Aδειοδότηση ΑΠΕ: Αγώνας δρόμου στο ΥΠΕΝ για την ενσωμάτωση της RED III   

Aδειοδότηση ΑΠΕ: Αγώνας δρόμου στο ΥΠΕΝ για την ενσωμάτωση της RED III    

Σφικτές ημερομηνίες παράδοσης για τον ανάδοχο

 

Τρέχουν και δεν φτάνουν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) προκειμένου να ενσωματωθεί η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία για την επιτάχυνση της ανάπτυξης των  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην ελληνική νομοθεσία, ήτοι επτά μήνες μετά τη δημοσίευσή της. Λίγες ημέρες αφότου έληξαν ορισμένες βασικές προθεσμίες της νέας Οδηγίας  2023/2413 (σ.σ. της περίφημης «RED III»)  οι οποίες είχαν ημερομηνία ενσωμάτωσης την 1η Ιουλίου 2024, ανατέθηκε με καθυστέρηση από το ΥΠΕΝ το έργο της διερεύνησης των επιπτώσεων για την Ελλάδα από την τροποποίησή της και της διαμόρφωσης των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων.

Λόγω της σημαντικής καθυστέρησης, οι προθεσμίες των παραδοτέων είναι πλέον ιδιαιτέρως «σφιχτές».  Ο ανάδοχος θα πρέπει να αναλύσει και να αποκωδικοποιήσει τις  αλλαγές που επιφέρει η ευρωπαϊκή νομοθεσία στην εθνική, να διερευνήσει πως επηρεάζεται το εθνικό ρυθμιστικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ  από τις επερχόμενες αλλαγές και να προταθούν οι απαραίτητες ρυθμίσεις.

Ενίσχυση εσόδων του ΕΛΑΠΕ

Είναι αξιοσημείωτο ότι το συγκεκριμένο έργο (σ.σ. οι νομικές υπηρεσίες για την  διερεύνηση των επιπτώσεων από την ενσωμάτωση της RED III) περιλαμβάνεται και στο  πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας που θα υποστηρίξει τους στόχους της μεταρρύθμισης του Ταμείου Ανάκαμψης για την αναδιάρθρωση και ενίσχυση των εσόδων του ειδικού  λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ)  με τη  δημιουργία υπολογαριασμού με διακριτά έσοδα και έξοδα.

Με δεδομένο πως ως στόχοι της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης  έχουν δηλωθεί η ετήσια αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ κατά 1GW αρχής γενομένης από το β΄ εξάμηνο του 2023 και έως το β΄ εξάμηνο του 2025 για συνολική νέα εγκατεστημένη ισχύ ΑΠΕ 3 GW, είναι σαφές πως η νέα αυτή ισχύς για να διεισδύσει απρόσκοπτα στο ενεργειακό σύστημα πρέπει να εισαχθούν δομές και διαδικασίες ταχείας αδειοδότησης και  εισδοχής νέων τεχνολογιών ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξει αύξηση της ευελιξίας στο σύστημα αλλά και εποπτεία της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού, καθώς και προώθηση της ενέργειας από ΑΠΕ  σε συσχέτιση και με τη νέα αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Είναι αξιοσημείωτό ότι με τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία μειώνεται στους 12 μήνες  εντός προκαθορισμένων ζωνών ο χρόνος έκδοσης άδειας εγκατάστασης για νέες μονάδες ΑΠΕ ή δύο ετών αν οι ΑΠΕ χωροθετούνται εκτός των οριοθετημένων περιοχών . Η οδηγία υιοθετεί επίσης την αρχή της «θετικής σιωπής» πράγμα που σημαίνει ότι οι επενδύσεις θα θεωρούνται εγκεκριμένες, αν   οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν εκφέρει αντίθετη άποψη εντός συγκεκριμένων προθεσμιών. Επίσης, η  RED 3 αυξάνει τον δεσμευτικό στόχο για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα της ΕΕ ως το 2030, στο 42,5% της τελικής ενεργειακής ζήτησης.

 

Τι πρέπει να υποβάλλει ο ανάδοχος

 Ο ανάδοχος θα πρέπει να τρέξει ώστε να υποβάλλει στη Διεύθυνση ΑΠΕ και Εναλλακτικών Καυσίμων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα παραδοτέα ως εξής:

α.  15 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης (η οποία ανατέθηκε την προηγούμενη Τετάρτη) την ανάλυση και κωδικοποίηση των τροποποιήσεων που επιφέρει  η  «RED III» για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ΑΠΕ (συγκριτικά με την προηγούμενη «RED II») καθώς και το πλάνο ενσωμάτωσης της «RED III» στην εθνική νομοθεσία, το οποίο θα σταλεί στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης. Επίσης,  πρέπει να ετοιμάσει σχέδιο νόμου  για την ενσωμάτωση της νέας οδηγίας  στην εθνική νομοθεσία, ειδικά για τα σημεία της οδηγίας που θα έπρεπε να είχαν ήδη ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο την 1η Ιουλίου 2024.

β. Έως την 28η Φεβρουαρίου 2025, θα πρέπει να υποβληθεί σχέδιο νόμου για την  ενσωμάτωση   στην εθνική   για όλες τις υπόλοιπες διατάξεις της Οδηγίας 2023/2413, με τελική ημερομηνία υποχρέωσης ενσωμάτωσης στο εθνικό δίκαιο την 21η Μαϊου2025.

Τέλος έως τις 31 Μαΐου 2025 θα πρέπει να είναι έτοιμη η έκθεση ολοκλήρωσης της σύμβασης.

 

 

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης