Το φαινόμενο αυτό περιγράφηκε σε μια έκθεση-ορόσημο της IPCC που δημοσιεύθηκε το 1999
Αν κοιτάξετε ψηλά στον καταγάλανο ουρανό, σίγουρα θα έχετε προσέξει εκείνες τις λευκές λωρίδες που διασχίζουν τον ορίζοντα. Οι «ρυτίδες», όπως ονομάζονται αυτές οι γραμμές (contrails), προκαλούνται από τα καυσαέρια των κινητήρων των τζετ. Αυτό που ο πολύς κόσμος όμως δεν γνωρίζει είναι ότι είναι πολύ χειρότερες για το κλίμα από τις εκπομπές CO2 των αερομεταφορών.
Η μείωση των contrails είναι ο ταχύτερος και φθηνότερος τρόπος για να μειώσει η αεροπορική βιομηχανία τις επιπτώσεις της στο κλίμα.
Ωστόσο, αρκετές αεροπορικές εταιρείες ασκούν σκληρή πίεση για να μην συμβεί αυτό.
Τα contrails σχηματίζονται όταν τα σωματίδια που εκπέμπονται από τα αεροπλάνα συνδυάζονται με το νερό στα παγωμένα και υγρά μέρη της ατμόσφαιρας.
Αυτοί οι μικροί κρύσταλλοι πάγου είναι οι λωρίδες που βλέπουμε όταν κοιτάμε ψηλά. Ορισμένα contrails σχηματίζουν σύννεφα τα οποία μπορούν να παραμείνουν στην ατμόσφαιρα έως και μερικές ώρες. Στη συνέχεια, όταν ο ήλιος δύει, παγιδεύουν τη θερμότητα που προέρχεται από τη γη, θερμαίνοντας τον πλανήτη.
Αν επρόκειτο για μία μόνο πτήση, ο αντίκτυπος της θέρμανσης που προκαλείται από τα contrails θα ήταν ασήμαντος. Καθώς όμως υπάρχουν περισσότερες από 20.000 καθημερινές πτήσεις που διασχίζουν μόνο την Ευρώπη, τα σύννεφα contrails γίνονται ένα μόνιμο φαινόμενο, οδηγώντας σε πολύ σημαντική θέρμανση της ατμόσφαιρας.
Καμία βελτίωση από το 1999
Το φαινόμενο αυτό περιγράφηκε σε μια έκθεση-ορόσημο της IPCC που δημοσιεύθηκε το 1999.
Έκτοτε, οι ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο δεν έχουν κάνει τίποτα για να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση από τα contrail. Για αυτό, μπορούμε να ευχαριστήσουμε την αεροπορική βιομηχανία.
Κάθε φορά που αναφερόταν το θέμα των contrails τα τελευταία 25 χρόνια, οι λομπίστες των αερομεταφορών αμφισβητούσαν την επιστήμη και έκαναν λόγο για ανυπόστατες εικασίες.
Υποστήριζαν έτσι ότι ήταν πολύ νωρίς και αβέβαιο να αναλάβουμε δράση. Όπως ήταν φυσικό, η αεροπορική βιομηχανία έκανε πολύ λίγα πράγματα για να προωθήσει την επιστημονική έρευνα.
Η πιο πρόσφατη τακτική καθυστέρησής τους ήταν να αντιτάσσονται στην απλή παρακολούθηση αυτών των contrails.
Στο πλαίσιο μιας μεγάλης μεταρρύθμισης του συστήματος τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ για τις αερομεταφορές, οι νομοθέτες αποφάσισαν ότι ήρθε η ώρα να αρχίσει η παρακολούθηση της ρύπανσης από contrail.
Το σύστημα αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή έως το 2025. Μέχρι το 2028 η ΕΕ πρέπει να θεσπίσει μέτρα για τη μείωση της ρύπανσης από τα contrail.
Η αντίδραση των αεροπορικών
Όμως, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι αντιδρούν. Το ισχυρό λόμπι των αεροπορικών εταιρειών IATA και τα μέλη του που αποτελούνται από παλαιούς αερομεταφορείς αντιτίθενται στην παρακολούθηση από την ΕΕ των contrails στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων - τις οποίες εκτελούν ως επί το πλείστον και οι οποίες προκαλούν τα περισσότερα contrails.
Άλλοι ισχυρίζονται ότι η τοποθέτηση αισθητήρων υγρασίας στα αεροσκάφη τους ή η αναφορά ορισμένων δεδομένων θα ήταν καταστροφικά δαπανηρή.
Οι γνώσεις μας για τα contrails βελτιώνονται κάθε μέρα
Η επικέντρωση στην αποφυγή των πιο θερμαντικών contrails, γνωστών ως «μεγάλα χτυπήματα», οδηγεί σε καθαρό όφελος για το κλίμα, καθώς η μείωση της θέρμανσης των contrails υπερκαλύπτει τις πιθανές πρόσθετες εκπομπές καυσίμων, οι οποίες εκτιμώνται σε λιγότερο από 1%.
Χάρη στις καινοτόμες τεχνολογίες, την έρευνα και τις δοκιμές, που υποστηρίζονται από μια μειοψηφία αεροπορικών εταιρειών, οι γνώσεις μας για τα contrails και τις τεχνικές αποφυγής βελτιώνονται μέρα με τη μέρα.
Ένα σταθερό πλαίσιο παρακολούθησης σημαίνει περισσότερα δεδομένα για την περαιτέρω βελτίωση της επιστημονικής γνώσης και των τρόπων μετριασμού των ρύπων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εναντίωση στην παρακολούθηση σημαίνει ότι ρίχνουμε ένα εμπόδιο στα έργα αυτής της πολλά υποσχόμενης λύσης για το κλίμα.
www.worldenergynews.gr
Η μείωση των contrails είναι ο ταχύτερος και φθηνότερος τρόπος για να μειώσει η αεροπορική βιομηχανία τις επιπτώσεις της στο κλίμα.
Ωστόσο, αρκετές αεροπορικές εταιρείες ασκούν σκληρή πίεση για να μην συμβεί αυτό.
Τα contrails σχηματίζονται όταν τα σωματίδια που εκπέμπονται από τα αεροπλάνα συνδυάζονται με το νερό στα παγωμένα και υγρά μέρη της ατμόσφαιρας.
Αυτοί οι μικροί κρύσταλλοι πάγου είναι οι λωρίδες που βλέπουμε όταν κοιτάμε ψηλά. Ορισμένα contrails σχηματίζουν σύννεφα τα οποία μπορούν να παραμείνουν στην ατμόσφαιρα έως και μερικές ώρες. Στη συνέχεια, όταν ο ήλιος δύει, παγιδεύουν τη θερμότητα που προέρχεται από τη γη, θερμαίνοντας τον πλανήτη.
Αν επρόκειτο για μία μόνο πτήση, ο αντίκτυπος της θέρμανσης που προκαλείται από τα contrails θα ήταν ασήμαντος. Καθώς όμως υπάρχουν περισσότερες από 20.000 καθημερινές πτήσεις που διασχίζουν μόνο την Ευρώπη, τα σύννεφα contrails γίνονται ένα μόνιμο φαινόμενο, οδηγώντας σε πολύ σημαντική θέρμανση της ατμόσφαιρας.
Καμία βελτίωση από το 1999
Το φαινόμενο αυτό περιγράφηκε σε μια έκθεση-ορόσημο της IPCC που δημοσιεύθηκε το 1999.
Έκτοτε, οι ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο δεν έχουν κάνει τίποτα για να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση από τα contrail. Για αυτό, μπορούμε να ευχαριστήσουμε την αεροπορική βιομηχανία.
Κάθε φορά που αναφερόταν το θέμα των contrails τα τελευταία 25 χρόνια, οι λομπίστες των αερομεταφορών αμφισβητούσαν την επιστήμη και έκαναν λόγο για ανυπόστατες εικασίες.
Υποστήριζαν έτσι ότι ήταν πολύ νωρίς και αβέβαιο να αναλάβουμε δράση. Όπως ήταν φυσικό, η αεροπορική βιομηχανία έκανε πολύ λίγα πράγματα για να προωθήσει την επιστημονική έρευνα.
Η πιο πρόσφατη τακτική καθυστέρησής τους ήταν να αντιτάσσονται στην απλή παρακολούθηση αυτών των contrails.
Στο πλαίσιο μιας μεγάλης μεταρρύθμισης του συστήματος τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ για τις αερομεταφορές, οι νομοθέτες αποφάσισαν ότι ήρθε η ώρα να αρχίσει η παρακολούθηση της ρύπανσης από contrail.
Το σύστημα αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή έως το 2025. Μέχρι το 2028 η ΕΕ πρέπει να θεσπίσει μέτρα για τη μείωση της ρύπανσης από τα contrail.
Η αντίδραση των αεροπορικών
Όμως, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι αντιδρούν. Το ισχυρό λόμπι των αεροπορικών εταιρειών IATA και τα μέλη του που αποτελούνται από παλαιούς αερομεταφορείς αντιτίθενται στην παρακολούθηση από την ΕΕ των contrails στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων - τις οποίες εκτελούν ως επί το πλείστον και οι οποίες προκαλούν τα περισσότερα contrails.
Άλλοι ισχυρίζονται ότι η τοποθέτηση αισθητήρων υγρασίας στα αεροσκάφη τους ή η αναφορά ορισμένων δεδομένων θα ήταν καταστροφικά δαπανηρή.
Οι γνώσεις μας για τα contrails βελτιώνονται κάθε μέρα
Η επικέντρωση στην αποφυγή των πιο θερμαντικών contrails, γνωστών ως «μεγάλα χτυπήματα», οδηγεί σε καθαρό όφελος για το κλίμα, καθώς η μείωση της θέρμανσης των contrails υπερκαλύπτει τις πιθανές πρόσθετες εκπομπές καυσίμων, οι οποίες εκτιμώνται σε λιγότερο από 1%.
Χάρη στις καινοτόμες τεχνολογίες, την έρευνα και τις δοκιμές, που υποστηρίζονται από μια μειοψηφία αεροπορικών εταιρειών, οι γνώσεις μας για τα contrails και τις τεχνικές αποφυγής βελτιώνονται μέρα με τη μέρα.
Ένα σταθερό πλαίσιο παρακολούθησης σημαίνει περισσότερα δεδομένα για την περαιτέρω βελτίωση της επιστημονικής γνώσης και των τρόπων μετριασμού των ρύπων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εναντίωση στην παρακολούθηση σημαίνει ότι ρίχνουμε ένα εμπόδιο στα έργα αυτής της πολλά υποσχόμενης λύσης για το κλίμα.
www.worldenergynews.gr