Ώθηση στα Βιώσιμα Καύσιμα Αεροπορίας (SAF) αναμένεται να δώσει ο νέος κανονισμός που εξέδωσε η Κομισιόν, για τη θέσπιση της ετικέτας, Flight Emissions Label (FEL), η οποία προσφέρει μια σαφή και αξιόπιστη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εκπομπών πτήσεων.
Από τον Ιούλιο του 2025 οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός της ΕΕ ή αναχωρούν από την ΕΕ θα μπορούν εθελοντικά να χρησιμοποιούν την ετικέτα εκπομπών πτήσεων, κάτι που προβλέπεται να ενισχύσει τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν βιώσιμα καύσιμα και να μειώνουν τις εκπομπές του.
Όπως δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, "Η ΕΕ κάνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την καθαρότερη και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αεροπορία. Η ετικέτα εκπομπών πτήσεων θα μεταμορφώσει τα αεροπορικά ταξίδια παρέχοντας στους επιβάτες διαφανείς και αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές πτήσεων. τερματισμός των παραπλανητικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών σχετικά με τις εκπομπές πτήσεων και ενίσχυση ίσων όρων ανταγωνισμού, επιτρέποντας τον θεμιτό ανταγωνισμό και ωθώντας τη βιωσιμότητα σε όλους τους κλάδους των μεταφορών και του τουρισμού».
Το σήμα εκπομπών πτήσεων Flight Emissions Label θα υποστηρίξει τη μετάβαση της αεροπορίας στο καθαρό μηδέν διασφαλίζοντας θεμιτό ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, προωθώντας την απορρόφηση Βιώσιμων Καυσίμων Αεροπορίας (SAF) και υποστηρίζοντας την ανανέωση του στόλου. Δεδομένου ότι οι εκτιμήσεις βασίζονται σε δεδομένα πραγματικής κατανάλωσης, θα ενθαρρύνει επίσης τις αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά και βιώσιμα.
Επί του παρόντος, η έλλειψη κοινής μεθοδολογίας και κριτηρίων για την εκτίμηση των εκπομπών πτήσεων έκανε τις αεροπορικές εταιρείες και τους πωλητές εισιτηρίων να αναφέρουν τα επίπεδα εκπομπών χρησιμοποιώντας διαφορετικές μεθοδολογίες που δεν είναι απαραίτητα συγκρίσιμες. Το Flight Emissions Label στοχεύει να το αλλάξει αυτό ορίζοντας μια αξιόπιστη και εναρμονισμένη μεθοδολογία για την εκτίμηση των εκπομπών πτήσεων, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως ο τύπος αεροσκάφους, ο μέσος αριθμός επιβατών και ο όγκος φορτίου επί του αεροσκάφους, καθώς και τα χρησιμοποιούμενα αεροπορικά καύσιμα.
Τα επόμενα βήματα
Έως την 1η Φεβρουαρίου 2025, οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός της ΕΕ ή αναχωρούν από την ΕΕ μπορούν να επιλέξουν να συμμετέχουν στην ετικέτα εκπομπών πτήσεων. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να υποβάλουν τα απαιτούμενα δεδομένα στον EASA. Οι πρώτες ετικέτες πτήσεων θα αποδοθούν στη συνέχεια από τον EASA έως την 1η Ιουλίου 2025 και θα ισχύουν για πτήσεις που έχουν προγραμματιστεί κατά τη χειμερινή περίοδο του 2025.
Μέχρι τις αρχές του επόμενου καλοκαιριού, οι επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα να δουν και να συγκρίνουν τα εκτιμώμενα αέρια θερμοκηπίου ( GHG) εκπομπές της πτήσης τους (εκφρασμένες σε κιλά ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα (kg CO2eq)) που τους επιτρέπει να ενημερώνονται περισσότερο αποφάσεις αγοράς.
Κατά την αναζήτηση πτήσεων ή την κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου, θα εμφανίζεται ένα αποκλειστικό λογότυπο μαζί με τα δεδομένα εκπομπών πτήσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πληροφορίες είναι αξιόπιστες. Αυτό θα βοηθήσει τους επιβάτες να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και θα τους προστατεύσει από παραπλανητικούς ισχυρισμούς greenwashing.
Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) θα είναι υπεύθυνος για την εκτίμηση των εκπομπών πτήσεων σύμφωνα με τα πιο προηγμένα διεθνή πρότυπα για την καταγραφή των εκπομπών από τις αερομεταφορές. Αυτή η μεθοδολογία θα επιτρέψει μια δίκαιη, διαφανή και εναρμονισμένη εκτίμηση των εκπομπών πτήσεων με βάση τις πιο πρόσφατες επιδόσεις στην ίδια διαδρομή.
www.worldenergynews.gr