Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ, το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ αγνοεί το ισχύον πλάνο ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την περσινή διαβούλευση, αλλά και με βάση τις οδηγίες της ΡΑΕ
Ερωτηματικά αλλά και ανησυχία προκαλεί σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Εταιριών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ), το προκαταρκτικό σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας για την περίοδο 2018 - 2027, που εκπόνησε και έδωσε σε δημόσια διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ.
Τα ζητήματα που θέτει ο ΕΣΑΗ εντοπίζονται κυρίως στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη σχετικά με ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, αλλά και τις επιπτώσεις στην επάρκεια του διασυνδεδεμένου συστήματος.
Όπως σημειώνεται στο έγγραφο του Συνδέσμου που υπογράφεται από τον πρόεδρο του Αναστάσιο Καλλιτσάντση και κατατέθηκε στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ αγνοεί το ισχύον σχέδιο ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς (2017 - 2026) όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την περσινή διαβούλευση, αλλά και με τις οδηγίες της ΡΑΕ.
Συγκεκριμένα στην επιστολή αναφέρεται ότι ενώ είχε αποφασιστεί η επίσπευση της βασικής διασύνδεσης Αττική - Κρήτη με λειτουργία του πρώτου πόλου, ισχύος 350 MW το 2022, και του δεύτερου πόλου το 2024, το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ, επιστρέφει στην αρχική μορφή του περσινού σχεδίου αγνοώντας τόσο τις θέσεις που διατυπώθηκαν στη διαβούλευση όσο και της οδηγίες της ΡΑΕ.
Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τους λόγους που ο ΑΔΜΗΕ επιλέγει την ταυτόχρονη λειτουργία των δυο πόλων της διασύνδεσης και φέρνει ως παράδειγμα σταδιακής λειτουργίας υποθαλάσσιων γραμμών τη διασύνδεση της Σαρδηνίας με την ηπειρωτική Ιταλία.
Ερωτήματα για την ασφάλεια εφοδιασμού
Εξάλλου όπως επισημαίνει ο ΕΣΑΗ η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ενέχει ζητήματα ασφάλειας εφοδιασμού, αφού από το 2020 θα υπάρξει σημαντικός περιορισμός της λειτουργίας των πετρελαϊκών μονάδων της Κρήτης ως αποτέλεσμα της περιβαλλοντικής πολιτικής της ΕΕ.
Έτσι, κάθε καθυστέρηση στην υλοποίηση της βασικής διασύνδεσης, δηλαδή του καλωδίου Κρήτη – Αττική, πέρα από την ακύρωση των μεγάλων περιβαλλοντικών και οικονομικών ωφελημάτων, θα έχει μεγάλες επιπτώσεις και στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Πιο συγκεκριμένα η διασύνδεση εμφανίζεται από τον ΑΔΜΗΕ, να λειτουργεί ήδη από το 2020 και κατά συνέπεια να καλύπτει τις ανάγκες ηλεκτροδότησης του νησιού, αλλά αυτό δεν φαίνεται να έχει καμία απολύτως επίπτωση στη συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας του διασυνδεδεμένου συστήματος για την περίοδο 2020 - 2025.
Ζητούνται λοιπόν συγκεκριμένα στοιχεία που να τεκμηριώνουν ότι η διασύνδεση Πελοπόννησος - Κρήτη επαρκεί μαζί με τους πετρελαϊκούς σταθμούς που θα βρίσκονται μετά το 2020 σε περιορισμένη λειτουργία, για να καλύψει και την αναμενόμενη αύξησης της ζήτησης στην Κρήτη την περίοδο 2020 - 2025.
Τέλος ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι στο σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου θα πρέπει να συμπεριληφθεί εκτίμηση σχετικά με τη δυνατότητα συνεργιών της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική με την διασύνδεσης Ισραήλ –Κύπρος –Κρήτη – Αττική (Eurasia Interconnector) η οποία έχει ήδη ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ και το οποίο μάλιστα το Φεβρουάριο, έλαβε για δεύτερη φορά οικονομική ενίσχυση για τις τελικές μελέτες από την ΕΕ.
Εμπόδιο για επενδύσεις η ασάφεια
Σημειώνει επίσης ότι η συνεχής αλλαγή του χρονοδιαγράμματος της διασύνδεσης της Κρήτης εμποδίζει τη διοργάνωση σχετικού ανοιχτού διαγωνισμού, ενώ παράλληλα η ασάφεια εμποδίζει την ανάπτυξη οποιωνδήποτε ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων σε ότι αφορά το παραγωγικό δυναμικό στην Κρήτη
Τέλος για ένα άλλο θέμα του δεκαετούς προγράμματος, δηλαδή τη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης, ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι προκαλεί ανησυχία το γεγονός πως το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ αναφέρει αόριστα ότι κάποια στιγμή το 2018 θα γίνει η προμήθεια του απαραίτητου συστήματος λειτουργίας της. Ωστόσο η λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης αλλά και των τριών άλλων αγορών που προβλέπει το target model σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμες στο τέλος του 2017.
www.worldenergynews.gr
Τα ζητήματα που θέτει ο ΕΣΑΗ εντοπίζονται κυρίως στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη σχετικά με ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, αλλά και τις επιπτώσεις στην επάρκεια του διασυνδεδεμένου συστήματος.
Όπως σημειώνεται στο έγγραφο του Συνδέσμου που υπογράφεται από τον πρόεδρο του Αναστάσιο Καλλιτσάντση και κατατέθηκε στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ αγνοεί το ισχύον σχέδιο ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς (2017 - 2026) όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την περσινή διαβούλευση, αλλά και με τις οδηγίες της ΡΑΕ.
Συγκεκριμένα στην επιστολή αναφέρεται ότι ενώ είχε αποφασιστεί η επίσπευση της βασικής διασύνδεσης Αττική - Κρήτη με λειτουργία του πρώτου πόλου, ισχύος 350 MW το 2022, και του δεύτερου πόλου το 2024, το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ, επιστρέφει στην αρχική μορφή του περσινού σχεδίου αγνοώντας τόσο τις θέσεις που διατυπώθηκαν στη διαβούλευση όσο και της οδηγίες της ΡΑΕ.
Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τους λόγους που ο ΑΔΜΗΕ επιλέγει την ταυτόχρονη λειτουργία των δυο πόλων της διασύνδεσης και φέρνει ως παράδειγμα σταδιακής λειτουργίας υποθαλάσσιων γραμμών τη διασύνδεση της Σαρδηνίας με την ηπειρωτική Ιταλία.
Ερωτήματα για την ασφάλεια εφοδιασμού
Εξάλλου όπως επισημαίνει ο ΕΣΑΗ η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ενέχει ζητήματα ασφάλειας εφοδιασμού, αφού από το 2020 θα υπάρξει σημαντικός περιορισμός της λειτουργίας των πετρελαϊκών μονάδων της Κρήτης ως αποτέλεσμα της περιβαλλοντικής πολιτικής της ΕΕ.
Έτσι, κάθε καθυστέρηση στην υλοποίηση της βασικής διασύνδεσης, δηλαδή του καλωδίου Κρήτη – Αττική, πέρα από την ακύρωση των μεγάλων περιβαλλοντικών και οικονομικών ωφελημάτων, θα έχει μεγάλες επιπτώσεις και στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Πιο συγκεκριμένα η διασύνδεση εμφανίζεται από τον ΑΔΜΗΕ, να λειτουργεί ήδη από το 2020 και κατά συνέπεια να καλύπτει τις ανάγκες ηλεκτροδότησης του νησιού, αλλά αυτό δεν φαίνεται να έχει καμία απολύτως επίπτωση στη συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας του διασυνδεδεμένου συστήματος για την περίοδο 2020 - 2025.
Ζητούνται λοιπόν συγκεκριμένα στοιχεία που να τεκμηριώνουν ότι η διασύνδεση Πελοπόννησος - Κρήτη επαρκεί μαζί με τους πετρελαϊκούς σταθμούς που θα βρίσκονται μετά το 2020 σε περιορισμένη λειτουργία, για να καλύψει και την αναμενόμενη αύξησης της ζήτησης στην Κρήτη την περίοδο 2020 - 2025.
Τέλος ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι στο σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου θα πρέπει να συμπεριληφθεί εκτίμηση σχετικά με τη δυνατότητα συνεργιών της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική με την διασύνδεσης Ισραήλ –Κύπρος –Κρήτη – Αττική (Eurasia Interconnector) η οποία έχει ήδη ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ και το οποίο μάλιστα το Φεβρουάριο, έλαβε για δεύτερη φορά οικονομική ενίσχυση για τις τελικές μελέτες από την ΕΕ.
Εμπόδιο για επενδύσεις η ασάφεια
Σημειώνει επίσης ότι η συνεχής αλλαγή του χρονοδιαγράμματος της διασύνδεσης της Κρήτης εμποδίζει τη διοργάνωση σχετικού ανοιχτού διαγωνισμού, ενώ παράλληλα η ασάφεια εμποδίζει την ανάπτυξη οποιωνδήποτε ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων σε ότι αφορά το παραγωγικό δυναμικό στην Κρήτη
Τέλος για ένα άλλο θέμα του δεκαετούς προγράμματος, δηλαδή τη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης, ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι προκαλεί ανησυχία το γεγονός πως το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ αναφέρει αόριστα ότι κάποια στιγμή το 2018 θα γίνει η προμήθεια του απαραίτητου συστήματος λειτουργίας της. Ωστόσο η λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης αλλά και των τριών άλλων αγορών που προβλέπει το target model σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμες στο τέλος του 2017.
www.worldenergynews.gr