Το πράσινο υδρογόνο παράγεται με τη χρήση πλεονάζουσας ανανεώσιμης ενέργειας, συνήθως μέσω της ηλεκτρόλυσης, που διασπά το νερό σε υδρογόνο και οξυγόνο. Θεωρείται κρίσιμο συστατικό της μετάβασης της Ευρώπης στην πράσινη ενέργεια, ενώ μπορεί να μεταφερθεί με αγωγούς, φορτηγά και πλοία
Η Ινδία έχει σημαντικές δυνατότητες να γίνει από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς του καυσίμου, λόγω της αφθονίας φθηνών πόρων ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, είναι η τέταρτη χώρα παγκοσμίως σε συνολική εγκατεστημένη ισχύ ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τέταρτη σε ισχύ αιολικής ενέργειας και πέμπτη σε ισχύ ηλιακής ενέργειας, σύμφωνα με τον κυβερνητικό οργανισμό Invest India.
Ταυτόχρονα, σχεδιάζει να ανεβάσει την παραγωγική ικανότητα στους 5 εκατ. τόνους ετησίως έως το 2030.
«Η Ινδία έχει τη δυνατότητα να παράγει πράσινο υδρογόνο, η φθηνή ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το καθιστά φθηνό», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Κλίματος της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ.
Στόχοι εισαγωγών της ΕΕ
Εν τω μεταξύ, η ΕΕ στοχεύει σε 10 εκατ. τόνους εγχώριας παραγωγής υδρογόνου και 10 εκατ. τόνους εισαγωγών έως το 2030, στο πλαίσιο των προσπαθειών για την επιτάχυνση της απεξάρτησης από τον άνθρακα.
Αν και ορισμένες χώρες σχεδιάζουν την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η Γερμανία σχεδιάζει να βασιστεί κυρίως στις εισαγωγές για τον εφοδιασμό της βιομηχανίας της.
Σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο, η Γερμανία επιδιώκει να εισάγει το 50-70% της αναμενόμενης ζήτησής της, η οποία προβλέπεται να ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια τόνους μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Επίσης, έχει υπογράψει ενεργά συνεργασίες υδρογόνου σε παγκόσμιο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων συμφωνιών με χώρες όπως η Αυστραλία και η Αλγερία.
Οι συνεργασίες αυτές αποτελούν μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Γερμανίας για την πλήρη απεξάρτηση της οικονομίας της από τον άνθρακα έως το 2045.
Προκλήσεις ανάπτυξης
Ωστόσο, η πορεία προς μια πράσινη οικονομία υδρογόνου δεν είναι χωρίς προκλήσεις.
Το υψηλό κόστος παραγωγής και η έλλειψη προμηθευτών πρόθυμων να πληρώσουν το τίμημα οδήγησαν σε κύμα ακυρώσεων έργων στην Ευρώπη τους τελευταίους μήνες. Αρκετές εταιρείες, όπως η Equinor και η Shell, ακύρωσαν τέτοια σχέδια, ενώ η Νορβηγία έβαλε στο συρτάρι ένα σχέδιο αγωγού υδρογόνου με τη Γερμανία. Η ισπανική εταιρεία ενέργειας Repsol, εν τω μεταξύ, ανέστειλε τα εγχώρια έργα πράσινου υδρογόνου λόγω ενός έκτακτου φόρου στην Ισπανία.
www.worlenergynews.gr