Επικαιρότητα

Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου: Τιμίου Σταυρού

Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου: Τιμίου Σταυρού
Ο Σταυρός του Κυρίου από όργανο καταδίκης, κατάρας και ντροπής έγινε, με το θάνατο του Χριστού, σύμβολο αναστάσεως, δόξας, θριάμβου και τιμής

«Χαίροις ὁ ζωηφόρος Σταυρός, τῆς εὐσεβείας τὸ ἀήττητον τρόπαιον, ἡ θύρα τοῦ Παραδείσου, ὁ τῶν πιστῶν στηριγμός, τὸ τῆς Ἐκκλησίας περιτείχισμα

Ο Σταυρός είναι το σύμβολο της χριστιανικής θρησκείας, γιατί φανερώνει την άπειρη αγάπη του Θεού για τους ανθρώπους και την θυσία του για αυτούς. Ο Θεός έγινε άνθρωπος και πέθανε επάνω στο Σταυρό από αγάπη προς το πλάσμα του και μετά από τρεις ημέρες αναστήθηκε για να χαρίσει την ανάσταση σε όλο το ανθρώπινο γένος. Αυτά τα ανεπανάληπτα και κοσμοσωτήρια γεγονότα, δηλώνονται συνοπτικά με το σύμβολο του Σταυρού.

Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού έχει ιστορικές καταβολές. Όταν το 326 η αγία Ελένη, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, πήγε στους αγίους τόπους, βρήκε τον Σταυρό του Χριστού και τον ύψωσε για να τον δει ο κόσμος. Τρεις αιώνες αργότερα, το 630, ο αυτοκράτορας Ηράκλειος νίκησε τους Πέρσες, οι οποίοι πριν από 14 χρόνια είχαν καταλάβει την Παλαιστίνη και μαζί με άλλα λάφυρα είχαν πάρει και τον Σταυρό του Κυρίου και πήρε πίσω τον Τίμιο Σταυρό. Ο Ηράκλειος παρέδωσε τον Σταυρό στον Πατριάρχη Ζαχαρία, ο οποίος τον ύψωσε για να τον δει ο κόσμος και να λάβει την ευλογία του.

Πέρα από την ανάμνηση των δύο αυτών περιστατικών της ύψωσης του Σταυρού, το θεολογικό μήνυμα της εορτής του Σταυρού είναι ζωτικής σημασίας για την πνευματική ζωή του χριστιανού. Για το λόγο αυτό ο πιστός λαός αγάπησε ιδιαίτερα αυτή την εορτή, που θυμίζει την Μεγάλη Παρασκευή και την τιμάει με αυστηρή νηστεία. Ας δούμε λοιπόν κάποια πράγματα που αναφέρονται στο σημερινό Ευαγγέλιο, σχετικά με την Σταύρωση του Κυρίου, που δεν είναι εύκολο να σχολιαστούν την Μεγάλη Εβδομάδα, λόγω του πλήθους των εορταζομένων γεγονότων των ημερών εκείνων.

Πέραν όμως της ζωής και του έργου της Αγίας Ελένης στο πλευρό του γιού της, το πιο σημαντικό γεγονός που σφράγισε την ίδια ήταν η μετάβασή της στους Αγίους Τόπους. Εκεί σύμφωνα με την Παράδοση, κατόπιν θεϊκού σημείου, βρήκε τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου το 326 μ.Χ. Όταν έφθασε στα Ιεροσόλυμα, λοιπόν, καθ’ υπόδειξη του Αγίου Κυριάκου, που ήταν Εβραίος και τότε λεγόταν Ιούδας, αλλά και με βάση μία παράδοση που έλεγε ότι μετά την Αποκαθήλωση ο Τίμιος Σταυρός πετάχθηκε σε λάκκο, κοντά στον Γολγοθά, άρχισε αμέσως τις σχετικές έρευνες.

Επειδή όμως επρόκειτο για υπέρογκη εργασία, οι έρευνες στράφηκαν στο μέρος εκείνο, όπου βλάστανε το λουλούδι βασιλικός, του οποίου η ευωδία ήταν έντονη. Ο χρονογράφος Γεώργιος μοναχός σημειώνει το γεγονός της ευρέσεως ως εξής: «Μαθών δε ο Επίσκοπος (Μακάριος), τα της Βασιλικής ελεύσεως…πάντας παρακάλεσε ησυχία να κάμουσι και σπουδαιοτέραν ευχήν υπέρ τούτου, στον Θεό προσέφερε… Τούτου δε γενομένου, ευθύς θεόθεν εδείχθη στον Επίσκοπο ο τόπος, όπου ο ακαθάρτου δαίμονος, ο ναός και το άγαλμα της Αφροδίτης υπήρχε.


Η θαυματουργή απόδειξη

Τότε η βασίλισσα, πλήθος πολύ τεχνιτών και εργατών συγκέντρωσε και εκ βάθρων το αισχρό οικοδόμημα κατέστρεψε. Τούτου δε γενομένου, ανεφάνη το θείον Μνήμα, ο τόπος του κρανίου και τρεις καταχωμένοι σταυροί…Αμηχανία και θλίψη κατέλαβε την Βασίλισσα, αφού κανείς δεν γνώριζε ποιός είναι ο Τίμιος Σταυρός. Ο δε Επίσκοπος μετά πίστεως έλυσε την απορία…

Γυναίκα άρρωστη, υπό πάντων απεγνωσμένη και τα λοίσθια πνέουσα, έφεραν μεταξύ των σταυρών…Με τη σκιά του Τιμίου Σταυρού η ασθενούσα…ευθέως αναπήδησε, δοξάζουσα μετά μεγάλης φωνής τον Θεό…Η δε Βασίλισσα Ελένη, μετά χαράς μεγάλης παρέλαβε τον Σταυρό…και μέρος αυτού παρέδωσε στον Επίσκοπο της πόλεως» (Γεώργιος Μοναχός, Περί της ευρέσεως του σταυρού, 110.620-621).

Επίσης, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει ότι στον Γολγοθά βρέθηκαν τρεις σταυροί, από τους οποίους ο ένας διαγνώστηκε ότι ανήκει στον Ιησού Χριστό. Το Συναξάρι της εορτής της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού αναφέρει: «διαπορούσης δε της Βασιλίσσης (δηλ. της Αγίας Ελένης), τίς αν είη ο του Κυρίου Σταυρός, διά της εις θανούσαν γυναίκα χήραν θαυματουργίας δείκνυται· και ανέστη τη τούτου προσψαύσει· των δε λοιπών δύο σταυρών των Ληστών μηδέν εις τούτο ενδειξαμένων εις θαυματοποιΐας υπόδειγμα».

Μετά το σημείο αυτό η Αγία Ελένη αποφάσισε να οικοδομήσει επί τόπου το ναό της Αναστάσεως, ένα ακόμη ναό επάνω από το Σπήλαιο της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ και άλλους δύο, ένα στο όρος της Αναλήψεως και ένα στο ορός Θαβώρ.

Ο Σταυρός του Κυρίου από όργανο καταδίκης, κατάρας και ντροπής έγινε, με το θάνατο του Χριστού, σύμβολο αναστάσεως, δόξας, θριάμβου και τιμής.

«Χαίροις ὁ ζωηφόρος Σταυρός, τῆς εὐσεβείας τὸ ἀήττητον τρόπαιον, ἡ θύρα τοῦ Παραδείσου, ὁ τῶν πιστῶν στηριγμός, τὸ τῆς Ἐκκλησίας περιτείχισμα· δι᾿ οὗ ἐξηφάνισται, ἡ φθορὰ καὶ κατήργηται, καὶ κατεπόθη, τοῦ θανάτου ἡ δύναμις, καὶ ὑψώθημεν, ἀπὸ γῆς πρὸς οὐράνια. Ὅπλον ἀκαταμάχητον, δαιμόνων ἀντίπαλε, δόξα Μαρτύρων Ὁσίων, ὡς ἀληθῶς ἐγκαλλώπισμα, λιμὴν σωτηρίας, ὁ δωρούμενος τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος»(Εἰς τὸν Στίχον, Στιχηρὰ τοῦ Σταυροῦ. Ἦχος πλ. α’, Χαίροις ἀσκητικῶν ἀληθῶς).

Ο Σταύρος του Κυρίου παραμένει μέτρο και της δικής μας αγάπης, θυσίας και υπομονής, τόσο στα σπουδαία και μεγάλα όσο και στα μικρά και ασήμαντα της καθημερινής ζωής.

Δείτε εδώ το σχετικό βίντεο.

www.worldenergynews.gr


Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης