Ο άξονας Ιωάννινα - Κακαβιά θα ολοκληρώσει το σύγχρονο οδικό δίκτυο της Βορειοδυτικής Ελλάδας - Θα συνδέσει τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας - Θα δώσει νέες διεξόδους στις εμπορευματικές μεταφορές
Προς υπογραφή οδεύει το οδικό έργο των 310 εκατ. ευρώ που θα ενώσει την Ιόνια Οδό με την Εγνατία Οδό και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Η σύμβαση παίρνει το δρόμο για τη Βουλή και, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, οι υπογραφές με την ΑΒΑΞ θα πέσουν εντός Ιουλίου.
Ο άξονας Ιωάννινα - Κακαβιά αποτελεί ένα έργο εθνικής και διασυνοριακής σημασίας που αναμένεται να ολοκληρώσει το σύγχρονο οδικό δίκτυο της Βορειοδυτικής Ελλάδας, συνδέοντας τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας και δίνοντας νέες διεξόδους στις εμπορευματικές μεταφορές. Ο εν λόγω άξονας θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας και εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Το φυσικό αντικείμενο
Στο αντικείμενο του έργου της επέκτασης της Ιόνιας Οδού, που έχει αλλάξει άρδην τον χάρτη της Δυτικής Ελλάδας, περιλαμβάνεται η κατασκευή αυτοκινητόδρομου από τον ανισόπεδο κόμβο της Ιόνιας Οδού (στο τέλος της σύμβασης παραχώρησης) ως το Καλπάκι, μήκους 46,4 χλμ., σε νέα χάραξη. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων ο Κ3 Πασσαρώνος αποτελεί την πρώτη προαίρεση του έργου, μήκους 1,47χλμ., προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται ακόμη η ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου της Εγνατίας και η αποκατάσταση το εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται. Η δεύτερη προαίρεση αφορά στην αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού από το Καλπάκι ως τον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς, μήκους 23,11 χλμ. Ο προϋπολογισμός της ανέρχεται σε 66 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η διάρκεια του έργου έχει ορισθεί σε 54 μήνες.
Προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχθεί η ΑΒΑΞ με κατ’ αποκοπή τίμημα χωρίς την προαίρεση στα 155,77 εκατ. ευρώ, η προσφερθείσα έκπτωση ανήλθε σε 17,5%. Αν και χρειάστηκαν πάνω από μία δεκαετία και τρεις προσπάθειες δημοπράτησης, το έργο του νέου οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, προσέλκυσε μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, όχι μόνο μεγάλων ομίλων αλλά και μεσαίου μεγέθους εταιρειών.
Το έργο αποτελεί αίτημα δεκαετιών για τις τοπικές κοινωνίες, όμως είχε μείνει «ορφανό» όταν προκηρύχθηκε η Ιόνια Οδός.
Αν και βρήκε τον δρόμο της δημοπράτησης, αυτός δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Προκηρύχθηκε και ακυρώθηκε δύο φορές, με την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) να κάνει δεκτή την προσφυγή του σχήματος Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ κατά των όρων του διαγωνισμού, λόγω αποκλεισμού μικρότερων εταιρειών.
Η αξία της επέκτασης της Ιόνιας Οδού
Στο πλαίσιο της έκθεσης τεκμηρίωσης του έργου, τονίζεται ότι θα συνδέσει με το οδικό δίκτυο της βορειοδυτικής Ελλάδας μια περιοχή με δυσκολίες προσπελασιμότητας, αλλά ιδιαίτερα σημαντική για την περιφερειακή οικονομία.
Ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά αποτελεί τον σύνδεσμο με τη γειτονική Αλβανία και κατ’ επέκταση με τις χώρες των νοτιοδυτικών Βαλκανίων (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία, Σλοβενία), που είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες και πεδίο εξαγωγικής δραστηριότητας για τις ελληνικές εταιρείες. Θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, συνδέοντάς το και με τουριστικές περιοχές στα αλβανικά παράλια, ενώ θα εξασφαλίζει πρόσβαση στην Ιόνια και την Εγνατία Οδό στην Κόνιτσα και κατ’ επέκταση στις περιοχές Φλώρινας και Καστοριάς.
www.worldenergynews.gr