Ποιά είναι η πρόταση της ΡΑΑΕΥ που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως την Τετάρτη 26 Ιουνίου
Σε νέο πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της ΡΑΑΕΥ αναμένεται να εξελιχθεί η αναθεώρηση της μεθοδολογίας υπολογισμού του Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή.
Η σχετική πρόταση της ΡΑΑΕΥ δόθηκε χθες σε σύντομη δημόσια διαβούλευση έως την Τετάρτη 26 Ιουνίου καθώς στόχος της Αρχής είναι να λάβει τις οριστικές αποφάσεις της στην ολομέλεια της επόμενης Πέμπτης όπου όπως φαίνεται θα εξεταστούν οι αλλαγές στη μεθοδολογία υπολογισμού του επιτρεπόμενου εσόδου τόσο του ΑΔΜΗΕ όσο και του ΔΕΔΔΗΕ. Υπενθυμίζεται ότι διαβούλευση επί του σχεδίου απόφασης που αφορά τον ΔΕΔΔΗΕ λήγει την Παρασκευή 21 Ιουνίου ενώ όπως έχει γράψει ήδη το WEN, έχει προκαλέσει την αντίδραση του δεύτερου βασικού μετόχου του δηλαδή της Macquarie.
Δύο είναι τα κύρια σημεία αλλαγής και στις δυο μεθοδολογίες, από τις οποίες προκύπτουν τα έσοδα των διαχειριστών ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ και κατ΄ επέκταση τα τέλη χρήσης δικτύου που θα κληθούν να πληρώσουν όλοι οι καταναλωτές.
Το πρώτο αφορά τις λειτουργικές δαπάνες που θα μπορούν να ενσωματώνονται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση και άρα θα αποζημιώνονται μέσω των τελών χρήσης δικτύου και το δεύτερο την κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους σύνδεσης των έργων ΑΠΕ τόσο με το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ όσο και με το σύστημα μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους σύνδεσης των έργων ΑΠΕ με το οποίο επιβαρύνεται ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη γίνει αντικείμενο αντιπαράθεσης μεταξύ του Διαχειριστή και της ΡΑΑΕΥ. Έχει προηγηθεί ανταλλαγή επιστολών με τον ΑΔΜΗΕ να θεωρεί ότι το κόστος αυτό πρέπει να ενσωματωθεί στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή και άρα στο σύνολο του να μεταφερθεί στα τέλη χρήσης του συστήματος. Από την πλευρά της η ΡΑΑΕΥ προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση των τελών της χρήσης συστήματος υποστηρίζει τη δημιουργία ξεχωριστής περιουσιακής βάσης για το συγκεκριμένο κόστος.
Μάλιστα αυτό ακριβώς προβλέπεται και στο τελικό κείμενο που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: «Επενδύσεις οι οποίες υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 98 του Ν. 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 139 του ν. 5037/2023, και οι οποίες υλοποιούνται από Χρήστες εντάσσονται, κατά το τμήμα που βαρύνει τον ΑΔΜΗΕ, σε Ειδική Περιουσιακή Βάση» και ότι γι αυτή την Ειδική Περιουσιακή Βάση «αποδίδεται εύλογη απόδοση».
Τι προβλέπει το σχέδιο
Σε ότι αφορά τις εύλογες λειτουργικές δαπάνες σύμφωνα με το σχέδιο απόφασης της ΡΑΑΕΥ σε αυτές δεν θα πρέπει να περιλαμβάνονται:
• κόστη χρηματοδότησης, καθώς και τόκοι ή/και μισθώματα από μακροχρόνιες χρηματοδοτικές μισθώσεις,
• φόροι επί των κερδών του Διαχειριστή,
• μη εύλογο ή αυξημένο περιθώριο για υπηρεσίες ή αγαθά που τυχόν παρέχονται από Συνδεδεμένο Πρόσωπο του Διαχειριστή,
• προβλέψεις για την κάλυψη είτε κινδύνων, όπως, ενδεικτικά, προβλέψεις επισφαλών απαιτήσεων, προβλέψεις για επίδικες υποθέσεις, ή άλλες διεκδικήσεις, είτε δαπανών που αφορούν σε αποζημιώσεις προσωπικού,
• δαπάνες που κρίνεται ότι δεν έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα σε σχέση με την άσκηση της Ρυθμιζόμενης Δραστηριότητας Μεταφοράς,
• το μέρος των λειτουργικών δαπανών που έχει χρηματοδοτηθεί από πάσης φύσεως επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις που λαμβάνει ο Διαχειριστής.
Επίσης προβλέπεται ότι για τον καθορισμό του ύψους των Ελεγχόμενων Λειτουργικών Δαπανών εφαρμόζεται μεθοδολογία ανώτατου εγκεκριμένου ύψους εσόδου (revenue cap) με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του Διαχειριστή και ειδικότερα την επίτευξη εξοικονόμησης επί των Ελεγχόμενων Λειτουργικών Δαπανών.
Μεταβολή δαπανών
Στο ρυθμό μεταβολής των λειτουργικών δαπανών περιλαμβάνονται οι εξής παράγοντες:
• Πληθωρισμός.
• Πραγματικές τιμές βασικών πόρων.
• Αύξηση του όγκου της δραστηριότητας. Η τυχόν αναμενόμενη μεταβολή στις λειτουργικές δαπάνες του ΑΔΜΗΕ ως αποτέλεσμα μεταβολών στην αύξηση των επενδύσεων, της ζήτησης, του πλήθους των Χρηστών ή άλλων παραγόντων που επηρεάζουν το λειτουργικό κόστος του Διαχειριστή.
• Αύξηση της παραγωγικότητας. Η εξοικονόμηση κόστους στις Ελεγχόμενες Λειτουργικές Δαπάνες που εύλογα αναμένεται να επιτύχει στο μέλλον ο Διαχειριστής λόγω της αύξησης της παραγωγικότητας.
Επίσης το σχέδιο απόφασης προβλέπει ότι ο Διαχειριστής επωφελείται του συνόλου τυχόν εξοικονομήσεων επί των εγκεκριμένων ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών κατόπιν έγκρισης της ΡΑΑΕΥ. Επίσης προβλέπει ότι:
i. Οι μόνιμες αποδοτικές εξοικονομήσεις αναφέρονται σε μειώσεις των ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών που αναμένεται να συνεχιστούν στο μέλλον.
ii. Αντίθετα, η προσωρινή εξοικονόμηση αναφέρεται σε μειώσεις του λειτουργικού κόστους που δεν αναμένεται να διατηρηθούν μακροπρόθεσμα και προκύπτουν από βραχυπρόθεσμα μέτρα που παρέχουν οφέλη για περιορισμένη περίοδο.
Εάν κατά την κρίση της ΡΑΑΕΥ ορισμένες εξοικονομήσεις θεωρηθούν προσωρινού χαρακτήρα, μπορεί να προσαρμόσει το Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή.
www.worldenergynews.gr