Το πρώτο δοκιμαστικό βήμα θα γίνει για τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) με τα δύο πρώτα λεωφορεία υδρογόνου που θα ενταχθούν εντός του 2026 στον στόλο της εταιρείας, μέσω του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος «Τριήρης» υπό τον συντονισμό της Motor Oil
Έχοντας ανοίξει έναν κύκλο επενδύσεων 2 δισ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζεται για τη νέα εποχή των μετακινήσεων. Μετά τη δημοσίευση του διαγωνισμού για 700 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ, η Αθήνα προετοιμάζεται να μπει και στη σφαίρα της υδρογονοκίνησης.
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κάνοντας τον ετήσιο απολογισμό του στη Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, «για πρώτη φορά θα προσπαθήσουμε να μπούμε και στο πεδίο του υδρογόνου για προμήθεια 50-100 λεωφορείων κυψελών υδρογόνου». Πρόκειται για έναν μίνι διαγωνισμό που θα έρθει, βεβαίως, σε επόμενη φάση, αφού η τεχνολογία είναι ακόμα καινούργια.
Το πρώτο δοκιμαστικό βήμα θα γίνει για τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) με τα δύο πρώτα λεωφορεία υδρογόνου που θα ενταχθούν εντός του 2026 στον στόλο της εταιρείας, μέσω του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος «Τριήρης» υπό τον συντονισμό της Motor Oil.
Τι προβλέπει ο νέος διαγωνισμός
Η ανάρτηση σε διαβούλευση του διαγωνισμού για 700 νέα λεωφορεία και τρόλεϊ για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έδωσε μία πρώτη γεύση του μείγματος. Η επιθυμητή από το αρμόδιο υπουργείο σύνθεση περιλαμβάνει 350 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας φόρτισης, ακόμα 150 ταχείας φόρτισης και 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας κίνησης. Σε κάθε περίπτωση, αυτό θα «κλειδώσει» μετά το πέρας της διαβούλευσης στις 4 Αυγούστου, αφού ακουστεί και η γνώμη της αγοράς.
Η προμήθεια θα γίνει μέσω συμφωνίας – πλαίσιο, διάρκειας τεσσάρων ετών, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο, μετά από ενδελεχή ανάλυση, εκτιμήθηκε ως η πλέον πρόσφορη επιλογή για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος. Βάσει σχεδιασμού, ο διαγωνισμός αναμένεται να είναι στον αέρα το φθινόπωρο.
Βάσει του υπό διαβούλευση τεύχους, η προμήθεια χωρίζεται σε τρία τμήματα, καθένα από τα οποία θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 100 οχήματα. Για τα βραδείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπονται τόσο midi οχήματα μήκους 8-10 μέτρων, τυπικά 12μετρα οχήματα και 18μετρα αρθρωτά, μαζί με τους σταθμούς φόρτισης.
Για το δεύτερο τμήμα, που περιλαμβάνει τα ταχείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπονται μόνο 12μετρα, αλλά δύο τύποι φορτιστών, βραδείας φόρτισης και ταχείας/ευκαιριακής φόρτισης με εγκατεστημένο παντογράφο και ενσωματωμένο υποσταθμό μέσης/χαμηλής τάσης 20/0,4kV.
Οι ταχυφορτιστές θα εγκατασταθούν στα τερματικά σημεία προκαθορισμένων γραμμών, στη θέση που θα συμφωνηθεί με την ΟΣΥ πριν την παράδοση.
Όσο για τα τρόλεϊ, που αποτελούν και το τρίτο τμήμα, αυτά θα είναι είτε τυπικά 12μετρα είτε αρθρωτά 18μετρα. Σε κάθε περίπτωση, θα έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης με συσσωρευτές και φόρτισης εν κινήσει (In-Motion Charging). Ο κάθε ανάδοχος θα έχει υποχρέωση να συντηρεί τα οχήματα για ένα χρόνο.
