Η μελέτη των Dii Desert Energy και ILF Consulting Engineers, υπογραμμίζει τα εμπόδια στην παραγωγή, τη μεταφορά και την ανάπτυξη
Χωρίς υδρογόνο και ενώσεις χαμηλών εκπομπών που βασίζονται σε αυτό, οι κλιματικοί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν θα επιτευχθούν, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Dii Desert Energy (διεθνές βιομηχανικό δίκτυο με αποστολή τη μετάβαση προς μια παροχή ενέργειας χωρίς εκπομπές) και της ILF Consulting Engineers (διεθνής εταιρεία μηχανικών και συμβούλων που βοηθά τους πελάτες της να εκτελούν με επιτυχία τεχνικά απαιτητικά βιομηχανικά έργα και έργα υποδομής).
Σύμφωνα με τη μελέτη, όλα τα στοιχεία είναι ήδη σε ισχύ (από την παραγωγή έως τη μεταφορά έως την κατανάλωση), για να καταστεί δυνατή η ταχεία αύξηση της παραγωγής και της ανάπτυξης.
Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια σε κάθε στάδιο της αλυσίδας αξίας που πρέπει να ξεπεραστούν για να δοθεί στη διαδικασία η απαραίτητη ταχύτητα, πρόσθεσε.
Οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης (συμπεριλαμβανομένου του στόχου "Fit for 55" για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2035), εξαρτώνται άμεσα από τη μεγάλης κλίμακας εισαγωγή μορίων χαμηλών εκπομπών όπως το υδρογόνο.
Η Dii Desert Energy και η ILF Consulting Engineers, ανέλυσαν ποιοι παράγοντες είναι κρίσιμοι για την απαραίτητη άνοδο της αγοράς.
Η μελέτη η οποία ενσωματώνει πληροφορίες από 31 κορυφαίες εταιρείες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας υδρογόνου, τονίζει ότι η τεχνολογία και η βασική υποδομή για την παραγωγή, τη μεταφορά και τη χρήση του υδρογόνου είναι σε μεγάλο βαθμό σε ισχύ.
Εμπόδια στην ταχεία ανάπτυξη του κλάδου
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά εμπόδια που καθυστερούν την ταχεία ανάπτυξη του κλάδου.
Μεταξύ αυτών είναι οι οικονομικές, ρυθμιστικές προκλήσεις και οι προκλήσεις υποδομής που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για την ενεργειακή μετάβαση.
Η μελέτη προσδιορίζει τη χρηματοδότηση ως ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την κλιμάκωση των έργων υδρογόνου.
Η παραγωγή και η μεταφορά υδρογόνου μεγάλης κλίμακας απαιτούν σημαντικές επενδύσεις κεφαλαίων.
Ωστόσο, οι κίνδυνοι που συνδέονται με αυτά τα έργα είναι ακόμη δύσκολο να εκτιμηθούν από τα παραδοσιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Αν και πρωτοβουλίες όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου και το H2Global Fund εργάζονται για τον μετριασμό των κινδύνων της αρχικής φάσης, η εισροή ιδιωτικών κεφαλαίων εξακολουθεί να είναι ανεπαρκής για να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου σε ένα τόσο φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα, κατέληξε η μελέτη.
Απαίτηση για στήριξη από ΕΕ και κράτη - μέλη
Στην επόμενη φάση ανάπτυξης, θα είναι σημαντικό για την ΕΕ και τα κράτη - μέλη της να παράσχουν μηχανισμούς για να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες επενδύσεις μεγάλης κλίμακας για την κινητοποίηση επαρκούς ιδιωτικού κεφαλαίου που θα κινητοποιηθεί για την αντιμετώπιση των απαραίτητων έργων μεγάλης κλίμακας, πρόσθεσε.
Η μελέτη τονίζει ότι η συνεργασία κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου (μεταξύ υπευθύνων χάραξης πολιτικής, χρηματοδότες έργων, προγραμματιστών έργων, παραγωγών τεχνολογίας, παρόχων μεταφορών και αγοραστών), είναι σημαντική για την ευθυγράμμιση της προσφοράς και της ζήτησης.
Σύμφωνα με την ανάλυση, οι μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμηθειών εξακολουθούν να είναι σπάνιες, αλλά είναι απαραίτητες για να καταστεί δυνατή η λήψη επενδυτικών αποφάσεων που οδηγούν την ανάπτυξη του κλάδου.
Για να υποστηρίξει την ανάπτυξη του κλάδου, η μελέτη υποστηρίζει τη μεγαλύτερη συμμετοχή των κυβερνήσεων στην ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς υδρογόνου.
Επιπλέον, η δημιουργία στρατηγικού αποθέματος μορίων χαμηλών εκπομπών θα μπορούσε επίσης να συμβάλει στη σταθεροποίηση των συνθηκών της αγοράς και στη μείωση της αβεβαιότητας των επενδυτών.
Σχόλια συντακτών της μελέτης
Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, μακροπρόθεσμα, μόρια χαμηλών εκπομπών θα παράγονται σε ανταγωνιστικές τιμές.
Ο Simon Roth (επικεφαλής συντάκτης της μελέτης για την ILF), δήλωσε:
«Υπάρχουν τεχνικές λύσεις, αλλά η αποτελεσματική κλιμάκωση θα εξαρτηθεί από βελτιωμένες δομές χρηματοδότησης και σαφέστερα ρυθμιστικά πλαίσια.
Μια ταχεία υιοθέτηση οδηγιών και προτύπων της ΕΕ σε εθνικό επίπεδο θα ήταν ισχυρός καταλύτης για την επέκταση της ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου.
Χωρίς στοχευμένη δημόσια στήριξη και καινοτόμους μηχανισμούς χρηματοδότησης, θα είναι δύσκολο για την οικονομία του υδρογόνου να αναπτυχθεί με τον ρυθμό που απαιτείται για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ευρώπης.
Η στρατηγική συνεργασία και η έγκαιρη οικονομική στήριξη είναι ζωτικής σημασίας για τη μετατροπή μορίων χαμηλών εκπομπών από εξειδικευμένα έργα σε καθιερωμένες ενεργειακές λύσεις».
Ο Cornelius Matthes (Διευθύνων Σύμβουλος της Dii Desert Energy), δήλωσε: «Η ηλεκτρική ενέργεια χαμηλών εκπομπών είναι ήδη ανταγωνιστική στην περιοχή MENA.
Επιπλέον, πρέπει να πετύχουμε την εφαρμογή ενός διεθνούς συστήματος για την τιμολόγηση των εκπομπών CO₂.
Τότε δεν θα τίθεται πλέον το ζήτημα της κρατικής στήριξης».
www.worldenergynews.gr