Ποιες μελέτες περιμένουν το “ πράσινο φως”
Σε φάση ωρίμανσης για να περάσει στην επόμενη πίστα το πρώτο τρίμηνο του 2025 βρίσκεται η οδική σύνδεση της Μακρακώμης με τη Σήραγγα Τυμφρηστού του άξονα Λαμία – Καρπενήσι. Στο έργο προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ που θα ενώνει οριζόντια την εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης με την Ιόνια Οδό συμμετέχουν έξι σχήματα: Άβαξ, ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ (Όμιλος Intrakat) - ΜΕΤΚΑ (Όμιλος Metlen), ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ – ΟΔΟΣ - ΙΝΤΕΡΚΑΤ - ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ – ΕΡΓΟΚΑΤ και ΤΕΚΑΛ – ΕΛΙΚΑ – TRACE.
Όπως ενημέρωσε τη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, σχετικά με το χρονοδιάγραμμα από εδώ και μπρος, μιας και η προεπιλογή των υποψηφίων ολοκληρώθηκε τον περασμένο Μάρτιο, βάζει πλώρη για την κατάθεση οικονομικών προσφορών στις αρχές του 2025, ώστε εντός του επόμενου έτους να πέσουν και οι υπογραφές.
Το έργο, αν και μεσαίου μεγέθους, είναι ιδιαίτερης σημασίας, αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο που θα συνδέσει περιφερειακά τις δύο πόλεις. Θα συνδέσει, ακόμα, το Καρπενήσι με το κέντρο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, μέσω του ΠΑΘΕ. Χάρη στο μεσαίο μέγεθος του έργου σε οικονομικούς όρους, εκτός από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που έδωσαν όλοι το «παρών», είτε κατά μόνας είτε σε συμπράξεις, κατέβηκαν και κοινοπραξίες μικρότερων εργολαβικών εταιρειών.
Ωριμάζουν οι μελέτες
Για να ξεκινήσει το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, που προκηρύχθηκε στις 25 Οκτωβρίου 2023, θα πρέπει να λάβει το «πράσινο φως» η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Μετά την έγκριση των μελετών, που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα ακολουθήσει η έγκριση της μελέτης κτηματολογίου και η κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, ώστε να κληθούν οι έξι οικονομικοί φορείς να καταθέσουν τις προσφορές τους.
Οι μελέτες ωρίμανσης του έργου εκπονούνται με την υποβοήθηση τεχνικού συμβούλου. Έχουν εκπονηθεί η τοπογραφική αποτύπωση, η προμελέτη οδοποιίας, η προμελέτη αποχέτευσης – αποστράγγισης, η οριστική γεωλογική μελέτη και έχουν προχωρήσει οι προκαταρκτικές μελέτες τεχνικών και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Στο πλαίσιο άλλης σύμβασης εκτελείται πρόγραμμα γεωτεχνικών ερευνών για την υποστήριξη των παραπάνω μελετών.
Μετά την επιβεβαίωση της εφικτότητας της χάραξης από το εκπονούμενο πρόγραμμα γεωτεχνικών ερευνών, καθώς πέρα από ελάχιστα τμήματα στα άκρα του έργου των περίπου 30 χλμ. θα πατήσει σε νέα χάραξη, θα υποβληθεί η ΜΠΕ για έγκριση στην αρμόδια αδειοδοτούσα περιβαλλοντική αρχή, προκειμένου να εκδοθεί η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Με την έκδοση της ΑΕΠΟ, θα εγκριθούν οι μελέτες ωρίμανσης του έργου.
Αντικείμενο της σύμβασης
Στο αντικείμενο της σύμβασης, προϋπολογισμού 161,2 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή του έργου «Οδικός Άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού». Στο σύνολό του εκτείνεται εντός των ορίων της περιφερειακής ενότητας Φθιώτιδας, βελτιώνοντας το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και μειώνοντας δραστικά το χρόνο διαδρομής όλων των οχημάτων, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.
Αφετηρία του έργου, είναι το πέρας του ανατολικού μετώπου της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού. Το πέρας του είναι το δυτικό όριο της κατασκευασθείσας παράκαμψης Μακρακώμης. Η αρτηρία έχει μελετηθεί ως οδός κατηγορίας ΑΙΙ, με ταχύτητα μελέτης 70χλμ/ώρα και τυπική διατομή, συνολικού πλάτους 8 μέτρων, ενώ προβλέπεται Πρόσθετη Λωρίδα Κυκλοφορίας (ΠΛΚ) κατά τμήματα, ιδίως στο ανηφορικό ρεύμα. Σε αυτά τα τμήματα, το συνολικό πλάτος της οδού είναι 11,5 μέτρα.
Στο φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η κατασκευή: μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης, οπλισμένων επιχωμάτων, τοίχων οπλισμένης γης, οπλισμένων τοίχων αντιστήριξης στέψης συνέχειας, πτερυγότοιχων χαραδρογεφυρών, τοίχων ορύγματος, οπλισμένων βάσεων επιχωμάτων, οπλισμένων τοίχων ποδός, ισόπεδων κόμβων, τεχνικών άνω και κάτω διαβάσεων καθώς επίσης και πλήθος ορθογωνικών και σωληνωτών οχετών ενώ απαιτείται και διευθέτηση ρεμάτων.
Επιπλέον, περιλαμβάνεται η αποκατάσταση της λειτουργίας των τοπικών δικτύων (δασικού και αγροτικού / τοπικού) κατά μήκος του έργου και της πρόσβασης στις καλλιέργειες και εγκαταστάσεις πέριξ της ζώνης του.
www.worldenergynews.gr