Ο τελικός αριθμός ανά τμήμα και υποκατηγορία οχημάτων θα καθοριστεί μετά το πέρας της διαβούλευσης, οπότε και θα προκύψει και ο τελικός προϋπολογισμός της προμήθειας. Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, έχουν εξασφαλισθεί περί τα 400 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ) για τον δεύτερο κύκλο ανανέωσης του στόλου των δύο πόλεων. Ενδεικτικά, έχει εκτιμηθεί ότι τα 550 νέα λεωφορεία και τρόλεϊ που προορίζονται για την Αθήνα θα έχουν ένα κόστος 200-250 εκατ. ευρώ.
www.worldenergynews.gr
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κάνοντας τον ετήσιο απολογισμό του στη Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, «για πρώτη φορά θα προσπαθήσουμε να μπούμε και στο πεδίο του υδρογόνου για προμήθεια 50-100 λεωφορείων κυψελών υδρογόνου». Πρόκειται για έναν μίνι διαγωνισμό που θα έρθει, βεβαίως, σε επόμενη φάση, αφού η τεχνολογία είναι ακόμα καινούργια.
Το πρώτο δοκιμαστικό βήμα θα γίνει για τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) με τα δύο πρώτα λεωφορεία υδρογόνου που θα ενταχθούν εντός του 2026 στον στόλο της εταιρείας, μέσω του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος «Τριήρης» υπό τον συντονισμό της Motor Oil.
Τι προβλέπει ο νέος διαγωνισμός
Η ανάρτηση σε διαβούλευση του διαγωνισμού για 700 νέα λεωφορεία και τρόλεϊ για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έδωσε μία πρώτη γεύση του μείγματος. Η επιθυμητή από το αρμόδιο υπουργείο σύνθεση περιλαμβάνει 350 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας φόρτισης, ακόμα 150 ταχείας φόρτισης και 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας κίνησης. Σε κάθε περίπτωση, αυτό θα «κλειδώσει» μετά το πέρας της διαβούλευσης στις 4 Αυγούστου, αφού ακουστεί και η γνώμη της αγοράς.
Η προμήθεια θα γίνει μέσω συμφωνίας – πλαίσιο, διάρκειας τεσσάρων ετών, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο, μετά από ενδελεχή ανάλυση, εκτιμήθηκε ως η πλέον πρόσφορη επιλογή για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος. Βάσει σχεδιασμού, ο διαγωνισμός αναμένεται να είναι στον αέρα το φθινόπωρο.
Βάσει του υπό διαβούλευση τεύχους, η προμήθεια χωρίζεται σε τρία τμήματα, καθένα από τα οποία θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 100 οχήματα. Για τα βραδείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπονται τόσο midi οχήματα μήκους 8-10 μέτρων, τυπικά 12μετρα οχήματα και 18μετρα αρθρωτά, μαζί με τους σταθμούς φόρτισης.
Για το δεύτερο τμήμα, που περιλαμβάνει τα ταχείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπονται μόνο 12μετρα, αλλά δύο τύποι φορτιστών, βραδείας φόρτισης και ταχείας/ευκαιριακής φόρτισης με εγκατεστημένο παντογράφο και ενσωματωμένο υποσταθμό μέσης/χαμηλής τάσης 20/0,4kV.
Οι ταχυφορτιστές θα εγκατασταθούν στα τερματικά σημεία προκαθορισμένων γραμμών, στη θέση που θα συμφωνηθεί με την ΟΣΥ πριν την παράδοση.
Όσο για τα τρόλεϊ, που αποτελούν και το τρίτο τμήμα, αυτά θα είναι είτε τυπικά 12μετρα είτε αρθρωτά 18μετρα. Σε κάθε περίπτωση, θα έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης με συσσωρευτές και φόρτισης εν κινήσει (In-Motion Charging). Ο κάθε ανάδοχος θα έχει υποχρέωση να συντηρεί τα οχήματα για ένα χρόνο.
Ο τελικός αριθμός ανά τμήμα και υποκατηγορία οχημάτων θα καθοριστεί μετά το πέρας της διαβούλευσης, οπότε και θα προκύψει και ο τελικός προϋπολογισμός της προμήθειας. Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, έχουν εξασφαλισθεί περί τα 400 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ) για τον δεύτερο κύκλο ανανέωσης του στόλου των δύο πόλεων. Ενδεικτικά, έχει εκτιμηθεί ότι τα 550 νέα λεωφορεία και τρόλεϊ που προορίζονται για την Αθήνα θα έχουν ένα κόστος 200-250 εκατ. ευρώ.
www.worldenergynews.gr