Στο δρόμο προς την Βουλή η ρύθμιση για το κόστος σύνδεσης μονάδων ΑΠΕ με το σύστημα του ΑΔΜΗΕ

Στο δρόμο προς την Βουλή η ρύθμιση για το κόστος σύνδεσης μονάδων ΑΠΕ με το σύστημα του ΑΔΜΗΕ

Το ΥΠΕΝ έκανε δεκτή την πρόταση του ΑΔΜΗΕ και τα έργα θα λαμβάνουν την ίδια απόδοση με αυτά του δικτύου ή του συστήματος

 

Ρύθμιση για τη μέθοδο κάλυψης του κόστους των έργων σύνδεσης των μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) ή των καταναλωτών Υψηλής Τάσης με το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας του ΑΔΜΗΕ έχει ετοιμάσει εδώ και καιρό το επιτελείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), αλλά ακόμη δεν έχει βρει τον δρόμο για τη Βουλή. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, μαζί με άλλα περίπου 15 άρθρα που είχαν ξεμείνει από το ερανιστικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ και δεν είχαν προλάβει να εισαχθούν σε άλλα νομοσχέδια πριν τις γιορτές, θα αποσταλούν τελικά προς ψήφιση στο κοινοβούλιο το αμέσως επόμενο διάστημα.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση θα ξεκαθαρίζει ζητήματα ως προς την ένταξη των έργων επέκτασης ή και ενίσχυσης του δικτύου διανομής ή του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία υλοποιούνται για τη σύνδεση νέων σταθμών ΑΠΕ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΥΠΕΝ έχει κάνει δεκτή την πρόταση του ΑΔΜΗΕ και τα συγκεκριμένα έργα θα λαμβάνουν την ίδια απόδοση με τα υπόλοιπα έργα του δικτύου ή του συστήματος, παρά την αντίθετη άποψη της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).

Τι είχε προτείνει η ΡΑΑΕΥ

Η ΡΑΑΕΥ είχε προτείνει τη θέσπιση μιας Ειδικής Περιουσιακής Βάσης, ούτως ώστε αυτές οι επενδύσεις να αποζημιώνονται με μια χαμηλότερη απόδοση και όχι με το εγκεκριμένο WACC που ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα έργα του Διαχειριστή για το σύστημα μεταφοράς. Ο Ρυθμιστής της αγοράς θεωρούσε ότι ο βαθμός κινδύνου για τον ΑΔΜΗΕ ήταν μειωμένος καθώς τα συγκεκριμένα έργα δεν υλοποιούνται από τον ίδιο αλλά στο σύνολό τους από τους παραγωγούς ή τους βιομηχανικούς καταναλωτές. Αντίθετα, ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί ότι ο βαθμός κινδύνου για τα συγκεκριμένα έργα είναι ο ίδιος, αν όχι μεγαλύτερος συγκριτικά με τα υπόλοιπα έργα του Διαχειριστή ως προς τη χρηματοδότηση αλλά και ως προς την κατασκευαστική τους επάρκεια.

Γι΄ αυτό επέμεινε και είχε υποβάλλει πρόταση στο ΥΠΕΝ, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες έχει γίνει δεκτή, η οποία προτείνει η αποζημίωση να γίνεται με το τρέχον WACC καθώς η ισχύουσα νομοθεσία δεν κάνει αναφορά στη δημιουργία διακριτής περιουσιακής βάσης για τα έργα επέκτασης του συστήματος. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, ένας διαφορετικός μηχανισμός αποζημίωσης θα καθιστούσε μη βιώσιμες τις συγκεκριμένες επενδύσεις.

Χρηματοδότηση έργων

Ο νόμος 4951/2022 προέβλεπε ότι μέρος του κατασκευαστικού κόστους (50%) των έργων επέκτασης ή και ενίσχυσης του συστήματος μεταφοράς θα χρηματοδοτείται από τους μεγάλους παραγωγούς ΑΠΕ και τους βιομηχανικούς καταναλωτές για τη σύνδεσή τους στο σύστημα οπότε είναι εξασφαλισμένη η ανταποδοτικότητα των επενδύσεων. Η νέα νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ θα καθιστά σαφές ότι τα συγκεκριμένα έργα θα λαμβάνουν την ίδια απόδοση με τα υπόλοιπα έργα του δικτύου διανομής ή του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης