
Το «γράμμα» αναμένεται να αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου
Πυκνώνουν οι συναντήσεις και οι τηλεδιασκέψεις στελεχών, σε τεχνικό επίπεδο, των Διαχειριστών επτά χωρών που εμπλέκονται στο «project» του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) προκειμένου να κλείσουν ένα ένα τα τεχνικά ζητήματα και να προχωρήσει η ανάπτυξη του έργου διαμετακόμισης φυσικού αερίου στην αγορά της Βαλκανικής και βορειότερα. Η Ελλάδα στηρίζει έμπρακτα το έργο του Κάθετου Διαδρόμου και έχει ήδη επενδύσει στην προοπτική αυτή και με διάφορα παράλληλα έργα (π.χ. τον νέο Σταθμό Συμπίεσης στην Κομοτηνή, το FSRU Αλεξανδρούπολης κλπ.)
Ωστόσο οι Διαχειριστές και όλοι οι εμπλεκόμενοι που συνεργάζονται με τον ΔΕΣΦΑ, ώστε να γίνει πραγματικότητα ο Κάθετος Διάδρομος φυσικού αερίου, επισημαίνουν ότι δίχως οικονομική στήριξη η εξέλιξη θα είναι δύσκολη. Γι΄ αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν συμφωνήσει να αποσταλεί μια σχετική επιστολή προς την Κομισιόν. Το κείμενο ήδη ετοιμάζεται και, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το «γράμμα» αναμένεται να αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου.
Σε αυτό θα γίνεται λεπτομερής περιγραφή που θα αφορά την υλοποίηση των κομβικών έργων που πρέπει να γίνουν, με επίκεντρο το οικονομικό τους σκέλος. Στόχος να ενημερωθούν καλύτερα τα στελέχη της νέας Κομισιόν για το έργο και τη σημασία του στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η συγκυρία είναι η πλέον ευνοϊκή για τα έργα φυσικού αερίου στην Ευρώπη, έπειτα από τη διακοπή ροών αερίου από τη Μόσχα, την εκτίναξη των τιμών αερίου και κατά συνέπεια του ρεύματος στα ύψη που δημιούργησε πληθωριστικές πιέσεις επιβαρύνοντας επιχειρήσεις και νοικοκυριά, αλλά και την αλλαγή ηγεσίας και πολιτικής περί των ορυκτών καυσίμων στις ΗΠΑ γεγονός που φέρνει αλυσιδωτές αντιδράσεις και στην ΕΕ.
Άλλωστε, το ενδιαφέρον των Αμερικάνων για τον Κάθετο Διάδρομο έχει εκφραστεί κατά καιρούς με διάφορους τρόπους στο πλαίσιο της στρατηγικής απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Διαμόρφωση κοινών κανόνων λειτουργίας
Δεν είναι τυχαίο ότι σε δηλώσεις της την περασμένη άνοιξη, η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κυρία Μαρία Ρίτα Γκάλι στο πλαίσιο της εκδήλωσης για το Κέντρο Καινοτομίας του Διαχειριστή, είχε αναφερθεί στην προσπάθεια υλοποίησης του Κάθετου Διαδρόμου από τις εμπλεκόμενες χώρες κάνοντας ειδική αναφορά στις συζητήσεις, που γίνονται για πιθανή γραμμή χρηματοδότησης από τις ΗΠΑ και στις επαφές με στελέχη της Κομισιόν.
Η εικόνα για το έργο αναμένεται να ξεκαθαρίσει, όταν θα ολοκληρωθεί και η μελέτη που θα προσδιορίσει ποια έργα είναι απαραίτητα με το ελάχιστο δυνατό κόστος. Παράλληλα, θα πρέπει να κλείσουν και άλλα πολύπλοκα διαδικαστικά ζητήματα που εκκρεμούν, όπως είναι η διαμόρφωση κοινών κανόνων λειτουργίας των δικτύων των χωρών, που θα διασχίζει ο Κάθετος Διάδρομος, κάτι που δεν αποτελεί μια εύκολη υπόθεση.
Ο κεντρικός του άξονας θα περνά από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία ενώ δύο δευτερεύοντες κλάδοι θα διασχίζουν τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Η δυναμικότητα του Vertical Corridor, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του, θα είναι της τάξης των 20 με 25 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm) προς Ουκρανία (ανατολικός κλάδος) αλλά και προς Ουγγαρία (δυτικός κλάδος).
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο οι Διαχειριστές και όλοι οι εμπλεκόμενοι που συνεργάζονται με τον ΔΕΣΦΑ, ώστε να γίνει πραγματικότητα ο Κάθετος Διάδρομος φυσικού αερίου, επισημαίνουν ότι δίχως οικονομική στήριξη η εξέλιξη θα είναι δύσκολη. Γι΄ αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν συμφωνήσει να αποσταλεί μια σχετική επιστολή προς την Κομισιόν. Το κείμενο ήδη ετοιμάζεται και, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το «γράμμα» αναμένεται να αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου.
Σε αυτό θα γίνεται λεπτομερής περιγραφή που θα αφορά την υλοποίηση των κομβικών έργων που πρέπει να γίνουν, με επίκεντρο το οικονομικό τους σκέλος. Στόχος να ενημερωθούν καλύτερα τα στελέχη της νέας Κομισιόν για το έργο και τη σημασία του στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η συγκυρία είναι η πλέον ευνοϊκή για τα έργα φυσικού αερίου στην Ευρώπη, έπειτα από τη διακοπή ροών αερίου από τη Μόσχα, την εκτίναξη των τιμών αερίου και κατά συνέπεια του ρεύματος στα ύψη που δημιούργησε πληθωριστικές πιέσεις επιβαρύνοντας επιχειρήσεις και νοικοκυριά, αλλά και την αλλαγή ηγεσίας και πολιτικής περί των ορυκτών καυσίμων στις ΗΠΑ γεγονός που φέρνει αλυσιδωτές αντιδράσεις και στην ΕΕ.
Άλλωστε, το ενδιαφέρον των Αμερικάνων για τον Κάθετο Διάδρομο έχει εκφραστεί κατά καιρούς με διάφορους τρόπους στο πλαίσιο της στρατηγικής απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Διαμόρφωση κοινών κανόνων λειτουργίας
Δεν είναι τυχαίο ότι σε δηλώσεις της την περασμένη άνοιξη, η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κυρία Μαρία Ρίτα Γκάλι στο πλαίσιο της εκδήλωσης για το Κέντρο Καινοτομίας του Διαχειριστή, είχε αναφερθεί στην προσπάθεια υλοποίησης του Κάθετου Διαδρόμου από τις εμπλεκόμενες χώρες κάνοντας ειδική αναφορά στις συζητήσεις, που γίνονται για πιθανή γραμμή χρηματοδότησης από τις ΗΠΑ και στις επαφές με στελέχη της Κομισιόν.
Η εικόνα για το έργο αναμένεται να ξεκαθαρίσει, όταν θα ολοκληρωθεί και η μελέτη που θα προσδιορίσει ποια έργα είναι απαραίτητα με το ελάχιστο δυνατό κόστος. Παράλληλα, θα πρέπει να κλείσουν και άλλα πολύπλοκα διαδικαστικά ζητήματα που εκκρεμούν, όπως είναι η διαμόρφωση κοινών κανόνων λειτουργίας των δικτύων των χωρών, που θα διασχίζει ο Κάθετος Διάδρομος, κάτι που δεν αποτελεί μια εύκολη υπόθεση.
Ο κεντρικός του άξονας θα περνά από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία ενώ δύο δευτερεύοντες κλάδοι θα διασχίζουν τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Η δυναμικότητα του Vertical Corridor, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του, θα είναι της τάξης των 20 με 25 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm) προς Ουκρανία (ανατολικός κλάδος) αλλά και προς Ουγγαρία (δυτικός κλάδος).
www.worldenergynews.gr