Η IEA προβλέπει τη μέγιστη ζήτηση πετρελαίου σε λιγότερο από έξι χρόνια, ενώ το Ενεργειακό Ινστιτούτο δείχνει συνεχή ανάπτυξη - Οι πωλήσεις EV αυξάνονται, αλλά ο αντίκτυπός τους στη ζήτηση πετρελαίου είναι περιορισμένος
Τον Ιούνιο, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προέβλεψε την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου σε λιγότερο από έξι χρόνια. Αργότερα τον ίδιο μήνα, το Ενεργειακό Ινστιτούτο αποκάλυψε ότι η ζήτηση εξακολουθεί να αυξάνεται και όπου μειώνεται, οι μειώσεις είναι ελάχιστες σύμφωνα με το Oil Price.
Ενώ οι δύο εκθέσεις δίνουν δύο μάλλον διαφορετικές εικόνες, προσφέρουν επίσης μια ματιά στο πραγματικό μέλλον της ζήτησης και προσφοράς πετρελαίου, ειδικά στο πλαίσιο τάσεων όπως η επιβράδυνση της παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ και η πρόσφατη άνοδος της Κίνας στην τοπική εξερεύνηση πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Η αυξημένη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, οι αναδυόμενες τεχνολογίες καθαρής ενέργειας και οι πιο επεκτατικές πολιτικές απόδοσης συνδυάζονται για να χαράξουν μια πολύ πιο αργή αναπτυξιακή τροχιά για τη ζήτηση πετρελαίου, που φτάνει στο τέλος της προβλεπόμενης περιόδου 2023-2030», έγραψε η EIA στο Oil 2024 την μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για τις ενεργειακές τάσεις.
Ωστόσο, αυτό μοιάζει όλο και περισσότερο με ευσεβείς πόθους και ιδεαλισμό παρά με πραγματικότητα. Στον κόσμο όπως είναι στην πραγματικότητα, η υιοθέτηση EV παρουσιάζει επιβράδυνση και ενώ τα στοιχεία πωλήσεων του δεύτερου τριμήνου αυτής της εβδομάδας από την Big Auto υποδηλώνουν μερική ανατροπή, οι προβλέψεις για μια επανάσταση EV παραμένουν ανεκπλήρωτες, με την Tesla, να δημοσιεύει χαμηλότερες από τις αναμενόμενες παραδόσεις το δεύτερο τρίμηνο.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η GM ανέφερε αύξηση 40% στις πωλήσεις EV για το δεύτερο τρίμηνο. Είναι αμφίβολο αν αυτό θα πρέπει να είναι αφορμή για πανηγυρισμούς, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία χάνει στην πραγματικότητα χρήματα για κάθε EV που πουλά, αλλά η GM το κάνει θετικό - τη στιγμή που έρευνες υποδηλώνουν ότι η ελκυστικότητα των EV μειώνεται στους οδηγούς.
Επιστροφή στα εσωτερικής καύσης
Η McKinsey και αποκαλύπτει ότι σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί οδηγοί EV θα ήταν πρόθυμοι να επιστρέψουν σε οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε παγκόσμιο επίπεδο, στις 15 χώρες όπου η McKinsey πραγματοποίησε την έρευνα, το ποσοστό ήταν χαμηλότερο, στο 29%, αλλά εξακολουθεί να είναι σημαντικό όταν μιλάμε για επανάσταση και μετατόπιση της τεχνολογίας εσωτερικής καύσης.
Τα EV είχαν σίγουρα αντίκτυπο στη ζήτηση πετρελαίου—στην Κίνα. Σε άλλα μέρη του κόσμου, συγκεκριμένα στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, η αύξηση των πωλήσεων EV είχε αμελητέα επίδραση στη ζήτηση πετρελαίου, η οποία, σύμφωνα με το Energy Institute, μειώθηκε κατά 1% στην Ευρώπη και 0,8% στη Βόρεια Αμερική. Ταυτόχρονα, αυξήθηκε κατά 5% στην Ασία, η οποία περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, την Κίνα.
Για να είμαστε δίκαιοι, αυτή η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται, τουλάχιστον στην Κίνα. Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου κινήθηκαν χαμηλότερα από το αναμενόμενο από την αρχή του έτους και ενώ θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι οι προσδοκίες μπορεί να ήταν μη ρεαλιστικές, η πτώση επηρεάζει τις προοπτικές της ζήτησης. Στη συνέχεια, υπάρχουν οι προβλέψεις, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικών μεγάλων ενεργειακών εταιρειών, ότι η αύξηση της ζήτησης στον κορυφαίο εισαγωγέα στον κόσμο πρόκειται να κορυφωθεί.
Η Sinopec, ο κρατικός ενεργειακός γίγαντας και το μεγαλύτερο διυλιστήριο στον κόσμο, ανέφερε τον Μάιο ότι αναμένει η αύξηση της ζήτησης στη χώρα να κορυφωθεί σε τρία χρόνια. Η εταιρεία ανέφερε την αύξηση των πωλήσεων EV ως τον λόγο για την πρόβλεψή της και είπε επίσης ότι, έως το 2045, το ενεργειακό μείγμα της χώρας θα κυριαρχείται από πηγές μη υδρογονανθράκων.
Το εάν η τελευταία πρόβλεψη θα πραγματοποιηθεί μένει να φανεί, καθώς το Πεκίνο ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα τη σύσταση μιας νέας κρατικά ελεγχόμενης εταιρείας για την ανάπτυξη τοπικών πόρων πετρελαίου και φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των μη συμβατικών δεξαμενών. Στην εταιρεία περιλαμβάνονται η CNPC και η Sinopec, μαζί με εταιρείες από τις βιομηχανίες χάλυβα, εξοπλισμού και υποδομών.
Με άλλα λόγια, η Κίνα δημιουργεί μια ολοκληρωμένη εταιρεία ανάπτυξης πόρων πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αυτό δεν έρχεται σε αντίθεση με τις προσδοκίες για αύξηση της ζήτησης αιχμής, αλλά υποδηλώνει ένα εκτεταμένο οροπέδιο της ζήτησης μετά την επίτευξη της αιχμής.
Ενεργειακή μετάβαση
Δεν είναι μόνο η Κίνα που πρέπει να δοθεί προσοχή όσον αφορά τις προοπτικές ζήτησης πετρελαίου. Οι μικρές μειώσεις της ζήτησης στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική είναι περισσότερο απόδειξη ότι η καταστροφή της ζήτησης πετρελαίου που αναμενόταν να επιφέρει η ενεργειακή μετάβαση δεν συμβαίνει. Ακόμη και στη Νορβηγία, τη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν χώρα που υιοθετεί ηλεκτρικά οχήματα, η ζήτηση πετρελαίου στην πραγματικότητα δεν έχει μειωθεί καθώς αυξήθηκε ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους.
Ούτε η δίψα της ΕΕ για φυσικό αέριο μειώθηκε καθώς κατασκευάζει όλο και περισσότερο αιολική και ηλιακή ενέργεια. Η τελευταία ενημέρωση αποκάλυψε ότι η Ευρώπη εισήγαγε 23% περισσότερο αέριο από τη Ρωσία τον Ιούνιο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, παρά την ώθηση των κυρώσεων εναντίον κάθε τύπου ρωσικού υδρογονάνθρακα. Τον προηγούμενο μήνα, οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου υπερέβησαν ακόμη και τις εισαγωγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το πετρέλαιο το φυσικό αέριο και ο άνθρακας, επίσης είναι εδώ για να μείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ακόμα κι αν η ζήτηση αρχίσει να αυξάνεται πιο αργά ή ακόμα και σταματήσει να αυξάνεται κάποια στιγμή, στις μεταβιομηχανικές κοινωνίες. Το πρόβλημα αυτών των μεταβιομηχανικών κοινωνιών είναι ότι χρειάζονται την παραγωγή των βιομηχανοποιημένων και η εκβιομηχάνιση είναι αναπόφευκτα συνδεδεμένη με τη φθηνή, 24ωρη ενέργεια που παρέχεται από τους υδρογονάνθρακες. Η καταστροφή της ζήτησης πετρελαίου δεν πλησιάζει πουθενά.
www.worldenergynews.gr