Ο ρόλος της Κίνας και οι εκτιμήσεις του ΙΕΑ - Η εμπλοκή της ενεργειακής μετάβασης - Οι αυξήσεις της προσφοράς εκτός ΟΠΕΚ
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στην πετροχημική βιομηχανία (ειδικά στην Κίνα), μειώνει τα περιθώρια κέρδους.
Η ασθενής ζήτηση και οι οικονομικές προκλήσεις επιδεινώνουν τα προβλήματα του κλάδου.
Αντίθετα η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά λιγότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) τόσο το 2024 όσο και το 2025, καθώς η συρρίκνωση της κινεζικής κατανάλωσης έχει περιορίσει την ανάπτυξη μέχρι στιγμής φέτος, δήλωσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) την Τρίτη 13/8.
Αξιοσημείωτος είναι και ο ρόλος της ενεργειακής μετάβασης στη βιομηχανία διύλισης.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας σεζόν κερδών, τα διυλιστήρια πετρελαίου των ΗΠΑ έδειξαν ότι θα περιορίσουν την παραγωγή αυτό το τρίμηνο, πιεσμένα από τα χαμηλότερα περιθώρια και την εποχική μείωση της ζήτησης.
Οι κατασκευαστές πετροχημικών αντιμετωπίζουν επίσης δυσκολίες, κυρίως λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην Κίνα και αλλάζουν για να τα ξεπεράσουν.
Δυσοίωνη πρόβλεψη για τη βιομηχανία πετροχημικών
Μια πρόβλεψη της Wood Mackenzie που επικαλείται πρόσφατο άρθρο του Reuters σχετικά με τη βιομηχανία πετροχημικών και τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της ανέφερε ότι σχεδόν το 1/4 της παγκόσμιας πετροχημικής ικανότητας κινδυνεύει να κλείσει οριστικά έως το 2028 λόγω μειωμένων περιθωρίων.
Η McKinsey (αμερικανική εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών) πρόσθεσε ότι η ύφεση στον τομέα των πετροχημικών θα είναι μεγαλύτερη από το συνηθισμένο (5 έως 7 χρόνια), λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην Κίνα.
Το Reuters έγραψε ότι η βιομηχανία διύλισης και η μεγαλύτερη βιομηχανία πετρελαίου αντιμετωπίζουν προβλήματα επειδή η ενεργειακή μετάβαση θα μείωνε την ανάγκη για πετρέλαιο.
Από αυτές τις προβλέψεις, η τελευταία είναι η πιο αβέβαιη.
Εξαρτάται από την εκρηκτική ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων που μέχρι στιγμής δεν έχει υλοποιηθεί, και ακόμη και η πρόσφατη αύξηση των πωλήσεων EV αντιστρέφεται σε κάθε χώρα που δεν έχει πλέον την οικονομική δυνατότητα να επιδοτεί τα οχήματα.
Τον Απρίλιο, το Bloomberg δημοσίευσε ένα αφιέρωμα για την πετροχημική βιομηχανία εκτός Κίνας η οποία διανύει περίοδο κάμψης λόγω των τεράστιων κερδών παραγωγικής ικανότητας που είχαν κάνει οι κινέζοι κατασκευαστές πετροχημικών τα τελευταία 4 χρόνια.
Οι συνέπειες από την αναπτυσσόμενη πετροχημική βιομηχανία της Κίνας
Οι Κινέζοι παραγωγοί αναγκάζουν παλαιότερες μεγάλες βιομηχανίες να αποχωρήσουν από την αγορά λόγω αυτής της ικανότητας, ανέφερε η έκθεση. Ήταν μόνο θέμα χρόνου να εξαπλωθεί το αποτέλεσμα.
Αυτή η ανάπτυξη της πετροχημικής βιομηχανίας της Κίνας άρχιζε να αναγκάζει τους παίκτες του κλάδου να μειώσουν την παραγωγή, ανέφερε το Bloomberg εκείνη την εποχή, με ορισμένα εργοστάσια να λειτουργούν με μόλις το ήμισυ της δυναμικότητας εν μέσω της συμπίεσης των περιθωρίων κέρδους που προέκυψε από την υπερπροσφορά.
Αλλά ακριβώς όπως στην επιχείρηση ηλιακών πάνελ, θα χρειαζόταν λίγος χρόνος για να ληφθεί μέριμνα για την πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Η προοπτική είναι η πιο ζοφερή για τους ασιατικούς κατασκευαστές πετροχημικών (πιθανότατα επειδή βρίσκονται πολύ κοντά στο μεγαθήριο της αίθουσας πετροχημικών που είναι η Κίνα), ανέφερε η έκθεση.
Διυλιστήρια κλείνουν πετροχημικές μονάδες
Εν τω μεταξύ, ορισμένα διυλιστήρια κλείνουν ορισμένες πετροχημικές μονάδες.
Μια κοινοπραξία πετροχημικών μεταξύ της Petronas και της Aramco έκλεισε την πυρόλυση νάφθας στις αρχές του έτους και μια ταϊβανέζικη εταιρεία πετροχημικών έκλεισε δύο από τις τρεις κροτίδες της αργότερα μέσα στο έτος. Η κατάσταση είναι ίσως πιο προβληματική για τις πετροχημικές εγκαταστάσεις που αποτελούν μέρος των διυλιστηρίων. Αυτές εξακολουθούν να λειτουργούν, ακόμη και με ζημία, ανέφερε το Reuters.
Η αγορά διύλισης σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Μ. Ανατολή και Αφρική
Στην Ευρώπη τα διυλιστήρια βλέπουν το τέλος του πρόσφατου ράλι στις δραστηριότητές τους. Μειώνει τα περιθώρια και επιβραδύνει ξανά τη ζήτηση, με τις TotalEnergies και Neste να προειδοποιούν στις τελευταίες τριμηνιαίες παρουσιάσεις τους για τις αρνητικές εξελίξεις.
«Τα παγκόσμια περιθώρια διύλισης, τα οποία έχουν μειωθεί απότομα από το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, παραμένουν επηρεασμένα από τη χαμηλή ζήτηση ντίζελ στην Ευρώπη, καθώς και από την ομαλοποίηση της αγοράς μετά τη διαταραχή της ρωσικής προσφοράς», ανέφερε η TotalEnergies στην τριμηνιαία έκθεσή της.
Ουσιαστικά η αγορά διύλισης στην Ευρώπη επιστρέφει σε κανονικούς ρυθμούς μετά από μια σύντομη περίοδο υπερβολικά καλών επιδόσεων που προέκυψε από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Υπήρξε επίσης πρόσθετη πίεση από νέα διυλιστήρια που λειτουργούν στη Μέση Ανατολή και την Αφρική, παρότι το διυλιστήριο Dangote στη Νιγηρία δυσκολεύεται να απογειωθεί...
Ακόμα κι έτσι, τα πετροχημικά περιθώρια στην Ευρώπη πρόκειται να αυξηθούν φέτος, σύμφωνα με την Wood Mac.
Ενώ οι Ασιάτες κατασκευαστές πετροχημικών παλεύουν με τις απώλειες 20 δολαρίων ανά τόνο προπυλενίου, οι Ευρωπαίοι θα απολάμβαναν αύξηση του περιθωρίου σε σχεδόν 300 δολάρια ανά τόνο, προέβλεψε η συμβουλευτική εταιρεία.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι κατασκευαστές πετροχημικών πρόκειται να τα πάνε ακόμα καλύτερα, παρά τις προκλήσεις, σημειώνοντας αύξηση 25% στα περιθώρια προπυλενίου στα 450 δολάρια ανά τόνο.
Η βιομηχανία πετροχημικών μπορεί να αντιμετωπίζει προβλήματα, αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτού του προβλήματος προέρχεται από την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και όχι από μεταβατικές τάσεις που θα σκότωναν… τελικά τη μεγαλύτερη βιομηχανία ενέργειας.
Ο ΙΕΑ διατήρησε την πρόβλεψή του για αύξηση της ζήτησης πετρελαίου
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αυξήθηκε κατά 870.000 bpd το δεύτερο τρίμηνο του έτους, εν μέσω συρρίκνωσης της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας για 3ο συνεχόμενο μήνα τον Ιούνιο, ανέφερε ο οργανισμός στην έκθεση Oil Market που παρακολουθεί προσεκτικά.
Ενώ η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας αποδυναμώθηκε, η κατανάλωση βενζίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν πολύ ισχυρή τις τελευταίες εβδομάδες, ανέφερε ο IEA.
«Η οικονομία των ΗΠΑ, όπου καταναλώνεται το 1/3 της παγκόσμιας βενζίνης, έχει ξεπεράσει τις αντίστοιχες, με έναν ανθεκτικό τομέα υπηρεσιών να στηρίζει μίλια», ανέφερε ο οργανισμός στη μηνιαία έκθεση.
Λόγω της ισχυρότερης ζήτησης στις ΗΠΑ, η κατανάλωση πετρελαίου στις προηγμένες οικονομίες αντιστράφηκε από ετήσια μείωση 300.000 bpd το α΄ τρίμηνο του έτους σε αύξηση 190.000 bpd το β΄ τρίμηνο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του IEA.
Επί του παρόντος, η αγορά πετρελαίου είναι ελλειμματική καθώς η προσφορά αγωνίζεται να συμβαδίσει με την αιχμή της καλοκαιρινής ζήτησης.
Αυτό οδήγησε σε καταγραφή αποθεμάτων παγκοσμίως τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οργανισμού.
Η προσφορά θα ξεπεράσει την κατανάλωση
Παρά την τρέχουσα εποχική ισχύ της ζήτησης στις ΗΠΑ, οι αυξήσεις της προσφοράς θα υπερβούν την αύξηση της κατανάλωσης φέτος και το επόμενο έτος, σημείωσε ο οργανισμός.
Ακόμα κι αν ο ΟΠΕΚ+ δεν αρχίσει να χαλαρώνει τις περικοπές, τα παγκόσμια αποθέματα θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά μέσο όρο κατά 860.000 bpd το επόμενο έτος, καθώς η προσφορά εκτός ΟΠΕΚ+ αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 1,5 εκατομμύρια bpd το 2024 και ξανά το 2025. Αυτό θα καλύψει περισσότερο αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.
Τη Δευτέρα 12/8, ο ΟΠΕΚ μείωσε τις προβλέψεις του για την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου φέτος και το επόμενο έτος (σε 2,11 εκατ. βαρέλια από 2,25 εκατ. προηγουμένως), στην πρώτη αναθεώρηση προς τα κάτω από τότε που ο οργανισμός εξέδωσε την αρχική του εκτίμηση για το 2024 πριν από ένα χρόνο.
Παρά την περικοπή του ΟΠΕΚ στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης, το χάσμα μεταξύ της αξιολόγησης του καρτέλ και του ΙΕΑ παραμένει πάνω από 1 εκατομμύριο bpd.
www.worldenergynews.gr