Τα αγκάθια για την έγκαιρη υλοποίηση των έργων ανέδειξαν οι εκπρόσωποι των μεγάλων τεχνικών ομίλων, ενώπιον της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο του 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC2024. Παράλληλα, συνομολόγησαν στην ανάγκη να ξεκινήσει ο σχεδιασμός μιας νέας γενιάς έργων υποδομών, ώστε ο κλάδος να μην βρεθεί ξανά αντιμέτωπος με την ανομβρία της περασμένης δεκαπενταετίας, που στέρησε 35 δισ. ευρώ από την αξία του κλάδου και 190 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Από την δική τους πλευρά, ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, στο πλαίσιο των παρεμβάσεών τους, έθεσαν ως βασική προϋπόθεση τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας για οποιονδήποτε μελλοντικό σχεδιασμό, κρατώντας τη μπάλα των υποσχέσεων χαμηλά. Εξάλλου, όπως έχει πολλάκις επαναλάβει ο κ. Σταϊκούρας, οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι.
«Δεν μπορούμε να μοιράζουμε δισεκατομμύρια, χωρίς να υπάρχουν οι πόροι. Ειδικά όταν χρειάζονται πόροι και για την εκτέλεση υφιστάμενων έργων και για να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις, όπως ο Daniel. Προσπαθούμε συνεπώς να βρούμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε πρωτίστως να είμαστε συνεπείς προς τον ιδιωτικό τομέα», επισήμανε.
Χωρίς να κρύψει ότι υπάρχουν προβλήματα και διαχρονικές παθογένειες που φρενάρουν την εκτέλεση των έργων, ο υπουργός επέστησε την προσοχή στη μεγάλη προσπάθεια που έχει καταβληθεί τον τελευταίο χρόνο για να επέλθει μία ισορροπία στις πληρωμές του δημοσίου προς τους ιδιώτες για εκτελεσμένα έργα, ένα ζήτημα που έθιξαν σύσσωμοι οι εκπρόσωποι των κατασκευαστών.
Μάλιστα, προανήγγειλε καλύτερους ρυθμούς, μετά την πρόσφατη αύξηση του ΠΔΕ του υπουργείου από φέτος και στο εξής στα 550-600 εκατ. ευρώ ετησίως. Ζήτησε, όμως, συγχρόνως από όλους τους εμπλεκόμενους να δουλέψουν ακόμα πιο εντατικά, ώστε να γίνει άμεσα η εκταμίευση των 2,2 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης.
Όσο για την επόμενη μέρα, παρότι το τρέχον pipeline των έργων είναι πρωτοφανές σε όγκο, φτάνοντας τα 15 δισ. ευρώ, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε πως «είμαστε έτοιμοι φέτος να χτίσουμε την επόμενη μέρα μιας νέας γενιάς έργων, με πρότυπες προτάσεις, αλλά καλύτερα σχεδιασμένες από την πολιτεία, και με παραχωρήσεις, ένα μοντέλο που έχει πετύχει στη χώρα».
Τα αιτήματα του κατασκευαστικού κλάδου
Με δεδομένα τα ζητήματα στη χρηματοδότηση των έργων, το κόστος των οποίων αυξάνεται σημαντικά εξαιτίας των νέων απαιτήσεων ανθεκτικότητας, αλλά και των νέων προτεραιοτήτων που δημιούργησε ο Daniel, σύσσωμοι οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου τόνισαν την ανάγκη ενεργοποίησης του εργαλείου των προτύπων προτάσεων. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος, ζήτησε να βγει ο θεσμός από το συρτάρι, προκειμένου να προχωρήσουν έργα χωρίς το σκόπελο της εύρεσης χρηματοδοτήσεων.
Έκανε λόγο για «ένα εξαιρετικό εργαλείο που επιταχύνει τις μελέτες και επιτρέπει τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων», το οποίο παρότι νομοθετήθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου, παραμένει ανενεργό μαζί με τις προτάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί. Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, επισήμανε ότι με τις πρότυπες προτάσεις ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να συνεισφέρει στην ωρίμανση των μελετών, ώστε κάποια έργα να προχωρήσουν με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Ζήτημα αναπροσαρμογής του κόστους ορισμένων έργων έθεσε από την πλευρά του ο κ. Αναστάσιος Αρανίτης, γενικός διευθυντής της Intrakat – ΑΚΤΩΡ, επισημαίνοντας παράλληλα ότι έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί αντιμετωπίζουν εγγενή προβλήματα υλοποίησης και ανωριμότητας μελετών, με συνέπεια να χρειάζονται πολλή δουλειά για να φτάσουν σε ένα ικανό επίπεδο κατασκευασιμότητας.
«Αντιμετωπίζουμε σοβαρά μελετητικά ζητήματα, ενώ θα πρέπει να προχωρήσουμε στη συμπερίληψη μελετών ανθεκτικότητας και κλιματικής αλλαγής στα έργα. Τα παραπάνω αποτελούν σοβαρούς παράγοντες με σημαντική επίδραση στο κόστος των έργων και στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους», είπε.
Το ζήτημα του χρονισμού των πληρωμών ώστε να μην κωλύεται η έγκαιρη εκτέλεση των έργων, έθεσε ο κ. Ντίνος Μπενρουμπή, διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ. Όπως είπε «δεν μπορώ να μην γκρινιάξω λίγο με τη σειρά μου για να εκτελεστούν τα έργα εμπρόθεσμα και εντός προϋπολογισμού, πρέπει να ισχύσουν κάποιες συνθήκες χρονικής σημασίας», κάνοντας έκκληση στον υπουργό να φτάνει έγκαιρα η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Ουσιαστικά, συνοψίζοντας τα παραπάνω, ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε στην ανάγκη για «καλύτερη ορατότητα και περισσότερη συνεργασία στον σχεδιασμό, στη μελέτη, στη χρηματοδότηση και εν τέλει στην κατασκευή και λειτουργία των έργων, προκειμένου αυτά να έχουν το μέγιστο δυνατό όφελος με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τους πολίτες της χώρας μας».
Σε αυτό το πνεύμα, ζήτησαν όλοι από την πολιτεία να σχεδιάσει άμεσα, λαμβάνοντας υπόψιν και όλες τις νέες προκλήσεις, με όρους ανθεκτικότητας και βιωσιμότητας, τη νέα γενιά έργων που θα χρειαστεί η χώρα. «Πρέπει να τρέξουμε. Απευθύνω έκκληση να κινηθούμε όλοι μαζί, να ολοκληρώσουμε τα υπό εξέλιξη έργα και να αρχίσουμε την προετοιμασία για τα έργα της νέας γενιάς. Να αντιμετωπίσουμε όλες τις παθογένειες, που μας ταλανίζουν για δεκαετίες», είπε ο κ. Μιτζάλης.
www.worldenergynews.gr