Παραμένει η αβεβαιότητα στην αγορά LNG
Η αγορά του φυσικού αερίου και ειδικότερα του LNG βρίσκεται σε μια περίοδο έντονης αβεβαιότητας. Οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί πλήρως μετά την ενεργειακή κρίση. Η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο στην ευρύτερη περιοχή είναι εξαιρετικά περιορισμένη με αποτέλεσμα ο σταθμός αεριοποιήσης του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα σχεδόν να υπολειτουργεί υποδεχόμενος δυο ή τρία φορτία κάθε μήνα τα οποία προορίζονται να καλύψουν τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς.
Την ίδια ώρα τα επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία νέων FSRU από μεγάλους και ισχυρούς ενεργειακούς ομίλους της Motor Oil (Διώρυγα Gas) και της Elpedison στη Θεσσαλονίκη φαίνεται ότι έχουν εισέλθει σε μια περίοδο αναστοχασμού. Η αγορά αναμένει εντός των επομένων ημερών την εμπορική λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης το οποίο μέσω του IGB αναμένεται να τροφοδοτήσει τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε συνδυασμό με τον Vertical Corridor δηλαδή το project που προωθεί ο ΔΕΣΦΑ για την ενοποίηση των δικτύων των Βορείων γειτόνων της Ελλάδας.
Η απόφαση της ΡΑΑΕΥ
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον οι υποψήφιοι επενδυτές του FSRU Αργώ που έχει σχεδιαστεί να εγκατασταθεί στον Παγασητικό Κόλπο στα ανοιχτά του Βόλου φαίνεται ότι επιμένουν, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι έχουν τη σύμφωνη γνώμη της ρουμανικής Transgaz για συμμετοχή στο project
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας με την οποία εγκρίνεται η νέα μετοχική σύνθεση του project που έχει προκαλέσει ήδη εντονότατες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία του Βόλου και το οποίο ήδη με άλλη απόφαση της ΡΑΑΕΥ έχει αλλάξει σημείο εγκατάστασης προκειμένου να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις.
Όπως προκύπτει από τη σχετική απόφαση της ΡΑΑΕΥ η οποία υπεγράφη τον Απρίλιο του 2024 και δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής, στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας Mediterranean Gas συμμετέχουν πλέον οι εταιρίες VAPIANDO LIMITED με ποσοστό 50,3% και GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LIMITED με ποσοστό 49,7%. Σημειώνεται ότι η VAPIANDO Ltd, εμφανίζεται να ελέγχονται από τον κ. Θεόδωρο Θεοδωρόπουλο ενώ η Goldenport Marine Ltd φέρεται ως εταιρία συμφερόντων του εφοπλιστή κ. Γιάννη Δράγνη.
Πρέπει να σημειωθεί ότι πριν από αυτή τη μετοχική μεταβολή η εταιρία με έγγραφο της προς τη ΡΑΑΕΥ είχε υποστηρίξει ότι υπάρχει πρόθεση εισδοχής της «SNTGN Transgaz S.A.» στο μετοχικό κεφάλαιο της με ποσοστό έως 15%. Κάτι το οποίο πάντως δεν επιβεβαιώθηκε.
Σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της εταιρίας το FSRU θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας και θα προμηθεύει φυσικό αέριο την αγορά της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Σερβίας, Β. Μακεδονίας, Μολδαβίας, Ουκρανίας και Ουγγαρίας. Βεβαίως το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι αν υπάρχει αγορά που να σηκώσει το σχεδιαζόμενο FSRU του Βόλου το οποίο πάντως προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία το 2026.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το όλο έργο έχει περάσει ακόμη και από την υποβολή αιτήματος πτώχευσης της εταιρίας Mediterranean Gas. Ενός αιτήματος που στη συνέχεια ανακλήθηκε. Η δε εταιρία συνεχίζει να υποστηρίζει ότι υπάρχουν συζητήσεις με την Τransgaz για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο.
Όλα δείχνουν ότι πρόκειται για μια υπόθεση που θα είναι πολύ δύσκολο να προχωρήσει.
www.worldenergynews.gr