Τελευταία Νέα

Αυξάνεται ως τα 600 εκατ. το δημόσιο ταμείο για υποδομές και μεταφορές - Προτεραιότητα στα πρότυπα έργα

Αυξάνεται ως τα 600 εκατ. το δημόσιο ταμείο για υποδομές και μεταφορές - Προτεραιότητα στα πρότυπα έργα

Στόχος είναι η επιτάχυνση των εν εξελίξει έργων

Αύξηση τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ αναμένεται να δουν το επόμενο διάστημα οι δημόσιοι πόροι για υποδομές και μεταφορές.

Με στόχο να τρέξουν χωρίς καθυστερήσεις και υπερβάσεις τα έργα που είναι σε εξέλιξη, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που κινείται τα τελευταία χρόνια στα 320-330 εκατ. ευρώ, θα αυξηθεί ως τα 550 εκατ. ευρώ.

«Λόγω της καλής εκτέλεσης του προϋπολογισμού και του δημοσιονομικού χώρου που δημιουργείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια, η αύξηση μονιμοποιείται και θα φτάσουμε περί τα 550 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση», είπε ο υπουργός, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο συνέδριο του Economist.

Εξέφρασε, μάλιστα, την πεποίθηση ότι η θετική πορεία θα συνεχιστεί οδηγώντας και σε νέα αναθεώρηση που θα φτάσει τους πόρους και στα 600 εκατ.

Αυτή η ενισχυμένη δεξαμενή θα δώσει λύση σε ένα από τα διαχρονικά προβλήματα που βάζουν φρένο στην καλή εκτέλεση των δημοσίων έργων, το οποίο αφορά στις καθυστερήσεις των πιστώσεων του δημοσίου προς τους αναδόχους.

Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, η Ελλάδα είναι από τους ουραγούς στην Ευρώπη ως προς τις έγκαιρες πληρωμές, καθώς μόλις μία στις τέσσερις πραγματοποιείται εμπρόθεσμα.

Αυτό οξύνει την ανάγκη αναζήτησης πρόσθετης χρηματοδότησης και ρευστότητας για τις εταιρείες του κλάδου, τροφοδοτώντας έναν φαύλο κύκλο καθυστερήσεων. Δεν είναι λίγες οι αναφορές της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το τελευταίο διάστημα, στην ανάγκη από τη μία πλευρά τα έργα να εκτελούνται εντός χρονοδιαγραμμάτων και προϋπολογισμών, ενώ από την άλλη το δημόσιο να είναι πιο συνεπές απέναντι στον ιδιωτικό τομέα.

Επιτάχυνση έργων και σχεδιασμός νέων υποδομών

Η αύξηση του ΠΔΕ του υπουργείου θα ενισχύσει τόσο την έγκαιρη υλοποίηση των έργων που έχουν δρομολογηθεί, αλλά θα συμβάλλει και στον σχεδιασμό μίας νέας γενιάς έργων με έμφαση στην Αττική.
Ας μην ξεχνάμε πως το υπουργείο έχει στο pipeline του έργα, που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, συνολικά με πόρους 2,2 δισ. ευρώ, και θα πρέπει να ολοκληρωθούν ως το τέλος του 2025 ή εφόσον εξασφαλισθεί ένα περιθώριο ως τα μέσα του 2026.

Παράλληλα, η δεξαμενή των δημόσιων πόρων θα συμπληρώσει τα ιδιωτικά κεφάλαια που θα κατευθυνθούν σε έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων για τις υποδομές που έχει ανάγκη η Αττική. Η παραδοσιακή πηγή του ΕΣΠΑ, όχι μόνο δείχνει στασιμότητα, αλλά αποκλείει κιόλας οδικά έργα στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Όμως, είναι προφανές ότι το λεκανοπέδιο θα χρειαστεί άμεσα νέους οδικούς διαδρόμους που θα αποφορτίσουν τους υπερφορτωμένους κεντρικούς άξονες.


Οι πρότυπες προτάσεις

Για αυτό και το επόμενο διάστημα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναβαθμίζει στην ατζέντα των προτεραιοτήτων του τα έργα της Αττικής, επικεντρώνοντας στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της σήραγγας Ηλιουπόλεως και το Ελευσίνα – Οινόη. Έτσι, φέρνει στο προσκήνιο τις πρότυπες προτάσεις, για τις οποίες έχει προαναγγείλει αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να ξαναβάλει στο τραπέζι τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα αλλάξει η σύνθεση της επιτροπής αξιολόγησης των προτύπων προτάσεων, ώστε να μην συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αλλά να αποτελείται αποκλειστικά από υπηρεσιακούς παράγοντες. Ακόμη, θα περιοριστούν αποκλειστικά σε έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, ώστε να μην αφορούν δημόσια έργα. Ως εκ τούτου θα παραμείνει και το όριο των 200 εκατ. ευρώ που προβλέπεται ως η αφετηρία για να υποβληθεί μία πρότυπη πρόταση.

Βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση των προτάσεων του ιδιωτικού τομέα θα είναι να προωθούν λύσεις που σε γρήγορο χρόνο θα μπορούν να ωριμάσουν και να υλοποιηθούν, ενώ η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου δεν θα υπερβαίνει τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο για την εθνική οικονομία.

Οι πρώτοι φάκελοι κατατέθηκαν πέρσι.

Αυτοί αφορούσαν μία ενιαία πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και από περιφερειακή Υμηττού προς λεωφόρο Βουλιαγμένης, άνω του 1,5 δισ. ευρώ από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ.

Επίσης, μία ακόμη πρόταση από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, που εκτιμάται πως θα δώσει λύση στο χάος του Κηφισού, με εκτιμώμενο κόστος άνω των 500 εκατ. ευρώ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης