«Καμπανάκι» από έγκριτα ΜΜΕ για το μέλλον της «γηραιάς» ηπείρου λόγω της προέλασης της ασιατικής χώρας, παρότι υπάρχει πλεόνασμα (διεθνώς) στη χωρητικότητα μπαταριών ιόντων λιθίου
Κορυφαίες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες εσχάτως επεκτείνονται στα ηλεκτρικά οχήματα (BMW και Volkswagen), αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην προμήθεια των μπαταριών για τα EV, όπως αποκάλυψαν έγκριτα Μέσα Ενημέρωσης (ΜΜΕ), την ώρα που η Κίνα δείχνει να έχει τον πρώτο (με διαφορά) λόγο σε αυτόν τον τομέα.
Το «Καμπανάκι» του Reuters
Συγκεκριμένα στις 20 Ιουνίου, το Reuters ανέφερε ορισμένα συγκλονιστικά νέα σχετικά με τη BMW και τα σχέδιά της για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο τίτλος έγραφε: «Η BMW ακυρώνει τη σύμβαση κυψελών μπαταρίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη Northvolt».
Η έκθεση ανέφερε ότι η BMW είχε ακυρώσει μια παραγγελία 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,15 δισεκατομμύρια δολάρια) για στοιχεία μπαταρίας για τα ηλεκτρικά της οχήματα με Northvolt.
Το «Καμπανάκι» των ΜΜΕ της Γερμανίας
Τα γερμανικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι η σουηδική εταιρεία που συνιδρύθηκε από τον Peter Carlsson (πρώην μηχανικός μπαταριών της Tesla), συνήψε μακροπρόθεσμο συμβόλαιο προμήθειας με τη BMW το 2020, αλλά απέτυχε να προμηθεύσει εγκαίρως τις κυψέλες μπαταριών που υποσχέθηκε.
«Η Northvolt και το BMW Group αποφάσισαν από κοινού να επικεντρώσουν τις δραστηριότητες της Northvolt στον στόχο της ανάπτυξης κυψελών μπαταρίας επόμενης γενιάς», δήλωσε η BMW.
«Το BMW Group συνεχίζει να έχει έντονο ενδιαφέρον για τη δημιουργία ενός κατασκευαστή υψηλής απόδοσης κυκλικών και βιώσιμων στοιχείων μπαταρίας στην Ευρώπη».
Το περιοδικό manager της Γερμανίας, μια αξιοσέβαστη πηγή του κλάδου, είπε ότι «Το Northvolt είναι η μεγάλη ελπίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης. Οι Σουηδοί πρόκειται να προμηθεύουν τη βιομηχανία με μπαταρίες στο μέλλον. Τώρα ο μεγάλος πελάτης BMW χάνει την υπομονή του με μια παραγγελία.»
Η BMW απολαμβάνει ισχυρά κέρδη πωλήσεων με τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα και βρίσκεται σε καλό δρόμο να φέρει στην αγορά πολλά νέα μοντέλα τα επόμενα χρόνια. Από πού θα πάρει τις μπαταρίες για αυτά τα αυτοκίνητα δεν είναι σαφές αυτή τη στιγμή.
Πρόσφατες ενέργειες ευρωπαϊκών εταιρειών - Το πλεονέκτημα της Κίνας
Σύμφωνα με το Mining Weekly, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνεται, εταιρείες όπως η Volkswagen, η Stellantis και η Mercedes μειώνουν ή επικεντρώνουν εκ νέου τα εργοστασιακά έργα μπαταριών.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές μειώνουν το κόστος και οι ΗΠΑ αποσύρουν τις επενδύσεις σε εργοστάσιο μπαταριών με προσοδοφόρες επιδοτήσεις.
Η Κίνα έχει ήδη πλεονάζουσα ικανότητα κατασκευής μπαταριών η οποία της επιτρέπει να κατασκευάζει κυψέλες σε ένα κλάσμα από αυτό που κοστίζει στην Ευρώπη και έχει ένα προβάδισμα στην επόμενη γενιά τεχνολογίας κυψελών.
Τα επόμενα βήματα που απαιτούνται για την Ευρώπη
Τα προαναφερόμενα σημαίνουν ότι η ευρωπαϊκή ήπειρος κινδυνεύει να μείνει περαιτέρω πίσω στον αγώνα για την κατασκευή και την τροφοδοσία των EV του μέλλοντος.
«Ως ευρωπαϊκή εταιρεία πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία (αλλάζουμε από δάσκαλοι σε φοιτητές), επειδή πρέπει να καλύψουμε τη διαφορά σε σημαντικές εμπειρίες.
Πρέπει να εστιάσουμε όλοι στο να γίνουμε ταχύτεροι και πιο αποδοτικοί από πλευράς κόστους», δήλωσε ο Sebastian Wolf (COO της μονάδας μπαταριών PowerCo της Volkswagen), στο περιθώριο της Συνέδριο BloombergNEF στη Στουτγάρδη αυτή την εβδομάδα.
Οι εταιρείες ενδέχεται να μειώσουν περισσότερο τα προγραμματισμένα εργοστάσια, καθώς οι επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι δύσκολο να έχουν πρόσβαση λόγω της γραφειοκρατίας και των μικρών περιθωρίων κέρδους των ηλεκτρικών οχημάτων.
Καθυστερήσεις
Η Volkswagen ενδέχεται να καθυστερήσει να φτάσει σε πλήρη χωρητικότητα για το πρόγραμμα κατασκευής μπαταριών ύψους 20 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η Automotive Cells Company, μια κοινοπραξία μεταξύ της Stellantis και της Mercedes, έχει θέσει σε αναμονή 2 από τα 3 προγραμματισμένα εργοστάσια μπαταριών της, λόγω της χαμηλότερης από την αναμενόμενη ζήτησης για EV. Ακόμη και η κινεζική Svolt ακύρωσε ένα έργο στη Γερμανία λόγω αβεβαιοτήτων σχετικά με τις επιδοτήσεις και αφού ένας από τους κύριους πελάτες της ακύρωσε τη σύμβασή του με την εταιρεία.
Κυριαρχούν οι ασιατικές εταιρείες μπαταριών
Όλα αυτά τα νέα εργοστάσια αντιμετωπίζουν επίσης ανταγωνισμό από κορυφαίους ασιατικούς κατασκευαστές μπαταριών που επεκτείνονται στην Ευρώπη.
Η CATL (η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία μπαταριών στον κόσμο), έχει ένα εργοστάσιο στη Γερμανία και προσθέτει ένα άλλο στην Ουγγαρία, ενώ η LG Chem κατασκευάζει μπαταρίες στην Πολωνία εδώ και 6 χρόνια, στο μεγαλύτερο εργοστάσιο μπαταριών στην Ευρώπη.
Ο Yann Vincent (Διευθύνων Σύμβουλος της ACC),, δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ακόμα ρόλο να παίξουν, παρόλο που δυσκολεύονται.
Εάν η Ευρώπη αποτύχει να δημιουργήσει τη δική της αλυσίδα αξίας μπαταριών EV, μεγάλα τμήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας (αντιπροσωπεύουν περίπου το 7% της ευρωπαϊκής οικονομίας) θα στρέψουν την προσοχή τους στην Ασία, όπως είναι οι πελάτες για ηλιακά πάνελ, ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και τσιπ υπολογιστών. πράξη.
Όλο και περισσότερο φαίνεται ότι η Ευρώπη αδυνατεί να συμβαδίσει με την Κίνα, η οποία αναπτύσσει τεχνολογία μπαταριών εδώ και δεκαετίες. Ήδη ελέγχει περισσότερο από το 80% της αγοράς και προηγείται στο κόστος με μεγάλο περιθώριο.
Η Κίνα άρχισε πρόσφατα να προσφέρει φθηνότερες μπαταρίες που δεν χρησιμοποιούν κοβάλτιο ή νικέλιο. Αυτό είναι που έπεισε την ACC να κάνει πίσω και να επανεκτιμήσει εάν θα έπρεπε να επικεντρωθεί στα κύτταρα LFP αντί για τα κύτταρα NMC που σχεδίαζε να κατασκευάσει.
230,8 δισ. δολ. έδωσε η Κίνα για EV
Υπάρχει μια έκθεση που δημοσιεύτηκε στις 22/6/2024 από το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών που λέει ότι η Κίνα δαπάνησε 230,8 δισεκατομμύρια δολάρια για περισσότερο από μια δεκαετία για να αναπτύξει τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι κατασκευαστές στις ΗΠΑ και την ΕΕ αντιμετωπίζουν τόσο σκληρά έλκηθρα προσπαθώντας να ανταγωνιστούν σήμερα.
Αυτός είναι επίσης ο λόγος που οι ΗΠΑ και η ΕΕ αύξησαν πρόσφατα τόσο δραματικά τους δασμούς σε αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής. Πραγματικά δεν υπάρχει τρόπος να ανταγωνιστούν οι τοπικές επιχειρήσεις όταν οι κινεζικές εταιρείες είναι τόσο μπροστά.
Η Northvolt και οι δασμοί της ΕΕ
Το Mining Weekly κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη Northvolt (μεγαλύτερος και πιο πολλά υποσχόμενος κατασκευαστής μπαταριών στην Ευρώπη) για τον οποίο αναφέρει ότι εστιάζει σε «premium» κυψέλες NMC, ενώ η αγορά πλημμυρίζει από φθηνότερες κινεζικές μπαταρίες LFP.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ενίσχυσε πρόσφατα τους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα, αλλά δεν έχει θέσει παρόμοια εμπορικά εμπόδια στις μπαταρίες κινεζικής κατασκευής για να προστατεύσει τους τοπικούς κατασκευαστές μπαταριών.
Επιπλέον, οι επιθετικές επιδοτήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις στις ΗΠΑ και τον Καναδά δελεάζουν εταιρείες όπως η Freyr Battery της Νορβηγίας να μετακομίσουν στο εξωτερικό.
Επενδύσεις Ευρώπης, ΗΠΑ και Καναδά
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν εγκρίνει λιγότερο από 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε κρατική ενίσχυση για την κατασκευή μπαταριών από τις αρχές του 2022 (πολύ μικρό μέρος των εκτιμώμενων 140 δισεκατομμυρίων δολαρίων που απαιτούνται για να επιτευχθεί ο στόχος των 1,4 TWh χωρητικότητας παραγωγής μπαταριών έως το 2030).
Για τις ΗΠΑ η εκτιμώμενη δαπάνη πίστωσης φόρου είναι 160 δισεκατομμύρια δολάρια πριν από το 2029 για ηλιακές κυψέλες και μπαταρίες, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Ο Καναδάς δεσμεύτηκε για κίνητρα 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε μπαταρίες πέρυσι, τα οποία προσέλκυσαν επενδύσεις από τη Volkswagen και τη Stellantis.
Πλεόνασμα (διεθνώς) στη χωρητικότητα μπαταριών ιόντων λιθίου
Η ανάπτυξη αυτάρκειας θα είναι δύσκολη.
Η Κίνα όχι μόνο κατασκευάζει τις περισσότερες μπαταρίες, αλλά έχει επίσης μια βαθιά λαβή στην εφοδιαστική αλυσίδα της βιομηχανίας, ειδικά τη διύλιση βασικών ορυκτών όπως το λίθιο, το νικέλιο, το κοβάλτιο και ο γραφίτης, καθώς και η παραγωγή εξαρτημάτων ανόδου και καθόδου.
«Μέχρι στιγμής, το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων της Ευρώπης έχει κατευθυνθεί περισσότερο προς την κατασκευή κυττάρων παρά τις βιομηχανίες εξόρυξης και διύλισης υψηλότερα στην αλυσίδα αξίας», δήλωσε η Ilka von Dalwigk (ανώτερη εμπειρογνώμονας τεχνολογίας και πολιτικής στο EIT InnoEnergy η οποία είναι εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που συγχρηματοδοτείται από το ΕΕ).
Σύμφωνα με το BloombergNEF, ο κόσμος έχει ήδη πάνω από διπλάσια χωρητικότητα μπαταριών ιόντων λιθίου από όσο χρειάζεται.
Η παραγωγική ικανότητα στην Κίνα ήταν ήδη τριπλάσια της εγχώριας ζήτησης πέρυσι και θα αυξηθεί σε περισσότερο από έξι φορές το 2025 εάν όλα τα εργοστάσια που σχεδιάζονται στη χώρα συνδεθούν στο δίκτυο.
Αυτό υποδηλώνει ότι θα συμβεί σύντομα μεγάλη μείωση των τιμών, όπως συμβαίνει στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυτή τη στιγμή.
Αυτό δημιουργεί ένα αίνιγμα. Από τη μία πλευρά, οι καταναλωτές απαιτούν λιγότερο δαπανηρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Από την άλλη πλευρά, εάν όλα αυτά τα αυτοκίνητα προέρχονται από την Κίνα, οι τοπικές οικονομίες που εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία θα καταστραφούν οικονομικά.
Η απαίτηση της Ευρώπης προς την Κίνα
Ο Herbert Diess (πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen και νυν Πρόεδρος της Infineon Technologies η οποία κατασκευάζει τσιπ υπολογιστών) υποστήριξε στην εκδήλωση BloombergNEF, ότι η Ευρώπη είναι καλύτερα να επικεντρωθεί σε σύνθετες λύσεις για να βοηθήσει τα αυτοκίνητα να έχουν πρόσβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
«Θα πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε καλύτερα και θα πρέπει να βάλουμε την Κίνα να κάνει ό,τι μπορεί να φθηνότερα προϊόντα και σε καλή ποιότητα», είπε ο Diess.
Το τελικό ερώτημα είναι τι πρόκειται να συμβεί στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων όταν υπάρχει σημαντική υπερπροσφορά αυτοκινήτων και μπαταριών σε λίγα χρόνια (αν δεν υπάρχει ήδη).
Μια καλή εικασία είναι ότι υπάρχει ένας δύσκολος δρόμος μπροστά για την επανάσταση των EV.
www.worldenergynews.gr