Τι δήλωσε ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου
Το σενάριο να ανοίξει η αγορά φυσικού αερίου της Κύπρου, ώστε να μπορούν ιδιωτικές εταιρείες να εισάγουν το δικό τους καύσιμο, μελετά η κυβέρνηση της χώρας, με το υπουργείο Ενέργειας να έχει ήδη αποστείλει σχετική επιστολή προς την ΡΑΕΚ για εξέταση.
Σύμφωνα με το InBusinesssnews, στο ενδεχόμενο αυτό αναφέρθηκε ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, κατά τη συζήτηση των τελευταίων εξελίξεων σε σχέση με το τερματικό στο Βασιλικό στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας.
Ειδικότερα, κατά τη συζήτηση ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, τόνισε πως «πρέπει να πάρουμε σοβαρές αποφάσεις σε αυτόν τον τόπο. Είναι η ΑΗΚ, ας κάνει τις ενέργειές της πώς να φέρει φυσικό αέριο. Έχει ιδιώτες, ας πάρουν ένα ρίσκο. Να ανοίξουμε την αγορά», είπε.
Απαντώντας στη συνέχεια ο υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι «ως υπουργείο, σαν πρώτη άμεση αντίδρασή μας, το βλέπουμε θετικά».
Από πλευράς του ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Ανδρέας Πουλλικκάς, λαμβάνοντας τον λόγο απεκάλυψε πως «έχουμε παραλάβει μία επιστολή από το υπουργείο Ενέργειας πριν λίγες μέρες, μέσω της οποίας μας ζητά να διερευνήσουμε την πιθανότητα για κατάργηση της αναδυόμενης αγοράς και ποιες ρυθμιστικές ρυθμίσεις χρειάζονται ούτως ώστε να μπορέσει να ρυθμιστεί μία αγορά φυσικού αερίου, η οποία να έχει αρκετούς προμηθευτές φυσικού αερίου», σημειώνοντας ότι «είμαστε στο στάδιο των εξετάσεων».
Ειδική νομοθεσία για να προχωρήσει το τερματικό
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου, το υπουργείο Ενέργειας αξιολογεί, εκ πρώτης όψεως, θετικά και εισήγηση που υπέβαλε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Κυριάκος Χατζηγιάννης, για ετοιμασία ειδικής νομοθεσίας με στόχο την ολοκλήρωση των εναπομεινάντων έργων στο Βασιλικό, στη βάση και του γερμανικού προηγούμενου.
Ειδικότερα ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι «μπορεί να γίνει ειδικός νόμος, ούτως ώστε να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί το έργο στο Βασιλικό, με βάση το γερμανικό προηγούμενο, τη γερμανική νομοθεσία».
Μέσα στη νομοθεσία, πρόσθεσε, «θα περιλαμβάνονται τα χρονοδιαγράμματα, οι εργασίες που πρέπει να γίνουν και οι δεσμεύσεις, αλλά και πιθανόν διαδικασίες», υποδεικνύοντας πως αυτή η νομοθεσία «θα μας απαλλάξει από την γραφειοκρατία».
Σημειώνεται ότι, όπως λέχθηκε στην Επιτροπή, η Γερμανία έκανε 4-5 τερματικά σε χρόνο ρεκόρ μετά τη διακοπή της ροής φυσικού αερίου με τη Ρωσία. Αυτό επιτεύχθηκε μετά τη ψήφιση ειδικού νόμου, μέσω του οποίου ανάθεσε την ολοκλήρωση κάποιων τερματικών με την έννοια του κατεπείγοντος για να μην μείνει η χώρα χωρίς φυσικό αέριο.
Εξάλλου, ο Γιώργος Χρυσοχός, Διευθύνων Σύμβουλος της Power Energy Cyprus (PEC) είπε ότι η εταιρεία του έχει διερευνήσει το ενδεχόμενο ενοικίασης πλωτού τερματικού αποϋγροποίησης αερίου με 25 ιδιοκτήτες τέτοιων τερματικών. Όπως είπε, η τιμή ενοικίασης είναι στα €80.000 ημερησίως ήτοι €30 εκατ. το χρόνο.
Σημείωσε ωστόσο ότι τα χρήματα αυτά θα καλυφθούν από τις εξοικονομήσεις λόγω της εισαγωγής φθηνότερο καυσίμου σε σύγκριση με το μαζούτ και το ντίζελ που χρησιμοποιεί η ΑΗΚ για ηλεκτροπαραγωγή.
«Προϋπόθεση είναι να αποκηρυχθεί η αγορά από αναδυόμενη», είπε.
4 Σεπτεμβρίου η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου
Στο μεταξύ, σε μια σημαντική εξέλιξη, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας, «στις 4 Σεπτεμβρίου έχουμε μία σημαντική δίκη και απόφαση του αγγλικού δικαστηρίου».
Για τον λόγο αυτο, ο Γιώργος Παπαναστασίου δεν θέλησε να τοποθετηθεί στην Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής επί της ουσίας του πώς η Κυβέρνηση θα προχωρήσει για την ολοκλήρωση του τερματικού, ενώ και ο πρόεδρος της ΑΗΚ Γιώργος Πέτρου(αντιπρόεδρος της ΕΤΥΦΑ), εξέφρασε ανησυχίες για τη συζήτηση του θέματος εν μέσω της δικαστικής διαδικασίας στο Λονδίνο και υπενθύμισε πως ό,τι λέγεται επίσημα χρησιμοποιείται από τη άλλη πλευρά. «Η 4η Σεπτεμβρίου είναι πολύ κρίσιμη ημερομηνία», είπε.
Υπενθυμίζεται πάντως ότι στο πρόσφατο παρελθόν ο Γιώργος Παπαναστασίου είχε ανακοινώσει την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε προκήρυξη διαγωνισμού για εξεύρεση εργολάβου που θα συνεχίσει τα έργα που αφορούν τις χερσαίες υποδομές και την προβλήτα, ενώ σε ό,τι αφορά την πλωτή μονάδα, δεδομένου ότι το πλοίο Προμηθέας κατακρατείται από την κινεζική κοινοπραξία CMC, είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο ενοικίασης άλλης πλωτής μονάδας.
Όσον αφορά την νομική διαμάχη στο διαιτητικό δικαστήριο του Λονδίνου, υπενθυμίζεται πως η CMC προσέφυγε σε αυτό περί τις αρχές του χρόνου, διεκδικώντας από την Κυπριακή Δημοκρατία πρόσθετες αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του τερματικού.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το InBusinesssnews, στο ενδεχόμενο αυτό αναφέρθηκε ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, κατά τη συζήτηση των τελευταίων εξελίξεων σε σχέση με το τερματικό στο Βασιλικό στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας.
Ειδικότερα, κατά τη συζήτηση ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, τόνισε πως «πρέπει να πάρουμε σοβαρές αποφάσεις σε αυτόν τον τόπο. Είναι η ΑΗΚ, ας κάνει τις ενέργειές της πώς να φέρει φυσικό αέριο. Έχει ιδιώτες, ας πάρουν ένα ρίσκο. Να ανοίξουμε την αγορά», είπε.
Απαντώντας στη συνέχεια ο υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι «ως υπουργείο, σαν πρώτη άμεση αντίδρασή μας, το βλέπουμε θετικά».
Από πλευράς του ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Ανδρέας Πουλλικκάς, λαμβάνοντας τον λόγο απεκάλυψε πως «έχουμε παραλάβει μία επιστολή από το υπουργείο Ενέργειας πριν λίγες μέρες, μέσω της οποίας μας ζητά να διερευνήσουμε την πιθανότητα για κατάργηση της αναδυόμενης αγοράς και ποιες ρυθμιστικές ρυθμίσεις χρειάζονται ούτως ώστε να μπορέσει να ρυθμιστεί μία αγορά φυσικού αερίου, η οποία να έχει αρκετούς προμηθευτές φυσικού αερίου», σημειώνοντας ότι «είμαστε στο στάδιο των εξετάσεων».
Ειδική νομοθεσία για να προχωρήσει το τερματικό
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου, το υπουργείο Ενέργειας αξιολογεί, εκ πρώτης όψεως, θετικά και εισήγηση που υπέβαλε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Κυριάκος Χατζηγιάννης, για ετοιμασία ειδικής νομοθεσίας με στόχο την ολοκλήρωση των εναπομεινάντων έργων στο Βασιλικό, στη βάση και του γερμανικού προηγούμενου.
Ειδικότερα ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι «μπορεί να γίνει ειδικός νόμος, ούτως ώστε να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί το έργο στο Βασιλικό, με βάση το γερμανικό προηγούμενο, τη γερμανική νομοθεσία».
Μέσα στη νομοθεσία, πρόσθεσε, «θα περιλαμβάνονται τα χρονοδιαγράμματα, οι εργασίες που πρέπει να γίνουν και οι δεσμεύσεις, αλλά και πιθανόν διαδικασίες», υποδεικνύοντας πως αυτή η νομοθεσία «θα μας απαλλάξει από την γραφειοκρατία».
Σημειώνεται ότι, όπως λέχθηκε στην Επιτροπή, η Γερμανία έκανε 4-5 τερματικά σε χρόνο ρεκόρ μετά τη διακοπή της ροής φυσικού αερίου με τη Ρωσία. Αυτό επιτεύχθηκε μετά τη ψήφιση ειδικού νόμου, μέσω του οποίου ανάθεσε την ολοκλήρωση κάποιων τερματικών με την έννοια του κατεπείγοντος για να μην μείνει η χώρα χωρίς φυσικό αέριο.
Εξάλλου, ο Γιώργος Χρυσοχός, Διευθύνων Σύμβουλος της Power Energy Cyprus (PEC) είπε ότι η εταιρεία του έχει διερευνήσει το ενδεχόμενο ενοικίασης πλωτού τερματικού αποϋγροποίησης αερίου με 25 ιδιοκτήτες τέτοιων τερματικών. Όπως είπε, η τιμή ενοικίασης είναι στα €80.000 ημερησίως ήτοι €30 εκατ. το χρόνο.
Σημείωσε ωστόσο ότι τα χρήματα αυτά θα καλυφθούν από τις εξοικονομήσεις λόγω της εισαγωγής φθηνότερο καυσίμου σε σύγκριση με το μαζούτ και το ντίζελ που χρησιμοποιεί η ΑΗΚ για ηλεκτροπαραγωγή.
«Προϋπόθεση είναι να αποκηρυχθεί η αγορά από αναδυόμενη», είπε.
4 Σεπτεμβρίου η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου
Στο μεταξύ, σε μια σημαντική εξέλιξη, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας, «στις 4 Σεπτεμβρίου έχουμε μία σημαντική δίκη και απόφαση του αγγλικού δικαστηρίου».
Για τον λόγο αυτο, ο Γιώργος Παπαναστασίου δεν θέλησε να τοποθετηθεί στην Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής επί της ουσίας του πώς η Κυβέρνηση θα προχωρήσει για την ολοκλήρωση του τερματικού, ενώ και ο πρόεδρος της ΑΗΚ Γιώργος Πέτρου(αντιπρόεδρος της ΕΤΥΦΑ), εξέφρασε ανησυχίες για τη συζήτηση του θέματος εν μέσω της δικαστικής διαδικασίας στο Λονδίνο και υπενθύμισε πως ό,τι λέγεται επίσημα χρησιμοποιείται από τη άλλη πλευρά. «Η 4η Σεπτεμβρίου είναι πολύ κρίσιμη ημερομηνία», είπε.
Υπενθυμίζεται πάντως ότι στο πρόσφατο παρελθόν ο Γιώργος Παπαναστασίου είχε ανακοινώσει την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε προκήρυξη διαγωνισμού για εξεύρεση εργολάβου που θα συνεχίσει τα έργα που αφορούν τις χερσαίες υποδομές και την προβλήτα, ενώ σε ό,τι αφορά την πλωτή μονάδα, δεδομένου ότι το πλοίο Προμηθέας κατακρατείται από την κινεζική κοινοπραξία CMC, είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο ενοικίασης άλλης πλωτής μονάδας.
Όσον αφορά την νομική διαμάχη στο διαιτητικό δικαστήριο του Λονδίνου, υπενθυμίζεται πως η CMC προσέφυγε σε αυτό περί τις αρχές του χρόνου, διεκδικώντας από την Κυπριακή Δημοκρατία πρόσθετες αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του τερματικού.
www.worldenergynews.gr