλι της τάξης των 800 μεγαβάτ στην Αλεξανδρούπολη.
Όπως σημείωσε ο αντιπρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, «είναι αυτονόητο ότι αυτές οι μονάδες που μπαίνουν, είναι τόσο μεγάλης ισχύος, που, προφανώς, θα πετάνε από την αγορά κάποιες άλλες πεπαλαιωμένες, γιατί είναι μονάδες που έχουν υψηλό βαθμό απόδοσης, δηλαδή, έχουν βαθμό απόδοσης γύρω στο 60%, όταν οι παλαιότερες μονάδες είναι χαμηλότερες και από 50%. Άρα, οι πιο πολλές μονάδες, εκ των πραγμάτων, δεν μπορούν να τις ανταγωνιστούν. Άρα, μπαίνουν καινούργιες μονάδες φυσικού αερίου και δεν θα δουλεύουν οι παλιότερες, οι οποίες πιθανά και έχουν αποσβεστεί».
Εξηλεκτρισμός των ελλιμενιζόντων πλοίων: Σύντομα η διαβούλευση για το μοντέλο αγοράς
Σχετικά με τις εξελίξεις στην αύξηση της ζήτησης ηλεκτρισμού, οι επικεφαλής της ΡΑΕΕΥ μίλησαν για τον εξηλεκτρισμό των ελλιμενιζόντων πλοίων, όπου και λόγω σχετικών οδηγιών αλλά και λόγω πρόβλεψης της αρχής και των διαχειριστών, αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό εξέταση η επέκταση του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στα λιμάνια, προκειμένου τα πλοία τα οποία ελλιμενίζονται να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια, το Shore-Side Electricity ή Cold Ironing, όπως είναι γνωστό.
Όσον αφορά το cold ironing, δηλαδή τον εξηλεκτρισμό από υποδομές στη στεριά, τόνισαν ότι υπάρχει μία ειδική Επιτροπή μεταξύ των δύο Υπουργείων Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συμμετοχή της Αρχής και των διαχειριστών μεταφοράς και διανομής, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, που έχει ήδη μελετήσει την πλειοψηφία των λιμένων και υπάρχει ένας σχεδιασμός προκειμένου να χρηματοδοτηθούν αυτές οι σημαντικές επενδύσεις.
Σύμφωνα με το “Fit for 55” το 2030, πρέπει οι λιμένες να έχουν ηλεκτρική υποδομή ούτως ώστε να μπορούν τα περίφημα pillar, όταν ελλιμενίζονται τα καράβια, να συνδέονται ηλεκτρικά, να κλείνουν τις μηχανές τους και να φορτίζονται. Η Ρυθμιστική Αρχή έχει προχωρήσει, έχει βρει σύμβουλο, κατέθεσε μια πρόταση για το πώς θα λειτουργεί η αγορά στο cold ironing. Αυτή τη στιγμή τελείωσε ο σύμβουλος την έκθεσή του, αυτή θα συζητηθεί με όλους τους φορείς τους εμπλεκόμενους, πλοιοκτήτες και με όλους όσους δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτιλίας.
«Θα συζητηθεί πρώτα με αυτό, ούτως ώστε το μοντέλο της αγοράς που θα λειτουργήσει για το cold ironing να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Αυτό το πράγμα έχει δρόμο ακόμη, γιατί ακόμη δεν έχουμε καταλήξει ποιος θα αναλάβει, αν και φαίνεται θα είναι μάλλον ο διαχειριστής του δικτύου διανομής, τις εγκαταστάσεις στους λιμένες» τονίστηκε.
Αλλαγές στο σχεδιασμό της αγοράς: Επίκειται κάποια πιθανή τροποποίηση
Όσον αφορά το σχεδιασμό της αγοράς της χονδρεμπορικής, ο κ. Δαγούμας, σημείωσε ότι η ΡΑΑΕΥ συμμετέχει σε μια πολύ μεγάλη συζήτηση, ως Ρυθμιστική Αρχή, αλλά και ως επιστήμονες, ως μεμονωμένα άτομα, σε ειδικές επιτροπές του ευρωπαίου ρυθμιστή για το σχεδιασμό της.
Όπως είπε επίκειται κάποια πιθανή τροποποίηση για συνβελτιστοποίηση της αγοράς ενέργειας και των επικουρικών υπηρεσιών, αλλά ακόμη κι εάν αποφασιστεί κάτι για παράδειγμα φέτος, αυτό έχει ορίζοντα εφαρμογής το 2028, 2029, δηλαδή θέλουν 3 - 4 χρόνια προκειμένου να υλοποιηθούν στο σύνολο των χωρών.
Για το ΔΕΔΔΗΕ: Θα αυστηροποιηθεί το πλαίσιο απωλειών
Σχετικά με την αμοιβή του ΔΕΔΔΗΕ, για το WACC το Weighted Average Cost of Capital, σχετικά με το ποσοστό απόδοσης 8,2% που αιτήθηκε ο συγκεκριμένος διαχειριστής, ο κ. Φούρλαρης σχολίασε ότι δεν θα περάσει, γιατί είναι εκτός πραγματικότητας.
Επίσης, σχετικά με τις απώλειες δικτύου, σημείωσε ότι οι απώλειες στο δίκτυο διανομής προφανώς είχαν μια εκπληκτική άνοδο και όπως είπε δείχνει ότι αυτό ήταν λόγω ρευματοκλοπών. Και σημείωσε ότι αν αυξήθηκε από το 9,5% που στο 11,5%, η αύξηση προήλθε κατά το ήμισυ από τις τεχνικές απώλειες και από τις μη τεχνικές απώλειες το υπόλοιπο.
Αν και ο διαχειριστής στο σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου έχει και πρόβλεψη για το πώς θα πάνε οι απώλειες του, και ενώ είχε μια πρόβλεψη ότι θα μειωθούν, οι απώλειες του ανέβηκαν. Όπως είπε, η Αρχή έχει μια μεθοδολογία που δίνει bonus ως κίνητρο για να μειώνει τις απώλειες και πέναλτι αν οι απώλειες αυξηθούν αυξήθηκαν.
Σημείωσε ότι θα αυστηροποιηθεί το πλαίσιο των απωλειών. «Δεν βελτιώνεις τις απώλειες σου. Θα αυξηθούν υπέρμετρα τα πέναλτι που θα πάρεις. Αυτό είναι που θα εισηγηθούμε», τόνισε.
Υπηρεσίες στους καταναλωτές: Αλλαγή προμηθευτή από τη ΡΑΑΕΥ
Τα τελευταία έτη η ΡΑΕΕΥ έχει καταβάλει μια σημαντική προσπάθεια στο να ψηφιοποιήσει τις υπηρεσίες προς τους μεμονωμένους καταναλωτές.
Προσφέρει μια σειρά εργαλείων τα οποία είναι προσβάσιμα στην ιστοσελίδα της Αρχής. Είναι 8 εργαλεία και αυτή την περίοδο ενεργοποιεί και το online switching, την αλλαγή πλατφόρμας μέσα από τα εργαλεία σύγκρισης τιμών, με σύνδεση με τον gov, κάτι που αναμένεται να ενισχύσει τον ανταγωνισμό. Επίσης προχωρά σε μία υπηρεσία μιας στάσης για εξοικονόμηση ενέργειας, που μπορεί κάθε πολίτης να υπολογίζει και να βρίσκει προσφορές για εξοικονόμηση ενέργειας στο κτίριο του.
Άλλο εργαλείο είναι το εργαλείο παραπόνων που οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν παράπονα τα οποία αυτόματα οδηγούνται προς τους προμηθευτές και τους διαχειριστές δικτύων.
Φαίνεται επίσης ο αριθμός των παραπόνων, η κατηγορία τους και η μεγάλη πλειοψηφία αφορά την ηλεκτρική ενέργεια.
Ένα ποσοστό 5% περίπου, προσφεύγει στον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή που είναι υπό την αιγίδα της Αρχής, ο οποίος δύο στις τρεις φορές αποφασίζει υπέρ του καταναλωτή, ενώ μία στις τρεις η απόφασή τος είναι υπέρ του προμηθευτή ή υπέρ του διαχειριστή.
Επίσης, ένα άλλο εργαλείο είναι το charging cost, το οποίο είναι για όσους έχουν οχήματα ηλεκτροκίνησης, μπορεί κάποιος να βρει πολύ γρήγορα το φθηνότερο το φορτιστή με τη φθηνότερη τιμή ενέργειας, καθώς και το routing την πρόσβαση σε αυτόν μέσα από το Google maps.
Στόχος της ΡΑΑΕΥ είναι να εξελίξει τις υπηρεσίες ενέργειας στον καταναλωτή και να γίνει Consumers’ Place (όπως το Airbnb, η Alibaba που δεν κατέχουν assets αλλά συγκεντρώνουν τι υπάρχει στην αγορά), όπου ο καταναλωτής θα βρίσκει τις υπηρεσίες και τα ψηφιακά εργαλεία που χρειάζεται για να συγκρίνει και να επιλέξει τον προμηθευτή του.
www.worldenergynews.gr