Οι τοπικές αρχές της περιοχής έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για την εναέρια διασύνδεση
Τις ανησυχίες της ΡΑΑΕΥ για πιθανή περαιτέρω καθυστέρηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής λόγω των αντιδράσεων από την τοπική κοινωνία στο τμήμα της εναέριας όδευσης γραμμών Χανίων –Δαμάστας αποτυπώνει επιστολή της αρμόδιας Αρχής προς τον ΑΔΜΗΕ.
Η ΡΑΑΕΥ ζητάει από τον Διαχειριστή αναλυτική ενημέρωση για την πορεία του έργου και εκτίμηση για τον χρόνο αποπεράτωσής της προκειμένου να έχει μια πλήρη εικόνα για την ολοκλήρωση της εμβληματικής διασύνδεσης που τοποθετείται από τον ΑΔΜΗΕ στο τέλος του 2024.
Στις αρχές του 2025, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής της εταιρίας κ. Μάνο Μανουσάκη θα ξεκινήσει δοκιμαστικά η ηλέκτριση της γραμμής η οποία θα διαρκέσει τρεις μήνες. Ωστόσο οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εναέρια διασύνδεση Χανίων- Δαμάστας πιθανόν να θέσουν το έργο εκτός χρονοδιαγράμματος, κάτι που απασχολεί τη ΡΑΑΕΥ η οποία ως αρμόδια Αρχή θα πρέπει να έχει μια πραγματική εικόνα ώστε να πάρει μέτρα ένα χρειαστεί για τη θωράκιση του νησιού.
Οι τοπικές αρχές της περιοχής έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για την εναέρια διασύνδεση. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αποκόρωνα με ομόφωνο ψήφισμά του έχει ταχθεί ενάντια στην τοποθέτησή των πυλώνων υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ, προκειμένου όπως αναφέρει σε ψήφισμά του να προστατευθεί το φυσικό περιβάλλον και να προστατευτεί η υγεία των κατοίκων από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία. Κοινή γραμμή ενάντια στη δημιουργία υπέργειου δικτύου υψηλής τάσης που θα διασχίσει το σύνολο του δήμου Αποκόρωνα στα Χανιά, εξέφρασαν δήμαρχοι των Χανίων, φορείς, αυτοδιοίκηση και εκατοντάδες πολίτες που συμμετείχαν την 1η Απριλίου στην εκδήλωση διαμαρτυρίας στο ίδρυμα «Αγία Σοφία» στους Αγίους Πάντες.
Τι προβλέπει το σχέδιο
H «Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150KV Χανιά – Δαμάστα» εντάσσεται στα συνοδά έργα της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής και προβλέπει την κατασκευή 269 πυλώνων, ύψους 35 μέτρων στον ορεινό όγκο από τα Χανιά μέχρι το Ανατ. Ρέθυμνο. Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υφιστάμενο υποσταθμό Χανίων στην Ξυλοκαμάρα έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα που βρίσκεται στο δήμο Μαλεβιζίου.
Η γραμμή αρχικά είναι υπόγεια σε μήκος 4,5 χιλιομέτρων και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 km, περιλαμβάνοντας του 269 πυλώνες, διπλού κυκλώματος που έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η νέα Γραμμή Μεταφοράς (ΓΜ) 150 kV Χανιά-Δαμάστα είναι απαραίτητη για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής για την θωράκιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης. Η ενέργεια που θα διοχετεύσει στο νησί το νέο καλώδιο, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, είναι αδύνατο να υποστηριχθεί με το υφιστάμενο δίκτυο.
Υπογειοποίηση γραμμής
Η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ όχι μόνο θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού, αλλά καθυστερεί σημαντικά το έργο της διασύνδεσης στο σύνολό του, καθώς θα απαιτήσει νέα τεχνική μελέτη. Επιπρόσθετα, θα αυξήσει σε δυσθεώρητα μεγέθη το κόστος υλοποίησης του έργου, που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Στελέχη του ΑΔΜΗΕ έχουν ενημερώσει τις τοπικές αρχές της Κρήτης για όλα τα κριτήρια που έλαβε υπόψη του ο Διαχειριστής στη φάση του σχεδιασμού του έργου (όρια οικισμών, περιοχές natura, αρχαιολογικοί χώροι, κοκ) καθώς και τις - τεχνικά εφικτές - αλλαγές που υλοποίησε στην όδευση κατ' απαίτηση των αρμόδιων φορέων, με γνώμονα να μην τίθεται σε κίνδυνο η ταχεία και πλέον οικονομική υλοποίηση του έργου. Ξεκαθάρισαν επίσης, ότι οι αλλαγές που πλέον μπορούν να γίνουν στη χάραξη του έργου έχουν μόνο σημειακό χαρακτήρα καθώς μεγαλύτερες τροποποιήσεις θα οδηγήσουν σε σοβαρές καθυστερήσεις, με σημαντικές επιπτώσεις στην ασφάλεια του νησιού.
www.worldenergynews.gr
Η ΡΑΑΕΥ ζητάει από τον Διαχειριστή αναλυτική ενημέρωση για την πορεία του έργου και εκτίμηση για τον χρόνο αποπεράτωσής της προκειμένου να έχει μια πλήρη εικόνα για την ολοκλήρωση της εμβληματικής διασύνδεσης που τοποθετείται από τον ΑΔΜΗΕ στο τέλος του 2024.
Στις αρχές του 2025, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής της εταιρίας κ. Μάνο Μανουσάκη θα ξεκινήσει δοκιμαστικά η ηλέκτριση της γραμμής η οποία θα διαρκέσει τρεις μήνες. Ωστόσο οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εναέρια διασύνδεση Χανίων- Δαμάστας πιθανόν να θέσουν το έργο εκτός χρονοδιαγράμματος, κάτι που απασχολεί τη ΡΑΑΕΥ η οποία ως αρμόδια Αρχή θα πρέπει να έχει μια πραγματική εικόνα ώστε να πάρει μέτρα ένα χρειαστεί για τη θωράκιση του νησιού.
Οι τοπικές αρχές της περιοχής έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για την εναέρια διασύνδεση. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αποκόρωνα με ομόφωνο ψήφισμά του έχει ταχθεί ενάντια στην τοποθέτησή των πυλώνων υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ, προκειμένου όπως αναφέρει σε ψήφισμά του να προστατευθεί το φυσικό περιβάλλον και να προστατευτεί η υγεία των κατοίκων από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία. Κοινή γραμμή ενάντια στη δημιουργία υπέργειου δικτύου υψηλής τάσης που θα διασχίσει το σύνολο του δήμου Αποκόρωνα στα Χανιά, εξέφρασαν δήμαρχοι των Χανίων, φορείς, αυτοδιοίκηση και εκατοντάδες πολίτες που συμμετείχαν την 1η Απριλίου στην εκδήλωση διαμαρτυρίας στο ίδρυμα «Αγία Σοφία» στους Αγίους Πάντες.
Τι προβλέπει το σχέδιο
H «Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150KV Χανιά – Δαμάστα» εντάσσεται στα συνοδά έργα της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής και προβλέπει την κατασκευή 269 πυλώνων, ύψους 35 μέτρων στον ορεινό όγκο από τα Χανιά μέχρι το Ανατ. Ρέθυμνο. Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υφιστάμενο υποσταθμό Χανίων στην Ξυλοκαμάρα έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα που βρίσκεται στο δήμο Μαλεβιζίου.
Η γραμμή αρχικά είναι υπόγεια σε μήκος 4,5 χιλιομέτρων και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 km, περιλαμβάνοντας του 269 πυλώνες, διπλού κυκλώματος που έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η νέα Γραμμή Μεταφοράς (ΓΜ) 150 kV Χανιά-Δαμάστα είναι απαραίτητη για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής για την θωράκιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης. Η ενέργεια που θα διοχετεύσει στο νησί το νέο καλώδιο, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, είναι αδύνατο να υποστηριχθεί με το υφιστάμενο δίκτυο.
Υπογειοποίηση γραμμής
Η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ όχι μόνο θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού, αλλά καθυστερεί σημαντικά το έργο της διασύνδεσης στο σύνολό του, καθώς θα απαιτήσει νέα τεχνική μελέτη. Επιπρόσθετα, θα αυξήσει σε δυσθεώρητα μεγέθη το κόστος υλοποίησης του έργου, που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Στελέχη του ΑΔΜΗΕ έχουν ενημερώσει τις τοπικές αρχές της Κρήτης για όλα τα κριτήρια που έλαβε υπόψη του ο Διαχειριστής στη φάση του σχεδιασμού του έργου (όρια οικισμών, περιοχές natura, αρχαιολογικοί χώροι, κοκ) καθώς και τις - τεχνικά εφικτές - αλλαγές που υλοποίησε στην όδευση κατ' απαίτηση των αρμόδιων φορέων, με γνώμονα να μην τίθεται σε κίνδυνο η ταχεία και πλέον οικονομική υλοποίηση του έργου. Ξεκαθάρισαν επίσης, ότι οι αλλαγές που πλέον μπορούν να γίνουν στη χάραξη του έργου έχουν μόνο σημειακό χαρακτήρα καθώς μεγαλύτερες τροποποιήσεις θα οδηγήσουν σε σοβαρές καθυστερήσεις, με σημαντικές επιπτώσεις στην ασφάλεια του νησιού.
www.worldenergynews.gr