Ενέργεια

Bloomberg: Η Ρωσία ετοιμάζει κρυφό στόλο για LNG στα πρότυπα… του πετρελαίου

Bloomberg: Η Ρωσία ετοιμάζει κρυφό στόλο για LNG στα πρότυπα… του πετρελαίου
Η Μόσχα σκοπεύει μέσω εναλλακτικών μεθόδων να αντιμετωπίσει πιθανές νέες κυρώσεις από τη Δύση για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, όπως έκανε και με το πετρέλαιο

«Το καλό το παλικάρι ξέρει και άλλο μονοπάτι» σύμφωνα με τη λαϊκή ρήση και αυτό έχει αποδειχτεί περίτρανα στην περίπτωση της Ρωσίας η οποία αντέδρασε αποτελεσματικά στις κυρώσεις που της επέβαλε η Δύση στο ζήτημα των εξαγωγών πετρελαίου μετά την εισβολή της στην Ουκρανία το 2022.

 

Ο Πούτιν (Ρώσος Πρόεδρος) απάντησε… συγκροτίζοντας έναν «σκιώδη» στόλο για να μεταφέρει το «μαύρο χρυσό» σε όλο τον κόσμο.

Εσχάτως υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι η Μόσχα έχει αρχίσει να κάνει το ίδιο για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), κίνηση που θα μπορούσε να τη βοηθήσει να αυξήσει τα έσοδά της από την προσοδοφόρα αγορά του καυσίμου.

Παρόλα αυτά οι Ρώσοι θα δυσκολευτούν να σημειώσουν την επιτυχία… που είχαν με το πετρέλαιο όπως υποστηρίζει το Πρακτορείο Ειδήσεων Bloomberg.


Η εξάρτηση της Ρωσίας από το αέριο

Το φυσικό αέριο είναι το κλειδί για τα σχέδια του Κρεμλίνου να ενισχύσει τις εξαγωγές, να αναπληρώσει τα κρατικά ταμεία και να χρηματοδοτήσει την πολεμική του μηχανή.

Μέχρι σήμερα, τα σχέδια επέκτασης έχουν παρεμποδιστεί από τις αμερικανικές κυρώσεις που κράτησαν μακριά ξένες εταιρείες και σταμάτησαν την παράδοση των εξειδικευμένων, έτοιμων για πάγο αερομεταφορέων που είναι ζωτικής σημασίας για την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις της Αρκτικής.

Φημολογείται ακόμη ότι η τρέχουσα αλυσίδα εφοδιασμού θα εμποδιστεί ακόμη περισσότερο.

 

Μεταβιβάσεις πλοίων σε εταιρείες στο Ντουμπάι

Το τελευταίο τρίμηνο, η ιδιοκτησία τουλάχιστον 8 πλοίων έχει μεταβιβαστεί σε ελάχιστα γνωστές εταιρείες στο Ντουμπάι, σύμφωνα με την Equasis, (παγκόσμια βάση δεδομένων ναυτιλίας).

Τα 4 από αυτά είναι κατηγορίας πάγου και έχουν ήδη λάβει έγκριση από τη Μόσχα για να πλεύσουν στα ύδατα της Αρκτικής της Ρωσίας αυτό το καλοκαίρι.

Οι λεπτομέρειες είναι εντυπωσιακά παρόμοιες με αντίστοιχες κινήσεις για τη δημιουργία του κρυφού πετρελαϊκού στόλου της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης αδιαφανών εταιρειών και πλοίων τόσο παλιά που κανονικά θα είχαν παροπλιστεί.

Στη σφιχτή βιομηχανία LNG (αρκετές φορές μικρότερη από την αγορά πετρελαίου), είναι πολύ ασυνήθιστο για ένα άγνωστο όνομα να προμηθεύεται εξειδικευμένους μεταφορείς που μπορεί να κοστίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.

Τουλάχιστον 3 από τα δεξαμενόπλοια έχουν επίσης τους ασφαλιστές τους καταχωρισμένους ως «άγνωστους» στη βάση δεδομένων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού - ένα άλλο χαρακτηριστικό των πλοίων με σκοτεινό στόλο.

Τέσσερα πρόσφατα κατασκευασμένα πλοία κατηγορίας πάγου μεταβιβάστηκαν χωριστά στη White Fox Ship Management, με έδρα επίσης στο Ντουμπάι, σύμφωνα με στοιχεία του Equasis.

Η Ρωσία ενέκρινε πρόσφατα τα πλοία North Air, North Mountain, North Sky και North Way για ναυσιπλοΐα στην Αρκτική αυτή τη θερινή περίοδο.

Η North Way φτάνει αυτή τη στιγμή στον τερματικό σταθμό Zeebrugge στο Βέλγιο για να παραλάβει ένα φορτίο ρωσικού φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του λιμανιού.

πλοίο_LNG_2.jpg

Ενδείξεις για τον αόρατο… στόλο

«Υπάρχουν αρκετές ενδείξεις που δείχνουν τις προσπάθειες της Ρωσίας να δημιουργήσει έναν σκοτεινό στόλο για το LNG», δήλωσε ο Malte Humpert (ιδρυτής του Arctic Institute, μιας δεξαμενής σκέψης με έδρα την Ουάσιγκτον, D.C.).

Η αγορά παλαιότερων αερομεταφορέων, η μεταφορά πλοίων κατηγορίας πάγου σε μια οντότητα του Ντουμπάι και ένας αριθμός ρεκόρ αδειών για τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή δείχνουν ότι τα κομμάτια του «παζλ του σκοτεινού στόλου μπαίνουν στη θέση τους».

Η ρωσική κυβέρνηση και το υπουργείο Ενέργειας δεν απάντησαν αμέσως στα αιτήματα για σχολιασμό.

Αυτό θα μπορούσε να περιορίσει τα σχέδια της Μόσχας να στείλει LNG στην Ασία μέσω της Νότιας Θαλάσσιας Διαδρομής

Το Asya Energy είναι ένα από τα πλοία (το διαχειρίζεται η Nur Global Shipping) που έχουν υψώσει κόκκινες σημαίες στον κλάδο.

Τον Ιούνιο, καθώς οι μαχητές των Χούθι κλιμάκωσαν τις επιθέσεις τους σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, έπλευσε βόρεια και έγινε το πρώτο πλοίο μεταφοράς LNG που διέσχισε το hotspot από τον Ιανουάριο.

Στις 20/6 το Asya Energy κατευθυνόταν προς τη Μεσόγειο, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg.

Φαινόταν να είναι χωρίς φορτίο και να μην είχε συγκεκριμένο προορισμό.

Σύμφωνα με το Equasis, η Nur Global Shipping η οποία εισήλθε στον ενεργειακό τομέα το 2022 (αυτό αναφέρει στον ιστότοπό της), διαχειρίζεται από τον Απρίλιο 3 άλλους αερομεταφορείς LNG (τους Pioneer, New Energy και Mulan).

Όλα ανήκουν σε εταιρείες που εδρεύουν στη διεύθυνση της Nur. Δύο από τους ασφαλιστές αυτών των δεξαμενόπλοιων αναφέρονται ως άγνωστοι, σύμφωνα με τον ΙΜΟ.

Η Nur δεν απάντησε σε κλήσεις και email που ζητούσαν σχόλια.

 

Η αδυναμία της Ρωσίας για το LNG σε σχέση με το πετρέλαιο

Δεν θα είναι διαθέσιμα όλα τα στοιχεία του ρωσικού σκοτεινού στόλου πετρελαίου σε μια εναλλακτική λύση LNG.

Το εν λόγω καύσιμο απαιτεί πληρέστερα τεχνικά καταρτισμένα πληρώματα και πιο περίπλοκη τεχνολογία, επομένως υπάρχουν λιγότερα σκάφη, καθιστώντας τα πιο εύκολα εντοπισμένα με δορυφορικά δεδομένα.

Ενώ υπάρχουν 7.500 πετρελαιοφόρα διαφόρων μεγεθών που ταξιδεύουν στα ύδατα του κόσμου, ο στόλος είναι λιγότερο από το 1/10 αυτού.

Η μεταφόρτωση πετρελαίου από το ένα σκάφος στο άλλο, μπορεί να γίνει σε ανοιχτά νερά και είναι ένα κοινό μέσο κάλυψης της προέλευσής του.

Αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο για το LNG.

Όμως από τον Μάρτιο του 2025 αυτό θα είναι αδύνατο για τη Ρωσία η οποία μέχρι τώρα χρησιμοποιούσε ευρωπαϊκά λιμάνια για το συγκεκριμένο ελιγμό…

Η Novatek PJSC έχει πιθανώς περισσότερη εμπειρία από οποιονδήποτε στη μεταφορά LNG από πλοίο σε πλοίο, σύμφωνα με το Humpert του Arctic Institute.

Τέτοιες μεταφορές «συνεχίζονται στο αγκυροβόλιο Kildin βόρεια του Murmansk εδώ και χρόνια», πρόσθεσε, αναφερόμενος στο ρωσικό λιμάνι πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο. Πέρυσι έγιναν 13 μεταφορές στο αγκυροβόλιο. μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 30ης Απριλίου, υπήρχαν ήδη 10, είπε.

Η Novatek δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό.

 

Η Ρωσία θα ψαχτεί για εφεδρείες… λόγω πιθανών νέων κυρώσεων

Η Ρωσία (επί του παρόντος ο 4ος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG), έχει κάθε λόγο να προχωρήσει στην προσπάθειά της να βρει εναλλακτικές διαδρομές στην αγορά.

Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει ξεχωριστές κυρώσεις για να αποτρέψουν την έναρξη των εξαγωγών από το Arctic LNG 2, η οποία είναι νέα εγκατάσταση που αναπτύχθηκε από τη Novatek (μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG της Ρωσίας).

Ένας παράλληλος στόλος θα μπορούσε να παρακάμψει τους περιορισμούς και θα ήταν ένα πλήγμα σε έναν βασικό τομέα όπου οι δυτικές κυρώσεις είχαν άμεσες, απτές επιπτώσεις, διευκολύνοντας τη Μόσχα να στηρίξει την οικονομία της εν καιρώ πολέμου.

«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Ρωσία καταφεύγει στην κατασκευή ενός σκιώδους στόλου LNG, όπως ακριβώς συγκέντρωσε έναν σκιώδη στόλο πετρελαίου για να παρακάμψει το ανώτατο όριο τιμών της G7 και της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου», δήλωσε ο Agathe Demarais (ανώτερος συνεργάτης στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης